1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

[Algemeen] Nieuws

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door *NERAZZURRI*, 13 apr 2011.

  1. Yellow 13

    Yellow 13 Well-Known Member

    Berichten:
    26.061
    Leuk Bevonden:
    4.706
    Wees blij dat Artikel 1 niet op grote pandemie schaal wordt geschonden Fred. Je hebt die Grondwet erg veel in je hoofd zitten. Nood breekt wetten; die uitdrukking ken je toch?
     
  2. Reson

    Reson Active Member

    Berichten:
    770
    Leuk Bevonden:
    635
    Misschien moet je het gewoon lezen als iemand het antwoord voor je opzoekt.

     
  3. Taab

    Taab man XBW.nl VIP

    Berichten:
    1.357
    Leuk Bevonden:
    4.304
    Welke cijfers wil je zien dat agenten ook mensen zijn die zoveel mogelijk afstand moet bewaren? Dat elke onnodige inzet een risico is? Dat iedere demonstratie gewoon een onnodig extra risico is die ook een maandje later kan. Volg je deze logica of niet?
     
  4. Tyrant

    Tyrant Well-Known Member

    Berichten:
    12.008
    Leuk Bevonden:
    9.570

    Die expert zegt letterlijk dat ten tijde van de corona crisis zulke maatregelen rechtvaardigd zijn.
    Vervolgens meent hij te weten hij dat de corona crisis afneemt (nogmaals, dit is een hoogleraar staatsrecht, geen viroloog oid) en dat hij daarom vindt dat er geen sprake meer is van een crisis situatie.

    Wie bepaalt er wat een crisissituatie is? Wie bepaalt er dat de nood minder hoog is? En is hij daar expert in als hoogleraar staatsrecht? Hij roept gewoon dat hij vindt dat de situatie niet meer ernstig is, zegt niet waarom, en dat we daarom diverse noodverordeningen moeten afschaffen. Dat maakt hem echter geen expert in wereldwijde pandemieën bestrijden.

    Hij vindt dat de nood afneemt, maar heeft daarover geen expertise, geen bronnen, geen gegevens. Het is dan ook wel beetje krom dat jij hem compleet volgt 'omdat hij de expert is' maar als de GGD iets vindt dan is dan vertrouw je dat weer niet. Je moet een expert geloven op zn eigen expertise he. Dat gebruik je nu enkel om je argument te maken, iets waar je je op de vorige pagina zo druk om maakte.
     
    Laatst bewerkt: 24 apr 2020
  5. fredfenster

    fredfenster Active Member

    Berichten:
    3.167
    Leuk Bevonden:
    3.312
    Dat was een linkdump, een duidelijke faux pas in online discussies. Toepasbaarheid van die wet, als tenminste op basis daarvan die noodverordeningen zijn afgegeven, werd dus in huidig stadium in twijfel getrokken door iemand die er verstand van heeft.

    Jij beweert dingen zonder onderbouwing. Ik wil onderbouwing. Dat jij het logisch vindt is geen onderbouwing.

    De ernst van deze situatie en hoe hiermee om te gaan is geen zuiver virologische kwestie. Of denk je dat juristen, of wie dan ook geen viroloog is, zich niet hebben hoeven buigen over de maatregelen? Lol. Het recht is een element in deze crisis.

    Dat wordt bepaald door multidisciplinaire crisisteams. Hij is expert in een werkgebied dat verweven is met die crisis en in het bijzonder de maatregelen.
     
  6. Reson

    Reson Active Member

    Berichten:
    770
    Leuk Bevonden:
    635
    Twijfel jij aan het feit dat de overheid zich niet houdt aan de grondwet?

    Natuurlijk baseren zei zich op deze uitzonderingswetten en de geldende voorwaarden daaraan. Ook heel veel europe se regels worden op dit moment geschonden (denk aan het vrij verkeer van goederen en diensten)

    Ik heb nooit veel vertrouwen in de overheid maar dat zei zich in dit geval keurig netjes aan de regels houden daar twijfel ik echt niet aan.

    Achteraf zou je kunnen constateren dat dit geen geldige uitzonderingssituatie was maar ik twijfel er niet aan dat ze de beslissingen nemen en maken met de grondwetten in het achterhoofd.
     
