1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

[Multi] [Algemeen] Nieuwtjes, geruchten en discussie

Discussie in 'Games' gestart door DulleNL, 28 feb 2013.

  1. Modder-Eter

    Modder-Eter XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    21.464
    Leuk Bevonden:
    8.430
    Wat een popie jopie onzin video. Er zitten op een aantal punten wel waarheden in, maar de man heeft bij vlagen totaal geen idee van wat hij zegt.
    Ten eerste zijn mooie lineair groeinde kostentrend in Paint. De kosten van games groeien totaal niet lineair als je naar de data kijkt, maar het gaat meer richting een kwadratische groei. Daarnaast komt hij vervolgens tot de foute veronderstelling dat de hoeveelheid content van games ook lineair mee moet groeien met deze stijgende kosten. Hierbij haalt hij ook nog eens aan dat de prijs van games stijgende is, terwijl dit helemaal niet het geval is. Er is geen positieve correlatie tussen content en prijs. Er is geen correlatie of juist een negatieve correlatie. Een positieve correlatie verwachten is wel heel naïef.

    Vervolgens geeft de persoon in kwestie een minuut voor het einde kort enkele voorbeelden van games die hier schuldig aan zijn en geen enkel voorbeeld van games die dit niet doen. Wat zijn volgens meneer dan de games die wel zijn utopische stijgende correlatie volgen? Hij haalt Red Dead Redemption 2 Online heel kort aan, terwijl de single player een enorme wereld bevat met tientallen uren content. Hij had beter een punt kunnen maken dat online gaming zoals we het nu zijn collapsing is, want gaming in het algemeen is dat totaal niet. Ik heb in 2018 enorm veel waar voor mijn geld gehad met games met vele of tientallen uren speelplezier zoals God Of War, Dragon Quest XI, Red Dead Redemption 2, Super Smash Bros Ultimate (De fighting game met de meeste content OOIT), Forza Horizon 4. Dan zijn er nog games die ik niet heb gespeeld waarvan ik weet dat deze ook een geweldige combinatie van kwaliteit en content bieden. Dit zijn games als Monster Hunter: World, Spider-Man, Far Cry 5, Pokemon Let's Go, Detroit, Hitman 2 en zelfs Assassin's Creed Odyssey. Als het aan mij ligt mogen publishers juist minder games per jaar releasen, waardoor meer mensen het kleinere scala aan titels aanschaffen en de stijgende kosten op deze manier beter gedrukt worden. Er worden nu veel goede games verdrukt onder het geweld van de grote jongens, terwijl deze in dat geval dan misschien juist wel financieel succesvol kunnen zijn.

    Nog een laatste opmerking over de nostalgische bril die meneer in de video op heeft. Ja, er zijn een aantal gameplay formules die continu opnieuw worden gebruikt. Dit is echter niets nieuws. Meneer haalt echter de PS2 als voorbeeld van veel nieuwe concepten aan. Echter vergeet hij dat dit komt omdat in die generatie 3D pas echt goed toepasbaar was voor bepaalde gameplay ideeën. De PS1/N64 generatie was hier nog niet krachtig genoeg voor. Voorgaande generaties hadden technologisch allemaal een stap als deze, sommige wat groter dan de ander. Echter lopen we nu tegen een technologische muur aan waarbij we niet nog zo'n makkelijke grote stap kunnen maken. Dit zag je al bij de overgang van PS2 naar PS3 en Xbox 360 en ook in de huidige generatie.

    Concluderend: Er zijn punten waar meneer gelijk heeft, en dan heb ik het vooral over de praktijken die gebruikt worden in de multiplayer wereld. Echter is zijn algemene verhaal onderhevig aan behoorlijk wat foute redeneringen, negatief sentiment en een behoorlijke roze nostalgische bril. Niet zo'n interessante video dus.

    Bonusmateriaal:

    [​IMG]
    Games zijn goedkoper dan ooit.

    [​IMG]
    Groei in kosten is op zijn minst kwadratisch, wellicht zelfs exponentieel.
     
    Laatst bewerkt: 26 dec 2018
    FinalBob, Yellow 13 en Jorrie vinden dit leuk.
  2. Yellow 13

    Yellow 13 Well-Known Member

    Berichten:
    26.030
    Leuk Bevonden:
    4.698
    Als je de prijs omrekent, dan kosten PS1 games vroeger soms 180 gulden. Meer dan 70 euro. Je betaalt nu meer, want retro. Ik kan me echter goed prijzen herinneren van gemiddeld 130 gulden, wat rond de 55 euro is. Qua kosten en content verdeling zijn we nu beter af dan vroeger, dus na het lezen van je verhaal kan ik alleen maar concluderen dat ik het eens ben met je. :)
     
