1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

[Boeken] Wat lezen jullie?

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Lucca, 21 aug 2005.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. NapoleJon

    NapoleJon Active Member

    Berichten:
    634
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik snap dus echt niet waarom dat boek zo goed wordt gevonden. Ik vond het echt een enorm saai en soms ook nog slecht geschreven boek.
     
  2. captain vimes

    captain vimes upholding the law

    Berichten:
    566
    Leuk Bevonden:
    40
    _O__O__O_ (check username)

    Voor de Potter-liefhebbers, de Wardstone Chronicles van Joseph Delaney (Spook's apprentice) zijn ook leuk. Geschreven voor de jeugd dus leest lekker weg.

    Het is al tijden geleden dat ik een goede, wat serieuzere fantasy heb gelezen. De laatste die ik echt geweldig vond was de derde trilogie van Robin Hobb. Daarna begonnen aan haar 4e maar die viel me zo zwaar tegen dat ik het genre een beetje uit het oog verloren ben.

    Dus, heeft iemand aanraders? Robin Hobb ken ik al, Discworld ken ik van buiten, Robert Jordan ben ik ooit aan begonnen maar bij deel 7 werd het vreselijk saai. Mijn voorkeur gaat uit naar iets waar wat meer fantasy elementen inzitten dan alleen maar wat magie en middeleeuwse kastelen, dus wat monsters en bizarre wezens kan geen kwaad ;)

    ---

    Nonfantasy: Room (kamer) van emma donoghue is (naar mijn mening) het beste boek van 2010. Kopen, lezen!
     
  3. Modder-Eter

    Modder-Eter XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    21.476
    Leuk Bevonden:
    8.457
    In een thread gedomineerd door fantasy-boeken ga ik toch eens proberen een non-fantasy review te plaatsen. Heb nu eindelijk De Opwindvogelkronieken van Haruki Murakami uit, een kleine 900 bladzijden dikke pil.

    Laat ik beginnen met te zeggen dat ik meerdere malen van de schrijver gehoord heb, veel mensen waren/zijn enorm lovend over deze schrijver en hij wordt dan ook gezien als een van de belangrijkste schrijvers in het hedendaagse Japan. Prachtig detail is dan ook dat zijn laatste boek (eigenlijk 2 boeken), 1q84, als eerste is vertaald naar het Nederlands, zelfs meer dan een jaar voor de Engelse uitgave!

    Aangezien ik dus weinig wist over de schrijver buiten wat info van tv en andere mensen die razend enthousiast zijn ging ik zonder al te veel verwachtingen van start. Wat meteen opvalt is dat Murakami heel simpele dingen heerlijk kan beschrijven, zoals het strijken van een overhemd of het koken van spaghetti. Daarnaast valt ook gelijk al op dat muziek een grote rol speelt in dit boek. Verschillende personages luisteren terwijl ze bezig zijn met hun dagelijkse taken naar klassieke- of jazzmuziek, wat natuurlijk extra immersie geeft als je die nummers ook daadwerkelijk gaat beluisteren.

    Het boek beschrijft het leven van een alledaagse Japanse man, Toru Okada, waarin alles zijn gangetje lijkt te gaan. Maar al snel kom je erachter dat Okada van de ene rare situatie op de andere verzeild raakt. En dat is niet alleen op maatschappelijk vlak, maar voornamelijk ook psychologisch. Niets is wat het op het eerste gezicht lijkt in dit boek. De reële wereld raakt verstrengeld met een andere surreële wereld. Hij komt in contact met de vreemdste personen, zoals een waarzegster met een felrode hoed, een oude Luitenant met de vreselijkste verhalen over de oorlog in Mantsjoerije en een enorm lelijke kleine man die hem telkens maar dwarszit.

    Meer zal ik ook niet vertellen. Ik kan het doen, maar dat verpest misschien de magie. Ook al zou ik wel nog veel meer vertellen, dan wordt deze post zo enorm lang waardoor niemand het toch ooit nog zal gaan lezen. Ik ben in ieder geval enorm verrast door de schrijver en ga me zeker nog eens verdiepen in verschillende van zijn andere werken. Een nadeel aan dit werk vond ik echter wel dat je aan het einde nog met veel te veel vragen zit. Er zijn genoeg dingen die uiteindelijk wel duidelijk worden, maar daarentegen zijn er zeker weer net zoveel die toch onverklaard blijven. Al met al een vermakelijk boek.
     
  4. DulleNL

    DulleNL I'm a little teapot Magic Member

    Berichten:
    36.665
    Leuk Bevonden:
    313
    Dus geen Fantasy, maar toch nog fantasie? O-) Boek lijkt me wel wat.

