1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

[Algemeen] Nieuws

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door *NERAZZURRI*, 13 apr 2011.

  1. B Tender

    B Tender Robot Unicorn

    Berichten:
    3.930
    Leuk Bevonden:
    1.905
    Zelf wat geknutseld. Basis zijn m'n .CSV-banktransacties, elke tegenpartij koppel ik één keer aan een categorie, met een kolommetje waarin ik die standaard-indeling kan overrulen als de standaardindeling niet deugt voor een specifieke transactie. Jan Linders is standaard 'boodschappen', etc. Nadat ik een maand heb 'afgesloten' wordt die maand meegenomen in de vergelijking met voorgaande jaren. Jan-september 2020 vs jan-september 2019/2018/2017 etc. Dankzij COVID/thuiswerken zijn m'n brandstofkosten nu gekelderd :D

    O.b.v. hoe jaar X en X-1 is verlopen kun je, met wat tweaken, redelijk voorspellen hoe jaar X+1 gaat lopen, en weet je ook redelijk wat je zoal te besteden hebt voor leuke dingen e.d.. Kan tevens een eye-opener zijn voor hoeveel je uitgeeft aan bepaalde zaken (in mijn geval: restaurants).

    Geen rocket-science maar beter dan niets imho ;)

    [​IMG]

    Weet dat RABO zoiets geloof ik ondersteunt op haar website/app, zit zelf bij ING en die hebben dat geloof ik (nog) niet. Achja, vind het leuk om zelf een beetje te knutselen.
     
  2. fredfenster

    fredfenster Active Member

    Berichten:
    3.167
    Leuk Bevonden:
    3.312
    Alles wat ik zeg pareer jij met persoonlijke aanval, omdat je inhoudelijk niks tegen te werpen hebt. Snap je niet hoe sad dat is om steeds maar shit erbij te halen die niks met de inhoud te maken heeft? Denk je dat tyrant het nodig heeft dat jij hem herinnert aan posts van mij hier? Miezerig figuur ben je zeg tfo.
     
  3. B Tender

    B Tender Robot Unicorn

    Berichten:
    3.930
    Leuk Bevonden:
    1.905
    De ketting is er niet meer. En als de arbeider het niet bevalt kan hij ook ondernemertje spelen en master worden. Maar deze discussie hebben we al gehad.

    Die stok dat zijn wij, de lat, die bepaal jij!
     
  4. fredfenster

    fredfenster Active Member

    Berichten:
    3.167
    Leuk Bevonden:
    3.312
    Ja er is wel nog steeds gewoon een ketting in mijn optiek, alleen je mag een beetje kiezen welke je omdoet en je kan makkelijker wisselen. Arbeidsomstandigheden zojn verbeterd maar er is een duidelijke verhouding tussen werker en eigenaar. Als het goed gaat merk je dat minder dan wanneer het slecht gaat.

    Schitterende ironie om een advertentieslogan te gebruiken om je punt te maken, als ie bewust was chapeau.
     
    B Tender vindt dit leuk.
  5. RaouLioo

    RaouLioo Active Member

    Berichten:
    2.891
    Leuk Bevonden:
    1.443
    Je salaris heeft gelukkig ook een stijgende lijn zo te zien ;)
     
    B Tender vindt dit leuk.
  6. Modder-Eter

    Modder-Eter XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    21.464
    Leuk Bevonden:
    8.430
    En ik dacht dat ik extreem was, haha. Ik doe het zelf op maandbasis, waarbij ik de data dan iedere keer weer vervang. Dat geeft in mijn ogen al genoeg inzichten. Ik ben bijvoorbeeld ook nog steeds verbaasd dat ik zowat de enige in mijn omgeving ben die zijn salaris ook gelijk verdeelt over spaarrekeningen zodra ik het binnen krijg.
     
  7. Cyrax

    Cyrax Weldoener van beroep

    Berichten:
    6.104
    Leuk Bevonden:
    903
    Jank niet zo. Denk je dat jouw posts ook maar enig waarde hebben? Mij miezerig noemen? GTFO man, met je hypocriete gelul, vreselijk. Gadver. Er staat ook gewoon een inhoudelijke reactie op het onderwerp, maar zoals gewoonlijk lees je daar overheen.

