[Algemeen] Videokaarten

Discussie in 'PC, Handheld & Algemeen' gestart door DarkSoldier, 22 mrt 2004.

  1. DarkSoldier

    DarkSoldier Sniper

    Berichten:
    706
    Leuk Bevonden:
    3
    Deze was er nog niet, en ik denk dat we deze wel staande kunnen houden. Hier mijn eerste vraag voor de mensen die wat weten van een ATI RADEON 9600 PRO 128 mb geheugen.

    Mijn CPU= 2.8 ghz, 512 mb geheugen.

    Ik speel far-cry op alles medium, en met anti-aliasing op 4X en asotropische filtrering uit. Hierbij haal ik een framerate van rond de 20. Bij ut2004 rond de 30 op alles het hoogste.

    Mijn vragen: -Wat kan ik beter doen, open gl of direct 3d?
    - Wat kan ik beter instellen, als ik een goede framerate wil én nog een beetje goede graphics, prestatie of kwaliteit, en als ik prestatie doe, kan deze op et allerhoogste?
    - Wat is AGP?
    - Ik wil anti-aliasing et liefst op 4x hebben staan, wat kan ik voor de rest nog veranderen of uitzetten om een goede framerate te behalen?
     
  2. Xmaster

    Xmaster XBW ELITE LID

    Berichten:
    1.879
    Leuk Bevonden:
    9
    AGP=Accelerated Graphics Port, oftewel de interface van de grafische kaart.

    Edit: fout gelezen......
     
    Laatst bewerkt: 22 mrt 2004
  3. Angelus

    Angelus Active Member

    Berichten:
    833
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik ben opzoek naar een nieuwe computer en ik kwam deze tegen: http://www.aldi.nl/OFFER_NL/home.htm maar nou ken ik de 3d kaart niet een radeon 9800xxl hij staat ook niet op tweakers.net en er is ook geen informatie over te vinden. Weet iemand meer af van deze kaart?
     
  4. FabianNL

    FabianNL Guest

    ik denk wel dat dat een goede kaart is, ik ken wel de 9800pro en dat is volgens mij de snelste die er nu is dus, dit zal ook niet slecht zijn :D
     
  5. Xatos

    Xatos Grand Theft Auto

    Berichten:
    1.207
    Leuk Bevonden:
    4
    De snelste/beste is nu de Hercules Ati Radeon 9800XT 256 MB RAM

    Direct3d is volgens mij beter. En je kan beter kwaliteit doen dan prestatie, als je nog goede gfx wil.


    Correct me if wrong.
     
  6. Arjan

    Arjan XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    7.207
    Leuk Bevonden:
    3
    OpenGL of Direct 3D maakt opzich niet uit.
    Het lijkt wel dat nVidia in OpenGL beter presteert als in Direct 3D t.o.v. Ati.
    Ati is het net andersom :)

    Tip voor meer snelheid;

    Haal er 512MB geheugen bij, Far Cry lust graag 1024MB :p
    Hierdoor ontlast je de hardeschijf weer wat.

    Ik heb h'm altijd tussen prestatie en kwaliteit in staan, gebalanceerd dus:).
    Maar anti-aliasing vreet prestaties hoor:eek:
    Zet h'm dan op 2x scheelt misschien iets.
     
    Laatst bewerkt: 22 mrt 2004
  7. Slurpgeit

    Slurpgeit Moderator XBW.nl VIP

    Berichten:
    3.492
    Leuk Bevonden:
    7
    @ Xatos: de 9800XT 128 MB is net ietsje sneller als de 256 mb versie, bij spellen die niet zoveel textures hebben. die 256 mb is nu nog vrij nutteloos.
     
  8. DarkSoldier

    DarkSoldier Sniper

    Berichten:
    706
    Leuk Bevonden:
    3
    De graphics heb ik op high staan in far cry zelf, waardoor krijg ik een betere framerate?

    EN ik kreeg net een foutmelding, ik heb het programma smartgart gebruikt om je instelingen auto te laten bepalen, maar nu krijg ik steeds een foutmelding van ati tijdens far cry?
     
  9. Arjan

    Arjan XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    7.207
    Leuk Bevonden:
    3
    Smartgart bepaals enkel de AGP-rate, 2x, 4x of 8x, en fast-writes.