    @captain vimes: Ben er net pas in begonnen, maar De Getekende (zie vorige post van me) bevalt mij tot nu toe goed. Kan natuurlijk niet weten of het precies is wat je zoekt, maar tot nu toe is er nog geen spoor van Orcs, Elfen, Dwergen etc. Alleen maar lelijke demonen. :p
    Wel magie (weertekens om de demonen buiten te houden) en uiteraard weer een middeleeuwse setting.

    Wat recensies:
    http://www.amazon.com/Warded-Man-Pe...=sr_1_1?s=books&ie=UTF8&qid=1293821599&sr=1-1

    Alle andere boeken die ik wil aanraden hebben wel veel magie / middeleeuwse setting etc. Verboden & Verbannen bv.
    Maar die moet je toch gewoon checken. Veel beter dan Robert Jordan :cool:

    Disclaimer: Ik heb nog nooit een boek van Robert Jordan gelezen.

    Fantasy zonder die dingen wat jij noemt is geen Fantasy meer. :+ Dat zijn juist de dingen die ik in dat genre zoek.
     
  5. captain vimes

    captain vimes upholding the law

    Berichten:
    566
    Leuk Bevonden:
    40
    Volgens mij begreep je mij verkeerd ;) Ik wil die dingen JUIST in een fantasy boek! Middeleeuws en magie hoort er zeker bij, maar ik vind het leuker als er wat meer mee gedaan wordt... Ik lees redelijk vaak previews op bol of amazon en dan zie je meestal zo'n (platgezegd) 13-in-een-dozijn verhaaltje over politiek intrige en een of ander magie-systeem en dan denk ik 'dat heb ik eerder gelezen'. En aangezien het vaak om meerdere boeken van 600+ blz gaat hoor ik graag vantevoren of het was soeps is en wat nieuws te bieden heeft!

    Discworld bijv, heeft naast die twee dingen (middeleeuws en magie) ook trollen, elfen, heksen, vampieren, weerwolven etc etc etc (en shitloads of humor).

    Dus kom maar op met je andere suggesties :)
     
  6. DulleNL

    DulleNL I'm a little teapot Magic Member

    Berichten:
    36.665
    Leuk Bevonden:
    313
    Ik ben bang dat mijn andere suggesties alsnog te standaard fantasy zullen zijn voor je. (al heb ik waarschijnlijk nog niet genoeg fantasy gelezen om al een goed onderscheid te maken tussen iets nieuws en standaard)
    Dus dan maar gewoon de fantasy boeken die ik met plezier heb gelezen. Vernieuwend of niet. Misschien heb je er niet direct wat aan, maar misschien later wel als je weer wat standaards wilt :p
    (beetje copy/paste van een vorige post)

    Verboden & Verbannen
    [​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG]

    Op een allesbeslissende avond lang geleden hebben drie wijzen zich opgeofferd in een poging het mooie en gedoemde land van Alasea van de ondergang te redden. Nu, vijf eeuwen later, erft Elena de verloren gegane krachten. Maar nog voordat zij beseft welke gave zij heeft gekregen, stuurt de Duistere Heer zijn volgelingen om haar gevangen te nemen en haar bij hem te brengen. Samen met haar kameraden probeert zij uit zijn handen te blijven en gaat ze de strijd met hem aan.

    De Dwergen
    [​IMG][​IMG][​IMG][​IMG]

    Eens bewaakten de dwergen de Stenen Tolweg om het Verborgen Land met zijn mensen en goede elfen te beschermen tegen de invloed van de Heer van het Boze. Verraad baande de weg voor Orcs en Ogern, die als een vloedgolf vanuit het Dode Land met zijn talrijke verschrikkingen het Verborgen Land binnenvielen. Nu, eindelijk, de rust is wedergekeerd, komt onverwacht de onheilstijding dat de zwarte elfen en hun bondgenoten een nieuwe aanval voorbereiden.
    Elders iis de dwerg Tungdil ooit onder toezicht van de magiër Lot-Ionan onder mensenvolk opgevoed. De geschiedenis en de zeden en gewoonten van het dwergenvolk kent hij alleen uit boeken. Zonder ook maar te vermoeden wat hem te wachten staat, wordt deze jonge smid door zijn mentor met een belangrijke opdracht op reis gestuurd. Wat het er bepaald niet gemakkelijker op maakt is dat de dwergenkoning Gundrabur, om de eenheid van de vijf dwergenstammen te bewaren, onverwacht verklaart dat Tungdil de verloren gewaande koningszoon is, de toekomstige Dwergenheer. En dat heeft grote gevolgen. Want plotseling staat de onervaren Tungdil in de voorste gelederen in de strijd tegen de Boze, tegen de Zwarte Elfen, die zijn teruggekeerd naar het Verborgen Land, en wel om een eeuwen geleden gedane belofte in te lossen. De belofte het dwergenvolk voorgoed van de aardbodem weg te vagen.

