1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

[Algemeen] Nieuws

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door *NERAZZURRI*, 13 apr 2011.

  1. Jimmy J.

    Jimmy J. Active Member

    Berichten:
    556
    Leuk Bevonden:
    3.721
    Jij hebt je er aardig in verdiept volgens mij. Rapporten zelf ook gelezen? Want dan heb ik een paar vraagjes:

    - Zoals het grafiekje in RaouLioo's post laat zien, neemt het probleem al 30 jaar lang af. Waarom wordt er in 2019 ineens zo hard aan de handrem getrokken?
    - Als dit stikstofprobleem al sinds 1990 en dus zeker 30 jaar (en waarschijnlijk veel langer) speelt, is het dan niet raar dat ik van de zomer dit jaar deze foto heb kunnen maken? Of moet ik eerder denken aan 100, of 200 jaar voordat er dood en verdoemenis (/brandnetels) optreedt in de Natura2000 gebieden?
    - Vind jij het ook niet een beetje krom dat we nu knee-jerckend 100 moeten rijden terwijl de populatie in Nederland stilzwijgend blijft groeien (en al die nieuwe mensen hebben auto's, kleren, eten en een nieuw telefoontje nodig, en dat je dat als politicus niet mag benoemen? En dat het bouwen van nieuwe woningen ten kosten gaat van natuur?

    - Houd de veesector ons gegijzeld of doet de rechtstaat dit?
     
    B Tender vindt dit leuk.
  2. ColdzeroNL

    ColdzeroNL Thrustmast TX Leather Edition

    Berichten:
    1.603
    Leuk Bevonden:
    1.149
    Las gisteravond dat de maatregel van 100 km ongeveer een effect gaat hebben van 0,3% op het stikstofprobleem maar dat daardoor wel 75.000 huizen gebouwd kunnen worden. Dus als die huizen gebouwd worden wordt het gehalte nog niet lager. Het zal toch eens tijd gaan worden om te benoemen dat we teveel mensen op dit kleine stukje aarde hebben. Heb maandag bijv. 3,5 uur gedaan over een stukje van 145 km rijden. Alleen omdat het een beetje regent. https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=toename bevolking nederland we groeien ongeveer met 0,6% per jaar en zijn over 10 jaar met 18 miljoen personen. Hoe gaat het stikstofprobleem dan opgelost worden als al die mensen moeten eten, wonen, werken en vervoerd worden?
     
  3. Jimmy J.

    Jimmy J. Active Member

    Berichten:
    556
    Leuk Bevonden:
    3.721
    Maar dit is opgelost! Want straks mag je 100 dus dan doe je daar gewoon 1 uur en 27 minuten over.
     
  4. Reckuuza

    Reckuuza #ACHTERBUURTHOOLIGAN#LOMPEBOER#XBWSFINEST#NEKDIE

    Berichten:
    11.416
    Leuk Bevonden:
    17.515
    Niet meer neuken
     
  5. ColdzeroNL

    ColdzeroNL Thrustmast TX Leather Edition

    Berichten:
    1.603
    Leuk Bevonden:
    1.149
    Dat doe jij toch ook al niet meer? Lees er nooit meer wat over :+
     
    Yellow 13 vindt dit leuk.
  6. Taab

    Taab man XBW.nl VIP

    Berichten:
    1.357
    Leuk Bevonden:
    4.303
    Het pijnlijke is dat we als klein land heel weinig impact hebben globaal. Dat maakt dit soort maatregelen lastig te verkopen omdat we eigenlijk alleen bereid zijn in te leveren op gemak als het ook iets oplevert. Ik vind dat het goed is dat we al deze shit doen. Alles wat helpt moeten we doen. En dan is het wellicht niet alleen omdat het zoveel oplevert, maar omdat het een manier van in het leven staan is waar ik blij van word. We doen wat we kunnen om het probleem aan te pakken. Natuurlijk zijn er veel meer dingen die veel beter zouden zijn, maar daar hebben we heel weinig invloed op.
     
  7. RaouLioo

    RaouLioo Active Member

    Berichten:
    2.891
    Leuk Bevonden:
    1.443
    Deze maatregel helpt juist niet, dat is het probleem. Pak de landbouw aan dan behaal je resultaat.
     
  8. Hoosie

    Hoosie The Race is ON!

