cam corder

Discussie in 'PC, Handheld & Algemeen' gestart door HeAvY-GeAR, 30 mrt 2003.

1. HeAvY-GeAR

HeAvY-GeAR Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    jongens

ik zoek een camera
    voor rond de 400 euros

maar ik weet niet welke
    ik denk dat menzen hier wel wat kunnen aanraden

nog een ding kunnen jullie me
    zo goed mogelijk vertelle wat
    het verschil is tussen een digitale
    en analoge camera

2. XboxruleZ

XboxruleZ Xtraordinary

Leuk Bevonden:
    1
    ik heb eigenlijk precies dezelfde vraag... ik wil iig wel een digitale, en ik heb al wat rondgezocht enzo maar er zijn zoveel verschillende... welke is nou t beste:)

3. Darkwing

Darkwing Active Member

Leuk Bevonden:
    25
    Check de consumentengids van deze maand: staat een uitgebreide test in van digitale videocamera's.

Ik zal het verschil tussen een digitale videocamera (DV) of analoog (Hi8) in leken-terminologie uitleggen:

Eigenlijk heeft DV een hoop meer voordelen dan analoog. Ten eerste is de kwaliteit van zowel het beeld als het geluid een stuk beter dan bij Hi8. Verder biedt DV je de mogelijkheid om je beelden eenvoudig naar je PC te sturen, om daar met videobewerking aan de gang te gaan. Hiervoor heb je wel een speciale videobewerkingskaart nodig, met een zogenaamde Firewire aansluiting. Een puntje om op te letten bij de aanschaf van een dergelijke camera is of er alleen DV-out op zit, of ook DV-in. DV-out is nodig om de beelden naar de pc te sturen, met DV-in kun je (bewerkt) beeld vanaf de pc ook weer terug naar de camera sturen, en op die manier weer op de televisie laten zien, of op een gewone VHS-band zetten.

Nog een tip: staar je niet blind op de zoom. Vaak wordt gepromoot met 120x digitale zoom of iets dergelijks. Dit is in de praktijk nergens voor nodig. Het gaat namelijk om digitale zoom, wat betekent dat het beeld softwarematig wordt uitvergroot, de pixels worden als het ware opgerekt, en dat zorgt ervoor dat hoe meer je inzoomt, des te slechter en blokkeriger wordt de beeldkwaliteit. Optische zoom is veel belangrijker, en die blijft bij de meeste camera's beperkt tot zo'n 15 à 20x.

4. SirMarco

SirMarco SMW

Leuk Bevonden:
    0
  5. HeAvY-GeAR

HeAvY-GeAR Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    thx voor de tips

meer reacties zyn altid welkom

6. frankx

frankx The Old Guy

Leuk Bevonden:
    21
    Nog een tip:

Als je video wil gaan bewereken neem dan ook een " vette" PC. Anders geeft het meer ergernis dan fun.

Advies
    - P4 2.5Ghz
    - 512Mb ram (minimaal)
    - 120 GB schijf met cache (udma 133 of SATA) (10 minuten dv film kost je ongeveer 4Gb hardisk)
    - redelijke video kaart
    - Firewire aansluiting
    - Windows 2000 of XP (pro)

En goede software.

Grtz
    frank

7. HeAvY-GeAR

HeAvY-GeAR Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    ok man

ga nog effe rondkykye

myn pc is best wel goed en voldoet wel aan de meeste
    eisen duz daar hoef ik me niet egt zorge om te maken

8. stefsybo

stefsybo Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Let ook op dat de Harde schijf snel genoeg is, minstens 7200 rpm, anders werkt het nog niet goed

9. xpv

xpv xpv1

Leuk Bevonden:
    0
    Voor 400 euro heb je gewoon een shit camera.
    Spaar beter door tot een euro of 1000/1200.
    Dan heb je teminste gelijk een goede digitale.
    Met ook een fotomode,zodat je eigenlijk 2 apparaten voor de prijs van 1 hebt.
    O.K. het is even sparen,maar dan heb je tenminste ook wat.

10. Darkwing

Darkwing Active Member

Leuk Bevonden:
    25
    1000 tot 2000 euro is ernstig overdreven, tenzij je echt een gadget wil, zoals de Sony DCR-IP7:

En die fotofunctie kun je verwaarlozen, aangezien de meeste camera's tot 1 megapixel gaan, wat dus neerkomt op slechte kwaliteit foto's. En vergeet niet dat een camcorder gemaakt is om te filmen, fotofunctie zit er meestal maar voor de gein bij, en dingen als een flitser ontbreken veelal.

Een goeie digitale videocamera heb je al vanaf een eurootje of 600, zoals de GR-DVL160 van JVC:

11. xpv

xpv xpv1

Leuk Bevonden:
    0

Ja hoor,over dit apparaatje van Sony heb ik t ook natuurlijk.
    Deze heb ik,en ja,t is geen 4 megapixels,maar de foto's zien er dus ech wel o.k. uit.
    T gaat er om dat je op vakantie bijv. geen wagonlading aan fotospullen/cameraspullen hoeft mee te slepen,zoals dat vroeger met vhs systemen t geval was.
    En wil jij die jongens een filmcamera van 500 euro laten kopen die geen mooie beelden oplevert,erg groot van formaat is.
    En ook nog een fotocamera van 500 euro laten kopen die ook niet een al te grote megapixel heeft.
    Dan heb je 2 camera's,die eigenlijk allebei kut zijn.
    Maar ja,voor elke portemonee is er wel wat te vinden,mits je niet al te veel eisen stelt.