    De held Tungdil wordt in een klassiek avontuur geplaatst, in een dwergencultuur die er zijn mag, vol details en kleurrijk gepresenteerd. Het verhaal heeft echter veel meer te bieden dan alleen maar het veiligstellen van de spreekwoordelijke goudschat. Markus Heitz grijpt de lezer bij de oren en sleurt hem dit veelomvattende verhaal binnen. Want vertellen, dat kan het supertalent Heitz als geen ander.


    De Godengebieder


    [​IMG][​IMG]

    In een wereld waarin onsterfelijke goden de aarde bewandelen, strompelt Tylar de Noche door het nachtelijk duister naar huis. Ooit maakte hij deel uit van de gevreesde Schaduwridders van Myrillia. Maar nu, door verraad onderuitgehaald, zijn geest gebroken op een slavenschip en voorhoed kreupel, leidt hij een mensonwaardig bestaan. De angstkreet van een vrouw voert hem onverwacht terug naar zijn roemrijke jaren als Schaduwridder. Voor het goed en wel beseft, heeft hij een dolk in zijn hand en schiet hij het slachtoffer te hulp. Te laat, maar nog net op tijd om getuige te zijn van de dood van een godin. Meeryn van de Zomeringeilanden. Tylar kan zijn ogen nauwelijks geloven - in zijn wereld worden goden geacht onsterfelijk te zijn. Tot zijn verbijstering wordt hij beschuldigd van de moord. En vanaf dat moment is Tylar zijn leven niet langer zeker. Opgejaagd door goden en nagejaagd door verschillende legeronderdelen, neemt hij de benen, onbekende streken tegemoet. Maar al te goed beseffend dat hij, als hij zijn onschuld niet kan aantonen, niet lang meer zal leven.

    *Serie is nog niet afgerond en het is ook niet bekend of en wanneer het volgende deel verschijnt. Desondanks vond ik het de moeite waard.​


    Het Erfgoed

    [​IMG][​IMG][​IMG]

    Een wereld vol avontuur
    Het leven van de jonge Eragon verandert op slag als hij tijdens de jacht een raadselachtige blauwe steen vindt. Tot zijn teleurstelling wil geen van de langstrekkende handelaren het kopen. Dan geeft de steen zijn geheim prijs: Eragon wordt getuige van de geboorte van een drakenjong.


    De Getekende

    [​IMG]

    De elfjarige Arlen woont met zijn ouders op een kleine boerderij, een halve dag rijden van het afgelegen dorpje Tibbet's Brook. Elke avond als het donker wordt rijst er een vreemde mist op, die nachtmerries met zich meebrent. Ieder die het donker trotseert staat een gruwelijke dood te wachten. Want in de mist leven demomen die niet met wapens te bestrijden zijn. Er zit niets anders op dan je 's nachts te verschuilen achter magische formules en hopen dat ze houden tot de zon opkomt. Als Arlens leven uiteenvalt door de demonenpest, ziet hij dat het vooral de angst is die de mensen in hun greep houdt - meer nog dan de demonen in de mist. Hij trekt de wereld in, vastbeaden om de mensheid te bevrijden.

    Noorderlicht Trilogie


    [​IMG]

    In Het noorderlicht ontmoeten we Lyra. Ze is opgegroeid zonder haar ware identiteit te kennen en leeft in een wereld die op die van ons lijkt, maar er zijn huiveringwekkende verschillen. Zo raakt ze betrokken bij de ontvoering van kinderen die worden gebruikt voor experimenten in de poolstreek. Achtervolgd, verraden en meer dan eens aan zichzelf overgeleverd, leert Lyra hoe ze met het gouden kompas om moet gaan. Alleen met behulp van dit mysterieuze instrument kan ze de waarheid achterhalen.

    *Ik denk niet dat dit helemaal is wat jij wilt/zoekt, maar ik vond em iig toch erg vermakelijk.

    Dus; of ze iets nieuws doen of niet, allemaal met plezier gelezen. Hm Harry Potter zal ook wel tellen als Fantasy? Voeg die dan ook maar aan bovenstaand lijstje toe. Maar dat sprak voor zich natuurlijk. :+


    En bedankt. Door dit topic ben ik weer naar Bol gegaan om nóg meer boeken te kopen 8) Gebeurt iedere keer als ik hier aan het posten ben.
    Heb in 2010 volgens mij meer geld uitgegeven aan boeken dan aan games.

