1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

[Algemeen] Nieuws

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door *NERAZZURRI*, 13 apr 2011.

  1. Tyrant

    Tyrant Well-Known Member

    Berichten:
    12.000
    Leuk Bevonden:
    9.557
    · Het is ontstaan vanuit morele superieuriteit van een overijverige personeelslid binnen de NS. Zij dachten vast ‘oh laten we opkomen voor die arme genderneutrale mensen want dat kunnen ze zelf niet’. Dat is wellicht nog triester. Ze staan nu te zwaaien met de gendervlag en dat vind ik vrij goedkoop.

    · Het is vrijwel een non-issue: Minder dan 1% van de bevolking valt hieronder, nog minder daarvan reist regelmatig met de trein en nog minder daarvan hebben daadwerkelijk problemen hiermee. Het gaat dus niet om mannen die zich vrouw voelen of vrouwen die zich man voelen, maar personen die zich niet 1 geslacht voelen. Het is zelfs discussieerbaar of het biologisch uberhaupt mogelijk is, aangezien er in principe 2 sekses zijn en de psychologie daar inmiddels 49 genders bij heeft. Ik heb daar uiteraard 0 verstand van dus die discussie ga ik niet aan (en dat is ook niet de kern van dit bericht). Enige wat ik weet is opbouw van XY chromosoompjes en wat er gebeurt als je er eentje mist.

    · Mochten er daadwerkelijk genderneutrale mensen gekwetst worden door ‘Beste meneer/mevrouw’ heb je denk ik wel wat grotere issues dan alleen je gender. Maar nogmaals vraag me af hoeveel mensen dat nou echt zijn. En ja, hetzelfde geldt voor mensen die gekwetst zijn als ze worden aangesproken met 'Beste reizigers' uiteraard.

    · Het valt ook beetje in de categorie ‘laten we het woord allochtoon afschaffen en dan lost alles zichzelf op’.
     
    Kevf en Matrix vinden dit leuk.
  2. Dyonko

    Dyonko Duke

    Berichten:
    4.251
    Leuk Bevonden:
    6.168
    Uberhaupt vind ik alle inperkingen van taalgebruik een beetje eng.
     
  3. fredfenster

    fredfenster Active Member

    Berichten:
    3.167
    Leuk Bevonden:
    3.312
    Ik snap best dat die gem a'dam sheetjes weerstand tegenkomen, maar als je problemen hebt met wat ns hier doet dan vraag ik me echt af wat het probleem is.

    Je wordt aangesproken als reiziger, wat je bent, waarom zou je je daarbij niet prettig voelen? Non binaire mensen worden (nog even) aangesproken als man of vrouw, wat zij niet zijn. Zij worden dus buitengesloten. Dat betekent niet dat zij zich daarbij per se onprettig voelen, maar een includerende formulering is dan wat mij betreft een vooruitgang.

    Maar je mag best wat merken van die 0,01 toch? Ze hoeven niet ontkend te worden, zijn net als jij en ik mensen.

    Doet me ergens denken aan het probleem dat ziekten als ALS hebben, te weinig patiënten om de farmaceutische industrie te verleiden tot onderzoek. Als er dan initiatieven komen om hier aandacht aan te geven en een oplossing te vinden, is heel nederland het erover eens dat het ons als samenleving siert dat we voor die kleine groep patiënten in de bres springen.

    Waarom krijgen transmensen niet een zelfde behandeling? Waarom wil men met heb geen rekening houden? Sluit hun situatie hen uit van empathie? Ik ben echt benieuwd naar de mentale mechanismen die hier at play zijn.

    De oorsprong van de discussie is niet van belang, het gaat om de inhoud ervan.

    Eng hoe je mensen een non-issue noemt omdat ze een minderheid zijn. Alsof je vergeet dat jet mensen zijn.

    Het gaat er niet om of mensen gekwetst worden, er wordt simpelweg gekozen voor een includerende (en dus correcte) formulering, wat dames en heren niet is. Het is daarom dus ook een andere categorie dan allochtonen, want er wordt geen woord afgeschaft.

    Dat ben ik met je eens, maar ten minste in het geval van ns is daarvan geen sprake. Het is een verandering in de huisstijl.
     
    L.A. vindt dit leuk.
  4. Tim

    Tim Active Member

    Berichten:
    7.740
    Leuk Bevonden:
    1.938
    Non-binaire mensen voelen zich geen man/vrouw maar zijn dat uiteraard wel. Imo houden wij dus rekening met de gevoelens van mensen en je kunt niet rekening houden met iedereen zeker als het zo een kleine groep is
     
  5. fredfenster

    fredfenster Active Member

    Berichten:
    3.167
    Leuk Bevonden:
    3.312
    Zoals ns laat zien kan er prima rekening gehouden worden. En er is een verschil tussen geslacht en gender.
     
  6. MAD 1976

    MAD 1976 Useless info here...

    Berichten:
    9.044
    Leuk Bevonden:
    1.285
    Nee.

    Gender is een engels woord en dat betekend letterlijk geslacht. Daar zit dus geen verschil in.
     
  7. Yellow 13

    Yellow 13 Well-Known Member

    Berichten:
    26.028
    Leuk Bevonden:
    4.698
    Wauw @MAD 1976 : Like WTF. Praktisch letterlijke vertaling ervan. :lol:
     
  8. Tyrant

    Tyrant Well-Known Member

    Berichten:
    12.000
    Leuk Bevonden:
    9.557
    Nee, het is pas eng als de meerderheid bepaalt waar de minderheid wel en geen aanstoot aan heeft, puur uit eigenbelang. Die morele superieuriteit van deze beslissing werkt averechts op integratie van de minderheden. De NS maakt deze beslissing uit eigen PR-belang. Zij zwaaien nu met de vlag 'kijk ons goed bezig zijn, wij denken ten minste aan de arme minderheden want dat kunnen ze zelf niet' maar het boeit ze over 2 maanden helemaal niet of deze minderheid meer of minder wordt geaccepteerd.
    Gezien je mij nu eng noemt zit je in exact hetzelfde deugkamp, ik vind dat niet juist. Luister eens echter naar de minderheden.