    Betere prestaties krijg je uiteraard door kwaliteit in te leveren.
    Probeer anders eens de auto-detectie van Far Cry. Ga vervolgens elke keer een stapje hoger. Todat je tevreden bent:cool:
     
  10. DarkSoldier

    DarkSoldier Sniper

    Berichten:
    706
    Leuk Bevonden:
    3
    THnx, maar als ik em op prestatie zet, dus helemaal naar links, dan is de framerate uiteraard een stuk hoger of niet? Maar wat voor een graphics heb ik dan als ik em op medium zet? Low kwaliteit?

    EDIT: Wat als ik AGP lager zet?
     
    Laatst bewerkt: 22 mrt 2004
  11. Arjan

    Arjan XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    7.207
    Leuk Bevonden:
    3
    Nou het wordt niet veel hoger hoor, het scheelt hoogstens 2 a 3 frames. De beeldkwaliteit gaat wel met grotere stappen achteruit dan.

    Als je h'm op medium zet, dan gebruikt ie een lagere resolutie textures, deze zijn kleiner dus gaan de prestaties omhoog.

    AGP moet je niet lager zetten hoor, heeft geen positieve gevolgen, en ook geen negatieve :cool:
     
  12. DarkSoldier

    DarkSoldier Sniper

    Berichten:
    706
    Leuk Bevonden:
    3
    Ik heb ne auto-detect gedaan en aan de hand van dat wat dingen LAGER gezet. Nu krij ik een foutmelding bij far cry net dat er een probleem is met ATI? met de instellingen? Ik heb et juist lager gezet?
     
  13. gerjan

    gerjan Guest

    Kweet niet welke 9800 dat is, 128mb iedergeval, maar hij is gewoon ietsje aangepast door medion, die naam is veranderd zodat ie in het thema van de pc past (extra extra large;))

    Maar het is sowieso een goede kaart, die pc is +/- 2x zo duur in een echte winkel met die specs, ik zou er voor gaan.
     
  14. Arjan

    Arjan XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    7.207
    Leuk Bevonden:
    3
    Ik heb op internet gelezen dat het een "speciale" uitvoering is voor Aldi. Benchmarks wijzen uit dat het een waardige 9800 Pro is:9.

    @DarkSoldier,

    Ik heb even wat screens gemaakt met verschillende settings voor de texture quality, van low t/m very high:

    Low;
    [​IMG]

    Medium;
    [​IMG]

    High;
    [​IMG]

    Very high;
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 22 mrt 2004
  15. DarkSoldier

    DarkSoldier Sniper

    Berichten:
    706
    Leuk Bevonden:
    3
    Heb jij anti-aliasing ook uit, en trouwens is dat de demo versie? Want raar genoeg liep die beter bij mij dan de echte versie?

    Ik krijg nu 3 keer 8ter elkaar deze wazige foutmelding:

    [​IMG]
     
  16. Arjan

    Arjan XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    7.207
    Leuk Bevonden:
    3
    Jah ik heb anti-aliasing altijd uitstaan.
    Draai alles in 1280x1024 dus dan zie je toch weinig kartels.

    Dit is niet de demo nee:eek:

    M.b.t. je foutmelding; welke Catalyst driver gebruik je?
    En schakel zelf VPU-Recover eens uit in je beeldscherm eigenschappen.
     
  17. Slurpgeit

    Slurpgeit Moderator XBW.nl VIP

    Berichten:
    3.492
    Leuk Bevonden:
    7
    dat komt alleen als er een probleem is, dat lost het niet op denk ik. In de release notes van de laatste catalyst staat far cry bij known issues, dus ik denk dat ze er nog mee bezig zijn.
     
  18. J_Star

    J_Star Your God

    Berichten:
    88
    Leuk Bevonden:
    0
    Wat is dit nu een threat over videokaart of over far cry !!!?!?!?!
     
  19. Naruto-kun

    Naruto-kun ~Dancing Konoha~

    Berichten:
    9
    Leuk Bevonden:
    0
    ok jonges ik ga volgende maand een vidkaart halen maar nu zit ik te twijfelen over deze 2 kaarten welke is nou beter


    FX5700 Ultra (200euro+/-) of FX5900XT (189euro+/-)
     
  20. Arjan

    Arjan XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    7.207
    Leuk Bevonden:
    3
    De beste jongen heeft een vraag over z'n videokaart, en z'n vragen draaien om de relatie videokaart/ Far Cry.
    En aangezien er nog maar weinig mensen andere vragen stellen lijkt het idd zo:).

    De FX 5900XT:cool:.

    Kies je speciaal voor nVidia of is Ati ook een optie?
    Je hebt namelijk voor €235,- ook een Ati Radeon 9800 Pro.
    Deze is beter als beide nVidia kaarten.
     

Deel Deze Pagina