    En het wordt tijd dat hier doorgepost wordt. O-) Krijgen we tenminste een nieuw topic met een wat algemenere titel, waar wat vrijer over boeken gepraat kan worden dan alleen over het boek wat je nu leest. Misschien blijven mensen daardoor weg. :p
    Of zouden er echt maar zo weinig mensen op XBW lezen?
     
  7. WinterBase

    WinterBase #VOTEFORRECKA XBW.nl VIP

    Berichten:
    6.594
    Leuk Bevonden:
    654
    Ik lees best graag een boek. Probleem is alleen dat ik nooit weet wat voor boek ik moet kopen (lenen doe ik niet, bibliotheek is zo 90's) :+ Qua genres lees ik denk ik het meest (literaire) thrillers. Fantasy boeken heb ik wel, de eerste vier HP boeken (pas 2 van gelezen :+) en Orcs geloof ik. Aan die laatste vond ik niet zoveel aan. Paar weken geleden was ik begonnen in Donnie Brasco, maar toen ik op de vierde pagina ergens "Ik wordt" zag staan ben ik gestopt met lezen :+

    *Gaat opzoek naar toffe boeken op Bol.com*
     
  8. Killamonkey

    Killamonkey Niet zo aanstellen! XBW.nl VIP

    Berichten:
    3.658
    Leuk Bevonden:
    4.776
    Ik lees gemiddeld twee boeken per week. Van fantasy tot filosofie, thrillers, autobiografieën en whatever. Lees vanaf mijn vroege jeugd al alles wat los en vast zit, zo lang het goed geschreven is uiteraard :9
     
  9. Nugget Leg

    Nugget Leg Goedendag!

    Berichten:
    945
    Leuk Bevonden:
    0
    Ben nu toevallig bezig in het engelse boek 'I Am Ozzy', autobiografie over Ozzy Osbourne, best interessant om te lezen. Ben normaal niet heel erg van de boeken maar dit vind ik altijd wel interessante boeken om te lezen.
     
  10. WinterBase

    WinterBase #VOTEFORRECKA XBW.nl VIP

    Berichten:
    6.594
    Leuk Bevonden:
    654
    Wauw! Ik wou dat ik dat in me had zeg :) Misschien moet ik maar weer eens verder gaan met die HP boeken :+
     
  11. Delphiki

    Delphiki Active Member

    Berichten:
    19.061
    Leuk Bevonden:
    467

    Apart om te zien dat er bij jou hele andere dingen blijven hangen dan in eerste instantie bij mij. Als ik nu een paar jaar na dato the windup bird chronicles zou moeten omschrijven zou ik beginnen te zeggen dat het gaat over een man die verschrikkelijk in de put zit :+

    Als je het echt een mooi boek vond kan ik je Kafka on the shore ook echt aanraden. Al zou ik hem niet direct er achteraan gaan lezen want in een directe vergelijking met de windup bird chronicles legt hij het af
     
  12. Modder-Eter

    Modder-Eter XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    21.476
    Leuk Bevonden:
    8.457
    Zoals ik zei: Ik kon wel drie pagina's volschrijven, waaronder over de man die in de put zit of een letterlijk blauwtje heeft gelopen. :+

    En Kafka On The Shore ga ik zeker nog eens lezen. Ik heb hier nog de eerste 2 boeken van 1q84 liggen:

    [​IMG]

    Die ga ik eerst een lezen.
     
  13. captain vimes

    captain vimes upholding the law

    Berichten:
    566
    Leuk Bevonden:
    40
    @ Dulle: thanks! Ik zal die dwergen-reeks een opzoeken en De Getekende klinkt ook wel leuk.

    Noorderlicht trilogie heb ik vroeger al gelezen en die is inderdaad briljant! Pullman heeft meerdere goede boeken geschreven. Onlangs kwam van hem The good man Jesus and the scoundrel Christ uit, een soort hervertelling van het verhaal van Jezus maar dan nét (lees: flink) even anders. Aanrader!
     
  14. Yellow 13

    Yellow 13 Well-Known Member

    Berichten:
    26.055
    Leuk Bevonden:
    4.705
    Nu met De Laatste Slag bezig van Cornelius Ryan.

    555 pagina's over de Slag om Berlijn.

    Het leest ontzettend makkelijk en geeft al vanaf het begin een vrij gruwelijke indruk van wat er al heeft plaatsgevonden en wat nog komen gaat.

