Bumpmapping op de Master Chief in Halo 2

Discussie in 'Algemeen' gestart door Mirik, 16 sep 2002.

1. Mirik

Mirik XBW Bazin XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    3
    Hier is een flash file waarin je duidelijk kunt zien wat Bumpmapping voor effect heeft op het detail in de Master Chief's speciale pak.

De eerste twee pics zijn de wire model en het model met licht, de derde en de vierde zijn het model na de toepassing van de eerste stap van Bumpmapping en de reflectie:

http://halo.bungie.org/misc/bollmc2/

Cool huh? En denk er aan dat bijna alles in Halo 2 gebumpmapped zal zijn! In Halo zelfs waren slechts de muren enzo gebumpmapped, maar in Halo 2 ook de karakters en voertuigen en vijanden etc!

2. Tr@m$

Tr@m$ inactieve gebruiker

Leuk Bevonden:
    1
    Bumpmapping is toch met water enzo of zit ik nu verkeerd :)??

Anyway, klinkt erg goed:9

3. Mirik

Leuk Bevonden:
    3
    Je zit verkeerd. Althans, het kan voor water gebruikt worden, bijvoorbeeld in Munch.

Dat is echter slechts een voorbeeld van Bumpmapping. Bumpmapping word gebruikt om op simpele ondergronden (platte textures of polygonen models zoals die van de masterchief) heel veel detail te creƫeren.

Loop eens rond in Halo en schijn je lamp op de muren, lijkt diepte in te zitten, en patronen, right? Dat is bumpmapping. Alles wat met behulp van lichtval extra detail krijgt is gebumpmapped in Halo. (behalve de karakters, marines covenants etc.)

Kijk een keer een DOom III video, daar is ook alles gebumpmapped net als in Halo 2. (zelfde soort technieken gebruiken die 2 games)

4. Tr@m$

Leuk Bevonden:
    1
    Okay, dankjewel tis me nu duidelijk :)

Kost zeker veel rekenkracht?

Maaruh, je hebt Bumpmapping maar ook bitmapping, wat is dat dan? :D

Mijn broer had eerst altijd de grap dat het water op de voorruit van onze auto (in reallife!) gebitmapt was. :)

5. Mirik

Leuk Bevonden:
    3
    Whaha, nee voor de Geforce kaart in de Xbox kost dat dus niet veel rekenkracht, anders zou de Xbox Halo 2 en Doom 3 niet kunnen draaien (wat hij dus wel kan).

Een bitmap is een kleuren of zwart/wit plaatje. Dus bitmapping zal een soort ander woord voor texturing zijn ofzo.

Bitmap: A set of bits that represents a graphic image, with each bit or group of bits corresponding to a pixel in the image

6. SijmeZ

SijmeZ Family Guy

Leuk Bevonden:
    4
    kijk maar eens in levels met gras (bijv. level 2 Halo) daar zie je duidelijk dat het plaatje 'leeft' en echt diepte heeft. Ook het ijs in sidewinder (multiplayer) is zeer mooi met bumpmapping. dat zal dus allemaal in halo 2 komen :9

7. WouteR

WouteR Senior Member

Leuk Bevonden:
    8
    Dat gras is gewoon een scherpe texture? :confused:

8. WiXX

WiXX Kijk uit maloot...

Leuk Bevonden:
    5
    ja het gras is echt niet gebumpmapped

9. SijmeZ

SijmeZ Family Guy

Leuk Bevonden:
    4
    nou je ziet verschil hoor. na een paar meter verder wordt er niet meer 'gebumpmapped' en zie je duidelijk het verschil. dit is ook bij zand en grond. de eerste paar meters zijn gebumpmapped, daarna zijn het 'platte textures'.

10. GForce

GForce Danica Patrick

Leuk Bevonden:
    14
    Wanneer verschijnt HALO 2 ??

11. WouteR

WouteR Senior Member

Leuk Bevonden:
    8
    Volgende week vrijdag, ikheb hem al gepreordered maar je ken hem ook gewoon ophalen bij je lokales games/speelzaak.

12. Tr@m$

Leuk Bevonden:
    1
    De Games & Zo hier in Maastricht heeft hem zelfs al

13. GForce

GForce Danica Patrick

Leuk Bevonden:
    14
  14. maximus

maximus loud pipe save lives

Leuk Bevonden:
    0
    Die bumpmapping is het geheime wapen van de Xbox, want dat geeft een pak voordelen op andere consoles.Omdat de grafische kaart (Nvidia G-force 3 maar een Upgrade) die bumpmapping appart berekent,blijven er veel andere mogelijkheden vrij om te gebruiken.Je ziet natuurlijk aan Doom3 dat de toekomst van mooie grafix in de bumpmapping zit en niet grotendeels van de procesor.Andere consoles gebruiken dat natuurlijk ook maar Nvidia is wel de absolute meester in deze technologie.De Xbox zit verder ook nog met een pak andere snufjes waardoor die bumpmapping volledig tot zijn recht komt.De toekomst zal wel aantonen wat er onder de motorkap zit van de Big X.

15. maximus

maximus loud pipe save lives

Leuk Bevonden:
    0
    Gforce......ze nemen je in de maling man.Halo 2 komt ten vroegste in December 2003 op de markt.

16. GForce

GForce Danica Patrick

Leuk Bevonden:
    14
    Triest dat je dan zon antwoord op je vraag krijgt. Thanx Maximus.

17. Tr@m$

Leuk Bevonden:
    1
    Die vraag is ook wel erg dom :), valt overal te lezen.

18. GForce

GForce Danica Patrick

Leuk Bevonden:
    14
    Ik stel gewoon een vraag omdat ik wel had gelezen dat ie dan zou komen maar ik hoor overal andere geruchten daarom vraag ik het voor de zekerheid op een XBOX forum en dan krijg ik zon antwoord waar ik ook niks aan heb snap je.

19. Tr@m$

Leuk Bevonden:
    1
    Twas gewoon een inkoppertje :p

20. WouteR

WouteR Senior Member

Leuk Bevonden:
    8

Deel Deze Pagina