Ik heb de zoekfunctie gebruikt, en afgezien van een paar vermeldingen van deze serie....of vragen over wanneer een specifiek deel uitkomt en voor welke console kon ik niet echt een thread vinden die enkel en alleen gewijd is aan deze legendarische gameserie...."DAT KAN DUS NIET !!" dacht ik gelijk
Oke cut the crap In deze thread wil ik dus met jullie praten over de, in mijn ogen, beste 2D platform gameserie ever....Mega Man
Wat begonnen is op de NES, is inmiddels uitgegroeid tot een grote serie games waarvan de omvang zelfs meer bedraagt dan die van FIFA ()....en met de komst van Mega Man Zero 4 voor de GBA, die ik vandaag in mijn lokale gamesstore kon ophalen (import USA), besloot ik om maar even een threadje aan te maken waarin ik info met jullie wil delen, en gewoon wil praten over deze serie
Wie slechts een enkel deel, of enkele delen, van deze serie gespeeld heeft zal Mega Man gauw afdoen als "de zoveelste platformer" zonder echt duidelijk verhaal....de kenner die de hele serie gevolgd heeft (zoals ik) zal echter de conclusie kunnen trekken dat het totaalplaatje van deze serie een verhaal teweeg brengt wat zich kan meten met de betere anime series Even een stukje Mega Man geschiedenis :
Ik maak even een vergelijking met Dragonball Z, omdat je ook in de Mega Man serie kunt spreken van hoofdzakelijk 3 verschillende "saga's", waarin het verhaal en de delen zich afspelen....dit brengt ook een tijdlijn met zich mee. Let op : dit verhaal bevat grote spoilers !
De Mega Man saga : Het betreft hier 6 delen voor de NES, deel 7 op de SNES en deel 8 is op de PS1 verschenen....en dan heb je nog een "Mega Man & Bass" deeltje (even voor de makkelijkheid deel 9). Het begint met de creatie van Dr. Thomas Light, een robot met mens-achtige trekjes genaamd Mega Man Hij is gemaakt om het op te nemen tegen het leger van de boosaardige Dr. Wily, wiens robotcreaties enkel en alleen gemaakt zijn om dood en verderf te zaaien. De oorlog tussen Mega Man en Dr. Wily duurt een behoorlijke tijd voort, in ieder geval totdat de volgende saga begint....omdat in deze serie nog niet sprake was van echte tussenfilmpjes of stukken verhaal d.m.v. tekst moest je het doen met de Proloog die in het boekje stond, en je missie was duidelijk....je kon kiezen in welke volgorde je de 8 robot bazen wou verslaan, en vervolgens ging je naar het kasteel van Dr. Wily om uiteindelijk ook tegenover hem te komen staan. Dr. Wily kreeg het echter telkens voor elkaar om op het laatste moment te ontsnappen, wat dus resulteerde in een behoorlijk aantal vervolgen.