    Echt een aanrader, maar Ryan is dan ook de beste op het gebied van WWII.

    De man heeft zelf bommen gegooid in de oorlog. Helaas, net als Ambrose, veel te vroeg overleden.
     
  15. DulleNL

    DulleNL I'm a little teapot Magic Member

    Berichten:
    36.665
    Leuk Bevonden:
    313
    De Getekende
    [​IMG]

    De elfjarige Arlen woont met zijn ouders op een kleine boerderij, een halve dag rijden van het afgelegen dorpje Tibbet's Brook. Elke avond als het donker wordt rijst er een vreemde mist op, die nachtmerries met zich meebrent. Ieder die het donker trotseert staat een gruwelijke dood te wachten. Want in de mist leven demomen die niet met wapens te bestrijden zijn. Er zit niets anders op dan je 's nachts te verschuilen achter magische formules en hopen dat ze houden tot de zon opkomt. Als Arlens leven uiteenvalt door de demonenpest, ziet hij dat het vooral de angst is die de mensen in hun greep houdt - meer nog dan de demonen in de mist. Hij trekt de wereld in, vastbeaden om de mensheid te bevrijden.


    Heb em bijna uit, dus ik schrijf alvast een (voorlopig?) oordeel: Overall vond ik em leuker dan verwacht, maar toch niet het niveau van Verboden & Verbannen of De Dwergen. Ik mistte een duidelijk einddoel. Je hebt natuurlijk wel de slechteriken (de demonen/kernelingen), maar nergens wordt er een fatsoenlijk doel gezet waardoor je het hele boek alleen maar het gevoel hebt dat ergens naartoe wordt gewerkt. Wat dus niet gebeurde. Iedereen dwaalt maar wat rond.

    Soms werd er ook wat te veel tussen de 3 personages rondgehupst waardoor net als je voor een personage sympathie begint op te bouwen het wordt afgekapt en het weer naar iemand anders over gaat. Jammer.

    MAAR. Het is een 1e deel van een serie als ik het goed heb begrepen, dus dan zou je dit kunnen zien als de opzet; even vaststellen wie de personages zijn, wat hun afkomst is ed en dat het volgende boek wat meer een doel heeft.

    Hoe goed ik dit boek uiteindelijk ga vinden zal helemaal afhangen van het eventuele vervolg. :p (of een geniaal einde wat ik nu totaal niet zie aankomen ;))

    (Yup...weer fantasy)
     
  16. captain vimes

    captain vimes upholding the law

    Berichten:
    566
    Leuk Bevonden:
    40
    Dulle, wellicht wil je Patrick Rothfuss met The Name of the Wind in de gaten houden. Krijgt echt enorm goede recensies! Leek me wel iets voor jou ;)
    Volgens mij alleen nog niet vertaald naar het Nederlands maar dat zal een kwestie van tijd zijn...
     
  17. Daniël

    Daniël Staatsfeind Nr. 1

    Berichten:
    1.285
    Leuk Bevonden:
    18
    Ooit van Norman Davies gehoord? Die heeft ook wel redelijke boeken over WOII geschreven.:)
     
  18. DulleNL

    DulleNL I'm a little teapot Magic Member

    Berichten:
    36.665
    Leuk Bevonden:
    313
    thnx, ik zal eens kijken of het wat is. ;)
    (De Getekende begint trouwens het laatste stuk toch weer iets in mijn achting omhoog te gaan. :p)
     
  19. Lizza11

    Lizza11 Active Member

    Berichten:
    487
    Leuk Bevonden:
    0
    Eenzaamheid der priemgetallen uitgelezen. Wat een geniaal boek zeg! Prachtig verhaal maar soms wel een beetje vreemd/apart, erg goed en interessant geschreven. Maar hoe ze hier een film van kunnen maken is mij een raadsel.

    Vandaag ben ik begonnen aan 'Alleen maar nette mensen' van Robert Vuijsje. Na de eerste 3 pagina's zat ik al met mijn mond open. Hele goede beschrijvingen van allochtonen en ze waren allemaal waar! No offence tegen buitenlanders hoor, maar het was meer wat ze van elkaar vonden. Ben nu al benieuwd naar de rest van het boek. :)
     
  20. DulleNL

    DulleNL I'm a little teapot Magic Member

    Berichten:
    36.665
    Leuk Bevonden:
    313
    Ik heb een nieuw topic klaar. Het is wat vroeger dan de normale 1000 posts, maar ik zie het als een nieuwe start ipv als een nieuw deel. Mag ik em online gooien of heeft men liever dat ik wacht tot de 1000 posts?
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina