1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

De grootste Deeltjesversneller

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Freezing Aaron, 4 aug 2007.

  1. Aernhem

    Aernhem Wilfried Daddy Cool

    Berichten:
    1.835
    Leuk Bevonden:
    7
    Hoop dat er iets totaal onverwachts gebeurt, heel zwitserland de lucht in ofzo, alweer tijd geleden dat er wat boeiends gebeurde \o/
     
  2. Dragonmaster

    Dragonmaster Registered User

    Berichten:
    208
    Leuk Bevonden:
    2
    volgens mij hebben ze ook apparatuur waarmee je kan zien wat er gebeurt en bepaalde effecten van de botsingen zou je volgens mij ook moeten kunnen zien.
    In 2009 verwachten ze pas echte resultaten. (volgens de Volkskrant van afgelopen weekend dan)
     
  3. Maluku-Ak

    Maluku-Ak Active Member

    Berichten:
    905
    Leuk Bevonden:
    35
    Bij ons op school was dit vandaag ook het onderwerp van de dag. Mensen die de klas in komen rennen en schreeuwen: WE GAAN ALLEMAAL DOOD!!!
    Dat zijn natuurlijk allemaal mensen die een keer in de media hebben gehoord dat er er critici zijn die denken dat het mis kan gaan met de LHC. Er is altijd wel een kans dat er iets mis kan gaan met experimenten maar als we zulke experimenten niet uitvoeren dan komen we helemaal nergens. (Stilstand is vooruitgang.) Er zijn toch ook allemaal experimenten gedaan met kernfusie/kernsplitsing etc. Dat waren ook allemaal hele gevaarlijke dingen maar zonder die experimenten hadden we nooit vooruitgang geboekt.

    Ook word dit hele project erg opgeblazen door de media vind ik. Er word vanalles geschreeuwd hierover maar veelal weet men niet waar het over gaat. Het hele punt van deze deeltjesversneller is niet om de oerknal na te bootsen wat veel mensen denken. Het doel is om het Higgs-boson te vinden. Het deeltje dat het natuurkunde standaardmodel kan doen vallen of kan bewijzen dat Einstein het al die tijd al goed had. Omdat hierbij dus deeltjes kunnen onstaan zou je het kunnen zien als een mini-oerknal of iets dergelijks, maar dat is niet het doel om die na te bootsen.
    Al met al word er vanalles geschreeuwd zonder dat men precies weet waar ze het over hebben.
     
  4. Midas-vb

    Midas-vb Active Member

    Berichten:
    262
    Leuk Bevonden:
    0
    Volgens mij pas eind dit jaar. Nu alleen nog maar tests of de deeltjes ook rond gaan en gestopt kunnen worden. We hebben nog ff de tijd dus voor de wereld vergaat. :)
     
  5. Hybrid

    Hybrid Well-Known Member

    Berichten:
    33.413
    Leuk Bevonden:
    5.824
    Ik heb het als eens bij de DWDD gezien, maar wat kunnen ze hier uithalen hoe de aarde is onstaan na de oerknal ofzo?
     
  6. Jeffer

    Jeffer Pearl Jam

    Berichten:
    472
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik lees nu Het Bernini Mysterie van Dan Brown.. is wel een gaaf boek in combinatie met al dat nieuws! tsja t grootste deel van dit boek zal wel gelul zijn maar toch is t leuk :9 materie en antimaterie maken uit energiestralen ( niets dus ). En wanneer materie reageert met antimaterie komen er fotonen vrij ( lichtenergie geloof ik )... zoiets willen ze denk ik onderzoeken maar in het bernini mysterie bestaat dat al :9
     
  7. Dragonmaster

    Dragonmaster Registered User

    Berichten:
    208
    Leuk Bevonden:
    2
    het Higgs-deeltje is niet het enige dat ze hopen te vinden hoor. Ook "donkere materie" en "donkere energie" en het creeren van kleine zwarte gaten of een kleine oersoep en een kleine oerknal. Al die dingen zijn weldegelijk ook dingen die ze willen onderzoeken met de nieuwe LHC.
     
  8. falcon NL

    falcon NL Creatief mens

    Berichten:
    1.225
    Leuk Bevonden:
    53
    Ik hoorde zojuist dat we over een jaar de deeltjes met bijna de snelheid van het licht willen laten botsen. Misschien heb ik een grote doorbraak gemist, maar ik wist niet dat we uberhaud in de buurt kwamen van de snelheid van het licht....
     
  9. Kortestier

    Kortestier Shortbull XBW.nl ICT

    Berichten:
    3.105
    Leuk Bevonden:
    121
    Deeltjes met "bijna" de snelheid van het licht laten reizen (ze kunnen nooit lichtsnelheid bereiken want ze hebben massa) is ook een stuk gemakkelijker te doen dan objecten zoals ruimteschepen.
     
  10. Maluku-Ak

    Maluku-Ak Active Member

    Berichten:
    905
    Leuk Bevonden:
    35
    Natuurlijk hopen ze dat ook te vinden maar van wat ik heb gelezen/gehoord was het voornaamste doel om het higgs-deeltje te vinden.