  3. Zifnap

    Zifnap Koehl en gecollecteerd

    Berichten:
    15.446
    Leuk Bevonden:
    3.417
    Wat opvallend om n.a.v. voorgaande zo'n felle (en negatieve) reactie hier te lezen. Modder-Eter, ik krijg de indruk dat je gelijk tot conclusies bent gesprongen zonder echt te laten bezinken wat er in het filmpje werd gepresenteerd? Om je een twee voorbeelden te geven: 1) de YTer rept niet over de aankoop prijs, hij geeft alleen aan dat de kosten om spellen te produceren en commercieel aan de man te brengen toenemen. Dit had echter meer een stijgende lijn mogen zijn (meer exponentieel) idd, maar het ligt er ook maar net aan of je het over triple-A of indie titels hebt. Voor dit voorbeeld om zijn punt in algemene zin over te brengen (en lekker los uit de pols getekend) is het denk ik duidelijk genoeg. 2) Zijn punt is: je zou denken dat kwaliteit en kwantiteit van content evenredig toenemen met de kosten. Dat is niet alleen een veronderstelling, maar ook een stelling, een (naïve) aanname die we weleens maken. Oftewel: ik koop duurdere schoenen, dus de kwaliteit zal ook wel beter zijn. Hoe naief ook, die gedachtegang is niet zo ver gezocht, ook al blijkt de realiteit vaak anders te zijn. Terug naar de gaming industrie: YTer spreekt over de negatieve correlatie bij sommige games, waarbij de (productie)kosten toenemen, terwijl kwaliteit en soms ook kwantiteit van content afneemt. En daarvan geeft hij ook een aantal voorbeelden. Dus: sommige mensen verwachten een positieve correlatie, maar dat is juist niet het geval. Jullie houden dus dezelfde mening er op na.

    Toegegeven: de games die hij benoemt zijn maar voorbeelden. Jouw voorbeelden geven weer een ander, vooral positiever beeld weer. Het is dus een kwestie van perceptie. Toch vind ik het persoonlijk voldoende bevestigend: uitzonderingen daargelaten zie je dat de gaming markt behoorlijk onder spanning staat. Ik denk dat de boodschap vooral is: kosten nemen toe, de triple-A markt moet zichzelf in stand blijven houden (immers hoge kosten en de aandeelhouders verwachten hoge winstmarges), dus men blijft kiezen voor standaard gaming templates (geen risico's). In de tussentijd gaat er kwalitatief toch verrassend veel fout (de ene na andere patch wordt vrijgegeven en soms ontbreken features geheel direct na release) en er wordt links en rechts nog steeds content weg gesluisd achter DLC, passes, lootboxes etc. En de tolerantie voor dit alles, inclusief het herkauwen van template games, neemt langzaam af bij gamers (zie voorbeeld auto industrie). Er komt een punt dat dit verdienmodel zichzelf niet meer in stand kan houden. Ik geloof wel degelijk dat er vooral achter de schermen iets gaat en moet veranderen, en dit hoeft niet ver in de toekomst meer te liggen.
     
    UpInSmoke0611 vindt dit leuk.
  4. Modder-Eter

    Modder-Eter XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    21.464
    Leuk Bevonden:
    8.430
    Jouw interpretatie van de boodschap van de YTer is dus behoorlijk anders. Zoals ik zei ben ik het op een aantal punten eens met jouw interpretatie, maar vind de stellingen die gebruikt zijn erg omgebogen om zijn punt te ondersteunen. Dit terwijl de data hem op meerdere punten toch echt tegen spreekt. Dit is wat mij vooral dwars zit over de video. Uiteraard is het wel goed dit soort zaken te bespreken, aangezien het een feit is dat de kosten om games te maken momenteel in de AAA industrie ongekend hoog zijn. Ik denk zelf dat de waarheid eerder ergens in het midden ligt.

    Het feit dat er kwalitatief veel fout gaat heeft er ook mee te maken dat games echt enorme complexe systemen zijn geworden, met name de open world variant. Combineer dit met het feit dat dankzij patches niet alles perfect vast hoeft te staan tijdens de release en je hebt de situatie zoals deze nu is. Daar komt ook nog bij dat het internet en de enorm gegroeide player base een handje helpen bij het verspreiden van informatie over bugs en dergelijke. Er zijn een aantal behoorlijke offenders op dit gebied, en ik ben het met jou en de YTer eens dat hier daadwerkelijk iets aan gedaan moet worden. Echter is het in mijn ogen over de gehele range aan games niet zo extreem, helemaal als je stil staat bij de enorme complexiteit van de systemen binnen de games.

    Daarnaast het punt over template games. Dit is niets nieuws. Nu zijn het open world games, vroeger was het gros van de games platformers die allemaal dezelfde template in een anders jasje waren of de FPS naar het recept van de Halo's en CoD's van deze wereld. Ik zie nog steeds evolutie in de games, al gaat het langzaam door de kosten die aan het maken hangen. Net als toen komt er eens in de zoveel tijd een game uit die de template weer een klein beetje in een andere, betere richting stuurt. Ik noem een Witcher 3, The Legend Of Zelda: Breath Of The Wild, etc.