    Gender =/= geslacht, kijk maar eens in de Dikke van Dale.

    2 geslacht waarvan iem. het gevoel heeft deel uit te maken
    3 alles wat bij het man- of vrouw-zijn hoort, alle seksegebonden eigenschappen
     
  9. fredfenster

    fredfenster Active Member

    Berichten:
    3.167
    Leuk Bevonden:
    3.312
    Colloquiaal wel.

    Nee.

    De meerderheid bepaalt dat ook niet, er wordt door een instantie gekozen voor een includerende aanspreekvorm, dat heeft niks met elkaar te maken. Je pessimistische uitleg van de overwegingen van ns zijn volkomen ongegrond, ik heb daar geen reactie op.
     
  10. Rampage

    Rampage Well-Known Member

    Berichten:
    8.313
    Leuk Bevonden:
    3.328
    Gaat het nu al 2 pagina's over mannen met een doos en vrouwen met een piel?

    Hoop gelul.
     
  11. SHiZ NL

    SHiZ NL Active Assassin

    Berichten:
    5.404
    Leuk Bevonden:
    1.092
    Vindt er ook geen zak aan om eerlijk te zijn.
     
  12. Rampage

    Rampage Well-Known Member

    Berichten:
    8.313
    Leuk Bevonden:
    3.328
    Lullig om te zeggen. Kut opmerking zeg...
     
  13. SHiZ NL

    SHiZ NL Active Assassin

    Berichten:
    5.404
    Leuk Bevonden:
    1.092
    Dat staat als een paal boven water! Misschien ben ik een beetje een zuurpruim.
     
  14. Tyrant

    Tyrant Well-Known Member

    Berichten:
    12.000
    Leuk Bevonden:
    9.557
    Ik kan me anders geen grote campagne tegen het huidige beleid met mevrouw en meneer herinneren?
    Dit probleem ontstaat uit politieke-correctheid, dat heeft niets met pessisme te maken.

    https://www.omroepwest.nl/nieuws/34...k-voor-het-eerst-voor-kutwijf-werd-uitgemaakt

    Nogmaals, dit leidt alleen maar tot meer conservatisme. Amsterdam vind ik persoonlijk steeds minder liberaal en progressief worden. De conservatieve minderheid wint daar steeds meer terrein.
    Wat je nu ook overal gaat horen is: oh daar heb je het gezeik weer.

    Heel hypothetisch maar als ik genderneutraal zou zijn, zou ik echt moe worden van dit soort onzin aangezien het averechts werkt.
     
  15. Rampage

    Rampage Well-Known Member

    Berichten:
    8.313
    Leuk Bevonden:
    3.328
    @Tyrant

    En zo ben je nog wel 6 pagina's bezig om Fredje te overtuigen hoor.
    Beetje hetzelfde als ik vs @bulletproof010 ..

    Ik pak de popcorn.
     
  16. BigSyke

    BigSyke Active Member

    Berichten:
    5.535
    Leuk Bevonden:
    1.199
    Hoe gaan ze iemand dan aanspreken bij de dokter?

    Normaal zeggen ze meneer de Vries of mevrouw Jansen is aan de beurt. Wat doen ze nu dan?

    En waarom mogen mensen die zich niet vrouw of man voelen zich niet welkom voelen als ze met meneer of mevrouw worden aangesproken, maar mag ik dat niet als mensen mij gender neutraal aanspreken?

    Kun je straks online ook nog wel kiezen uit heren of dameskleding of hoe gaan ze daar onderscheid maken?

    Het is gewoon niet praktisch.
     
  17. Matrix

    Matrix Semi-Définie Positive XBW.nl VIP

    Berichten:
    7.643
    Leuk Bevonden:
    1.471
    Yellow 13 en MAD 1976 vinden dit leuk.
  18. MAD 1976

    MAD 1976 Useless info here...

    Berichten:
    9.044
    Leuk Bevonden:
    1.285
    Nee, ook niet.

    Dat het woord door de Nederlandse taal verbasterd wordt omdat 'geslachtsneutraal' blijkbaar niet hip genoeg klinkt, maakt de betekenis van het woord niet anders.

    In de Engelse taal is genderneutral ook gewoon geslachtsneutraal, daar wordt niks anders mee bedoelt.


    Voor de rest maakt het mij niks uit, ik vind 'Beste reiziger' net zo prima als 'Beste dames en heren', al begin ik wel het gevoel te krijgen dat de politieke correctheid aan het doorslaan is.

    What's next?
     
  19. fredfenster

    fredfenster Active Member

    Berichten:
    3.167
    Leuk Bevonden:
    3.312
    In het Engels hebben ze sex, wat geslacht betekent, dit is een biologisch iets. Gender gaat over identiteit en is een geestelijk iets.
     
    L.A. vindt dit leuk.
  20. Rampage

    Rampage Well-Known Member

    Berichten:
    8.313
    Leuk Bevonden:
    3.328
    Maar...

    ... het gaat gewoon echt helemaal nergens over. Gewoon niet.

    Vrouw is man.
    Man is vrouw.

    "Dames en heren.."

    What de fuck willen ze nou zelf? Helemaal gek dit land. Overal word maar gehoor aan gegeven. Wat komt er hierna? Een toilet indelen op basis van nationaliteit?
     

Deel Deze Pagina