Ik heb een nieuwe brander en wil die vervangen voor mijn oude brander. Ik weet niet precies hoe het moet kan iemand me helpen..
Het is eigenlijk niet zo moeilijk Zorg dat je wat schroevendraaiertjes bij de hand hebt! 1. Je zet je pc uit, haalt de stroom eraf en schroeft hem open. Hoe een kast dicht zit geschroefd (en dus open gaat) verschilt per kast, dus dat is hiervandaan lastig te zeggen. Soms komt er alleen een zij-paneel los van de kast, soms komt heel de behuizing er van af. Over het algemeen, wijst het zich echter wel vanzelf. 2. Localiseer je brander en haal de verbonden stekkers eruit. Onthoud hoe de kabels erin zitten! De meeste kabels passen maar op 1 manier, maar waarschijnlijk zit er nog een IDE kabel in je brander (dat is een dunne maar brede kabel van ongeveer een cm of 4 breed) en die past als je hem 180graden draait ook, alleen er zit wel een voor en een achterkant aan (aangegeven door een roze/rode kleur). 3. Schroef je oude brander los, haal hem eruit, doe de nieuwe brander erin en maak die vast. Je hoeft niet de schroefjes lam te draaien zo vast. Vast is vast, als hij maar niet kan gaan (los)trillen. 4. Verbindt de stekkers met de nieuwe brander, stroom erop en testen. Nog even niet de kast dicht doen, straks werkt het niet, moet je 'm weer open maken. Mocht dit nu niet werken, dan raad ik je aan om even iemand die er 'verstand' van heeft ernaar te laten kijken of gewoon bij een winkel, zoveel geld kost het opzich niet en dan kunnen ze jou de schuld ook niet geven als er opeens iets stuk is.
Zorg er ook voor dat het jumpertje op de nieuwe brander goed staat (klein zwartje rechthoekje aan de achterkant dat over 2 pinnetjes zit). Je oude brander stond op Master, Slave of Cable Select (CS) en je moet je nieuwe op hetzelfde zette. Zie wel op de brander zelf op welke positie de jumper moet, want dat kan wel eens verschillen. Dit is een zeer belangrijke stap die de meeste vaak vergeten, dus als je je pc opstart en je vind de brander niet terug dan heb je de IDE kabel er verkeerd ingestoken of de jumper staat fout.