alles over AUDIO en XBOX
ik kom hier met regelmaat eff koekeloeren,,in de eerste instantie voor de games uiteraard,maar ook voor het forum natuurlijk(wat doe ik anders hier??).
ik zie steeds vaker vragen verschijnen over versterkers,speakers.kabels,wel of geen digitale optische of coax ingangen enz enz.
een van mijn grotere (en helaas ook duurdere) hobbys zijn audio en video en alles wat met dvd te maken heb.
zoals iedere x box freak wel weet ondersteund the mean green machine zowel dolby digital als dts.
dit zijn 2 afzonderlijke surround formaten,de een ontwikkeld door dolby,en de ander door digital theater systems.
dts is techisch gezien een stuk verder als dolby digital omdat de bitstream (de informatie die de da conferter in de versterker ontvangt) vele malen hoger ligt als bij dolby digital.
de meeste games die voor de zwarte doos ontwikkeld worden of zijn,worden ondersteund door dolby digital.
ik heb al mijn oude consoles op verschillende installaties van mij aangesloten,en ik moet echt toegeven..er is geen een console tot nu toe die beter klinkt als een x box en over meer audio kanalen beschikt.
veel van jullie willen natuurlijk zoveel mogenlijk van dit audio feest benutten,,en jullie hebben gelijk.
voor de aanschaf van een receiver,speakers,sub,kabels,ed kan ik bij niemand in de spaarpot kijken,maar er is keuze genoeg voor elke portmonaie.(spel ik dit goed lol).
eerst zul je de advanced scart van mickeysoft (of inmiddels wel andere producten) met de optische digitale uitgang moeten kopen.
erg prettig om rekening mee te houden is ook,dat als er mensen zijn die nog niet in het bezit zijn van een surround set weten dat de zogenaamde kant en klaar sets bijna nooit over externe digitale ingangen beschikken!!!.
de fabrikant houd er bijna nooit rekening mee dat de klant wel eens zou uit willen bouwen .
ja maar er zitten toch vaak van die stekkertjes achter op me receiver hoor ik mensen denken.....
9 van de 10 keer zijn dit gewone tulp stekkers,,tulp stekkers ondersteunen geen digitaal signaal.
wel dolby surround als pro logic en pro logic 2(wat de cube heeft) maar beide zijn analoog en beschikken niet over 6 discrete kanalen.
je zult dus in het bezit moeten zijn(of het te moeten kopen) van een versterker,receiver met een optische digitale ingang.
losse optische kabels zijn trouwens bij elke electronica boer te koop in verschillende lengtes tot een max van ongeveer 1,5 a 2 meter.
receivers zijn er in alle soorten en maten wat zowel voor hun prestaties geld en kanaal scheiding.
het meeste geld wat er in een receiver word gestoken word besteed niet alleen aan het versterkers gedeelte maar ook aan de da conferter die het geluid zo precies mogelijk over de 5 versterkers verdeeld en stuurt daar waar het heen moet.
weet van te voren wat je budget is,veel winkels hebben tegenwoordig best leuke aanbiedingen zoals losse receivers met een speaker set van 5 speakers en een active subwoofer(active staat voor dat de sub zijn eigen versterker heeft).
kijk en vergelijk,er zijn wel 242143 merken tegenwoordig dus kans op slagen is er zeker.
als je wat naar keuze gevonden heb is het eigenlijk voor de rest heel simpel.
lees de boekies hoe je de zooi aansluit,de optische kabel prak je achter in een van je optische ingangen van je receiver.
afhankelijk van de versterker en in het geval van meerdere optische of coax ingangen zoek je in het menu op dat je de juiste ingang ook aanstuurt.
stekkers erin....receiver aan.....x box aan.....waarschuw de buren,en speel halo tot 4 uur snacht's op volume standje aarbeving.
de meeste mensen weten dit allemaal wel,maar toch merk ik dat er genoeg lui tussen zitten die hier wat mee kunnen.
ik wil met dit stukkie dus niemand afzijken op wat voor manier dan ook,,dus als er vragen zijn................dan stellen jullie ze maar.
Laatst bewerkt: 16 sep 2002