    Ik hou het ook maandelijks bij, ik ben dan ook boekhouder. Ik snap ook echt wel dat niet iedereen dat gaat zitten doen zoals ik dat doe, maar soms zie je weleens van die programma's voorbij komen waarin mensen in financiële problemen geholpen worden. Die hebben 9 van de 10 keer geen enkel benul van wat er binnenkomt en uitgaat. Soms zitten daar echt honderden euro´s (negatief) verschil tussen.

    Je helpt die mensen niet door ze een hoger salaris of uitkering te geven, want dan gaan ze gewoon nog meer uitgeven. Ze hebben gewoon geen inzicht. In mijn werk merk ik vaak dat mensen echt behoefte hebben aan hulp, iemand moet ze laten zien hoe je het moet doen. Er zijn zat mensen die een laag basisniveau hebben en die niet geleerd hebben hoe met geld om te gaan.. Die help je niet door ze meer geld te geven, maar door ze dat te leren.

    Er zijn een hoop mensen die bewust het systeem misbruiken, er zijn ook mensen die echt niet willen, er zijn mensen die het gewoon (nog) niet kunnen en er zijn zat mensen die echt pech hebben gehad. Die tweede groep heeft de hulp het hardst nodig.
     
    Laatst bewerkt: 12 okt 2020
  8. Jimmy J.

    Jimmy J. Active Member

    Berichten:
    556
    Leuk Bevonden:
    3.721
    Een ketting die makkelijk af gaat is natuurlijk niet 'de ketting' hè.
     
  9. fredfenster

    fredfenster Active Member

    Berichten:
    3.167
    Leuk Bevonden:
    3.312
    Gast ga nou niet met fake outrage doen alsof ik zo veel geks zeg. Jij bent continu op en over mij aan het janken. Tikje obsessief. Je probeert mij dan zwart te maken, maar je verlaagt alleen jezelf. En wat moet ik zogenaamd regeren op een post van jou aan b tender :') Jij bent saai man

    continu geketend, geef geen shit hoe die keten eruit ziet, ik wil vrij
     
  10. Tyrant

    Tyrant Well-Known Member

    Berichten:
    12.000
    Leuk Bevonden:
    9.558
    Nee maar arbeid is toch ook iets moois? En heel vaak niet uit te drukken in waarde als deel van een proces?
    In Nederland zijn er heel veel mensen die gebruik mogen maken van arbeid en succes mogen delen in de vorm van salaris, terwijl ze daar (bewezen) een veel lager aandeel in hebben.
    Bedrijven gaan vaak failliet doordat zonder dat de slaves uitgebuit zijn, maar juist de master geen geld aan verdiende. Daar zou je dan toch juist vrolijk van moeten worden?

    Bij alle bedrijven waar ik werkte waren er niet enorme masters aan te wijzen die bakken geld uit de onderneming trokken, de slaves waren juist de grote kostenpost.

    Ehh.. Hier herken ik het Nederlandse bedrijfsleven echt totaal niet in. Maar misschien ben ik ook wel naïef haha. Ik doe marketing, niet echt een tak waarin je makkelijk kan bepalen hoeveel geld het oplevert. Daarnaast een vakgebied dat je wel dient uit te kunnen voeren in een georganiseerde bedrijfsvoering.

    Mijnhuishoudboekje is ook wel handig als je geen Rabo hebt ofzo. Was vroeger wel beter toen het nog onder AFAS viel.
     
    Laatst bewerkt: 12 okt 2020
  11. B Tender

    B Tender Robot Unicorn

    Berichten:
    3.930
    Leuk Bevonden:
    1.905
    Die keten die je tegenhoudt om vrij te zijn om master i.p.v. slave te zijn...

    .. Doet me een beetje denken aan die ketting waarbij die New Kid (ben z'n naam kwijt) wordt tegengehouden in 'hou me tegen jonguh'
     
  12. Cyrax

    Cyrax Weldoener van beroep

    Berichten:
    6.104
    Leuk Bevonden:
    903
    Je zegt de hele dag gekke dingen. Huilebalk. Je bent toch ook gewoon een grote hypocriet. Wie is hier nou fake? Zelf profiteren van het systeem waar je de hele dag over loopt te janken. En dan noem je het allemaal een persoonlijke aanval of non-argumenten om je ervan af te maken. Slappe hap yo…. Kan je dure woorden gebruiken en de meest prachtige zinnen formuleren, maar je blijft een hypocriet. Ik snap niet wat daar nou zo moeilijk aan is.

    Ik heb een aversie tegen hypocriete mensen, daarom reageer ik. Verder ben je echt niets speciaals hoor.
     