    Verder om nog even op punt 1 terug te komen: In de video wordt daadwerkelijk, hetzij enorm kort, gesuggereerd dat er stijgende kosten zijn voor ons. Dit gebeurt rond 5:00. Hoewel kort en eigenlijk niet ter ondersteuning van zijn daadwerkelijke stelling is het wel incorrect.

    Ik ben het dus eens met het feit dat de industrie op dit moment zoekende is naar een oplossing voor de enorm gestegen kosten en de problemen die komen kijken bij de toegenomen complexiteit van de systemen binnen de games. De kern van zijn verhaal klopt tot op zekere hoogte, echter ligt in mijn ogen de nuance anders en wordt in deze video zonder onderbouwing met daadwerkelijke data een te negatief beeld geschetst dat in combinatie met de clickbait titel toch meer neigt naar clicks en zieltjes winnen. Dat is mijn voornaamste probleem met deze en soortgelijke video's.
     
    Laatst bewerkt: 26 dec 2018
    UpInSmoke0611 en FinalBob vinden dit leuk.
  5. Jorrie

    Jorrie ¯\_(ツ)_/¯ Moderator

    Berichten:
    18.427
    Leuk Bevonden:
    4.947
    Wat een betogen op 2e kerstdag, dat ga ik morgen wel lezen :+
     
  6. Zifnap

    Zifnap Koehl en gecollecteerd

    Berichten:
    15.446
    Leuk Bevonden:
    3.417
    Ja je moet toch wat tijdens Kerst he. ;)

    EDIT: Ik laat het gaan. Ik wilde graag een open discussie over het onderwerp (zoals in het algemeen trouwens), maar o.a door de toon gisteren werd dat gemakkelijk in de kiem gesmoord. Volgende keer beter.
     
    Laatst bewerkt: 27 dec 2018
  7. UpInSmoke0611

    UpInSmoke0611 Well-Known Member

    Berichten:
    12.104
    Leuk Bevonden:
    1.176
    Ja idd, op het toilet wat te doen!
     
  8. Zifnap

    Zifnap Koehl en gecollecteerd

    Berichten:
    15.446
    Leuk Bevonden:
    3.417
    De kalkoen is me slecht gevallen. :+
     
  9. Burt Macklin

    Burt Macklin Formerly Known As

    Berichten:
    2.990
    Leuk Bevonden:
    911
  10. Zifnap

    Zifnap Koehl en gecollecteerd

    Berichten:
    15.446
    Leuk Bevonden:
    3.417
  11. Lijpe Mocro

    Lijpe Mocro Active Member

    Berichten:
    5.998
    Leuk Bevonden:
    839
    PLS BE BLOODBORNE 2 PS5


    https://gematsu.com/2018/12/from-so...ced-titles-in-development#hDjTlSzLpyKoguyL.99
     
    Killamonkey vindt dit leuk.
  12. NLegendkiller

    NLegendkiller Active Member

    Berichten:
    1.837
    Leuk Bevonden:
    583
  13. Servantes

    Servantes Well-Known Member

    Berichten:
    8.900
    Leuk Bevonden:
    3.280
    :lol:
    Soulja Boy, who early in November announced that he had a new line of gaming consoles (mostly re-branded Chinese hardware), has pulled the consoles from his store 'SouljaWatch' amid a Nintendo lawsuit regarding a potential violation of the Trademark Counterfeiting Act.

    Soulja Boy had said in now deleted tweets that he was not afraid of Nintendo, saying anyone who warned him and worried about a lawsuit "retarded" and that his consoles didn't violate any laws. However, in a tweet on the 29th, he seemed to be complying with whatever cease and desist Nintendo had sent him.


    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 30 dec 2018
    Zifnap en UpInSmoke0611 vinden dit leuk.
  14. UpInSmoke0611

    UpInSmoke0611 Well-Known Member

    Berichten:
    12.104
    Leuk Bevonden:
    1.176
    Zag het ja, hilarisch
     
  15. MAD 1976

    MAD 1976 Useless info here...

    Berichten:
    9.044
    Leuk Bevonden:
    1.285
    Volgens mij zit zijn petje te strak....die gast spoort niet.
     
  16. Zifnap

    Zifnap Koehl en gecollecteerd

    Berichten:
    15.446
    Leuk Bevonden:
    3.417
  17. Zifnap

    Zifnap Koehl en gecollecteerd

    Berichten:
    15.446
    Leuk Bevonden:
    3.417
  18. Zifnap

    Zifnap Koehl en gecollecteerd

    Berichten:
    15.446
    Leuk Bevonden:
    3.417
  19. Yi-Long

    Yi-Long ...the little dragon

    Berichten:
    6.756
    Leuk Bevonden:
    2.012
    Deze week nog Super Meat Boy toch? Ook maar even account aanmaken. Geweldige game.
     
  20. Zifnap

    Zifnap Koehl en gecollecteerd

    Berichten:
    15.446
    Leuk Bevonden:
    3.417

Deel Deze Pagina