De Mega Man X saga : Aan het begin van deze saga is het enige tijd rustig geweest na de oorlog met Dr. Wily (of Dr. Wily dood is of gewoonweg onvindbaar is mij niet helemaal duidelijk)....het lichaam van de originele Mega Man wordt tijdens opgravingen gevonden door Dr. Cain, en deze laatst genoemde ziet wel wat in het lichaam van een van de beste robotvechters ooit. De technologie is inmiddels vooruitgegaan, en Dr. Cain bouwt de originele Mega Man om tot een nog betere vechter, hetgeen resulteert in Mega Man X, of kortweg "X" genoemd. Aan de zijde van X is nu ook Zero ten tonele verschenen, en deze robot heeft een minstens net zo indrukwekkende achtergrond. Later in de X saga kom je er namelijk achter dat Zero van oorsprong een bad guy is, hij is namelijk de laatste creatie van Dr. Wily en gemaakt om Dr. Wily's ultieme wens te vervullen : namelijk het vernietigen van Mega Man ! Toen Zero nog een bad guy was (in de Mega Man serie hebben we het dan over zogenaamde "Mavericks"), stond er aan het hoofd van Dr. Cain's "Maverick Hunters" echter Sigma. Deze Sigma slaagde erin om na een hevig gevecht met de rode Maverick Zero hem knock-out te slaan, en zelf zwaar gewond brachten Sigma en zijn troepen het lichaam naar Dr. Cain. Dr. Cain bouwde een chip in het lichaam van Zero, om deze te kunnen gebruiken voor goede doelen. En zo komen we dus weer terug bij het heden, waar Zero samen met X vecht tegen de Mavericks....met als hun leider niemand minder dan Sigma ! De rollen zijn omgedraaid, want Sigma, eens leider van de Maverick Hunters, is gek geworden en heeft besloten zich tegen de mensen te keren....hij is dus nu een Maverick en vormt een bedreiging voor de mensen en de Reploids (Reploid = robot met mens-achtige trekjes en dus de mogelijkheid zelf te denken en te beslissen). In X1 zien we hoe X en Zero voor het eerst een eind proberen te maken aan de dreiging van Sigma, dit lukt X uiteindelijk maar wel tegen een hoge prijs : zijn vriend Zero moet het met zijn leven bekopen. In X2 verschijnt Sigma weer, met een poging om Zero's lichaamsdelen weer te herstellen om zo Zero tegen X te laten vechten, dit plan mislukt echter want Zero's gedrag is toch niet zo voorspelbaar als hij eigenlijk dacht. Later, in X3, komen we erachter dat Sigma eigenlijk een computervirus is, en leren we dat hij dus telkens weer andere lichamen kan aannemen....de strijd is een lange en harde, verdeeld over deel X1 t/m X3 op de SNES (X3 is ook voor de PS1 uitgekomen), X4 t/m X6 voor de PS1 en X7 en X8 voor de PS2. In de tussentijd gebeurt er een hoop, Sigma probeert op een gegeven moment in X5 Zero wederom te gebruiken voor zijn eigen kwaadaardige doeleinden....hij kent immers Zero's achtergrond en weet dat hij gemaakt is om X te vernietigen, en door het verspreiden van een kwaadaardig virus wordt X gedwongen om uiteindelijk (weer) een keer tegen zijn goede vriend te vechten....In X7 en X8 mag een next-gen Reploid met de naam Axl zich bij X en Zero voegen om de strijd tegen de Mavericks voort te zetten, en hij heeft de unieke ability om vormen van andere robots over te nemen om tactische doeleinden. In X8 zien we hoe tevens een andere next-gen Reploid met de naam Lumine de "oude" Sigma zelf gebruikt, omdat hij een veel groter doel voor ogen heeft....
De Mega Man Zero saga : In deze laatste hoofdsaga gaat het verhaal verder waar de vorige saga is opgehouden. Aan het einde van de Maverick Wars met Sigma besluit Zero om zich in te laten vriezen, hij is het vechten moe en heeft al zoveel meegemaakt. "Vecht jij maar verder X, ik laat alles in jouw handen....we zullen elkaar ooit weer zien". Jaren later wordt Zero gevonden in een capsule diep onder de grond door Dr. Ciel. Zij staat aan het hoofd van de Reploid rebellen, een groepje Reploids die zich verzetten tegen het regime van "Neo Arcadia". Neo Arcadia is een Reploid gemeenschap die een nogal streng beleid voert : "Een wereld waarin alleen Reploids kunnen leven, mensen zijn niet meer nodig". De