de goede oude tijd (retro)

Discussie in 'PC, Handheld & Algemeen' gestart door masta_user, 11 mrt 2003.

1. masta_user

masta_user Active Member

Leuk Bevonden:
    2
    Hallo, hier een topic over retro consoles. ben weer aan het verzamelen sinds ik een thread op fok! las. heb zondag een mega drive+nes+GB classic gekocht met een berg spellen. het is ook leuk als er van je verzameling pics gepost wordt. (pics coming soon)

2. Aremas

Aremas Kijk een Avatar

Leuk Bevonden:
    0
    Oei die heb ik niet meer:eek: Weet je wat het is als ik oude spellen wil spelen down ik gewoon een emu van internet met wat roms:)

3. masta_user

masta_user Active Member

Leuk Bevonden:
    2
    ik vind het en vele leukere ervaring om retro te spelen op de NES en mega drive en weet ik vele wat allemaal.

4. Aremas

Aremas Kijk een Avatar

Leuk Bevonden:
    0
    Ja maar ik heb een GamePad en TV out. Dus ik kan het op de PC ook wel retro spelen:)

5. masta_user

masta_user Active Member

Leuk Bevonden:
    2
    ik doe het ook voor verzamelen

6. McLaren

McLaren Kimi rulez 2003

Leuk Bevonden:
    0
    Dan heb ik goed nieuws voor ps2 owners, er is namelijk een game uit met al de klassiekers op, maar de naam ontgaat me nu...:confused:

7. masta_user

masta_user Active Member

Leuk Bevonden:
    2
    weet je de developer toevallig?

8. The Arowana

The Arowana Reloaded

Leuk Bevonden:
    0
    is mega drive al retro?! :eek:.. ik vind de nes nog niet eens retro..

9. masta_user

masta_user Active Member

Leuk Bevonden:
    2
    mega drive is retro, net als de SNES en natuurlijk de NES.
    over de N64 zijn er twijfels

10. pacboyslim

pacboyslim jump for joy

Leuk Bevonden:
    10
    Tsja, je ziet het steeds vaker tegenwoordig...
    Door al die plaatjes van anderen met allemaal oude consoles en een berg spellen, gaan anderen denken: "dat wil ik ook".
    Ik had ook zo'n tijd dat ik dat wou doen, allemaal oude consoles kopen, maar uiteindelijk zouden ze toch snel naar de zolder/kelder/stoffige kast verdwijnen....dus ik heb maar nieuwe consoles gekocht...
    Ik heb nu niet eens tijd om al m'n spellen fatsoenlijk te spelen (niet dat ik er zoveel heb...).
    Dus ik speel die retrospellen wel als ze als een "secret" bij een nieuw spel zitten....

11. masta_user

masta_user Active Member

Leuk Bevonden:
    2
    ik heb nu een Xbox en N64 aangesloten, en de andere doe ik af en toe. ik vind het sowieso mooi om ene mooie NES collectie te hebben

12. Flamingo

Flamingo ********************

Leuk Bevonden:
    1
    Ja klopt ja allemaal van die oude ATARI games staan er op..... kijk eens op de site van GAMMO, het was afgelopen zaterdag op de tv.

13. masta_user

masta_user Active Member

Leuk Bevonden:
    2
    @ flamingo: dat was toch op de GBA ??

14. dende0611

dende0611 SegaFanboy

Leuk Bevonden:
    0
    Tuurlijk zijn ze Retro Arowana. En dat is gelijk hun charme. (Ik vind ook de PSX Retro, maar sony blijft dat ding maar opdringen. (sowwy kon het niet laten hehehehe ;);) )

15. masta_user

masta_user Active Member

Leuk Bevonden:
    2
    het is zo cool om naar al die mooie oude console dingen te kijken :D

16. The Arowana

The Arowana Reloaded

Leuk Bevonden:
    0
    NES is niet retro! de controller heeft al een vierpuntsdruktoetsje! ik vind het pas echt retro als je met zo'n joystick ding in je handen moet zitten.. lekker arcade.. DAN heb ik veel meer een retro-feeling dan wanneer ik mario bros 3 speel bijvoorbeeld.. de amiga is dan eigenlijk ook meer retro dan de NES.. zo ervaar ik het toch eigenlijk..

en als de SNES en Mega drive retro zijn, is ook de GBA retro.. de spellen verschillen namelijk maar heel weinig in grafische kwaliteit e.d.
    (dan zeggen jullie: 'maar voor de GBA worden allemaal NIEUWE spellen gemaakt, voor de SNES niet..' dan zeg ik 'Als dus voor de snes nu 1 nieuw spel wordt gemaakt, is het dus geen retro meer?')

dat de NES retro gevonden wordt, dat kan ik nog enigzins begrijpen hoewel ik het er niet echt mee eens ben, maar megadrive of snes? nope..

17. masta_user

masta_user Active Member

Leuk Bevonden:
    2
    De NES is wel retro, net als de SNES. er zijn veel nieuwere consoles uit dan die oude. ik kan snappen dat 1% van alle mensen met een NES vindt dat hun console nog geen retro is. bijv. de nintendo 64 is nog GEEN retro, dat zal die pas worden met de gamecube2. maar sommige mensen vinden weer wel dat het retro is. best wel verwarrend soms. je moet niet kijken naar grafische kwaliteit iig.

18. The Arowana

The Arowana Reloaded

Leuk Bevonden:
    0
    waar moet je dan naar kijken?

wat is retro? hoe defineer je retro? is het een tijdperk? een genre? of slechts enkele elite consoles?

ik vind retro meer een gamesgenre op zich.. neem bijvoorbeeld Ikaruga dat in april voor de GC uitkomt, en op de DC al uit is.. dit spel is toch puur retro? het is een 2d side scrolling space shooter for cryin' out loud!

verder vind ik ook (mijn mening dus) dat een 3d spel nooit retro zal zijn.. of toch niet tot de Virtual reality of neuro-input consoles op de markt komen.. 3d is 3d.. met 2d kan je nog verschillende kanten op (bird view, side scrolling, mode seven etc) maar met 3d niet! het zijn altijd volledige 3d polygonen- modellen die in 6 richtingen kunnen bewegen.. althans, zo ervaar ik een 3d game..

neem bijvoorbeeld het verschil tussen tony hawk 1 en tony hawk 4.. juist.. er is geen verschil.. en als tony hawk 8 op de gamecube2/xbox2/ps3 uitkomt is er nog steeds geen enkel gameplay verschil.. nog steeds 3d polygonenmodellen die in 6 richtingen kunnen bewegen..

maar retro kan je niet in een hokje plaatsen.. omdat (ik kom er nu net achter) retro een ervaring van een game is, en geen game zelf..
    ik kan een game als retro ervaren, maar iemand anders niet! zelf ervaar ik games uit 'mijn tijd' niet retro.. SNES zal voor mij dus nooit retro worden.. NES aan de andere kant, mwah ja ok.. hoewel ik het niet als retro ervaar.. vaak krijg ik een retro gevoel bij games met wat simpele graphics en arcade gameplay.. maar dat gaat natuurlijk niet altijd op.. het is een mengeling van verschillende factoren..

'hoe defineer je retro?' is net zoiets als 'hoe defineer je snelheid?'

Laatst bewerkt: 15 mrt 2003
  19. Grootmeester M

Grootmeester M Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Ik vind dat onder retro gewoon de spellen vallen die nu niet meer op de huidige generatie consoles gespeeld worden.
    In hun originele vorm dus...oude graphics, oud geluid.

Ik heb nog steeds mijn Atari 2600 met klassieke arcade games zoals Pacman en Space Invaders. Stel nou dat er van zo'n spel een remake komt op bijvoorbeeld Xbox met nieuwe graphics enz., dan zou ik dat niet echt retro vinden....of wel? Het geeft in ieder geval niet hetzelfde gevoel als dat je het origineel zou spelen.

20. Major Payne

Major Payne Drunkenmaster

Leuk Bevonden:
    0
    ik herrindere me mario1 nog. echt heerlijke die goeie oude tijd
    dan had je ook nog zelda....

Deel Deze Pagina