1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Alles voor de gevorderde webdeveloper

Discussie in 'PC, Handheld & Algemeen' gestart door Darkwing, 25 okt 2006.

  1. Darkwing

    Darkwing Active Member

    Berichten:
    6.510
    Leuk Bevonden:
    25
    We hadden al het topic voor de Beginnende webdesigner, dit topic gaat een stapje verder, om iets meer scheiding aan te brengen.

    Voor de duidelijkheid: waar moet ik terecht met mijn vraag?

    Alles voor de beginnende webdesigner:
    • Basisvragen over html en style sheets
    • Vragen over Dreamweaver, Frontpage en andere WYSIWYG-editors
    • Beginnersvragen over Javascript, php en dergelijke.
    Met andere woorden: als je nog niet zo lang bezig met met webdesignen is dat the place to be.

    Ben je al wat verder gevorderd, dan ben je in dit topic aan het goede adres! Wat hoort hier thuis?

    Alles voor de gevorderde webdesigner:
    • XHTML, XML, Javascript (DHTML), CSS-layouts en dergelijke
    • Gevorderde serverside scripting, zoals php, asp.net, cgi, enz.
    • Apache, MySQL en meer
    Als bovenstaande lijstje abracadabra voor jou is, dan moet je bij de beginners wezen ;)

    Wat is niet de bedoeling?
    • Script-requests: doe eerst zelf moeite voordat je hier om hulp komt vragen. Verwacht niet van een ander dat ie een compleet script voor je gaat bouwen. Kom in plaats daarvan met gerichte vragen en plaats je broncode en een link naar de pagina.
    • Spam: het is niet de bedoeling om te gaan lopen patsen met je eigen website. Post alleen links naar je eigen website ter illustratie van een probleem of een oplossing.

    Handige links

    Heb je nog aanvullingen voor deze startpost, laat het dan weten.
     
  2. [2k]

    [2k] XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    8.968
    Leuk Bevonden:
    207
    Nice. En er zijn natuurlijk genoeg community's te vinden met een hoop kant en klare scripts, tutorials en fora voor al je vragen, gericht op een specifieke scripttaal of breedgeörrienteerd.

    Ga over een paar weken OOP programmeren in PHP, ben benieuwd hoe dat gaat lukken (heb al OOP ervaring met Java).
    Moet ook nog eens wat leuks verzinnen om op mijn site te zetten, die weer een tijdje leeg staat. Een nutteloos scriptje ofzo. :D
     
  3. Dokter Gonzo

    Dokter Gonzo Hunter S. Thompson

    Berichten:
    856
    Leuk Bevonden:
    0
    Ah, mooi topic dit. Ben zelf de laatste tijd bezig geweest met een scriptje om mp3'tje te uploaden en vervolgens te ftp'en mbv php. Daarbij moet er ook voor elk mp3'tje een xml-bestandje worden gegenereerd met meta-data. Puur bedoeld voor een medewerker van mijn stagebedrijf.

    Verder ben ik op mn stage bedrijf (AD.nl) bezig geweest met het aanpassen van een soort van poll applicatie waarmee je je eigen Oranje kan opstellen. Nieuwe spelers, wedstrijden etc. toevoegen.

    http://www.ad.nl/sport/lezersopstelling/
     
  4. Darkwing

    Darkwing Active Member

    Berichten:
    6.510
    Leuk Bevonden:
    25
    Wow, ik kom net een site tegen die echt verplichte kost is voor elke webdesigner: http://www.stylesheets.nl

    Deze site geeft als in een korte presentatie aan wat het belang is van CSS, en goed gebruik daarvan. Voor mij was het meeste niet nieuw, maar ik denk dat het voor veel mensen een eye-opener kan zijn. Daarnaast geeft het veel links naar relevante sites.

    Zoals die site aangeeft is semantische markup erg belangrijk. Dus <strong> gebruiken in plaats van <b>, <em> in plaats van <i>, het vermijden van tabellen en <br> tags.

    Ik zit eraan te denken om een goed boek van O'reilly aan te schaffen over dit onderwerp, deze bijvoorbeeld.
     
  5. [2k]

    [2k] XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    8.968
    Leuk Bevonden:
    207
    Zal nog wel even duren voordat ik <br> echt zoveel mogelijk vermijd.
    Heb soms het idee of het niet wat te veel mierenneuken is om <b> te vervangen door <strong> en <br>.
    http://gigadesign.be/ vind ik ook een erg interessante site, met heel veel informatie over goed gebruik van CSS en CSS optimalisatie.
    Vind het jammer dat je in XHTML 1.0 Strict geen targets meer mag gebruiken in je links en sommige sites zich hier ook strict aan houden. Vind het storend om naar een andere site te worden gestuurd in dezelfde venster als waar je bezig was met het bezoeken van een site. De usability gaat er iig een stuk op achteruit.
     
  6. Darkwing

    Darkwing Active Member

    Berichten:
    6.510
    Leuk Bevonden:
    25
    Daarom gebruik ik ook nooit XHTML Strict maar altijd XHTML Transitional.
     
  7. Dioxic

    Dioxic Guest

    Lol, moet volgende week in de proefwerk voor webdesign een layout in css ontwerpen, met 3 kolommen

    eazy :9
     
  8. Darkwing

    Darkwing Active Member

    Berichten:
    6.510
    Leuk Bevonden:
    25
    Ok, bedankt voor deze nuttige bijdrage...
     
  9. Elendill2003

    Elendill2003 For those who gave

    Berichten:
    943
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik zag dat je het over verschillende script talen had. Dus kan je misschien ook http://www.actionscript.org/ in je lijstje zetten. Gezien er nog geen link over actionscript stond :).

