1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

[Algemeen] Nieuws

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door *NERAZZURRI*, 13 apr 2011.

  1. RaouLioo

    RaouLioo Active Member

    Berichten:
    2.891
    Leuk Bevonden:
    1.443
    NOS is niet bepaald objectief in het nieuws wat ze brengen over bepaalde thema's, niks nieuws helaas.
     
  2. L.A.

    L.A. Active Member

    Berichten:
    656
    Leuk Bevonden:
    4.873
    Moet je heel eerlijk zeggen dat ik weinig plekken heb gezien waar het gezicht van zwarte piet aangepast is. De zwarte pieten die ik heb gezien waren gewoon ouderwets "zwart". Overigens vond ik het persoonlijk een hele redelijke aanpassing waarover gesproken is dat roetvegen verhaal..past goed bij het verhaal en het is een soort middenweg.

    Ik denk niet dat een aangifte tegen Rutte met reden "we voelen ons kaalgeplukt" zinvol is nee inderdaad. Maar er staat ook nergens in de wet dat het gevoel hebben kaalgeplukt te worden strafbaar is. Discriminatie en haatzaaien wél.
    Er is een heel ander podium waar je je gevoel van ontevredenheid kunt laten tonen.. dat is met de verkiezingen door op een andere partij te stemmen.

    Nederland is inderdaad verdeeld.. maar zo ook met jouw post spreek je vooral vanuit een onderbuikgevoel. Er heerst veel ontevredenheid, maar daar zul je toch echt de politieke partij waar je op hebt gestemd op moeten aanspreken (of daar nogmaals op stemmen als je wilt dat er iets verandert). Het is toch totaal onredelijk om daar een andere groep op aan te spreken? Of dat nou marokkaanse nederlanders zijn of mensen die zwarte piet willen afschaffen.. dat zijn ook gewoon mensen die onderdeel uitmaken van onze samenleving.. en die stemrecht hebben. Dus die stem mogen zij ook gelukkig laten horen. Je hoeft het er niet mee eens te zijn.. maar laat jouw stem dan ook horen. Geef niet de groep de schuld.. maar stem op een partij die iets wil veranderen aan de punten die jij het belangrijkst vindt..

    Overigens denk ik niet dat als we het aan mensen gaan vragen wat ze nu echt het allerbelangrijkst vinden dat zwarte piet naar voren komt. Volgens mij is dit gewoon een punt uit een soort algehele ontevredenheid. In tijden waarin mensen het slechter hebben wordt vaker een 'zondebok' gekozen. Ik heb het idee dat het vaak heel ergens anders over gaan.. of zou iedereen weer tevreden zijn als zwarte piet inderdaad weer zwart mag zijn?
     
  3. Nukem 007

    Nukem 007 Tots units fem força

    Berichten:
    1.642
    Leuk Bevonden:
    453
    Beledigen is wel strafbaar.
     
    L.A. vindt dit leuk.
  4. Rampage

    Rampage Well-Known Member

    Berichten:
    8.313
    Leuk Bevonden:
    3.328
    De Zwarte-Piet discussie gaat over het feit dat mensen het racistisch vinden omdat Zwarte Piet een slaaf is van Sinterklaas. Wat mensen vergeten is dat Sinterklaas deze "slaven" zelf bevrijd heeft. T'is een traditie waar mensen in Nederland veel plezier aan beleven. Een Nederlandse traditie dus. Wij Nederlanders geven onze mening toch ook over het offer feest van Moslims? Echter tolereren wij dat want het past bij hun cultuur. Ouders zijn nog steeds verbaast (Nederlandse ouders) dat kinderen die het Suikerfeest vieren gewoon vrij krijgen van school ... want, dat past bij hun cultuur. Dus is het ok.

    Als Wilders vervolgens de vinger op de zere plek legt en aangeeft of je "meer of minder Marokkanen" wilt ... dan ja. Dat had iets beter gebracht kunnen worden maar hij geeft wel duidelijk aan waar hij vind dat het probleem zit in deze samenleving. Let wel, het zijn niet enkel de Marokkanen. Je hebt net zo goed Nederlanders, Polen, Turken, Bulgaren die rotzooi schoppen in dit land. Mooie is dan wel als je het allemaal gaat vergelijken met de Chinezen die hier in Nederland zijn komen wonen. Daar hoor je nagenoeg niets over ... want die beseffen maar al te goed (stukje opvoeding?) dat ze hier te gast zijn en beter af zijn hier ... dan daar.

    Waar het mij nu om gaat is dat er vaker geluisterd word naar de wensen van de "buitenlandse Nederlander" dan naar de Nederlander zelf. Het is toch belachelijk dat Wilders aangeklaagd word omdat hij zo'n uitspraak plaatst? Om vervolgens de "zachte" hand van de overheid weer te zien als jongeren (voornamelijk Marokkanen) een complete stad op stelten zetten?

    ".. we gaan met deze jongeren praten om tot een oplossing te komen".

    Dikke prima.

    ".. wij voelen ons niet begrepen door de Nederlandse samenleving. Wij voelen ons buitenbeentjes in dit land. Wij vinden dat Nederlanders zich aan moeten passen aan onze wensen. Wij vinden dat we racistisch bejegend worden en dat de politie aan etnische profilering doet." = jezelf maar misdragen?
     
  5. Kevf

    Kevf Hardcore poster

    Berichten:
    16.896
    Leuk Bevonden:
    983
    Waarom worden de rebellen gesteund door de USA?
     
  6. Scarlett

    Scarlett Active Member

    Berichten:
    34
    Leuk Bevonden:
    3.584
    Hoezo te gast? We hebben het hier niet alleen over eerste generaties
     
  7. Hybrid

    Hybrid Well-Known Member

    Berichten:
    33.413
    Leuk Bevonden:
    5.824
    Omdat US eigenlijk anti Assad is. Met de Arabische lente werden de rebellen is snel gesteund door US door humanitaire hulp en kleine wapens en daarna training. Al is dat laatste nu gestopt.
    Eigenlijk was heel het Westen pro rebellen met het idee van vrijheid voor iedereen etc. Die roze wolk die er toen was.
     
    Tyrant vindt dit leuk.
  8. Rampage

    Rampage Well-Known Member

    Berichten:
    8.313
    Leuk Bevonden:
    3.328
    Doelde meer op het feit van de mensen die hier zijn komen wonen. Niet over de huidige generatie idioten.
     
  9. Tyrant

    Tyrant Well-Known Member

    Berichten:
    12.007
    Leuk Bevonden:
    9.570
    Omdat ze van Assad af willen.
    Zelfde gedaan in Afghanistan waarin ze rebellen (Mujahideen) hebben getraind om de Russen weg te jagen.
    Die Mujahideen, onder leiding van Bin Laden, is daarna als Al Quaida verder gegaan :)

    Eh leg uit? Verdeeldheid ontstaat niet vanuit de politiek, maar vanuit de maatschappij, waar de politiek vervolgens weer op inspeelt met partijpunten of zelfs splinterpartijen.
    Volgens mij kun je geen partij de schuld geven van de huidige verdeeldheid.



    Met uitzondering van deze ene specifieke uitspraak wordt er in Nederland weinig op de man gespeeld, i.e. gehele bevolkingsgroepen beticht van oorzakers van de verdeeldheid. Je ziet nu juist dat beide partijen in de politiek vertegenwoordigd worden door aparte partijen die alleen maar polariserend werken. Oftewel, wat het volk dwars zit is dat er helemaal geen politieke discussie ontstaat over het probleem, maar dat er juist wordt gediscussieerd of er een probleem is of niet etc. Wordt vooral veel omheen gelult.
     
    Laatst bewerkt: 14 dec 2016
    Rampage en Kevf vinden dit leuk.
  10. L.A.

    L.A. Active Member

    Berichten:
    656
    Leuk Bevonden:
    4.873
    Dat kan natuurlijk prima. Er is afgelopen jaren flink bezuinigd op een aantal fronten, mensen voelen dat in hun portemonnee..en er ontstaat onvrede. Of het nou de zwarte pieten discussie is, of het vluchtelingen problem.. er is een gevoel ontstaan van "ze" pakken alles af. In economisch mindere tijden zoeken mensen dan vaak een zondebok. Dat is lekker makkelijk, dan heb je een richtpunt om de schuld te geven van al je problemen.
    Ik geef aan dat dit niet altijd terecht is. Er is nog niemand geweest die mij kon wijsmaken dat de discussie over zwarte piet het échte probleem is.. In geode economische tijden geloof ik nooit dat zwarte piet en vluchtelingen zo'n hot issue zouden zijn. De enige "oplossing" in het huidige stelsel als je ontevreden bent blijft nog steeds op een andere partij stemmen.

    Leg me nog een keer uit waarom verdeeldheid niet zou kunnen voortkomen vanuit politiek?