  7. fredfenster

    fredfenster Active Member

    Berichten:
    3.167
    Leuk Bevonden:
    3.312
    Njah het lijkt me hier vooral een slordige situatie, waar maatregelen die in het onduidelijke begin nodig waren, gehandhaafd blijven zonder dat er een beslismoment plaatsvindt over de voortzetting daarvan. De handhaving ligt ook lokaal, terwijl de besluitvorming centraal is gegaan. Het komt op mij rommelig over. Ik snap dat gezien de omstandigheden, maar als ik dan lees dat Pegida vandaag niet mag demonstreren, dan denk ik dat er terecht wordt aangekaart of de overheid niet weer wat meer pas op de plaats moet maken voor de burgerrechten.
     
  8. Tyrant

    Tyrant Well-Known Member

    Berichten:
    12.008
    Leuk Bevonden:
    9.570
    Niet om het een of ander maar die kerel zegt letterlijk dat het juridisch compleet gerechtvaardigd is om een noodverordening te hebben in tijden van crisis.

    Dus dat we deze discussie nog over juridische argumenten gaat snap ik niet aangezien je eigen bron dat zelfs onderschrijft.
    De vraag is er nu, met overvolle IC's, geen vaccin en geen immuniteit er nog sprake is van een noodsituatie.

    Jij kiest ervoor om het advies van een hoogleraar staatsrecht te volgen, ik kies ervoor om het advies van 1700 experts van het RIVM die de overheid adviseren, waar ook weer duizenden experts zitten, die dagelijks samenkomen om te oordelen welke maatregelen nodig zijn.

    Helemaal prima natuurlijk, maar ik ga nu gewoon weekend vieren.
     
    Tim, Yellow 13 en Jorrie vinden dit leuk.
  9. fredfenster

    fredfenster Active Member

    Berichten:
    3.167
    Leuk Bevonden:
    3.312
    Ik heb dat ook niet ontkend, dus totaal irrelevant om te benoemen.

    Oh, nee, maar dan heb je het niet helemaal begrepen. Het gaat om de ernst van de crisis, en of die de eerdere maatregelen (getroffen toen er minder bekend was en de toestand kritieker leek) nog proportioneel zijn. Zulke details maken natuurlijk veel uit en zonder daad acht op te slaan wordt het nog zinlozer om te discussiëren.

    Haha, nee dan heb je het opnieuw niet echt begrepen. Het punt is dat de betreffende maatregelen in een vroeg stadium zijn afgestemd, en dat afgevraagd moet worden of die in het huidig stadium nog proportioneel zijn. Jij stelt nu dat er iedere dag massabijeenkomsten zijn (digitaal, lijkt me dan) waar die maatregelen met alle mogelijke experts worden geherevalueerd. Ik geloof daar niet meteen iets van en ben heel benieuwd waar jij dit soort weetjes vandaan tovert.

    Maar laten we inderdaad overgaan tot het weekend *clinking beer mugs emoji*
     
  10. Garrett

    Garrett Active Member

    Berichten:
    972
    Leuk Bevonden:
    8.772
    Wa vind jij reck
     
    Reckuuza vindt dit leuk.
  11. WorkingTitle

    WorkingTitle ..

    Berichten:
    2.220
    Leuk Bevonden:
    2.819
    Vind het wel komisch dat het altijd @fredfenster tegen de rest is. :+ respect hoeveel tijd jullie nemen om hele uiteenzettingen te typen en daarna weer over gaan tot de orde van de dag.

    Een XBW debat lijkt me wel tof. Met @Reckuuza als voorzitter en dan uiteraard livestreamen. De winnaar mag een persconferenrie doen met @Yellow 13 als gebarentolk.
     
    Yellow 13 en Reckuuza vinden dit leuk.
  12. Reckuuza

    Reckuuza #ACHTERBUURTHOOLIGAN#LOMPEBOER#XBWSFINEST#NEKDIE

    Berichten:
    11.438
    Leuk Bevonden:
    17.536
    Tyrant vs fred laat ik altijd gaan joh, net 2 jochies die altijd naast elkaar staan om te bekvechten over wie de grootste pik heeft.
     
