1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

[Algemeen] Nieuws

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door *NERAZZURRI*, 13 apr 2011.

  1. L.A.

    L.A. Active Member

    Berichten:
    656
    Leuk Bevonden:
    4.873
    Angst? Ik heb geen angst hoor. Zit de angst niet meer bij degenen die de dodenherking zo willen laten zoals ie is?

    Ik vraag me wel af hoeveel mensen er nog echt aan WOII slachtoffers denken. 99% van de mensen die stil zijn klinkt al heel anders overigens. Maar dan nog denk ik dat veel mensen al lang weinig meer meekrijgen vanuit familie en dus eerder aan vrijheid denken of aan slachtoffers uit andere landen.

    Toevallig is daar recentelijk onderzoek naar gedaan dat dit bevestigt:
    http://stukroodvlees.nl/waar-denken-nederlanders-aan-tijdens-de-2-minuten-stilte-op-4-mei/

    Als dit een betrouwbare bron is denkt een meerderheid van de mensen die meedoet aan de stilte al aan actuele slachtoffers denkt tijdens de 2 min.
    Dat zou er dus alleen maar voor pleiten om de dodenherdenking langzaam iets breder te gaan trekken. Hoeft niets af te doen aan concept dodenherdenking... En op bevrijdingsdag wordt er gelukkig al veel aandacht aan WOII. Wat mij betreft moet dat altijd zo blijven.

    Die 99% waar je het steeds over hebt is dus al lang geen 99% meer, zal steeds minder worden; en daarom kan ik me voorstellen dat er aan gedacht gaat worden het langzaam breder te trekken.
     
    Laatst bewerkt: 5 mei 2017
  2. Reckuuza

    Reckuuza #ACHTERBUURTHOOLIGAN#LOMPEBOER#XBWSFINEST#NEKDIE

    Berichten:
    11.440
    Leuk Bevonden:
    17.546
     
    RaouLioo en Kimi NL vinden dit leuk.
  3. L.A.

    L.A. Active Member

    Berichten:
    656
    Leuk Bevonden:
    4.873
    Inkakken= bijpakken
     
    fredfenster en Reckuuza vinden dit leuk.
  4. Tyrant

    Tyrant Well-Known Member

    Berichten:
    12.008
    Leuk Bevonden:
    9.570
    ?
    Leg uit.


    Voor dat je me weer beticht woorden in je mond te leggen: wat versta jij dan precies onder breder trekken? Want dit is niet echt concreet ;)
    Of bedoel je gewoon alle oorlogsslachtoffers wereldwijd?
     
    Laatst bewerkt: 5 mei 2017
  5. L.A.

    L.A. Active Member

    Berichten:
    656
    Leuk Bevonden:
    4.873
    Dat staat in dat artikel denk ik toch?
    Kijk ik ben niet degene die voor een ander gaat beslissen waar ie aan moet denken laat staan hoe breed het getrokken moet worden, dus concreet maken heeft geen nut. Bovendien krijgen we dan een semantische discussie over welke slachtoffers wel/niet "belangrijk" zijn.

    Ik vind het allemaal wat naief. Ik ben het absoluut niet eens met die activist kerel, maar het is een fabeltje dat 99% nog echt aan WOII denkt. Men blaast hoog van de toren dat er 'weer iets afgepakt wordt' , terwijl de meerderheid dit dus al jaren uitvoert: namelijk aan actuele zaken denken.

    Ik ben gisteren ook 2 minuten stil geweest. En ik heb gedacht aan de verhalen van mijn oma over de oorlog, maar ook aan mijn gisteren overleden tante, en ook aan de situatie in Syrie en Oekraine..met als kern hoe blij we mogen zijn dat we hier nog steeds in vrede leven. Shoot me dat ik, blijkbaar samen met de meerderheid, niet alleen aan nederlandse slachtoffers heb gedacht.

    De mensen die de volle 2 min aan slachtoffers in mali hebben gedacht krijgen van mij overigens een lintje.
     
  6. Rampage

    Rampage Well-Known Member

    Berichten:
    8.313
    Leuk Bevonden:
    3.328
    Dat je denkt aan actuele zaken zoals een naaste is prima.
    Echter horen zaken zoals het herdenken van vluchtelingen niet thuis op Dodenherdenking.

    De gebeurtenissen van WO II moeten en zouden altijd herdacht moeten worden. Ook al zal dit de komende jaren gaan vervagen. We herdenken het (ongeveer) 70 jaar na dato nog steeds.