    Ja inderdaad.. en dit versterkt dus niet de verdeeldheid?
     
  11. Tyrant

    Tyrant Well-Known Member

    Berichten:
    12.007
    Leuk Bevonden:
    9.570
    Ik heb je posts nog een paar keer doorgelezen maar ik snap nog steeds je punt niet. Mensen bespreken problematiek die ze ervaren en volgens jou mag dat niet want onderbuikgevoelens en moeten ze die onvrede uiten door op een bepaalde partij te stemmen?
     
  12. L.A.

    L.A. Active Member

    Berichten:
    656
    Leuk Bevonden:
    4.873
    Haha, nee dat snap ik. We zijn inmiddels ook op een zijspoor beland.. ik reageerde op een (uit emotie gesproken) post van rampage.. dat zijn de onderbuikgevoelens die bij meer mensen leven, maar naar mijn mening een andere oorsprong hebben dan waar ze tegen worden geuit. En volgens mij mag dat prima (vrijheid van meninguiting toch) maar is dat niet de kern van het probleem of de ontevredenheid. Ik geef ook geen stemadvies (je zou je zelfs kunnen afvragen of je niet either way polarisatie in de hand werkt) maar de meest basic respons op 'ik ben ontevreden over hoe het nu gaat' is toch de keuzevrijheid om voor ofwel een andere ofwel dezelfde politieke partij te kiezen.

    Mijn punt ging om de vrijheid van meningsuiting en dat beledigingen vaak verdedigd worden met het argument 'ja, maar dat is toch vrijheid van meningsuiting'. Nee. Vrijheid van meningsuiting is in het leven geroepen om geen Noord Koreaanse toestanden te krijgen. Je hebt de vrijheid om een andere mening aan te hangen dan de staat.
    Jij geeft aan dat er een recht is om te beledigen. Dat is net zo'n dooddoener als je hebt het recht om je kind een corrigerende tik te geven. Ja.. je mag je kind opvoeden met jouw normen en waarden.. maar je hoeft em niet het ziekenhuis in te slaan. Dit geeft wel aan hoe gevaarlijk het is iets op te hangen aan vrijheid van meningsuiting.
    Tuurlijk je mag alles zeggen.. maar beledigingen kunnen ook strafbaar zijn.

    In het geval van dhr. Wilder vind ik zijn uitspraken gewoon ronduit verwerpelijk. Sowieso als je als politicus zonder enige verdere uitleg of nuance uitspraken doet waarmee je een groep uitsluit.
     
  13. fredfenster

    fredfenster Active Member

    Berichten:
    3.167
    Leuk Bevonden:
    3.312
    Ja, staatsburgers. Dat is gewoon hun wettelijke status. Zou je dat dan willen terugdraaien?

    "Ik denk dat..." snijdt hier geen hout. Ik vind het ongegrond om de algemene uitspraak "Marokkanen" van Wilders zo te nuanceren, er is namelijk niets waaruit die nuance blijkt.

    Ja kutgedrag. Ook goed mogelijk dat het onder Marokkanen relatief meer gebeurt, maar volgens mij staat dat nu niet ter discussie.

    Jij zegt "te gast", maar nogmaals: dit zijn staatsburgers. Jouw Nederlanderschap is toch niet meer waard dan dat van hen, alleen omdat jouw ouders hier geboren zijn?

    Uitdaging aanvaard. Sterker nog, ik heb me in Marokko aardig misdragen. Ik hou de details voor me, maar denk aan een combinatie van alcohol, hasj, diefstal, hoeren en geweld. Allemaal onder de neus van de politie. En gelukkig is jouw scenario niet mijn ervaring geworden.

    Stijgende lijn van wat?

    Het gevolg van uitspraken is part of the equation, maar zeker niet de uitkomst van the equation of de enige variabele.

    Ik ben het met je eens dat westerlingen die tweedeling heel scherp kunnen zien. Dat wordt, zoals je zelf ook al aangeeft, erg duidelijk als moslims het doelwit van satire zijn. Dan tonen westerlingen zich ware vaandeldragers van vrijheden zoals die van meningsuiting. Aan de andere kant ging dat tijdens die "tatta's be like" hype allemaal een stuk moeilijker.

    Het gaat veel minder dan jij nu suggereert over "wij westelingen" als de enige verlichte zielen tegenover alle anderen, of ten minste de "butthurt moslims". Het lijkt eerder menselijk gedrag om aanstoot te nemen aan satire die jou als doelwit heeft, of een groep waartoe jij je rekent.

