Boete voor Nintendo?!?

Discussie in 'PC, Handheld & Algemeen' gestart door SnAw, 25 okt 2002.

1. SnAw

SnAw Still a few days...

Leuk Bevonden:
    0
    De Europese kartelpolitie verdenkt Nintendo al sinds april 2000 van kartelachtige praktijken. Volgende week krijgt de consolebouwer een boete.

Nintendo zou, in samenwerking met haar distributiekanaal, de handel in consoles en games tussen verschillende EU-landen zijn tegengegaan. Op die manier werd de Europese markt op illegale wijze verdeeld, meldt The Wall Street Journal.

De werkwijze van Nintendo zou volgens de autoriteiten leiden tot het kunstmatig hooghouden van verkoopprijzen. Parallelle import, waarbij producten van een goedkopere markt naar een duurdere worden geëxporteerd om de consument aldaar een voordeliger product te kunnen bieden, zou binnen de EU namelijk mogelijk moeten zijn.

Volgens bron van de Amerikaanse krant zou Nintendo een boete boven het hoofd hangen, al zou daarover pas komende woensdag meer zekerheid komen. Ook over de hoogte van een bedrag is op dit moment nog niets bekend.

Formeel
    Hoewel de anonieme bron beweert dat de Europese kartelpolitie Nintendo al heeft veroordeeld, is er volgens Bianca van Dort, product manager bij Nintendo Benelux, nog geen sprake van een definitief besluit: "Er is op dit moment op geen enkel vlak een formele beslissing genomen door de Europese Commissie."

Dat het bedrijf beboet zal gaan worden, wordt daarentegen wel heel goed mogelijk geacht. George Harrison, senior vice president van Nintendo in de Verenigde Staten, heeft bevestigd dat de hoogte van de boete binnen tien dagen bekend zal worden gemaakt.

Volgens hem heeft de consolebouwers zelfs al een reserve aangemaakt, maar over de omvang daarvan zijn geen uitspraken gedaan. Volgens Harrison zijn de Europese distributieovereenkomsten inmiddels aangepast in overeenstemming met de richtlijnen die de Europese Commissie daarvoor heeft opgesteld.

Source: Webwereld

2. simmertje

simmertje Noessoes

Leuk Bevonden:
    0
    Ik wist et wel het zijn een stelletje criminelen daar :p

3. Spaarpot

Spaarpot Surfdude

Leuk Bevonden:
    0
    dat kunstmatig hoog houden van de prijs dat klopt inderdaad! kijk maar is naar de n64 spellen. niet normaal hoe duur de spellen waren.

4. Sam_Fisher

Sam_Fisher Guest

Het lijkt wel zo'n kiddy bedrijf maar in het echt zijn het grote criminelen. Het zou me niets verbazen als die loodgieter (mario) zich schuldig maakt aan criminele praktijkjes.:D

5. Blade

Blade What?Is it a spider?

Leuk Bevonden:
    0
    Ja dat gedoe met die paddestoelen beviel me nooit}:]

6. simie55

simie55 Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    en microsoft vekoopt met verliez :)
    wie is er dan beter.

go bill laat die prijzen maar zakken :D

7. Chukie

Chukie Casual-visitor

Leuk Bevonden:
    0
    HEt gaat hier om de games hoor.
    Die verkoopt microsoft dus WEL met winst.

8. CyberPunk

CyberPunk XBW Elite member

Leuk Bevonden:
    0
    Lolz...

Die Paddo's....
    Ik wist het wel...
    Schurkjes bij elkaar... :9

Even geld terug eisen... }:]

9. Angelfire

Angelfire 360'ed

Leuk Bevonden:
    0
    Alles wat uit Japan komt is in principe al een goedkoop product wat op een duurdere markt wordt gebracht. Maar als ik het goed begrijp importeert Nintendo goedkope games naar duurdere landen. Doen ze dat niet allemaal dan ?

10. Somnium

Somnium Guest

Achja, zolang Nintendo maar betere games dan die lame Xbox gamepjes blijft uitbrengen is alles chill :+

11. Stijn

Stijn the flying Dutchman

Leuk Bevonden:
    0
    Vuile zwartwerkende loodgieter die Mario....

12. xboxownage

xboxownage Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    LOL, die nintendo gasten zijn oplichters man, het leukste is dat de meeste nintendo fans kleine kinderen zijn, dus nintendo heeft geen moeite met het naaien van kinderen :9

13. xboxownage

xboxownage Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    hehe, je bent dus een gaycube fan . waarom?

