Verleden jaar maakte Call of Duty 2 de belofte om een van de beste zogenaamde lanceringstitels voor Microsoft's Xbox 360-console te worden helemaal waar. Daarnaast was het ook allesbehalve een teleurstelling op de PC. Minder dan een jaar later heeft Activision alweer een derde aflevering in de steigers. Deze wordt klaargestoomd om nog deze herfst in de winkelrekken terecht te komen. Hoe spelen ze dat klaar? Ze verplaatsen 'heel eenvoudig' de ontwikkeling van het spel van Infinity Ward (voorgaande Call of Duty games) naar Treyarch, de jongens die Spider-Man op hun naam hebben staan en ooit al eens hun tanden in een Call of Duty game mochten zetten met de console-aflevering Big Red One.
Hoewel het schieten zelf vrij vertrouwd overkomt, zijn er toch een aantal nieuwe spelmechanismen aan de mix toegevoegd. Kwestie van het wat vers te houden. Een van deze nieuwigheden viel op doen de speler net een gebied gezuiverd had van vijanden en behoedzaam doorheen een aan flarden gebombardeerd gebouw sloop. In een halletje werd hij plots verrast door een Duits soldaat die zijn geweer greep. Een tussenfilmische worstelpartij volgde, waar je als speler toch nog invloed op kan hebben door op de juiste schouderknoppen te rammen. Dit spelmechanisme is allesbehalve nieuw of ingewikkeld maar alles gebeurde zo plots en het is dit soort verrassingen die het hele spel van een reeks extra kicks voorziet.
Wat we tot dusver gezien hebben van Call of Duty 3 lijkt erop te wijzen dat het heel wat breder van opzet zal worden dan die Big Red One poging van Treyarch. Al te veel WOII games hebben alle aandacht gegeven aan de legendarische landing op de kusten van Normandië tijdens D-Day, maar er zijn er maar enkelen die de wekenlange campagne die daarop volgde (en mogelijk nog beslissender was) in het voetlicht zetten. In Call of Duty 3, althans in de singleplayercampagne volgen we deze complexe en lange militaire operatie die doorheen Frankrijk tot in het hart van het Duitse rijk zal snijden. Een samenwerking van Amerikaanse, Britse, Canadese en Poolse troepen en jij zal natuurlijk met elk van deze nationaliteiten aan de slag mogen.
De actie in Call of Duty 3 zal de fans van de reeks niet echt meer verrassen wat gameplay betreft. Je rent, duikt en schiet doorheen missies die zich in diverse Europese locaties afspelen en het verhaal zal van de ene groep soldaten naar de volgende springen naarmate je verschillende rollen speelt en objectieven behaalt die de strijd voor de Geallieerden weer wat in de goede richting helpt. In de demomissie rukten Amerikaanse troepen op naar een in puin geschoten Frans dorpje en bestormden daarbij een heuvel die bedekt was met ruïnes waarin de Duitsers zich schuilhielden.
Het was al met deze korte demonstratie duidelijk dat de omvang van de levels aanzienlijk is toegenomen – ook al waren het zeker geen kleintjes in de voorgaande afleveringen. Het slagveld lijkt breder en actiever dan voorheen met vooral veel meer medesoldaten die links en rechts van je het beste van zichzelf geven. Daarnaast wil Treyarch je als speler ook door een grotere variatie aan te volgen routes doorheen zo'n missie, verschillende manieren geven om een bepaald objectief te scoren of een situatie 'op te lossen'. Wanneer je in een bepaalde missie bijvoorbeeld een machinegeweernest moet uitschakelen, kan je dit al scherpschietend doen, met explosieven of gewoon door bikkelharde greppelgevechten. De keuzen zal waarschijnlijk bij jou liggen.
Hoewel het schieten zelf vrij vertrouwd overkomt, zijn er toch een aantal nieuwe spelmechanismen aan de mix toegevoegd. Kwestie van het wat vers te houden. Een van deze nieuwigheden viel op doen de speler net een gebied gezuiverd had van vijanden en behoedzaam doorheen een aan flarden gebombardeerd gebouw sloop. In een halletje werd hij plots verrast door een Duits soldaat die zijn geweer greep. Een tussenfilmische worstelpartij volgde, waar je als speler toch nog invloed op kan hebben door op de juiste schouderknoppen te rammen. Dit spelmechanisme is allesbehalve nieuw of ingewikkeld maar alles gebeurde zo plots en het is dit soort verrassingen die het hele spel van een reeks extra kicks voorziet.
Een andere scène ging al iets verder. De speler reed op een tank doorheen de straten van Saint Lo en speurde met zijn verrekijker doelwitten en dreigingen op voor de man die het tankkannon bediende. Je bleek in staat om in elk gebouw binnen een bepaalde afstand te kijken en daar een bombardement op te bevelen. Op deze manier werden verschillende gebouwen met de grond gelijkgemaakt en hoogstwaarschijnlijk ook de vijanden die zich erin verscholen. Dit leek de manier bij uitstek om tegenstanders op een vrij veilige manier uit te schakelen, maar we zullen evenmin ontkennen dat het met een tank in de as leggen van een hele straat gewoonweg een geweldige afwisseling vormt voor de standaard shootergameplay.
nog meer info op www.callofduty.nl of http://www.gamespot.be/preview.cfm?game=2390&id=5698&cat=11&p=1
Laatst bewerkt: 22 okt 2006