    Kimi NL vindt dit leuk.
  13. BigSyke

    BigSyke Active Member

    Berichten:
    5.535
    Leuk Bevonden:
    1.199
    Ik vind niet dat je hem dit kwalijk kan nemen. Ik denk dat hij vanuit zijn ouders een bepaalde opvoeding heeft gekregen die hem heeft gevormd waardoor je hem niet verantwoordelijk voor acties kunt houden. Daarnaast heeft niet iedereen dezelfde ervaringen in het leven.

    Ook leven we in een post millenium maatschappij waarin veel gewoontes embedded zijn. De individualisatie van het systemisch gebruik van fora en social media leidt ertoe dat downplaying van een ander individu onvermijdelijk is. Dit is enerzijds een gevolg van onze koloniale achtergrond en geschiedenis waarin vaak gedebatteerd wordt, anderzijds zit in onze genen een winnaars en jagersinstict. Wellicht kun je vanuit een helikopterview deze social construct relativeren en wat meer in perspectief plaatsen.
     
  14. fredfenster

    fredfenster Active Member

    Berichten:
    3.167
    Leuk Bevonden:
    3.312
    Nah we bekijken day echt verschillend. Ik vind voorbeelden waarin het doable is nog geen vrijbrief om mijn voorkeur los te laten voor echte werkersdemocratie en eerlijke winstdeling. Dus arbeid is zeker mooi, maar als ik word uitgebuit door bazen die geld verdienen aan wat ik verdien ben ik er minder weg van.

    Ja bij mkb level business zal dat vaak zat voorkomen. Al zal geen succesvol werkgever een medewerker in dienst houden op wie geld wordt verloren, of van wie de prestaties zodanig achterblijven dat het niet rendabel is om ze aan te houden. (En natuurlijk zijn er hierop uitzonderingen te bedenken, maar daar ging t me bu niet om)

    ik zei ook niet dat doe heel gangbaar is.
    Ja interessant hoor maar blijf je dit nu echt iedere keer dat we hier gelijktijdig zijn herhalen? Brengt dat je dan echt vreugde?
     
  15. B Tender

    B Tender Robot Unicorn

    Berichten:
    3.930
    Leuk Bevonden:
    1.905
    Dus.... Jij bent bereid om te werken als je baas jou werk niet voor meer geld verkoopt dan wat jij kost. Tegelijkertijd vind je het logisch dat je baas je eruit trapt als hij niet aan je verdient...

    Denk dat de wereld een hoop eenmanszaakjes kende als jij 't voor het zeggen had.
     
  16. BigSyke

    BigSyke Active Member

    Berichten:
    5.535
    Leuk Bevonden:
    1.199
    Ben wel benieuwd. Wat is werkers democratie en wat is een eerlijke beloning? Bedoel je dan als een bedrijf 1 miljoen winst maakt met een directeur, 3 directie, 1 marketing, 1 financieel medewerker en 4 magazijnwerkers dat iedereen een ton krijgt?
     
  17. fredfenster

    fredfenster Active Member

    Berichten:
    3.167
    Leuk Bevonden:
    3.312
    je zet het neer alsof die elkaar tegenspreken, maar ik zie niet waarom.

    In plaats een hiërarchie waarin beslissingen toonden worden gemaakt, een democratie waarin inspraak gelijkmatig is verdeeld. (Natuurlijk zijn er expertises en hoeft niet iedereen betrokken te zijn bij het bijbestellen van reserve print papier.) Eerlijke beloning vind ik als alle middelen om goed te kunnen leven vrij beschikbaar zijn.
     
  18. Tyrant

    Tyrant Well-Known Member

    Berichten:
    12.000
    Leuk Bevonden:
    9.558
    Haha ja maar dat wisten we toch al? :p

    Enerzijds vind ik het jammer voor jou persoonlijk dat je het gevoel hebt dat je in een soort veredelde slavernij scheme participieert (weet ook niet helemaal of het nou echt tegen je zin in is).
    Maar anderzijds vind ik het ook wel.. elitair hoe jij tegen de mensen aankijkt (zoals ik) die hier wél aan mee doen. Ik verhuur mijn diensten graag aan mijn werkgever voor het salaris wat we beiden zijn overeen gekomen. Ik vind het fijn dat deze werkgever zich druk maakt over mijn pensioen. Of dat als ik niet kan werken hij mij doorbetaald. Of zelfs als ik overlijd dat dingen goed worden geregeld. Ik heb geen zin om daar zelf op weekbasis mee bezig te zijn. Ook vind ik het bedrag heel fair: ik vind het fijn dat ik waarde toevoeg aan de keten toevoeg. Het voorziet in één van de belangrijkste dingen in het leven: zingeving.
    Ik gok zo dat ik niet helemaal alleen sta: miljoenen mensen gaan met plezier naar hun werk.

