1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

[Boeken/TV] A Song of Ice and Fire | A Game of Thrones

Discussie in 'TV, Film & Series' gestart door oeloeimanu, 20 apr 2012.

  1. Lizza11

    Lizza11 Active Member

    Berichten:
    487
    Leuk Bevonden:
    0
    Hoe zit het eigenlijk met de verhouding van boeken/seizoenen? Ik wil eigenlijk beginnen, maar ik zit me nog af te vragen of ik eerst de boeken ga lezen of toch eerst de serie ga kijken. Maar welke boeken hebben betrekking op seizoen 1, of is dit echt alleen het eerste boek?
     
  2. sikory

    sikory Active Member

    Berichten:
    266
    Leuk Bevonden:
    0
    Boek 1 is inderdaad seizoen 1. Ik zou je aanraden om boek 1 toch te lezen ook al heb je seizoen 1 al gezien. In de boeken komen namelijk ook personages naar voren die je niet in de tv serie ziet en andersom. Je krijgt ook veel meer inzichten van personages qua persoonlijkheid en waarom ze bepaalde keuzes maken. En als laatste natuurlijk dat boeken meestal beter zijn dan de verfilming ervan ;)
     
  3. Lizza11

    Lizza11 Active Member

    Berichten:
    487
    Leuk Bevonden:
    0
    Ah oke, ja ik wil het ook gewoon allebei doen. Vooral als het maar 1 boek is, als ik eerst nog eens 4 boeken moet lezen voordat ik ook met de tvserie 'kan' beginnen, dat vind ik een beetje teveel van het goede. Maar 1 boek is wel te doen. :p
     
  4. sikory

    sikory Active Member

    Berichten:
    266
    Leuk Bevonden:
    0
    Dan moet ik dat stuk nog maar eens opnieuw lezen. Ik was hem ook helemaal vergeten om eerlijk te zijn. Ben benieuwd.
     
  5. NanoZ

    NanoZ Active Member

    Berichten:
    1.780
    Leuk Bevonden:
    3
    Ik denk trouwens niet dat het de vervangster is van Jeyne, aangezien zij in de komende boeken ook wel een paar keer voorkomt. En omdat de "Westerlings" toegewijd zijn aan de Lannisters, wat ook belangrijk is. Vond die scene's van Melissandre, Davos en Stannis eigenlijk best slecht uitgevoerd. Omdat je volgens mij geen idee hebt waarom Stannis "Storms End" wilt innemen en hoe dat gebeurt. Als niet-lezer van de boeken lijkt het me dat je niet snapt wat er allemaal aan de hand is.
     
  6. oeloeimanu

    oeloeimanu Ah yes, "Reapers"

    Berichten:
    508
    Leuk Bevonden:
    2
    Ja, daar zat ik gisteren ook nog aan te denken. Stannis was opeens *poef* bij Renly's kamp, zonder dat ooit echt is verteld waarom hij daar heen zou gaan. En ze waren nu toch niet bij Storm's End? Het zou me niks verbazen al ze dat stukje uit de serie knippen.

    En als dat meisje Jeyne is, gaat het denk ik zo verder:

    Clash of Kings/Storm of Swords/Seizoen 2 speculatie
    Robb gaat wat plezier met haar hebben en denkt dat het wel kan omdat ze toch maar een random buitenlander is. Vervolgens onthult ze een paar afleveringen later dat ze niet uit Volantis komt, maar eigenlijk een Westerling is of -om de serie wat te versimpelen- uit een zijtak van de Lannisters komt. Robb's eergevoel zegt hem dan dat hij met haar moet trouwen.

    En dat over de Feast for Crows spoilers hierboven is inderdaad ook echt zo iets waar je in de eerste leesbeurt geen weet van hebt (ik althans niet), maar waar je op gewezen moet worden. Bij de tweede leesbeurt valt dan alles een beetje op z'n plaats.
     
  7. sikory

    sikory Active Member

    Berichten:
    266
    Leuk Bevonden:
    0
    Sowieso vind ik dat seizoen 2 erg gehaast overkomt. Teminste de eerste paar afleveringen. Ze willen zo snel mogelijk alle personages introduceren en ze geven, maar kort weer wat iedereen doet. Erg jammer. Bij seizoen 1 was dit nog wat makkelijker, omdat veel personages op dezelfde plek waren en viel het nog te overzien. Nu vlieg je echt van het ene naar het andere personage.
     
