waar moet je dan naar kijken?
wat is retro? hoe defineer je retro? is het een tijdperk? een genre? of slechts enkele elite consoles?
ik vind retro meer een gamesgenre op zich.. neem bijvoorbeeld Ikaruga dat in april voor de GC uitkomt, en op de DC al uit is.. dit spel is toch puur retro? het is een 2d side scrolling space shooter for cryin' out loud!
verder vind ik ook (mijn mening dus) dat een 3d spel nooit retro zal zijn.. of toch niet tot de Virtual reality of neuro-input consoles op de markt komen.. 3d is 3d.. met 2d kan je nog verschillende kanten op (bird view, side scrolling, mode seven etc) maar met 3d niet! het zijn altijd volledige 3d polygonen- modellen die in 6 richtingen kunnen bewegen.. althans, zo ervaar ik een 3d game..
neem bijvoorbeeld het verschil tussen tony hawk 1 en tony hawk 4.. juist.. er is geen verschil.. en als tony hawk 8 op de gamecube2/xbox2/ps3 uitkomt is er nog steeds geen enkel gameplay verschil.. nog steeds 3d polygonenmodellen die in 6 richtingen kunnen bewegen..
maar retro kan je niet in een hokje plaatsen.. omdat (ik kom er nu net achter) retro een ervaring van een game is, en geen game zelf..
ik kan een game als retro ervaren, maar iemand anders niet! zelf ervaar ik games uit 'mijn tijd' niet retro.. SNES zal voor mij dus nooit retro worden.. NES aan de andere kant, mwah ja ok.. hoewel ik het niet als retro ervaar.. vaak krijg ik een retro gevoel bij games met wat simpele graphics en arcade gameplay.. maar dat gaat natuurlijk niet altijd op.. het is een mengeling van verschillende factoren..
'hoe defineer je retro?' is net zoiets als 'hoe defineer je snelheid?'
Laatst bewerkt: 15 mrt 2003