    Berichten:
    2.024
    Leuk Bevonden:
    1.295
    Deze maatregel helpt juist wel op de korte termijn en zorgt ervoor dat de bouwsector niet op z'n gat gaat en dat duizenden mensen werkeloos worden. Die kunnen nu allemaal hun baan behouden, positief toch? Zoals ik het heb begrepen zijn dit de korte termijn maatregelen en komt er een uitgebreid pakket aan lange termijn maatregelen waarin o.a. de veehouderij wordt aangepakt.
    Probeer je namelijk eens in te denken wat het zou betekenen voor een boer als er ineens wordt gezegd dat hij per direct bijvoorbeeld de helft van z'n vee moet wegdoen. Dan kan je dag zegen tegen je business case en je hele bedrijf. Dat kan ook niet de bedoeling zijn volgens mij?

    Dus als we er samen voor kunnen zorgen dat mensen niet werkeloos worden, door 30 kilometer per uur langzamer te rijden, dan is dat voor mij gewoon een prima maatregel. En ja ik zit dagelijks in de auto, dus ook ik zal een aanpassing moeten doen.
     
    Yellow 13 en Cyndris vinden dit leuk.
  9. Tyrant

    Tyrant Well-Known Member

    Berichten:
    12.000
    Leuk Bevonden:
    9.558
    Naja nu is stikstof wel een iets lokaler probleem dan CO2, maar wat mij altijd opvalt tegenwoordig, is dat de rekening uiteindelijk gewoon direct bij de burger gelegd wordt.
    De grootste vervuiler willen we aanpakken, de boeren, waarvan we allemaal wel vinden dat daar echt wel wat minder van mogen zijn, en die gaan massaal het Malieveld op en de beslissing wordt teruggedraaid. Dan komt iemand met het vreemde plan om overal te stoppen met bouwen (just what we need), voordat we daar een beslissing over nemen gaan de bouwers het Malieveld op en alles staat on hold. En dan paf pief we besluiten om maar met z'n allen 100 km/h te gaan rijden en hebben ons zo gericht op een paar procent stikstofuitstoot. Same goes voor Schiphol, TATA, DSM, you name it.

    Ik vind dat gewoon symboolpolitiek. En ik zie dat ze ook weer iets gaan doen met Natura2000? Dat hele project was volgens mij 1 grote faal.
    Maar wie weet is dit gewoon inleiding om alsnog de boeren te gaan beperken. Denk dat dat het is en dit dus best nog wel slinks bedacht is!
     
  10. RaouLioo

    RaouLioo Active Member

    Berichten:
    2.891
    Leuk Bevonden:
    1.443
    Kun je dit onderbouwen? Volgens mij zijn het vooral valse beloftes van de politici. Enige cijfermatige onderbouwing dat de verlaging van snelheid garant staat voor de bouw van duizenden woningen en werkeloosheid voorkomt van duizenden bouwers heb ik nog nergens gezien.
     
  11. Hoosie

    Hoosie The Race is ON!

    Berichten:
    2.024
    Leuk Bevonden:
    1.295
    Ik baseer mij puur op de uitlatingen van het kabinet die zojuist ook bevestigd zijn. Het gaat volgens mij de uitstoot niet verlagen, maar zorgt er wel voor dat er volgend jaar gewoon door gebouwd kan worden. Als dat niet het geval is dan verliezen mensen hun baan, want er is veel minder werk dan. Nee ik heb daar geen cijfers van, want ik ben totaal geen expert in deze zaak. Meer een simpele burger wiens familie hier direct bij betrokken is (mijn zus heeft sinds vorig jaar een biologische rundvlees boerderij) waardoor ik het met interesse volg.
     
  12. ColdzeroNL

    ColdzeroNL Thrustmast TX Leather Edition

    Berichten:
    1.603
    Leuk Bevonden:
    1.149
    Het is wel de minst pijnlijke maatregel op de korte termijn, maar op de lange termijn schiet het nog niet op. Bijvoorbeeld huishoudens dragen net zoveel bij dus als je er 75.000 bij bouwen is het nettoresultaat qua stikstof 0 maar mensen behouden wel hun baan.
    https://nos.nl/liveblog/2310241-kab...te-noemt-snelheidsverlaging-rotmaatregel.html
    Vier maatregelen
    Het kabinet komt met vier maatregelen die op korte termijn uitvoerbaar zijn en die de uitstoot van stikstof moeten verlagen, zegt premier Rutte.