    Jouw wij-zij denken in dezen is voor mij dan ook onverklaarbaar. Ik vind eerlijk gezegd zelfs best wel twisted dat jij het zo beschouwt. Het wijst op een gebrek aan "zelf"-reflectie, en ik verwacht van jou wel beter tbh.
     
    AnubisNefer en L.A. vinden dit leuk.
  14. Tyrant

    Tyrant Well-Known Member

    Berichten:
    12.007
    Leuk Bevonden:
    9.570
    Let wel, ik kaart het satire stuk aan omdat ik het hypocriet vind. Ik als voorstander vind het allemaal moeten kunnen, maar hier wordt dus wel die tweedeling gemaakt. Uiteindelijk is het beide op te vatten als een belediging, maar met dure woorden proberen jullie het voor jezelf goed te praten. Je zegt eigenlijk dat een moslim zich niet beledigd mag voelen door een cartoon? Ik maak juist geen onderscheid...

    Beetje raar dat mij dan wordt verweten dat ik geen zelfreflectie heb? Met wij - zij maak ik een tweedeling tussen mensen die zich wel aangesproken voelen en niet.
     
    Laatst bewerkt: 15 dec 2016
    Rampage vindt dit leuk.
  15. fredfenster

    fredfenster Active Member

    Berichten:
    3.167
    Leuk Bevonden:
    3.312
    Wie zijn "jullie" en wat proberen zij goed te praten?

    Ik heb meer het idee dat jij nu dingen probeert goed te praten, want jij maakte helemaal niet een tweedeling op basis van wel vs niet aangesproken voelen. Jouw stelling was heel duidelijk dat je een tweedeling kunt maken van westerlingen vs de rest (en in het bijzonder vs de butthurt moslims): westerlingen kunnen volgens jou realiteit van satire onderscheiden, de rest niet. Dus of ik begrijp niet wat je probeert te zeggen, of je verkondigt nu onzin.

    Mijn opmerking over gebrek aan zelfreflectie is dan ook gebaseerd op die stelling van jou, en volgens mij toonde mijn voorbeeld van tatta's be like wel aan waarom ik vind dat die zelfreflectie hier bij jou ontbreekt.
     
  16. Tyrant

    Tyrant Well-Known Member

    Berichten:
    12.007
    Leuk Bevonden:
    9.570
    Als je butthurt moslim bent hebt voel je je toch aangesproken en interpreteer je satire toch anders of zie ik dat nou verkeerd?
     
  17. fredfenster

    fredfenster Active Member

    Berichten:
    3.167
    Leuk Bevonden:
    3.312
    Als je het wil ophelderen is het handig als je mijn vragen beantwoordt. Met antwoorden dus, en niet met suggestieve wedervragen ;)
     
  18. Tyrant

    Tyrant Well-Known Member

    Berichten:
    12.007
    Leuk Bevonden:
    9.570
    Haha ik vind het mooi, ik kaart aan dat het hypocriet is dat mensen vallen over uitspraken van Wilders maar elke moslim spotprent OK vinden en mij wordt verweten dat ik alles in hokjes indeel. Ik vind het gezegend ;)
     
    Rampage vindt dit leuk.
  19. Rampage

    Rampage Well-Known Member

    Berichten:
    8.313
    Leuk Bevonden:
    3.328
    Je mag geen andere mening hebben. Mooie en dure woorden gebruiken (@fredfenster) in de hoop zo een statement te maken en het laten overkomen alsof je het fucking wiel hebt uitgevonden :+ Satire mag.. maar een uitspraak door een politicus kan niet.

    Ik heb mijn mening over het kutjes volk wat hier voor problemen zorgt. Kan Fredje een andere mening over hebben en interpreteren dat dat niet is maar dat is dan jammer. De Marokkaanse jongeren zijn echter niet allemaal zo. Je hebt er, gelukkig, ook goede tussen zitten. Maar hey, wie ben ik? Blijkbaar ontbreekt het mij en @Tyrant aan zelfreflectie als je mening afwijkt.

    Doei.
     
  20. fredfenster

    fredfenster Active Member

    Berichten:
    3.167
    Leuk Bevonden:
    3.312
    Welke dure woorden heb ik gebruikt :')

    Mjah wel makkelijk om zo de discussie te ontlopen. Mensen die vinden dat ik dure woorden gebruik, trappen er vast in :)
     

Deel Deze Pagina