Sinds mijn laatste herinstallatie van Windows XP (ongeveer een maand geleden) heb ik een probleem met het kopieren van bestanden. Of het echt vanaf het begin is weet ik niet meer, ik dacht eerst gewoon kan gebeuren dat er wel eens iets fout gaat met kopieren. Maar het probleem blijft nu maar terug komen. Ik werk op een interne harde schijf met twee partities en externe harde schijf. Als ik bestanden wil kopieren/verplaatsen gaat dit niet altijd goed. Alleen de map en het eerste bestand is zichtbaar in de nieuwe doelmap, maar dat bestand kan niet geopend worden. Alle andere bestanden worden niet gekopieerd. Als ik opnieuw probeer te kopieren krijg ik de melding dat het bestand niet gekopieerd kan worden omdat het al in gebruik is. Ook kan ik mijn Windows dan niet op de normale manier afsluiten, ik krijg dan de melding dat Windows nog bezig is met een bestand en dat die dus niet afgesloten kan worden. Dit gebeurt zowel met het verplaatsen/kopieren van bestanden van de ene naar de andere partitie, als naar mijn externe harde schijf. Het gebeurt alleen niet altijd. Iemand bekend met dit probleem? Ik heb dit hiervoor nog nooit gehad, ik gebruik dezelfde software als voor de herinstallatie. Windows XP Professional, alle updates, service pack 3. En omdat vaak de virusscanner/firewall wordt geroepen als probleem, ik gebruik Zone Alarm Pro Security Suite. Voor de herinstallatie van Windows was dit probleem er totaal niet.
Dat heb ik vanmiddag "even" uitgeprobeerd op mijn externe harde schijf (duurde enkele uren) Schijfcontrole van Windows, op fouten laten zoeken en beschadigde sectoren. Of er nu echt wat gebeurt is geen idee, ik kreeg geen rapport melding of iets. Vanavond mijn andere schijven even testen met TuneUp Utilities, misschien dat die wel een rapport geeft aan het einde.