    Verder top topic, al zal ik wel vaak moeten bufferen tussen dit en het beginners topic xD (ben in de meeste dingen nog vrij nieuw).

    Edit: http://www.csszengarden.com/ is een erg mooie site die voorbeelden geeft van hoe ingrijpend verschillende css stijlen kunnen zijn. Zal niet echt een startpost link zijn, maar wou hem gewoon even met jullie delen.

    /salute
     
    Laatst bewerkt: 3 nov 2006
  10. Darkwing

    Darkwing Active Member

    Berichten:
    6.510
    Leuk Bevonden:
    25
    Voor Flash en Actionscript loopt een apart topic in de Green Mile (dat eigenlijk in dit subforum thuishoort maargoed), lijkt me een beetje overbodig om dat hier ook toe te voegen. Daarnaast heb ik het meer over serverside scripting (php, asp enz.) en clientside scripting (bijv. javascript). Actionscript hoort eigenlijk niet in dat rijtje thuis, aangezien het specifiek gekoppeld is aan Flash-content.

    Csszengarden is inderdaad een erg goeie site om inspiratie op te doen voor mooie css designs. Verder kan ik jullie A List Apart aanraden om te volgen, een wekelijks webmagazine met alles voor de - gevorderde - webdesigner. Vooral gericht op goede semantiek in markup en goed gebruik van css.
     
  11. Dioxic

    Dioxic Guest

    wat ik wil zeggen is dus dat deze topic handig is voor mij, dwaas
     
  12. Darkwing

    Darkwing Active Member

    Berichten:
    6.510
    Leuk Bevonden:
    25
    Dan nog voegt je bijdrage aan dit topic niks toe. Je bent welkom om te posten met constructief commentaar, om je werk te tonen of om iets te vragen, maar liever geen off-topic reacties.

    NIW, ik ben nu druk bezig met een statistieken script. Elke keer als een pagina wordt geopend, wordt in een database bijgehouden welke pagina werd geopend, wanneer en door welk IP. Ik ben nu bezig om deze gegevens te ordenen en grafisch weer te geven. In mijn CMS kan ik nu een overzicht opvragen van een bepaalde datumreeks. Ik krijg dan een overzicht van de meest bezochte pagina's, en pageviews en unieke bezoekers per dag.

    Een paar screenshots:

    [​IMG]
    [​IMG]

    Ik wilde altijd iets doen met de GD Library van php (dynamisch afbeeldingen maken), daarom ben ik een grafiek aan het bouwen in GD die de pageviews en unieke bezoekers per dag in een staafdiagram zet. Was lastiger dan ik dacht!

    Check het zelf:
    [edit]Buggy link weggehaald[/edit]

    Heb om te testen de weer te geven waardes in de url gezet. Zo zie je d0=28-10-2006,17,9, dat zijn de datum, het aantal pageviews en het aantal unieke bezoekers. Je kunt de getallen in de url nu zelf aanpassen om zo de grafiek te veranderen.
    Niet echt veilig, wel grappig :) Meer bedoeld om te debuggen. Ga het later koppelen aan de database zodat het écht dynamisch wordt.

    Ik ben alleen bang dat het veel van de database vergt als een site echt druk bezocht wordt. Elke page request wordt namelijk als losse query opgeslagen in de database, dat betekent dat de tabel enorm uitpuilt als er een beetje veel pageviews zijn.
    Ik ga toch maar eens kijken of dat ook efficiënter kan... :)

    //Edit: whahaha, kennelijk is mijn script nog niet helemaal waterdicht, de server is er op vastgelopen :p Ga hem toch maar even offline halen.
     
    Laatst bewerkt: 3 nov 2006
  13. Elendill2003

    Elendill2003 For those who gave

    Berichten:
    943
    Leuk Bevonden:
    0
    Iemand ervaring met Flex 2?

    Weet er niets vanaf maar vond wat ik in het filmpje hoorde wel cool klinken.

    http://www.adobe.com/products/flex/

    Klik op "View the Flex product overview".
     
    Laatst bewerkt: 5 nov 2006
  14. Jorrit

    Jorrit Server admin XBW.nl ICT

    Berichten:
    5.537
    Leuk Bevonden:
    9
    target="_blank" in HTML strict:
    HTML:
    <a href="hoipiepeloi.html" onclick="window.open(this.href, '_blank');return false;">leukesitejoh!</a>
    Ik gebruik altijd strict (ook op XBW, al is die niet helemaal valid omdat ik tussendoor geswitcht ben) omdat de bordermodels van IE en FF dan veel meer overeenkomen (mbt afhandeling van padding)

    Overigens behandelt google <b> en <i> hetzelfde als respectievelijk <strong> en <em>, maar als je zelf die laatsten mooier vindt staan houdt niemand je tegen.

    Tot slot kan ik http://www.feedburner.com en http://www.feedvalidator.org aanraden voor de webdevelopers die met RSS werken.

    PS: is dit niet meer "voor de gevorderde webdeveloper" ipv "webdesigner"?
     
  15. Darkwing

    Darkwing Active Member

    Berichten:
    6.510
    Leuk Bevonden:
    25
    Ja eigenlijk wel hè? Heb deze naam overgenomen van het beginners-topic. Als een lief modje/server admin de titel zou willen veranderen? :)
     
  16. [2k]

    [2k] XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    8.968
    Leuk Bevonden:
    207
    Zie dat titel al gewijzigd is.
    Dat statistieken-gebeuren ziet er netjes uit. Moet zelf ook eens aan de slag met zoiets.
     

Deel Deze Pagina