    Er zit echter een gigantisch verschil tussen een persoon die is gesneuveld voor onze vrijheid of een persoon die gesneuveld is tijdens het ontvluchten van zijn land. Het herdenken van de vluchtelingen, prima ... maar niet op Dodenherdenking.
     
  7. Tyrant

    Tyrant Well-Known Member

    Berichten:
    12.008
    Leuk Bevonden:
    9.570

    Maar je vind het prima dat er nagedacht wordt over hoe dodenherdenking breder wordt getrokken. Wat bedoel je daarmee dan?

    En waarom pleit het dat het breder moet worden getrokken omdat mensen aan actuele oorlogsslachtoffers denken op 4 mei? Kun je dat nog uitleggen? Want die slachtoffers worden toch sowieso al herdacht op 4 mei?

    Je hoeft op 4 mei toch niet aan WOII te denken? Het is voor alle Nederlandse oorlogsslachtoffers. Hoe wil je dat verder uitbreiden?


    Nogmaals: ik zeg nergens dat je niet aan bepaalde doden mág denken. Ik vind het alleen onzinnig om het concept van dodenherdenking door te trekken op bootmigranten met een heuse herdenking van die witte kruizen.
     
    Laatst bewerkt: 5 mei 2017
  8. Matrix

    Matrix Semi-Définie Positive XBW.nl VIP

    Berichten:
    7.643
    Leuk Bevonden:
    1.471
     
    fredfenster vindt dit leuk.
  9. L.A.

    L.A. Active Member

    Berichten:
    656
    Leuk Bevonden:
    4.873
    Precies. Dus wat is dan het probleem?
    Iemand wil aan actuele slachtoffers denken. Daar wordt enorme heibel over gemaakt dat het niet kan..terwijl de meerderheid het toch al doet.

    Van die rechtse cda logica. Er mag absoluut niets veranderen maar als de gordijnen dicht zijn doen we het stiekem toch.
     
  10. Tyrant

    Tyrant Well-Known Member

    Berichten:
    12.008
    Leuk Bevonden:
    9.570
    Bedoel je actuele Nederlandse oorlogsslachtoffers of wereldwijd? Want wat valt er breder te trekken: deze oorlogsslachtoffers worden al 'officieel' herdacht op 4 mei.

    Mijn overige vraag blijft staan btw:
    Wat moet er breder worden getrokken in de huidige invulling van 4 mei.
     
    Laatst bewerkt: 5 mei 2017
  11. fredfenster

    fredfenster Active Member

    Berichten:
    3.167
    Leuk Bevonden:
    3.312
    jij bepaalt niet wat hoort, dodenherdenking is niet jouw feestje.
     
    RaouLioo vindt dit leuk.
  12. Rampage

    Rampage Well-Known Member

    Berichten:
    8.313
    Leuk Bevonden:
    3.328
    O?

    Ik woon geloof ik nog steeds in Nederland. Als je vluchtelingen wil herdenken op Dodenherdenking heb je het niet helemaal begrepen.
     
  13. L.A.

    L.A. Active Member

    Berichten:
    656
    Leuk Bevonden:
    4.873
    Ja nogmaals. Ik ben gelukkig niet degene die dat beslist. Ik kan voorbeelden gaan bedenken wat er breder kán..vervolgens gaan we oorlogje vergelijken en wint de WOII. En dan..volgt dan de conclusie dat we het zo moeten houden?
    Het is toch geen 'wat is erger- wie is belangrijker' discussie. Ik ben ook sterk voor het lang blijven vieren van bevrijdingsdag.
    Het is enorm belangrijk in de Nederlandse geschiedenis en moet onderwezen blijven worden.

    Maar dodenherking.. gaan we over nog eens 50 jaar, 100 jaar, 300 jaar nog steeds terugdenken aan slachtoffers uit WOII?
    Ik vind het hartstikke goed dat slachtoffers herdacht worden. Maar het blijkt al dat een meerderheid dat niet meer doet..
    Hoe het dan vormgegeven zou moeten worden, en of het dan internationaler moet worden, durf ik niet te zeggen. Mijn punt was ook dat ik me het kan voorstellen dat men daar langzaam over gaat denken.