  13. Killamonkey

    Killamonkey Niet zo aanstellen! XBW.nl VIP

    Berichten:
    3.659
    Leuk Bevonden:
    4.779
    Ik geloof nog steeds dat ze één en dezelfde persoon zijn
     
    Yellow 13, Tim, Reckuuza en 3 anderen vinden dit leuk.
  14. Modder-Eter

    Modder-Eter XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    21.476
    Leuk Bevonden:
    8.468
  15. Yellow 13

    Yellow 13 Well-Known Member

    Berichten:
    26.061
    Leuk Bevonden:
    4.706
    Het is net een hele profetie zoveel kan ik echt niet in gebaren omzetten. Daar helpt zelfs autisme niet tegen. :p
     
  16. Tyrant

    Tyrant Well-Known Member

    Berichten:
    12.008
    Leuk Bevonden:
    9.570
    Tis gewoon lekker om ff scherp debatje te houden, houd je scherp. Jullie denken altijd dat Fred en ik hekel aan elkaar hebben maar dat is helemaal niet zo. Ieder z'n ding, ik envy jullie ook niet met jullie dingen.
     
  17. fredfenster

    fredfenster Active Member

    Berichten:
    3.167
    Leuk Bevonden:
    3.312
    rt <3
     
  18. Yellow 13

    Yellow 13 Well-Known Member

    Berichten:
    26.061
    Leuk Bevonden:
    4.706
    Even over Trump en zijn achterlijke voorstellen:
     
  19. fredfenster

    fredfenster Active Member

    Berichten:
    3.167
    Leuk Bevonden:
    3.312
    https://www.nrc.nl/nieuws/2020/04/27/spoedwet-voor-noodmaatregelen-a3997955

    Kabinet lijkt toch ook bedacht te hebben dat het wat scherper moest na de berichtgeving van verleden week.

    Het kabinet werkt aan een spoedwet om de maatregelen tegen verspreiding van het coronavirus een steviger juridische basis te geven. Binnen enkele weken moet deze wet de noodverordeningen vervangen waarin de maatregelen nu zijn vastgelegd. Dat bevestigen bronnen in Den Haag aan NRC.

    De nieuwe wet moet een einde maken aan de, volgens juristen, ‘onhoudbare’, ‘ondemocratische’ en ‘ongrondwettelijke’ noodverordeningen. De daarin vastgelegde maatregelen als het verbod op groepsvorming zonder anderhalve meter afstand te houden, raken de grondwettelijk vastgelegde vrijheid van vereniging, godsdienst en onderwijs. En dat de politie te volle huizen binnengaat, schendt het recht op de persoonlijke levenssfeer.

    Ingaan tegen de Grondwet is alleen toegestaan als het wettelijk is vastgelegd – dat is bij de noodverordeningen niet het geval. De nieuwe wet moet dat beter regelen, waardoor burgerrechten (tijdelijk) ingeperkt kunnen worden. Dat kan betekenen dat burgers makkelijker gestraft kunnen worden als ze maatregelen niet opvolgen.


    De wet moet óók de democratische legitimiteit van de maatregelen versterken. Over de verordeningen is niet gedebatteerd en gestemd door volksvertegenwoordigers: ze zijn door de voorzitters van veiligheidsregio’s opgesteld en ingevoerd. Daardoor vindt geen democratische controle plaats. Dat kan met de spoedwet, die naar verwachting tot 30 september geldt, wel. Zo moet de Tweede Kamer instemmen met de wet en met eventuele verlenging.

    Na die berichtgeving vorige week konden we lezen van "minister Grapperhaus dat hij "de democratie en de rechtsstaat" goed in de gaten houdt." Het moet dus wel een groot toeval zijn dat precies na de ophef in de media vanuit vakkundigen het ineens anders moet. De duizenden virologen en deskundigen van wie ik hier las dat de dagelijks bij elkaar komen om alles te evalueren hadden het blijkbaar ook zo goed zien aankomen dag precies op het moment dat er kritiek kwam ze bedachten dat het toch wat laks was hoe er met onze burgerrechten werd omgesprongen.
     
  20. Yellow 13

    Yellow 13 Well-Known Member

    Berichten:
    26.061
    Leuk Bevonden:
    4.706
    Alweer: Nood breekt wetten... zelfs de grondwet Fred.
     

Deel Deze Pagina