1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

[Boeken/TV] A Song of Ice and Fire | A Game of Thrones

Discussie in 'TV, Film & Series' gestart door oeloeimanu, 20 apr 2012.

  1. TreV

    TreV Enchantment?

    Berichten:
    267
    Leuk Bevonden:
    119
    Als ik het me goed herinner hadden ze de Engelse versie niet in de bieb, toen maar de Nederlandse geleend. Niks mis met die vertaling trouwens hoor, alleen de namen zijn af en toe wel een beetje apart.
     
  2. Jorrie

    Jorrie ¯\_(ツ)_/¯ Moderator

    Berichten:
    18.432
    Leuk Bevonden:
    4.957
    Dat wachten zal wel gruwelijk irritant zijn ja, maar ach.. Er staat vast wel ergens een Engelse ebook op internet :+

    Namen valt trouwens wel mee hoor.
     
  3. Obscure Thing

    Obscure Thing Active Member

    Berichten:
    1.026
    Leuk Bevonden:
    142
    De meeste namen zijn letterlijk vertaald, wat soms nogal knullige namen geeft, maarja dat is gelijk het enige nadeel imho.
     
  4. schijterwt

    schijterwt *-*

    Berichten:
    1.188
    Leuk Bevonden:
    616
    Vind het altijd bizar hoe gedetailleerd sommige al die verhaallijnen uit de boeken onthouden. Ik heb t jaren geleden gelezen en je echt geen flauw idee meer hoe t precies afliep, bijvoorbeeld met Sam.
     
  5. Yellow 13

    Yellow 13 Well-Known Member

    Berichten:
    26.058
    Leuk Bevonden:
    4.705
    De hoofdreden waarom ik na iets meer dan 100+ bladzijdes in boek 1 gestopt ben met het lezen. Da fuck, totale overkill aan info. 8)
     
  6. TreV

    TreV Enchantment?

    Berichten:
    267
    Leuk Bevonden:
    119
    Kan ik wel begrijpen, ja. Heb dit ook weleens over Lord of the Rings (of In de Ban van de Ring, aangezien sommigen hier zo gek zijn op Nederlandse vertalingen ;)) gehoord, is voor heel veel mensen ook geen doorkomen aan.

    Heb A Song of Ice and Fire zelf met veel plezier gelezen, al moet ik wel zeggen dat GRRM in de laatste boeken soms wel een beetje af lijkt te dwalen. Worden wel verschrikkelijk veel zijplotjes aan toegevoegd, of deze überhaupt nog veel met het hoofdverhaal te maken hebben betwijfel ik. We gaan het zien, als die man tenminste lang genoeg in leven blijft om de serie af te ronden. Als je kijkt naar het tempo waarin hij schrijft kun je daar je twijfels bij hebben.
     
  7. Yellow 13

    Yellow 13 Well-Known Member

    Berichten:
    26.058
    Leuk Bevonden:
    4.705
    Precies, maar of die lang genoeg in leven blijft is nog afwachten. Hij schrijft de boeken ook op een eeuwenoude computer, dus dat schiet ook niet op. Hij kijkt ook alles met de hand voortdurend na en heeft de boeken ook in één groot tekstbestand opgeslagen. Toen ik dat laatste hoorde dacht ik ook: Daar zit een steekje los!

    Hoe kun je, als je met zulke oude systemen werkt, nog het overzicht bewaren in zoveel tekst. Niet vreselijk goed als je inderdaad kijkt naar het tempo van zijn schrijven. :+
     
  8. TreV

    TreV Enchantment?

    Berichten:
    267
    Leuk Bevonden:
    119
    Haha, ja dat heb ik ook weleens gehoord. Schijnt nog zo'n oude MS-DOS computer met diskettes en zonder internet te gebruiken, alleen maar om te voorkomen dat iemand in z'n computer inbreekt en z'n tekst jat. Beetje para als je het mij vraagt, maar goed. Komt z'n snelheid in ieder geval niet ten goede! Een computer met autocorrect voor de spelling lijkt mij voor een schrijver in ieder geval wel handig..
     
  9. Nukem 007

    Nukem 007 Tots units fem força

    Berichten:
    1.642
    Leuk Bevonden:
    453
    GRRM zijn manier van schrijven is geniaal. Ik lees hierna in ieder geval geen andere fantasy meer, kan alleen maar tegenvallen (misschien ooit nog eens Tolkien, dit keer in het Engels). Ik kan ook niet wachten tot Dunk & Egg in oktober eindelijk makkelijk verkrijgbaar worden.
     