12. The Bear

The Bear ...

Leuk Bevonden:
    0
    Ik ben ook bezig met digitale video bewerking en ik heb een:

P4 1,7 ghz
    512 mb geheugen
    geforce 2
    Firewire enz. Met dit systeem kan ik ook goed videobewerken. Het beste zou zijn als je een aparte kaart erin hebt zitten voor videobewerking. Bijvoorbeeld de DV STORM kaart. Deze is wel heel duur maar het werkt veel sneller. Je kunt dan Real Time werken. Als je nu wilt capturen dan moet de processor al het werk doen en dat is heel zwaar voor de prosessor.

Zelf monteer ik op me werk nog met analoog, maar binnenkort wordt dat allemaal digitaal. We hebben 6 digitale video camera's staan. Deze zijn allemaal sony. 5 daarvan zijn type DCR-TRV 25e. Dit zijn hele goeie camera's en werken vrij simpel.
    Ik denk dat het moeilijk wordt om voor 400 euro een goeie digitale camera te vinden. Als ik jou was zou ik nog ff doorsparen en dan gelijk een goeie Sony halen. Daar heb je veel meer plezier van. Succes.

Laatst bewerkt: 3 apr 2003
  13. Darkwing

Darkwing Active Member

Leuk Bevonden:
    25
    Mwah, ben het niet met je eens. Jij doet het lijken alsof je alleen met het duurste van het duurste goeie opnames kunt maken. Dat is onzin. Misschien zien de beelden er net wel wat strakker uit, maar heel veel scheelt het niet eens. En trouwens, die IP-7 is een Micro-MV camera, en geen DV camera. Micro-MV is een nieuw systeem, waar ik eerlijk gezegd niet al te veel van verwacht. En het is stukken duurder in gebruik.

Een camera van rond de 600 euro maakt hele acceptabele beelden, en ja, voor foto's zou ik zowiezo geen videocamera gebruiken. Camera's in deze prijsklasse zitten zo'n beetje op 800.000 pixels, waar de toppers (zoals de IP-7) hooguit op 1 megapixel zitten (1 miljoen pixels dus). Dus zo'n groot maakt dat niet eens, en voor digitale fotografie is het zowiezo onder de maat.

14. xpv

xpv xpv1

Leuk Bevonden:
    0
    Nou,daar gaan we weer.
    De foto mode is ook maar een extraatje.
    T gaat mij hoofdzakelijk natuurlijk om t filmen.
    En dan zijn zijn die fotos heus wel te pruimen hoor !
    Bewegende beelden zeggen mij meer dan,hoge res. fotos.
    Maar ja,keuzes zijn persoons gebonden.

15. HeAvY-GeAR

HeAvY-GeAR Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    duz volgens july is het better
    om effe door te spare zo rond de 700,

dan heb ik een dergelyke cam

tog

16. The Bear

The Bear ...

Leuk Bevonden:
    0
    Zou ik persoonlijk wel doen ja.

17. Darkwing

Darkwing Active Member

Leuk Bevonden:
    25
    Heb je helemaal gelijk in :)

Alleen nog een opmerking, let voortaan eens wat beter op je spelling. Probeer het eens in ABN (Algemeen beschaafd Nederlands :cool:).

Een quote uit de FAQ:

zoohw heuj wah un toffe geem seg!

Het is niet stoer om in dergelijke taal te praten en wie dat wel doet zal daar op gewezen worden, evenals het niet gebruiken van punten en komma's (iets dat zeer irritant en vooral onduidelijk overkomt). We behouden het recht mensen die hun gedrag niet veranderen na verscheidene mailtjes van moderators de toegang tot het forum te ontzeggen voor een dan te bepalen tijd.

18. HeAvY-GeAR

HeAvY-GeAR Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    oke mensen,
    dank jullie voor alle
    reacties die jullie gaven , en ik zal
    wat meer op mijn taal letten.

btw het is niet bedoeld om
    stoer te doen ofzo, maar het typt sneller.
    bv in plaats van ij ( 2 letters ) gewoon y ( 1 letter )
    het leest hetzelfde.

maar ik zal wat meer op myn ABN lette :)

19. xpv

xpv xpv1

Leuk Bevonden:
    0
    Yep,jij heb t door.
    De moderator heeft tenslotte nie altijd gelijk.
    En de keuze is tenslotte helemaal an jezelf.
    Succes ermee.

20. Darkwing

Darkwing Active Member

Leuk Bevonden:
    25
    Helemaal met je eens. Hij moet idd doorsparen, want ook ik ben van mening dat je voor 400 euro een niet echt geweldige camera kunt kopen. Maar voor een eurootje of 600 à 700 heb je toch al een hele aardige camera. Ik ben nog steeds van mening dat je niet persé een camera van 2000 euro hoeft te hebben, maar goed.

Succes met de aanschaf, HeAvY-GeAR!

Deel Deze Pagina