Even paar voorbeeldjes?
Stel je wilt niet voor Windows gaan programeren?
Java, wat zelfs nog makkelijker platform independent is dan C++
game engines worden in C++ geschreven omdat dit veel sneller is dan C#
Daar maak je een fout. C++ is helemaal niet zoveel sneller dan C#. Het feit waarom de gameindustrie nog achter de feiten aanloopt is omdat het grootste gedeelte van de libraries waarop men de engines en games baseert nog geschreven zijn in C en C++. Hierdoor is de switch naar iets anders behoorlijk moeilijk te doen. Daarnaast is er XNA voor C#. En zo is EVE Online, de hele populaire MMO, geschreven in
Python, ook een higher level language dan C of C++.
Quote van een ander forum (en dit komt van de staff van Gamedev.net, zo'n beetje de leidende fora wat betreft game design, waar ook behoorlijk wat professionals komen):
En C is helemaal NIET outdated. De opvolger van de BIOS, EFI, word geschreven in C omdat dit lekker dicht tegen je hardware is zonder al te veel tussen lagen.
Ja, Linux wordt/werd ook in C geschreven... Je kan ook nog steeds in Assembly gaan schrijven, dan zit je nog dichter tegen de hardware... Wat ik bedoel is dat C outdated is in de zin van het algemene nut in 90% van de gevallen. In die specifieke gevallen die jij inderdaad opnoemt is het een van de aan te raden talen, maar dit is slechts een klein gedeelte van het gebied waar tegenwoordig professioneel voor wordt geprogrammeerd.
Nu probeer ik helemaal niet C of C++ naar beneden te halen, ik keek er vroeger ook tegenop, maar de aloude argumenten over snelheid en dergelijke zijn tegenwoordig gewoon nog weinig relevant. Daarnaast is C een puur functionele taal en naar tegenwoordige standaarden dus eigenlijk 'outdated' (zo goed?
) en wordt daarom eigenlijk alleen nog (professioneel) gebruikt voor het low level programmeren zoals dus de BIOS en Operating Systems en dergelijke (en games dus).
Klik om te vergroten...