    Vind het nog steeds wat naief dat men dan ineens in opstand komt terwijl de meerderheid daarvan al echt niet meer aan WOII slachtoffers denkt. Dan krijg ik het idee dat het meer een principekwestie is in de vorm van: 'ze pakken ons weer wat af' ..en dat vind ik een beetje onsmakelijk wanneer het gaat om oorlogsslachtoffers.
     
  14. Tyrant

    Tyrant Well-Known Member

    Berichten:
    12.008
    Leuk Bevonden:
    9.570

    Nogmaals: we herdenken niet alleen de WOII slachtoffers maar alle slachtoffers sinds WOII.

    Maar wat is je standpunt nu? Want je verbergt je nu achter 'ik beslis niet', maar dan kun je nog wel een mening hebben toch? Wil je alle oorlogsslachtoffers wereldwijd herdenken?

    Kom op L.A., je kunt beter dan dit.
     
  15. fredfenster

    fredfenster Active Member

    Berichten:
    3.167
    Leuk Bevonden:
    3.312
    je heb ook gelezen dat de definiëring van wie herdacht wordt is opgerekt? en als de samenleving vraagt om verdere uitbreiding, zal dat echt niet worden geblokkeerd door het woordje 'nationale' in de naam. en ook niet omdat jij vindt dat het niet hoort.
     
  16. Garrett

    Garrett Active Member

    Berichten:
    972
    Leuk Bevonden:
    8.774
    Het is nu wel een beetje 'linksen om het linksen' hier hoor...
     
    Tim en Reckuuza vinden dit leuk.
  17. fredfenster

    fredfenster Active Member

    Berichten:
    3.167
    Leuk Bevonden:
    3.312
    pardon?
     
  18. L.A.

    L.A. Active Member

    Berichten:
    656
    Leuk Bevonden:
    4.873
    Dat weet ik. Maar als de meerderheid nu niet meer denkt aan WOII slachtoffers, hoeveel zullen er dan wel aan andere slachtoffers denken? Ben er voor het gemak even vanuit gegaan dat dat er nog minder zijn. Trouwens dat kwam ook naar voren in dat onderzoek want er is geen onderscheid gemaakt tussen welke nederlandse slachtoffers herdacht worden.

    Of eerder rechtsen om het rechtsen?
    Mijn enige idee was dat ik me kon voorstellen dat er langzaam over gedacht wordt om het breder te trekken. Als blijkt dat de meerderheid niet meer aan nederlandse oorlogsslachtoffers denkt maar zich wel enorm drukt maakt om alleen maar de gedachte van een hele kleine aanpassing in de vorm.. dan ben je flink rechtsen om het rechtsen.
     
  19. Rampage

    Rampage Well-Known Member

    Berichten:
    8.313
    Leuk Bevonden:
    3.328
    Het is niet zo dat ik bepaal wat mensen herdenken. Dat moeten ze zelf weten.

    Deze hele discussie gaat om het feit dat iemand (Rikko Voorberg) roept dat deze dag wat "breder getrokken" moet worden om zo alle slachtoffers te herdenken, waaronder vluchtelingen. Zelf vind ik dat afbreuk doen aan de Dodenherdenking. Puur omdat een vluchteling bij lange na niet dezelfde impact heeft als (bijvoorbeeld) een gestorven soldaat die heeft gevochten voor onze vrijheid.

    Nogmaals, als iemand op deze dag andere wil herdenken (dus buiten de oorlogen om) dan moet hij/zij dat zelf weten. Dat is persoonlijk. Daar heb ik geen invloed op. Het gaat mij enkel om de suggestie van Rikko dat we de vluchtelingen moeten gaan herdenken op de dag van de Dodenherdenking. Een mensenleven is een mensenleven. Echter zit er een verschil in tussen een vluchteling die vlucht en niets heeft betekend in de zin van "onze vrijheid" en een soldaat/persoon die dat wel heeft.
     
  20. Tyrant

    Tyrant Well-Known Member

    Berichten:
    12.008
    Leuk Bevonden:
    9.570
    Waar zouden ze anders aan denken tijdens de minuut stilte?


    Sterker nog, ook al neemt de 'populariteit' af van 4 mei, wat is het dan voor 21e eeuws standpunt dat je het dan moet omgooien om het een 'boost' te geven. Ik vind dat zo bekrompen Nederlands. Oh, de jeugd heeft minder interesse, laten we dan iets actueels gaan herdenken zoals de bootmigranten (niet jouw woorden ;)). Alsof het een Youtube kanaal is met dalende kijkcijfers.
     

Deel Deze Pagina