  10. Yellow 13

    Yellow 13 Well-Known Member

    Berichten:
    26.058
    Leuk Bevonden:
    4.705
    Dan zul je lezen dat vooral de minder bekende boeken van Tolkien echt goed zijn. Ik heb daar echt al heel veel informatie over gelezen. Droge stof, maar shit leren over het ontstaan van Sauron's kwaad is natuurlijk altijd mooi. Ik zeg met opzet leren, als je ziet hoeveel studies en shit er al over zijn werken zijn gemaakt.
     
  11. Jorrie

    Jorrie ¯\_(ツ)_/¯ Moderator

    Berichten:
    18.432
    Leuk Bevonden:
    4.957
    Hierna misschien de Witcher boeken lezen, lijkt me ook een mooie serie.
     
  12. TreV

    TreV Enchantment?

    Berichten:
    267
    Leuk Bevonden:
    119
    Kan ik je zeker aanraden! Heb zelf de korte verhalen (The Last Wish & Sword of Destiny) en de saga (t/m het laatste in het Engels vertaalde boek) gelezen. Erg goed geschreven. Vooral die korte verhalen lees je in 1 ruk uit. Over de saga heb ik wat minder positieve reacties gelezen, maar vond hem zelf wel erg goed.

    Als je de game speelt begrijp je die wereld na het lezen van de boeken ook veel beter. Game zit ook vol met verwijzingen naar de boeken. Enige nadeel hieraan is dat nog niet alle boeken in het Engels vertaald zijn en de game zich na het einde van de boeken afspeelt.
     
  13. Obscure Thing

    Obscure Thing Active Member

    Berichten:
    1.026
    Leuk Bevonden:
    142
    DE laatste twee delen waren wel stukken minder dan de rest, het werd veel te langdradig en bij vlagen zelfs saai. Al vond ik de tweede helft van Dance of Dragons wel weer magistraal.
     
  14. Nukem 007

    Nukem 007 Tots units fem força

    Berichten:
    1.642
    Leuk Bevonden:
    453
    AFFC is samen met de eerste juist mijn favoriet, geweldig die Cersei, Jaime en Greyjoy hoofdstukken. Enige pluspunt van ADWD vond ik de terugkeer van Tyrion, want Jon en Dany vind ik eigenlijk totaal niet interessant.
     
  15. Obscure Thing

    Obscure Thing Active Member

    Berichten:
    1.026
    Leuk Bevonden:
    142
    Jon Connington is anders wel in korte tijd een van mijn favoriete personages geworden. En die stukken van Victarion en Davos waren toch ook van ADWD? Die stukken van Cercei waren echt doorbijten voor mij.
     
  16. Yellow 13

    Yellow 13 Well-Known Member

    Berichten:
    26.058
    Leuk Bevonden:
    4.705
    Zo te lezen maar goed dat ik niet door ben gegaan met de boeken. Lord of the Rings deed ik ook twee jaar over, en heb ik ook nog maar één keer gelezen. 8)

    Ik haat het als ik moet ploegen door een boek. Als het geen vaart of boeiende dialogen heeft, dan kan het net zo goed verkocht worden of enkeltje open haard.
     
  17. TreV

    TreV Enchantment?

    Berichten:
    267
    Leuk Bevonden:
    119
  18. Obscure Thing

    Obscure Thing Active Member

    Berichten:
    1.026
    Leuk Bevonden:
    142
    Even wat speculeren over de epiloog van Dance of Dragons:

    Wat denken jullie dat het plan van Varys was en wat er nu voor chaos los gaat barsten in Kings Landing?
     
  19. Nukem 007

    Nukem 007 Tots units fem força

    Berichten:
    1.642
    Leuk Bevonden:
    453
    Legt hij zijn plan niet zelf uit? Kevan is geen mindere leider dan Tywin en zou samen met Tyrell en Tarly eindelijk wat stabiliteit in King's Landing en de rest van het land brengen. Varys wil geen stabiliteit, als het land verdeeld is dan is het makkelijker voor Aegon om de Iron Throne te winnen. Ik denk dat zijn voorspelling van de chaos die zal ontstaan niet zo heel erg verkeerd is: Cersei zal de Tyrells beschuldigen en andersom, Dorne zal er ook bij betrokken worden, kortom veel wantrouwen.
    Ik hoop dat dit gaat gebeuren, vooral om Daenerys haar reactie wanneer ze hoort dat haar neefje de troon veroverd heeft.
     
    Obscure Thing vindt dit leuk.
  20. Obscure Thing

    Obscure Thing Active Member

    Berichten:
    1.026
    Leuk Bevonden:
    142
    Oja dat klopt, hij geeft een speech voordat hij hem killed, was ik ook weer vergeten :p
     

Deel Deze Pagina