Bioshock is uitgeroepen door Gamespot tot meest indrukwekkende spel (niet alleen Xbox 360, maar van alle platformen) van E3. Een erg indrukwekkende game dus (nu al).
Bioshock moet erg indrukwekkend zijn qua AI (er is een "AI ecology", ipv vaste patternen), heeft meesterlijke graphics (dan bedoel ik vooral de stijl) en geluid.... en zal wederom de spanning dragen van zijn voorgangers, zoals System Shock 2.
Echt meesterlijke game was dat, SS2. Voor diegene die dit spel nog nooit gedaan hebben, probeer het ergens cheap op te vissen. Natuurlijk, de engine is inmiddels best verouderd (je ziet het vooral aan de character modellen), maar qua sfeer en geluid is deze game nog steeds top.
De ingesproken E-mailberichten van SS2 waren echt ingenieus. Helemaal alleen dwaal je rond in een groot kolonieschip (in de ruimte) en regelmatig vindt je deze berichten van mensen die in dit schip hebben gewoond / gewerkt. Prive mailtjes, mailtjes over het werk, flirterige gesprekken maar ook kreten uit pure doodsangst omdat er van alles mis gaat op het kolonieschip. Omdat jij heel die tijd in hyperslaap hebt gelegen heb je de catastrophe niet meegemaakt, maar nu je wakker bent gemaakt....
Veel mensen zijn gestorven tijdens deze catastrophe, maar veel dwalen er nog rond. Als speler bouwde ik al snel een band op met de vrouwelijke beveiligingchef van het schip. Regelmatig vind je van haar berichtjes waarop ze haar voortgang inspreekt. Net zoals jij probeert ze (met haar team) de hele situatie onder controle te krijgen (wat natuurlijk haar taak is als beveiligingchef); lukt dit niet, dan blijft alleen ontsnappen van het schip als mogelijkheid over waarbij wel de kern vernietigd moet worden. Naarmate het spel vordert vallen er steeds meer mensen van haar team af en wordt zij wanhopiger (dat hoor je ook aan haar berichtjes). Zal zij in haar doel slagen of zal ze ook ten prooi vallen aan de op hol geslagen beveiligingssystemen of nog grotere ervaren?
Maar er zijn nog veel meer characters die je via de e-mailberichten kunt volgen. Zo is er ook nog een verliefd stelletje dat op wonderbaarlijke wijze alle ellende heeft overleefd en nu ook op zoek is naar een uitweg. Dan hebben we ook nog een dokter die 300 (ofzo) apen heeft meegenomen voor zijn experimenten (puur voor de ontwikkeling van science natuurlijk). De apen werden agressief na de catastrophe en ontwikkelden .... "krachten". Drie keer raden wie als eerste in stukken uiteen werd gereten. Ooit al eens tegen aan pack psychic enhanced chimps gevochten in een opslagruimte? Best wel freaky shit, dat kan ik je wel zeggen.
Om nog even op apoc's vraag terug te komen. Het lijkt het meeste op de Thief serie (dezelfde makers) qua spanning, maar ik neem aan dat je deze niet hebt gespeeld, anders zou je deze game wel herkennen. System Shock 2 is een spel met geen in-your-face horror. Dus geen of weinig goedkope scare tactics. Nee, SS2 probeert met je hoofd te fucken. Het duistere, koude (I'm lost in space all alone) knaagt steeds meer aan je naarmate je langer het spel speelt.
Heh, om nou weer on-topic te komen. Ditzelfde verwacht ik (en is voor een groot deel al bevestigd door de previews) van Bioshock. Ditmaal zit je onder water. Er gaat van alles mis en daar zit je dan. Net zoals in SS2 zal de omgeving intimiderend zijn. Niet alleen zul je met monsters (vaak oorspronkelijke bewoners die op allerlei ziekelijke manieren zijn aangetast) moeten battlen, maar ook met beserkende security systems (dit kan ook voordelig uitvallen want dan zijn ze, net zoals in SS2, te hacken zodat ze jou beschermen). Daarnaast zit je continu met een tekort aan equipment en munitie. Verwacht geen kisten munitie te vinden, zodat je in het rond kunt "sprayen". En als men trouw blijft aan SS2, dan zullen ook je wapens en harnassen bij gebruik steeds verder wegslijten. Dus je zult ook alles van tijd tot tijd moeten fixen. Ook deze fixsleutels (of hoe ze ook gaan heten) zullen een rare find zijn.
In ieder geval, het lijkt me een erg vette game te gaan worden. Al is Bioshock alleen maar System Shock 2 in een mooier jasje (en dan niet in de ruimte, maar onder water), dan nog zou ik hem meteen halen. Meesterlijke game!
Edit: Ooh, en die ingesproken E-mailberichten komen trouwens ook weer in deze game. Yes sir!
Edit2: De screenshots die ik heb gepost zijn trouwens maar van gemiddelde kwaliteit. Ik heb er zeker mooiere gezien m.b.t. deze game. Toch heb ik ze gepost omdat het vooral om het sfeertje gaat en dat kun je wel redelijk goed op deze screens zien hoop ik.
Laatst bewerkt: 22 mei 2006