    Het is dan wel een beetje gek om jou dan los te zien gaan op deze mensen: ik zie hier vrij sterke termen voorbij komen, dingen als slavernij, onderdrukking.. Is dat niet een beetje elitair om vanaf de zijlijn te roepen? Wat zeg ik, het is niet eens een zijlijn. Je roept het zelf vanuit de ivoren toren. Hoe kun jij over de vrijheden van arbeiders oordelen zonder die arbeiders zelf in hun keuze vrij te laten? Of denk je dat de meesten het systeem niet zien? Of de onderdrukking niet bewust ervaren? Ik vind dat nogal wat, en maak ik me in dat opzicht dan wat meer zorgen om jouw wereldbeeld dan die miljoenen andere mensen die een heerlijk leventje leiden.
     
    Gyrrack, Kimi NL, Tim en 3 anderen vinden dit leuk.
  19. B Tender

    B Tender Robot Unicorn

    Berichten:
    3.930
    Leuk Bevonden:
    1.905
    Omdat de baas misschien een tweede vestiging wil openen, zodat hij niet alleen jou een mooi salaris kan aanbieden maar ook je buurman? Probleem is dat hij daarvoor beetje geld moet kunnen oppotten ipv alles over te maken naar jou.

    Ik ken wat mensen, die (spreekwoordelijk) het een goed idee vinden om op krediet te kopen bij de Wehkamp, die ik liever geen inspraak geef bij strategische keuzes in een bedrijf waar ik werkzaam zou zijn. Er zijn bedrijven, vaak in laag-geschoold-werk, waar die Wehkamp-categorie redelijk sterk vertegenwoordigd is of zelfs het overgrote deel van het personeelsbestand uitmaakt. Als die de koers gaan bepalen, dan wordt het heel snel heel druk bij het UWV vermoed ik.
    In de werknemersdemocratie zou dat betekenen dat ik, voordat dat punt bereikt wordt, spreekwoordelijk zou emigreren naar een plek die het beter voor elkaar heeft.
     
    Kimi NL vindt dit leuk.
  20. BigSyke

    BigSyke Active Member

    Berichten:
    5.535
    Leuk Bevonden:
    1.199
    Dit is niet eerlijk. De ene levert meer input dus krijgt ook meer output en zeggenschap.

    Magazijnmedewerker levert de vaardigheid om dozen te sjouwen met een beschikbaarheid van 40 uur per week en loopt alleen risico baan te verliezen. Verliest hij zijn baan krijgt hij WW. Ook heeft hij het arbeidsrecht aan zijn kant in Nederland. Hem ontslaan bij slecht presteren is erg lastig. Een ondernemer moet met een goed dossier komen.

    De ondernemer levert, kapitaal, expertise, leiderschap, een netwerk van klanten. De ondernemer werkt 60 tot 80 uur per week en moet bijna altijd telefonosch bereikbaar zijn. Als het bedrijf verlies leidt moet hij interen op vermogen. Magazijnmedewerker krijgt betaald. Als bedrijf failliet gaat zit veel in het bedrijf en loopt hij alle risico. Bij faillissement krijgt hij geen WW maar alleen bijstand. Als bedrijf negatief in het nieuws komt wordt hij er op aangesproken, werknemer niet.

    Dan heb je nog het punt van inspraak. Iedereen geeft af op de mensen die in Coronatijd ervoor zorgen dat er weer een lockdown komt omdat ze geen simpele regels kunnen volgen. Wil je deze mensen laten meebeslissen in een bedrijf zonder enige opleiding of ervaring met ondernemen?

    Een werknemer denkt alleen aan eigen belang bij beslissingen. Eigen salaris, werktijden, pensioen etc. Een werkgever weegt alle belangen af. Hij denkt ook aan het personeel want hij heeft in het personeel tijd en geld geïnvesteerd en mogelijk een persoonlijke band opgebouwd. Hij wil goed personeel behouden voor het voortbestaan van het bedrijf.
     
    B Tender vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina