1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

[cultuur] Hoe ons belastinggeld besteden?

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Cole Trickle, 18 jun 2003.

  1. Cole Trickle

    Cole Trickle Active Member

    Berichten:
    1.954
    Leuk Bevonden:
    6
    Vandaag (of alweer gisteren) is bekend geworden dat de voetbalclub MMV in Limburg zijn proflicentie behoudt. Dit betekent dat door de lening(/gift?) van het gemeentbestuur betaald voetbal in Maasticht mogelijk blijft.

    Een van de vele clubs die door de gemeenschap overeind gehouden wordt :mad: .

    Ook is nieuws dat 'de kleine comedie' in A'dam misschien dicht moet omdat een broodnodige opknapbeurt van +- EUR 2.5 miljoen niet betaald kan worden.

    Als je je bedenkt dat een opknapbeurt voor een podium voor echte cultuur voor tenminste 10 jaar nog niet een elftal voor 1 jaar kan sponsoren. Begrijp jij dan waarom wij als gemeenschap juist die voetbalclub sponsoren?
     
  2. Hordo

    Hordo Wormen! XBW.nl VIP

    Berichten:
    2.917
    Leuk Bevonden:
    21
    grappig..

    Jij zegt "voor echte cultuur", wat is echte cultuur volgens jou? Is echt cultuur wat de overheid vind? Of wat organisaties vinden? Volgens mij is cultuur de dingen die in een samenleving spelen en waaraan een groep kan worden herkent. Aan wie is het om te bepalen wat cultuur is? De overheid beslist nu dat musea en theaters etc cultuur is. De overheid sponsord dit en legt bij elk kaartje voor het museum een bijdrage. Is het museum cultuur voor jou? Ga jij vaak naar het museum? Toch worden hier miljoenen aan uitgegeven en worden ook hier schilderijen gekocht van miljoenen euro's.

    Waarom is voetbal geen cultuur? Voetbal is de cultuur van het grote volk, een echte volksport. Het is juist ironisch dat de linkse partijen dit niet zien als cultuur maar alleen de elitaire musea en voorstellingen rekenen tot cultuur. Op een voetbal kaartje legt de overheid niets bij, terwijl dit eigenlijk de cultuur van het volk is, lekker voetballen.

    Tis gewoon raar. Ik zeg niet dat voetbalclubs constant geld mogen vangen, maar dit even als voorbeeld om te demonstreren dat het raar is om te zeggen dat alleen echte culturele dingen zoiets mogen. Wat mij betreft mogen voetbalclubs een keer gered worden, maar moet er wel wat veranderen aan de salarisen (europese regeling?) en omgang met het geld.
     
  3. WouteR

    WouteR Senior Member

    Berichten:
    16.457
    Leuk Bevonden:
    8
    Naast de discussie of voetbal nou valt onder cultuur vind ik dat er wel wat moet gaan veranderen in voetballand. Ik steun het plan van, ik meen van Raaij (het zal eens niet :)), om het aantal profclubs drastisch te minderen en evt te gaan samenwerken met de Belgische competitie.
     
  4. Saaur

    Saaur Active Member

    Berichten:
    1.429
    Leuk Bevonden:
    0
    Dat plan zou t Nederlandse (en ook t belgische wel) voetbal een heel stuk interessanter maken....

    maar over 't onderwerp...:D...ik ben het met je eens dat 't profvoetbal op z'n eigen benen zou horen te staan, maar die cultuurgelden wordt ik zelf ook af en toe niet goed van....wat tegenwoordig al niet kunst is en voor subsidies in aanmerking komt, als ik zwerver was had ik 't wel geweten, ik zou mezelf als kunst aanprijzen om m'n uitkering op te krikken...(b'tje extreem voorbeeld misschien en echt werken zal 't misschien niet, maar daar hou ik wel van :p)

    dat 'De kleine Comedie' dicht zou moeten ben ik 't overegens niet mee eens, want dat is ECHTE cultuur, maar ze moeten niet zoveel geld uitgeven aan nep artiesten die anders niet genoeg zouden verdienen...dan zoeken ze maar een echte baan...:mad:
     
  5. Orcrist

    Orcrist XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    4.297
    Leuk Bevonden:
    8
    uhm, cultuur is alles wat door de mens gemaakt is.. klaar uit..

    maarum die voetbalclub is niet door de gemeente gesponsord maar door een belgische zakenman.. de gemeente hield voet bijstuk.. dus.. mayb eerst beter op letten voor je een foute discussie sstart?? maar we kunnen er wel op door gaan dat het zonde is van onze belasting centen die in de overige voetbal clubs wordt gestoken..
     
  6. Blaauw

    Blaauw Nobody likes us.....

    Berichten:
    913
    Leuk Bevonden:
    1
    Ik denk dat hier de begrippen leningen en subsidies een beetje door elkaar worden gehaald. In het geval van musea's e.d. gaat het om subsidie dat betekent dat het geld nooit meer terug zal komen. In het geval van de voetbalclubs gaat het om een lening, dat betekent dat dat geld weer terugbetaald zal moeten worden.
    In overige gevallen wordt er bijv. een stadion gekocht dit levert voor de stad weer extra inkomsten op (concerten e.d.) waardoor het winstgevend zal worden. Het is dus voornamelijk eigen belang van de stad dat ze een club in nood steunen... ze willen er natuurlijk aan verdienen. Bij subsidies is dit niet het geval daar zie je naar meer iets van terug. Dus topicstarter voortaan beter je huiswerk doen he!!
     
  7. The Messenjah

    The Messenjah Rotondés

    Berichten:
    687
    Leuk Bevonden:
    4
    Re: Re: [cultuur] Hoe ons belastinggeld besteden?

    DUDE:D Jij hebt "The Jesus" als avatar!

    "You ready to be fucked man? I see you rolled your way into the semis. Dios mio, man. Liam and me, we're gonna fuck you up."

    "Yeah, well, that's just, like, your opinion, man."

    Mwhehehe. Oh, ontopic: Ik vind dat ze de kleine comedy zeker geld moeten geven, daar heb ik nog Hans Teeuwen gezien_O_.
     
  8. BoNEz|NL

    BoNEz|NL Active Member

    Berichten:
    662
    Leuk Bevonden:
    0
    De gemeente Maastricht heeft helemaal niks gesubsidieerd aan MVV, maar door een rijke miljonair uit Maastricht genaamd Melchiors die ook meteen voorzitter van de club is, het enige wat de burgemeester van Maastricht heeft gedaan is proberen mr. Melchiors over te halen, wat dus een goede zaak is voor voetballend Maastricht:).

    /EDIT Orcrist had het al gezegd, excuses.
     
  9. PhenomenoM

    PhenomenoM Musique Electronique

    Berichten:
    15
    Leuk Bevonden:
    0
    NIEUWE DISCOTHEKEN :D

    MEER GELEGENHEID VOOR OUTDOOR FEESTEN.
     
  10. Matrix

    Matrix Semi-Définie Positive XBW.nl VIP

    Berichten:
    7.643
    Leuk Bevonden:
    1.471
    De overheid moet niet zoveel geld aan voetbalclubs uitgeven. Het is commercieel voetbal, dus laten ze het maar commercieel oplossen. Ten eerste moeten ze die spelers niet zo belachelijk veel betalen. Zou veel geld besparen. Er zou een soort maximumsalaris moeten komen. Dan is er meer geld over en kunnen er meer dingen worden georganiseert binnen het voetbal. Meer wedstrijden ofzo, het stadion gebruiken voor andere doeleindes. Daar heb je meer aan.
     

Deel Deze Pagina