  8. Dragonmaster

    Dragonmaster Registered User

    Berichten:
    208
    Leuk Bevonden:
    2
    Ja volgens mij zijn ze het een beetje kwijt. Ze hebben eerst bepaalde personen niet geintroduceerd omdat ze kleinere rollen hebben, maar die komen nu dan ineens uit het niets omdat ze toch wel nodig zijn. Imo maken ze het daarmee lastiger te volgen dan wanneer ze tegelijk met het boek worden geintroduceerd (neem Roose nu en waarschijnlijk minstens een lady Mormont in SoS).

    En dingen veranderen is ook niet erg, dus dat ze Storm's End skippen, maar dan moeten ze niet Davos en Melisandre zo met dat bootje doen. Echt een fout, er wordt namelijk geen reden gegeven waarom een smokkelaar nodig is en vooral vragen niet-lezers zich nu af waarom ze in een grot bij een hek terecht komen. Renly kampeert gewoon op een vlakte.
     
  9. NanoZ

    NanoZ Active Member

    Berichten:
    1.780
    Leuk Bevonden:
    3
    In het boek is het toch zo: Renly beheert Storms End, Maar bevind ze vlak bij Highgarden. Om zyn bannermen bij elkaar te roepen en naar Kings landing te gaan. Maar dan komt Stannis en neemt Storms End in via Melissandre en Davos. Waarop Renly weer terug gaat naar zijn kasteel om het terug in te nemen?!
     
  10. Dragonmaster

    Dragonmaster Registered User

    Berichten:
    208
    Leuk Bevonden:
    2
    Heb het even nagekeken;
    het is inderdaad zo dat Renly terug moet omdat dat wordt aangevallen door Stannis, maar na hun gesprek (wat ook in de laatste aflevering te zien was) maakt Renly zich klaar om aan te vallen. Die nacht komt de eerste schaduw in zijn tent. Storm's End blijft zelfs daarna Renly nog steunen onder leiding van de kasteelheer en daarop moet Davos Melisandre binnen de muren van de stad smokkelen omdat haar bevalling daarbuiten niet werkt.
     
    Laatst bewerkt: 24 apr 2012
  11. oeloeimanu

    oeloeimanu Ah yes, "Reapers"

    Berichten:
    508
    Leuk Bevonden:
    2
    Een paar spoilertags hierboven zouden fijn zijn:)

    Waarom zouden ze de episode eigenlijk 'Garden of Bones' hebben genoemd? Het was nauwelijks een belangrijk iets in deze aflevering. 'The Night is Dark and full of Terrors' was imo veel beter geweest. De gehele aflevering ging eigenlijk over lijden/verschrikkingen en die laatste scène was zo ongeveer het belangrijkste van de aflevering.

    Ook best tof trouwens dat de enige twee mensen die anderen helpen deze aflevering Lannisters zijn: Tywin en Tyrion stoppen allebei het kwetsen van onschuldige mensen.

    Oh, en ik moest trouwens best even grinniken om de "Born amidst salt and smoke? Is he a ham?" :lol:

    Edit: Al op drie van de drie pagina's de eerste post. En nee, ik doe het niet expres :p
     
  12. Dragonmaster

    Dragonmaster Registered User

    Berichten:
    208
    Leuk Bevonden:
    2
    Hmm, die van de eerste pagina vind ik wel het meest verdacht:+

    Wel een goed punt, is het de bedoeling om ook in dit topic voor de gebeurtenissen van dit seizoen nog spoilers te plaatsen?
     
  13. Yellow 13

    Yellow 13 Well-Known Member

    Berichten:
    26.029
    Leuk Bevonden:
    4.698
    Als er een Lannister na Tyrion is die ik nog fijn vind is het Tywin wel. Hij houd echt de lijntjes binnen de familie bij elkaar, ware het niet dat hij Adolf Hitler als kleinzoon heeft. Die zou heel Kings Landing nog uitmoorden, met de koningswacht erbij.

    De eindscene van EP 4 van de TV serie was gewoon fucking bizar. Weet niet hoe dat in het boek staat, maar een uitleg of hoe het wat dat precies is en hoe het in elkaar steekt zou fijn zijn in een spoiler.

    Ik weet echter wel, niet op spoiler klikken als je het niet wilt weten, dat Tyrion in het leven:
    Zo'n beetje de langslevende Lannister zal worden.
     
  14. oeloeimanu

    oeloeimanu Ah yes, "Reapers"

    Berichten:
    508
    Leuk Bevonden:
    2
    Dat lijkt me wel handig. Ik denk niet dat er veel mensen in de thread zullen komen die zowel de boeken als de serie niet gelezen/gezien hebben, maar als zo iemand toch even komt kijken, zou het jammer zijn als diegene leest dat persoon X doodgaat.

    Je hebt de boeken niet gelezen? Waarom zou je willen weten wat er gebeurde, kijk volgende week lekker naar de volgende episode :eek:
     
  15. NanoZ

    NanoZ Active Member

    Berichten:
    1.780
    Leuk Bevonden:
    3
    Als je wilt zet er dan ook een boven de spoiler in om welk boek het gaat en hoe ver in dat boek.
     
  16. Yellow 13

    Yellow 13 Well-Known Member

    Berichten:
    26.029
    Leuk Bevonden:
    4.698
    Je hebt gelijk, maar over de boeken ga ik waarschijnlijk net zo lang doen als Martin ze geschreven heeft. Veel te veel om te onthouden, daarom kijk ik zo nu en dan ook even in de registers van de boeken.

    Tegen de tijd dat ik de boeken uit heb ben ik al lang weer vergeten wat er in het eerste boek gebeurde, of het 2e en 3e.

    Ik lees niet snel, maar probeer vooral gecocentreerd te lezen. Nog maar op pagina 107 ofzo van het eerste boek. Heb ze wel allemaal al in huis.
     
  17. Killamonkey

    Killamonkey Niet zo aanstellen! XBW.nl VIP

    Berichten:
    3.647
    Leuk Bevonden:
    4.760
    Spoiler richting einde van boek 5 'A Dance with Dragons'

    Zat me net af te vragen waarom dat boek in vredesnaam A Dance with Dragons genoemd werd toen ik het stuk in de fighting pits las :cool: Sowieso worden die gevechten heerlijk beschreven, maar toen Dogon een kijkje kwam nemen en Dany op zijn rug het luchtruim koos zat ik met een harde plasser op mijn bank te stuiteren van enthousiasme _O_
     
  18. Killamonkey

    Killamonkey Niet zo aanstellen! XBW.nl VIP

    Berichten:
    3.647
    Leuk Bevonden:
    4.760
    Niemand die A Dance with Dragons al heeft uitgelezen? Spoilers dus over boek vijf hieronder.

    [yt]DgZIYdFmZqc[/yt]

    :'-( :'-( :'-( :'-( :'-( :'-( :'-( :'-(

    Verder vond ik het boek, na het naar mijn mening veel en veel minder vierde deel, weer ijzersterk. Daenerys natuurlijk ook briljant met drogon. Eigenlijk zat het hele boek vol met badass karakters. Dat moment in the pitts voordat Drogon een kijkje komt nemen, wanneer Tyrion en die andere imp aan het performen zijn en iemand verteld over de drie leeuwen was ook een wtf, are you fucking kidding me momentje. Zo blij dat Daenerys daar een stokje voor stak. Oh ja, en Varyss you sneaky monkey :p Nu helaas jaren wachten op het zesde boek...
     
  19. Yellow 13

    Yellow 13 Well-Known Member

    Berichten:
    26.029
    Leuk Bevonden:
    4.698
    Dit ga je fucking niet menen!? :'-(:'-(
     
  20. Duke_Jay

    Duke_Jay Active Member

    Berichten:
    1.076
    Leuk Bevonden:
    0
    Heb hem ook al een tijdje uit.:+ Vraag me wel af wanneer de schrijver een keer de eindjes aan elkaar gaat knopen, want hij doet +/- 5 jaar per boek en volgens mij is hij al aardig oud..
     

Deel Deze Pagina