Ik weet niet of ik dit wel in het goede forum zet, maarja. Ik zoek voor mijn onderzoek de data dat de branding bij Scheveningen bevroren is geweest. Ik zou niet wete waar ik het moet vinden, en de KNMI weet het ook niet. dus jullie zijn mijn laaste hoop
Bedoel je de barre winter van 1962/1963 dat de kust tot voorbij de pier van Scheveningen bevroren was?
ja die zocht ik ook, maar het moet ook een keer in de jaren 50 zijn gebeurt, weet je daar toevalig meer van?
In den tijde 1950 was Scheveninghe een badplaatsch nevens die veelen badtoerischten bezoekten, dwelc den Heeren van Kuinre behoord en keeck ende toezicht houwde op den bevrooren waters.
Bwhahahaha . Fakking droogkloot. Damn ik heb hier ook een keer iets over moeten lullen, op de basisschool was dat. Ik zou maar even proberen te googlen als ik jou was. Veel succes.
In 597.953 V.Chr is het ook eens een keer gebeurd. Toen was de zee vanaf de Noordpool tot in de buurt van Scheveningen bevroren.
Let maar niet op Da -Z-, Houseman, hij heeft een slecht jeugd achter de rug Zelf ben ik niet zo'n expert op dit gebied, mij is ook niks bekend over een bevroren pier van scheveningen in de jaren 50. Probeer google eens, zou ik zeggen
Maar ik heb nog ff voor je rondgezocht en ik kan nix vinden over een bevroren branding in de jaren '50. En dan kan kloppen want 62/63 was de koudste winter, daarna een aantal malen de jaren 30. In de jaren '50 was het niet zó koud dat men de teenwarmers moest aantrekken.
Heb je wel eens een bibliotheek van binnen gezien? Fascinerende gebouwen zijn dat, en je zult het niet geloven, maar van binnen staan ze vol met boeken. Je hoort het goed: boeken. En het mooie is, dat in die boeken allemaal nuttige informatie staat, en nog mooier is dat je die boeken zo maar allemaal mag lezen, en zelfs mee naar huis mag nemen! Is dat niet geweldig?
Maar om die boeken mee naar huis te mogen nemen, mag je wel eerst 14 euro per jaar betalen, en om dat nou te gaan doen voor zoiets....:{
Het Internet is één grote boekenkast en zoekmachines zijn de catalogi ervan... Maar you make a point DarkwingDuck; in een bibliotheek zul je meer informatie (bijvoorbeeld krantenknipsels) vinden over zo veel jaar geleden dan op het Internet, aangezien veel documenten uit die tijd niet digitaal zijn gearchiveerd. Uit een andere informatiebron (mijn geheugen) kan ik echter weinig halen. Ik weet dat de zee ooit is bevroren (en dat het IJsselmeer nog de Zuiderzee heette), maar ik zelf heb geen flauw idee in welk jaar dat was. M'n pa (hij was net in de buurt ) denkt in de jaren 50 of 60, maar hij weet dat ook niet zeker Edit: Ik heb ff snel geGoogled want ik was ook wel nieuwsgierig en vond deze pagina's: http://www.meteolink.nl/nieuw/weerhistorie/winter1963.htm (veel informatie en onduidelijke zwartwit plaatjes). http://home.tiscali.nl/~robschev/winter.htm (mooie zwartwit plaatjes met wat informatie) http://www.knmi.nl/voorl/nader/1963dekoudstewintervandeeeuw.htm (veel wetenschappelijke informatie) 't Was trouwens de winter van 1963: De winter van 1963 was de koudste van de eeuw; over drie maanden had De Bilt een gemiddelde temperatuur van -3,1°C (+2,6°C is normaal). De winter 1947 bezet de tweede plaats op de eeuwlijst met gemiddeld -2,4°C. In de meetreeks sinds 1706 vinden we één vergelijkbare winter: de winter van 1830 had dezelfde temperatuur als die van 1963. Bron
Beroep: Badass Ghetto-Pimp Een Badass Ghetto pimp (stond in je profiel ) die de winter van 54 heeft meegemaakt. Het moet niet veel gekker worden