1. je bent homo
    2. je bent erg jong < 15
    3. je valt op lelijke dingen en hebt geen smaak
    4. je wordt geil van mario zn reet (zelfde als punt 1.)
    5. Je hebt toevallig een gaycube gekregen van pappie en mammie.

er geldt 1 of meerdere mogelijkheden :+

14. SnAw

SnAw Still a few days...

Leuk Bevonden:
    0
    :{

Zoiets noemt men dus een Xbox fanboy......

Trouwens vandaag het volgende nieuws binnen gekregen:

Nintendo: 149 miljoen boete

Woensdag, 30 oktober 2002 - De Europese Commissie heeft besloten dat Nintendo zich in het verleden schuldig heeft gemaakt aan het overtreden van Europese antitrustwetten. Er is een boete van 149 miljoen euro opgelegd

Een jarenlang onderzoek, dat zich met name richtte op afspraken die Nintendo maakte met haar distributeurs, komt daarmee tot een eind. De Europese kartelpolitie heeft vastgesteld dat de Japanse consolebouwer zich schuldig heeft gemaakt aan het belemmeren van parallelle import, zoals die tussen de verschillende EU-landen wel is toegestaan. Op die manier zouden prijzen van consoles en games kunstmatig hoog zijn gehouden.

Nintendo heeft van de Europese Commissie een boete van maar liefst 149 miljoen euro opgelegd gekregen. Het bedrijf accepteert de beschuldiging, maar zegt in een persbericht verrast te zijn over de hoogte van de boete. Naar eigen zeggen is voldoende met een boete rekening gehouden in de financiële begroting voor dit fiscale jaar. Toch vindt de consolebouwer het bedrag aan de hoge kant; het bedrijf heeft aangekondigd in hoger beroep te gaan.

Distributeurs ook schuldig
    De boete van de Commissie is de op drie na grootste die de kartelpolitie in Europa ooit heeft uitgedeeld. EC-woordvoerster Amelia Torres legt uit: "Nintendo heeft samen met zeven van z'n belangrijkste Europese distributeurs de import tussen Europese markten tegengewerkt. De illegale praktijken deden zich voor tussen 1991 en 1998."

Volgens Torres leidden de afspraken tussen distributeurs en consolebouwer tot aanzienlijke prijsverschillen. Zo zouden de prijzen van (niet nader genoemde) producten in 1996 in Groot-Brittannië zo'n 65 procent lager liggen dan die van dezelfde producten in Duitsland en Nederland, aldus de woordvoerster. "Daarmee werd door het kartel voorkomen dat miljoenen Europeanen Nintendo-games tegen de laagste prijzen konden kopen."

De betrokken distributeurs zijn volgens Torres beboet voor een bedrag van in totaal 18,8 miljoen euro.

15. xboxownage

xboxownage Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    euh.. fanboy? nee hoor. al die mogelijkheden zijn uit feiten gebasseerd.

een vriend van me die gamecube heeft is homo , de ander heeft het van zn ouders.etc.. dus feiten :+

ONTOPIC. echt super dat nintendo zon boete heeft gekregen, van mij mochten ze een hogere boete krijgen waardoor ze in financiele problemen kwamen. }:]

Laatst bewerkt: 30 okt 2002
  16. Sam_Fisher

Sam_Fisher Guest

Ik zie net op RTLZ dat het 167,8 miljoen euro is.

Nintendo heeft (denk ik) helaas nog best veel geld van één van hun kiddy projecten n.l. de pokemonkaarten enz.

17. SnAw

SnAw Still a few days...

Leuk Bevonden:
    0
    Inside Gamer meld dat bedrag ook, mijn bron zou het dan wel fout hebben. Maar het gaat er gewoon om: het is een heleboel geld......

18. xboxownage

xboxownage Active Member

Leuk Bevonden:
    0

Ja, nintendo vindt dat niet erg, ze hebben toch zat kiddie fans.
    Komen ze straks met mario bross party fun pack 40 ofzo, en dan hebben ze hun boete terug :r

Laatst bewerkt: 31 okt 2002
  19. Munch & Abe

Munch & Abe InsideGamer.nl

Leuk Bevonden:
    0
    *snif snif*... Bespeur ik hier enige Anti-Nintendo gevoelens :confused:

:eek: (tsk tsk) ---> Ik denk dat Nintendo idd rijk genoeg is om deze boete te kunnen betalen, aangezien de GBA ontzettend goed verkoopt en de GC het ook zkr niet slecht doet.

Concurrentie kan btw geen kwaad xboxownage, het idee van een hogere boete slaat dus poep, niet iedere xboxfan heeft btw haatgevoelenst tegenover Nintendo, dat zijn alleen de fanboys. :{

mzzl Munch and Abe

Deel Deze Pagina