ATI gaat GPU leveren voor Xbox2

Discussie in 'Xbox Hardware' gestart door Blaauw, 14 aug 2003.

1. Blaauw

Blaauw Nobody likes us.....

Leuk Bevonden:
    1
    ATI gaat CPU leveren voor XBOX2

Vandaag is officiëel bevestigd waar de geruchten al ruim een half jaar op wezen: dat ATi de GPU voor de volgende generatie Xbox gaat leveren. Hiermee deelt het bedrijf een behoorlijke klap uit aan zijn grootste concurrent. De speciaal voor de huidige Xbox ontworpen chip, die qua specificaties ergens tussen GeForce3 en GeForce4 inhangt, was afgelopen kwartaal goed voor bijna twintig procent van de totale inkomsten van nVidia. Microsoft zegt de keuze te hebben gemaakt om technische redenen; na evaluatie van verschillende kandidaten zou zijn gebleken dat de toekomstvisie van ATi het best aansluit op de richting waar men met Xbox heen wil.

Feit is echter wel nVidia en Microsoft al jaren met enige regelmaat conflicten hebben over de prijs van de videochip, en dat de bedrijven ook bij het ontwikkelen van DirectX 9.0 onenigheid hebben gehad. Het gerucht gaat dat nVidia weigerde zijn roadmap aan te passen voor Xbox 2, en dat dat voor Microsoft reden was om op zoek te gaan naar een andere optie. In januari werd al voorspeld dat ATi een zeer goede kans maakte om de deal te krijgen. De Canadezen hebben al ervaring met consoles; ze leveren namelijk Flipper, het grafische hart van de GameCube, aan Nintendo. Het is gezien de talloze pc-eigenschappen van de huidige Xbox echter waarschijnlijker dat zijn opvolger een toekomstige generatie Radeon aan boord krijgt.

2. WiXX

WiXX Kijk uit maloot...

Leuk Bevonden:
    5
    joh

3. Blaauw

Blaauw Nobody likes us.....

Leuk Bevonden:
    1
    Sorry hoor gooi maar weer dicht dan!!

4. WiXX

WiXX Kijk uit maloot...

Leuk Bevonden:
    5
    Haha sorry is alleen een beetje een loze thread omdat dit groot op de voor pagina staat en bijna op alles grote nieuwssites.

5. CaptnCook

CaptnCook Active Member

Leuk Bevonden:
    10
    Het is trouwens niet de cpu, maar de grafische chip.

6. Pegas

Pegas XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    22
    In de titel staat CPU, in de tekst staat GPU.

Zie ook in het recentste XBW nieuwsbericht.

[EDIT] Ati gaat gaat/is waarschijnlijk ook de GPU (grafische chip is een andere (noob) naam) van de GC2 maken.[EDIT]

Laatst bewerkt: 14 aug 2003
  7. Orcrist

Orcrist XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    8
    áls er een gc2 komt.. :)
    wat voor chip heeft de ps2 dan??

ik vraag me btw wel af, stel dat gc2 er komt (vast wel), welke chip dan beter wordt.. degene die meer betaald.. of? agja de tijd zal het ons leren :cool:

8. Pegas

Leuk Bevonden:
    22
    Ik denk dat de GPU dan ongeveer hetzelfde gaat zijn. Maar de CPU zal dan weer verschillen.

De GPU van de PS3 wordt (dacht ik) door IBM gemaakt.

Ik heb 1 mogelijk minpunt gevonden voor gamers: De xbox 2 zal dan waarschijnlijk geen xbox 1 games kunnen 'afspelen' omdat die volledig geconfigureerd ziijn voor een Nvidia GPU.

Laatst bewerkt: 14 aug 2003
  9. Eckie

Eckie Active Member

Leuk Bevonden:
    15
    Je bedoelt dat hij ze niet zal kunnen afspelen? :eek:

10. Pegas

Leuk Bevonden:
    22
    Eu... ja. Ik ben de 'geen' vergeten te typen, maar ik heb het al geëdit.