    • De maximumsnelheid op snelwegen gaat overdag naar 100 kilometer per uur. "Dat is een rotmaatregel", aldus Rutte. "Niemand vindt het leuk, maar hier speelt een groter belang." Volgens de premier ontstaat door deze maatregel ruimte voor vrijwel de gehele woningbouw en infraprojecten veilig te stellen.
    9 minuten geleden
    75.000 woningen
    Volgens minister Van Veldhoven, die sinds 1 november de woningmarkt in haar portefeuille heeft, kan het kabinet met de voorgestelde maatregelen volgend jaar zijn doel halen om 75.000 nieuwe woningen te bouwen.
     
  13. B Tender

    B Tender Robot Unicorn

    Berichten:
    3.930
    Leuk Bevonden:
    1.905
    Ik bied stikstofcertificaten te koop aan. Die kun je kopen voor EUR 1000 per stuk, en ehhh, daarmee ehhh, compenseer je 100kg stikstofverbinding-uitstoot.

    Koop snel, want de prijzen stijgen. ;)
     
  14. Jimmy J.

    Jimmy J. Active Member

    Berichten:
    556
    Leuk Bevonden:
    3.721
    Op de korte termijn ook niet hoor.
     
  15. RaouLioo

    RaouLioo Active Member

    Berichten:
    2.891
    Leuk Bevonden:
    1.443
    Ja oftwel je staat achter de maatregel zonder dat je enig idee hebt of het ook impact heeft, want ja de minister zegt van wel. Want die spreekt altijd de waarheid. 8)
    Dit is geen onderbouwing he, dit is een minister die een uitspraak doet waarvan niet vast te stellen of het enig hout snijdt.
     
  16. B Tender

    B Tender Robot Unicorn

    Berichten:
    3.930
    Leuk Bevonden:
    1.905
    Dat geldt eigenlijk toch ook voor (soortgelijke) uitspraken van clubs als het RIVM of TNO. Dat zijn natuurlijk (net als onze overheid) gerenommeerde instituten waar verstandige mensen werken, maar het wérkelijk controleren van hun uitspraken (en het controleren van de herkomst en betrouwbaarheid van hun brondata, uitgangspunten, berekeningen en aannames) is vaak ook niet mogelijk voor ons.

    Doet me weer een beetje denken aan dit debacle.

    Ik kwam het volgende bericht tegen op Follow the Money en denk dat dit voor jou interessant is: https://www.ftm.nl/artikelen/rekenm...utm_campaign=sharebuttonleden&utm_source=mail

    (Met deze link kun je het artikel binnen 24 uur gratis lezen).
    Wil je op een later moment verder lezen of het hele FTM-archief ontdekken?
    Probeer FTM dan nu een maand gratis uit. De proefmaand verloopt automatisch, je hoeft hier dus niets voor te doen.
     
    Hoosie vindt dit leuk.
  17. RaouLioo

    RaouLioo Active Member

    Berichten:
    2.891
    Leuk Bevonden:
    1.443
    Ze komen wel met data/ uitgangspunten/ berekeningen en het is een feit dat het verkeer slechts een zeer geringe invloed heeft op de stikstofuitstoot in Nederland zie het plaatje op de vorige pagina. Ik vertrouw meer op empirisch onderzoek van onafhankelijke instituten dan een minister/kabinet die even snel wilt scoren en met kreten komt die nog niet eens zijn onderbouwd. Maar het blijkt maar weer dat genoeg mensen dit slikken.
     
  18. ColdzeroNL

    ColdzeroNL Thrustmast TX Leather Edition

    Berichten:
    1.603
    Leuk Bevonden:
    1.149
    Ik zeg ook niet dat de uitwerking van de plannen betrouwbare winst gaat opleveren, ik sta zelf net zo sceptisch tegen deze maatregelen. Ik gaf alleen maar aan waar de cijfers vandaag komen dat met deze maatregel de werkgelegenheid in de bouw op peil kan blijven. Over de onderbouwing van deze minister tast ik net zo zeer in het duister.
     
  19. B Tender

    B Tender Robot Unicorn

    Berichten:
    3.930
    Leuk Bevonden:
    1.905
    Ik heb de persconferentie niet echt kunnen volgen, maar hoe gaan sterkere dijken stikstofuitstoot verlagen?
     
  20. Kimi NL

    Kimi NL It's the first page of the second chapter!

    Berichten:
    2.144
    Leuk Bevonden:
    3.360
    Ze verhogen de dijken met PFAS-bevattende grond, die grond komt in aanraking met water. Dat water raakt vervuild, de ijsbeer drinkt dat water en sterft uit. Wat dus een hoop ijsberen-poep scheelt en zo daalt de uitstoot van Ammoniak.
     

Deel Deze Pagina