Heeft iemand hier ervaring met de 500 euro kostende AtI Radeon 9800 XT? Volgensmij krijg je er een coupon bij met halflife 2 enzo, en is deze videokaart de snelste en beste tot nu toe...... Ik ben nl. van plan om hem binnenkort aan te schaffen, maar is het die 1000 gulden waard??? Greetz, Max
Ben je van plan je grafische kaart 'snel' terug up te graden of wil je met de grafische kaart die je nu koop een jaartje of 2 verder doen? Je krijgt er een coupon voor HL² bij (bij de meeste merken toch). De kaart is samen met de Geforce FX 5950 Ultra het beste. Geforce: Als je voor echt veel fps gaat. Radeon: Als je wat fps wilt inleveren voor een betere beeldkwaliteit. (De high-end Radeon kaarten presteren ook beter in de DX9.0b games.)
Ik zou een Radeon 9800 Pro nemen als ik jou was. Die is maar 5-10% langzamer maar wel 180 euro goedkoper.
Yup, maar als hij met die kaart 1-2 jaar wilt doen dan kan hij beter de XT nemen. Doordat die 256MB heeft een iets sneller is kan hij ook langer doen met die kaart. Unreal Tournament 2004 zal 256MB nodig hebben als je de game op full detail wilt spelen.
Als je een jaartje of 2 mee wil kunnen gaan, kan je beter even wachten op PCI-Express, de opvolger van AGP. De bandbreedte van PCI-Express is velen malen hoger als van AGP. Voor €399,- heb je bij Alternate een Radeon 9800 Pro 256MB. Radeon 9800 Pro 256MB: Core Clock: 380MHz Mem Clock: 350MHz Bandbreedte: 22.400 MB/sec Radeon 9800 XT 256MB: Core Clock: 412MHz Mem Clock: 365MHz Bandbreedte: 23.360 MB/sec Verschil is dus niet zo heel groot, de prijs is een stuk groter. Gezien je met een marge van 10% een kaart kan overclocken, kun je de 9800 Pro gemakkelijk op het nivo brengen van een XT.
Dat overclocken kan je ook, maar dat brengt dan weeral risico's mee. Als je op PCI-Express gaat wachten, dan kun je evengoed wachten op de BTX (vorm) moederborden, en dan weer op iets anders .... Bij pc hardware mag je nooit ver vooruit zien, of je kan weeral wachten.
Ik heb de gewone 9800 pro en kraad je m echt aan, als ie nog sneller is dan moet die nog perfecter dan perfect volmaakt zijn
Je kan idd maar beter niet te lang vooruit kijken, maar't schijnt dat PCI-Express al tegen april op de markt komt. En als je over videokaarten praat in't high-end segment, dan kan ik't geduld wel opbrengen om een maandje of 3 a 4 te wachten. Je praat wel over €500,-. En met overclocken breng je idd risico's mee, maar zolang je binnen de 10% marge blijft kan er nagenoeg niets mis gaan. Dat is gewoon ingecalculeerd. Maar't blijft wel een schatje van een videokaart de 9800 XT.
Die PCI-Express komt dan misschien dan al uit, maar de R423 (de PCI-Express versie van de R420) is dan nog niet uit. Als je dan ook nog eens gaat wachten op een kaart (R500?) die PCI-Express goed gebruikt, dan ben je nog eens 6 tot 12 maanden verder. Maar als je een XT hebt dan kan je nog verder overclocken zonder de 10% marge te overschrijde (alhoewel die kaart als sowieso zeer warm wordt).
Ja idd, die kaart is eigenlijk gemaakt om te overclocken. Zou weleens willen weten hoe warm ie wordt? Zitten toch temp. sensoren op?
Dat weet ik niet, maar ik heb wel gehoord dat je met de 4.1 drivers de temperatuur van je kaartje in het oog kan houden (dus waarschijnlijk zitten er sensors op). Iemand een gebakken eitje?
