1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.
  1. geertbargeman

    geertbargeman Kampioen 2018 - 2019

    Berichten:
    5.545
    Leuk Bevonden:
    308
    Hallo,
    Ik en een vriend maken een werkstuk voor aardrijkskunde over de Betuwelijn. Nu is 1 van de deelonderwerpen de verschillende meningen van mensen over dit (er uit de klauwen) gelopen project. Nu is mijn vraag: Wat is jullie mening over de betuwelijn. Moet deze worden doorgezet, worden gestaak, of moest er niet eens aan begonnen worden? Graag antwoorden met (goede) beargumentatie.

    De route:
    [​IMG]
    Enkele feiten:
    Lengte: 160 km
    Bundeling met de A15: 95 km
    Lengte geluidsschermen (beide zijden tezamen): 160 km
    Aantal faunapassages: 190
    Lengte tunnels: 18 km
    Aantal tunnels: 5
    Lengte verdiepte ligging: 7,5 km
    Lengte viaducten/bruggen: 12 km
    Aantal viaducten/bruggen: 130
    Aantal bovenleidingsportalen: 5.600
    Aantal dwarsliggers: 600.000
    Aantal wissels: 155
    Benodigd zand: 16 miljoen m3
    Mensjaren aanleg: 20.000
    Ontwerpsnelheid: max. 120 km/uur
    Aslast: max. 25 ton
    Capaciteit: 10 treinen per uur per richting
    Oplevering: begin 2007

    site met veel informatie
     
    Laatst bewerkt: 24 okt 2004
  2. Banjy

    Banjy It's getting closer

    Berichten:
    913
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb mijzelf nog nooit echt heel erg verdiept in de betuwelijn, behalve dat ik weet dat er iets goed financieel mis is gegaan... Misschien handig als je er even een korte inleiding over schrijft?
     
  3. Vinnie 78

    Vinnie 78 Vinnie vinyl

    Berichten:
    519
    Leuk Bevonden:
    0
    Ze hadden er nooit aan moeten beginnen. Zoals bij veel dingen hebben ze ook hier niet over nagedacht. Bedrijven zouden meebetalen aan dit project, maar dit is niet gebeurt. Er zal weinig gebruik worden gemaakt van deze lijn. De betuwelijn komt in duitsland uit op een enkel boemelspoortje die niet geschikt is voor de transporttreinen die op de betuwelijn gaan rijden, dus dit traject houd bij de duitse grens op.
    Volgens mij wordt er veel fraude gepleegd bij de aanleg van deze lijn. Er zullen zeker een paar ministers geld hebben gekregen van bouwondernemingen om hun zin door te drijven om deze lijn te bouwen. Het zou niet moeten kunnen dat een paar mensen zo'n miljardenproject kunnen starten terwijl er een hele boel mensen tegen dit project zijn. Het zijn gewoon allemaal zakkevullers. :mad: :mad:
     
    Laatst bewerkt: 24 okt 2004
  4. geertbargeman

    geertbargeman Kampioen 2018 - 2019

    Berichten:
    5.545
    Leuk Bevonden:
    308
    Financieel gaat het (veel) meer kosten dan dat geschat (ongeveer 5x zoveel). Bijkomend financieel probleem is, dat de betuwelijn (waarschijnlijk) een rendement heeft van 0%.
     
  5. Suka

    Suka not a B*tch

    Berichten:
    1.221
    Leuk Bevonden:
    0
    Ze gaan er maar mee door. Is nu zonde om mee te stoppen. Alleen maar goed voor de Nederlandse infrastructuur :p
     
  6. Banjy

    Banjy It's getting closer

    Berichten:
    913
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik moet zeggen dat als ik het zo zie het nut er wel van in zie... maar als duitsland vervolgens de lijn niet doortrekt dan hebben we er dus niks aan... :confused: Dus het lijkt op geldverspilling zo te zien.. Maar misschien dat bedrijven zich langs de stations kunnen gaan vestigen, zodat er misschien wat ontlasting van de randstad komt. Maar in mijn mening ziet het er uit als geldverspilling al ziet het er niet uit als een dom project.
     
  7. the only ego

    the only ego linux hippie

    Berichten:
    1.655
    Leuk Bevonden:
    0
    ze hadden er nooit aan moeten beginnen en als ze het hadden gedaan dan hadden ze de alternatieve route moeten kiezen.Verder kost het veel te veel is het redement 0,0 en was dat van te voren al bekend toen ze er aan begonnen.Dit is gewoon een grote fout geweest
     
  8. X BelieveR

    X BelieveR Im the X priest

    Berichten:
    415
    Leuk Bevonden:
    0
    Uh nou ik woon in zelf in de Betuwe en door die KLOTE Betuwe Lijn is een hele hoop kapot gemaakt! Het landschap is echt verkracht door dit prestige-object. Talloze boomgaarden zijn gekapt en honderden boerderijen zijn afgebroken. Het was echt een super mooi landschap hier, maar veel is verdwenen hierdoor. Talloze mensen moesten verhuizen of ze nu wilden of niet. En hebben wij daarom gevraagd? Nee.
    Met name de VVD en de toenmalige minister van Verkeer en Waterstaat, Nelie Kroes hebben het door onze strot geduwd.

    Kijk op zich is de betuwelijn nog niet zo'n verkeerd project, alleen men had er 20 jaar eerder mee moeten beginnen, toen de economische groei nog moest komen. We hebben nu de mooiste jaren achter onze rug. Duitslands economische motor stokt, en het ziet er niet naar uit dat binnen een korte tijd zal veranderen. Met andere woorden, het aantal goederen dat via de randstad naar Duitsland vervoerd zal moeten worden zal alleen maar verminderen! Ze zullen de kosten dus NOOIT terugverdienen!

    En als je dan achteraf hoort dat het allemaal net zo goed over de Rijn vervoerd had kunnen worden, tja dan vraag ik me af waar we nu toch mee bezig zijn.... Maar het is puur een prestigeobject geworden. Den Haag wil zich niet laten kennen en wil ook aan het buitenland laten zien dat Nederlands infrastuctuur in orde is. Nou dan mogen ze eerst wel wat doen aan de huidige snelwegen!
     
  9. da -Z-

    da -Z- mijn knijn = fijn

    Berichten:
    790
    Leuk Bevonden:
    27
    Duitsland wil zijn spoor niet updaten, dus vanaf de grens met Duitsland heeft de hele lijn geen zin. De binnenvaart heeft een 3x grotere capaciteit dan de Betuwelijn. Hij's schandalig duur en onrendabel. Waarom hebben we in godsnaam ooit deze lijn gekregen??
     
  10. 60 Yen

    60 Yen Monetary Disaster

    Berichten:
    18
    Leuk Bevonden:
    0
    Men had überhaupt niet met deze lijn moeten beginnen, maar nu we dan toch bezig zijn. Het hele project heeft al een hele grote zak met duiten gekost, nu we het grootste gedeelte al hebben gehad kunnen we net zo goed doorgaan. Het voegt toch wat toe aan de infrastructuur, alhoewel men beter een parallel investering had kunnen doen in waterwegen en snelwegen of zelfs superwegen.

    @ Da -Z- : Had Duitsland laatst niet een toezegging gedaan over het aanpassen van het spoor?
     
    Laatst bewerkt: 26 okt 2004

Deel Deze Pagina