11. CaptnCook

CaptnCook Active Member

Leuk Bevonden:
    10
    Dat is eigenlijk een oneerlijke vergelijking. Met de GC2 chip is ATI al 1 to 1,5 jaar bezig en met de xbox2 chip moeten ze nog beginnen.
    Maar je moet er wel rekening mee houden dat nintendo weer een speciaal ontworpen videokaart krijgt van ATI( net zoals bij de gc) . Ik denk dat ze bij de xbox er een 'gewone' pc videokaart instoppen. En die speciaal ontworpen ATI chip voor nintendo presteert beter dan een videokaart met gelijkmatige specs voor de pc.
    Net zoals de cpu in de gamecube. Dat is een 485 mhz processor, maar doordat die chip een speciale architectuur heeft is hij een stuk sneller dan 485 mhz.
    ATI heeft natuurlijk al een keer wat met nintendo gedaan, dus ik denk dat nintendo een streepje voor heeft op microsoft. En ATI is nooit een bedijf geweest dat zich door geld heeft laten leiden.

Je kan ook gewoon The Flipper zeggen.

Over de GPU van de PS3 is nog helemaal niks bekend.
    De CPU van de PS3 word gemaakt door IBM en Toshiba , genaamt The Cell en die gaat in 2004 in productie.

En die komt er. Is officieel aangekondigd. De codenaam is N5.

Volgens mij een door sony geproduceerde chip.

12. NL Apex

NL Apex iPod, therefore I am

Leuk Bevonden:
    1
    *laat deze info ffies op zich inwerken... bedankt 4 the intell.:)

13. CaptnCook

CaptnCook Active Member

Leuk Bevonden:
    10
    Welke info?

14. Orcrist

Leuk Bevonden:
    8
    omfg das wel erg lelijk :confused: maar dan zou de ps3, mits die geen eigen chip meer gaat gebruiken, daar ook problemen mee krijgen..

en de ngc had ze al..

15. NL Apex

NL Apex iPod, therefore I am

Leuk Bevonden:
    1
    op et laatst waar je al die quotes heb staan, wist ik allemaal nog niet :eek: 8)

16. da_master_chief

da_master_chief Morrowind Master

Leuk Bevonden:
    0
    Dat kunnen ze echt niet maken :eek:, ik was van plan om mijn xbox te verkopen als 2 uitkwam. Maar ik wil de toppers wel kunnen blijven spelen. Als dat gebeurt moet de xbox 2 weer helemaal opnieuw beginnen met een spellenaanbod, ik denk dat dat niet echt verstandig zou zijn van Microsoft.

17. CaptnCook

CaptnCook Active Member

Leuk Bevonden:
    10
    Nu weet je het wel. Alsjeblieft:)

De Gamecube kreeg geen playback functie omdat ze van cassettes naar mini schijfjes gingen.
    Maar volgens mij maakt dat niks uit of er nou ATI of Nvidia inzit. In de PS2 zaten ook compleet ander spullen dan in de PSX en die had ook gewoon een playback functie.

18. Orcrist

Leuk Bevonden:
    8
    dat weet ik.. maar alsnog kon het niet :)

ik heb geen idee of het wel of niet kan.. op de pc maakt het ook niet uit.. maarja , heb niet zoveel verstand van chips etc.. en volgens mij kan je de pc niet vergelijken met xbox.. omdat xbox totaal verschillende codec gebruikt.. maar geen idee of dat met de grafische chipset te maken heefd..

19. Pegas

Leuk Bevonden:
    22
    Op de pc zijn er mensen die een een kaart van Nvidia of van Ati hebben. Iedereen die een Xbox heeft, heeft er een Nvidia GPU insteken.

20. CaptnCook

CaptnCook Active Member

Leuk Bevonden:
    10
    Nintendo heeft altijd cassettes gehad. Zie je het al voor je, 3 verschillende sloten voor alle generatie nintendo cassettes:+

Dat zou betekenen dat als je een spel speelt die gemaakt was voor de nvidia TNT 1, je deze niet zo kunnen spelen op een huidige ATI radeon. Die dingen hebben gewoon allemaal dezelfde code.

Deel Deze Pagina