    Het leuke van dit ding is dat ze hiermee bijvoorbeeld kunnen laten zien of einsteins theorie over het ontstaan van materie uit energie klopt of niet. Dit apperaat kan echt voor gigantische doorbraken zorgen in de natuurwetenschappelijke wereld.8)
     
  11. Kevf

    Kevf Hardcore poster

    Berichten:
    16.896
    Leuk Bevonden:
    983
    Peil ik bij mijn vriendin of zij er al wat van gehoord had krijg ik een hele speech over bovengenoemd deeltje (de 'veroorzaker' van massa), materie en anti-materie, zwarte gaten en weet ik veel wat nog meer.....blijkt ze er erg veel vanaf te weten 8)
     
  12. Modder-Eter

    Modder-Eter XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    21.477
    Leuk Bevonden:
    8.472
    Nee :emo:

    Dus ze willen iets onderzoeken wat VWO-leerlingen al op de middelbare school leren? :+
     
  13. *NERAZZURRI*

    *NERAZZURRI* Active Member

    Berichten:
    1.016
    Leuk Bevonden:
    12
    Weten wij ook hoe 'diepgaand' jullie relatie is :+
     
  14. Maluku-Ak

    Maluku-Ak Active Member

    Berichten:
    905
    Leuk Bevonden:
    35
    Fotonen ontstaan niet doordat anti-materie reageert met materie. In ieder geval niet direct daaruit voor zover ik weet. Fotonen onstaan doordat electronen in atomen dankzij een bepaalde hoeveelheid energie in een aangeslagen toestand raken en daarna weer terugvallen in de grondtoestand. Dus niet meeteen een effect van de reactie tussen materie en anti-materie.
    Ik neem aan dat ze dit niet hebben gebouwd om fotonen etc. te onderzoeken aangezien daar al heel erg veel onderzoek naar is gedaan en dat op vele andere (goedkopere) manieren kan.
    Kefv heeft wel gelijk over wat ze met dit ding willen (en kunnen) doen. Of nouja, kefv's vriendin dus.

    Daar hebben wij het nu dus over op school8).
     
    Laatst bewerkt: 10 sep 2008
  15. Jeffer

    Jeffer Pearl Jam

    Berichten:
    472
    Leuk Bevonden:
    0
    dude ik heb havo gedaan :+ cant help it :D

    Edit:

    dude had niet totaal ongelijk:
    Als een deeltje en het bijbehorende antideeltje elkaar tegenkomen, kan annihilatie optreden, een proces waarbij beide deeltjes vernietigd worden.

    In sommige gevallen resteert alleen de inwendige energie van de deeltjes, die manifest was als hun massa (men zegt wel dat "de volledige massa in energie wordt omgezet"). Die energie ontsnapt dan in de vorm van elektromagnetische straling. Zo vervalt een elektron-positronpaar in twee fotonen.
     
    Laatst bewerkt: 11 sep 2008
  16. Dragonmaster

    Dragonmaster Registered User

    Berichten:
    208
    Leuk Bevonden:
    2
    Nou dat lijkt me dus ook wel leuk, als ze het tegendeel bewijzen. Einstein heeft namelijk maar gewoon geroepen dat er geen hogere snelheden kunnen worden behaalt dan die van het licht, maar dat is allesbehalve zeker.
     
  17. Matrix

    Matrix Semi-Définie Positive XBW.nl VIP

    Berichten:
    7.643
    Leuk Bevonden:
    1.471
    Ja en nee.

    Ja, fotonen ontstaan op de manier die jij beschrijft.
    Maar nee, dit is niet de enige manier. Als materie en antimaterie samenkomt ontstaat er ook licht. :) Allebei de situaties kloppen.
     
  18. Rydan

    Rydan Active Member

    Berichten:
    1.652
    Leuk Bevonden:
    18
    in de krant stond ook dat die wetenschappers zeiden 99.99% snelheid van het licht.
     
  19. Maluku-Ak

    Maluku-Ak Active Member

    Berichten:
    905
    Leuk Bevonden:
    35
    Ok dan, dat wist ik niet. Mijn fout.:+ Zo leer je hier nog eens wat. Zit er op het moment nog aan te denken om een studie in die richting te kiezen dus zo kom ik er ook steeds meer over te weten.

    Klopt ook want die wetenschappers zeggen dat die deeltjes in die versneller in een seconde 11.000 rondjes maken. Aangezien een rondje 27 km is kom je uit op 297000000 m/s. Dat is heel dicht bij de snelheid van het licht in vacuüm want die bedraagt 299.792.458 m/s. (Volgens wikipedia)
    Gingen we even heel kort uitrekenen tijdens natuurkunde gisteren omdat weer iemand begon te schreeuwen dat we door die deeltjesversneller allemaal dood zouden gaan.|:-
     
  20. Wii

    Wii Active Member

    Berichten:
    123
    Leuk Bevonden:
    0
    8)Stomme deeltjesversneller 8)}:]


    Zelfmoord door deeltjesversnellerEen 16-jarig meisje uit India heeft zichzelf vandaag van het leven beroofd uit angst voor de gevolgen van het experiment met de LHC-deeltjesversneller. Ze was bang dat de grootste deeltjesversneller ter wereld de aarde zou vernietigen. Dat heeft haar vader wereldkundig gemaakt.

    Ondergang

    Het meisje maakte zich volgens haar vader al een tijd druk over de mogelijke ondergang van de wereld. "We zeiden tegen haar dat ze zich geen zorgen moest maken, maar tevergeefs."

    Bron: Bn/destem, spits.
     

Deel Deze Pagina