Nou op dit uur... waarom niet. Ik ga morgen ff m'n 9800Pro omruilen voor een 9800 XTosti ijzer. Mja, het gaat te hard allemaal die zooi. Allemaal leuk die strijd van AMD vs Intel en nVidia vs Ati, maar je betaalt de hoofdprijs voor iets dat binnen no-time weer lekker achterhaalt is. Kijk eens naar de geforce3 kaart. DirectX 8 kaartje, maar alle games op dat moment waren allemaal DirectX 7. In de tijd dat de DirectX 8 game uitkwamen, had je of een geforce3 Ti500 nodig, of een nieuwe geforce4. Want de gewone geforce3 was eigenlijk al iets te langzaam.
Nog een voorbeeld dat nog moet gebeuren: Tegen dat Doom³ (en HL²?) uit is, is de R420/423 al uit, wat een DX9.1 kaart is en dat terwijl Doom³ 'maar' een DX9.0b game is. En hetzelfde zal waarschijnlijk gelden voor een DX9.1 game.
Jah. Inprincipe heb je de nieuwste kaart, waarmee je de vorige generatie games heerlijk mee kan spelen. Tegen de tijd dat de nieuwe generatie games uitkomen, waarnaar jouw kaart is ontworpen, kan ie dat redelijk aan. Maar de opvolger daarvan, kan dat weer beter. En om de nieuwe generatie games net zo vlot te kunnen spelen als je nu de huidige games speelt, moet je eigenlijk een DirectX 10 kaart hebben. Beetje lang verhaal, maar zo gaat't eenmaal. *droomt weg bij de gedachte aan DX10 games*).
Stel je voor: échte fotorealistische beelden *kwijl*. Soldier of Fortune 2/3 of Postal 2/3 met fotorealistisch beeld . Maar ff voor mvdstam: Radeon 9800 Pro (256): als je van plan je pc een stevige upgrade te geven in, laten we zeggen december. Radeon 9800 XT: als je van plan bent je pc nog een jaar of twee niet up te graden (verwacht dan wel niet meer veel fps).
Nee, ik wil die 500 euro dus even besteden aan de beste videokaart die er is en dan ff 1 of 2 jaar nix hoor.... 'k denk dat'ie dat wel volhoudt
Dus als je een Xt hebt mag je voor 1 of 2 jaar geen videokaarten meer kopen?? Ik denk dat je nu even een grote fout maken met het vertellen wat jij zou doen. Ik koop altijd de beste kaart die er is (maar sla altijd een generatie over). Dus nu koop ik niet de uitkomende ati of nvidia kaart maar degene die erna komt. Als je een overcloaker bent en weet hoe het moet (ook met volt mods enzo) dan zou ik voor de pro gaan, anders moet je de xt nemen die dat zelf al doet. Ikzelf trek hier met die XT kaart 6800 3dmarks (wel overcloaked) dus het kaartje presteert goed op direct x9
lol man.. jullie praten allemaal over die kaarten alsof ze maar een week ofzo meegaan... toen ik deze pc kocht (pfff allweer een jaar of 6 geleden) was dit de beste pc die er was... met Ati video kaart.. ehum.. zal es kijken hoe ze precies heet. ... Ati: 3D RAGE PRO AGP 2X [trots...trots] natuurlijk is deze kaart niet meer zo verschrikkelijk goed.. maar in de tijd van de voodoo's enz was dit echt DA BOMB.. de kaart ging zeker zo'n dikke 3 jaren mee... Tegen woordig heb ik natuurlijk allang een nieuwe pc.. naja.. mun ouders dan.. en gebuik ik deze pc alleen nog maar om te internetten en wat 'niet-zo-old-skool'-old-skool spellen te spelen.. maar deze kaart blijft voor mij nog altijd de vetste kaart ooit ontwikkeld.. (natuurlijk lettend op wat er toen mogelijk was kwa techniek.)
omg... als ik jou was zou ik eens tussen de regels door leren lezen.. dan begreep je vast wel dat ik ook wel weet dat de kaarten van tegenwoordig beter zijn.. alleen vind ik deze ati kaart gewoon super goed voor zijn tijd.. en als ik jou was zou ik ou sig es wat inkorten mr. hak..