rebellen onder leiding van Dr. Ciel (zelf ook mens) vechten echter voor een wereld waarin zowel mensen als Reploids samen kunnen leven, maar ze zijn niet opgewassen tegen het leger van Neo Arcadia. Dr. Ciel heeft gehoord van de legendarische Reploid Zero, die samen met X vocht in de Maverick Wars (X saga)....en samen met zijn hulp kunnen ze weerstand bieden. Na uit zijn slaap te zijn ontwaakt, gaat Zero zich langzaam een aantal dingen herinneren, en hij weet wat zijn doel is : verder gaan waar de strijd van zijn vriend X is opgehouden. Het is in de tussentijd namelijk aan X de beurt geweest om de strijd te staken, zijn lichaam is ergens opgeborgen en alleen zijn geest (in de vorm van een zogenaamde "Cyber-elf") staat Zero soms bij op moeilijke momenten. Aan het hoofd van het leger van Neo Arcadia staat echter ook een X, we komen er later achter dat deze X een kopie is van de originele X....hij is gemaakt door Dr. Ciel om goede doeleinden, maar deze "Copy X" heeft hele andere plannen met de wereld in gedachten. Na een hevige strijd tegen Neo Arcadia slaagt Zero er in deze Copy X te verslaan, dit is echter nog maar het begin van een nieuwe reeks avonturen. De serie bedraagt tot nu toe 4 delen (Mega Man Zero 1 t/m 4) en zijn allemaal op de GBA verschenen. Later in deze saga slaagt een nieuwe bad guy onder de naam Commander Elpizo erin om het lichaam van de originele X te vernietigen in zijn ultieme lust naar macht, vanaf dit punt kunnen we de originele X dus als echt dood aanzien. In Mega Man Zero 3 komen we er tevens achter dat onze Zero zelf ook een kopie is van zijn originele lichaam....het lichaam van de originele Zero is door de boosaardige Dr. Weil gekaapt om als omhulsel voor zijn ultieme creatie "Omega" te dienen....aan het einde van dit gevecht wordt Zero dus gedwongen om tegen zijn eigen originele lichaam te vechten en dit te vernietigen ! Echter, Zero weet wat hij moet doen.....after all, ookal is hij een kopie, hij voelt zich toch Zero en hij heeft geen keus. Tot slot, aan het einde van Mega Man Zero 4....moeten we ogenschijnlijk ook afscheid nemen van Zero ( ). Dit is waarschijnlijk het startschot voor een nieuwe serie Mega Man games (Mega Man ZX op de DS is mijn verwachting).
Goed, naast deze 3 hoofdsaga's kennen we nog wat andere Mega Man franchises (Mega Man Legends voor de PS1, Mega Man Battle Network 1 t/m 5 voor de GBA, Mega Man X : Command Mission voor de PS2 etc.)....maar vooral de bovengenoemde series zijn het belangrijkst als je het hebt over een verhaal Kenmerkend voor deze bovengenoemde gameseries qua gameplay is een inro-level (met uitzondering van de Mega Man saga delen 1 t/m 6, en in Mega Man Zero 4 zijn er zelfs 2 intro-levels), gevolgd door 8 levels met robotbazen die je in eigen volgorde kunt spelen (met uitzondering van Mega Man 1, hier waren dit er 6) en vervolgens de eindlevels met, na nog een keer kopieen van de eerste 8 levelbazen te hebben verslagen, de ontknoping. De mogelijkheid om de wapens van verslagen bazen over te kunnen nemen, om vervolgens in te zetten tegen de andere bazen, is ook iets wat steeds terugkomt. Mega Man is de lange afstandvechter die bepaalde schoten van de bazen overneemt om in te zetten, terwijl Zero er nieuwe Z-saber (zijn ubercoole laserzwaard ) moves en combo's bij leert Dit wapen en ability systeem is in elk deel weer een beetje anders, en wordt ook steeds weer een beetje verbeterd waardoor de characters ook steeds sterker worden....dit om het gevoel van variatie een beetje intact te houden
Vanaf de X serie heeft de serie ook echt een anime make-over gekregen, de characters zijn getekend in deze stijl en in de delen vanaf de PS1 zitten er ook heuze animefilmpjes tussen de levels door geplakt....in mijn ogen een zeer positieve ontwikkeling Wat mij betreft kunnen er van deze gameserie ook niet genoeg delen uitkomen, ik zal ze allemaal met open armen ontvangen, zeker zolang het verhaal een beetje interessant blijft en de gameplay lekker classic. Op X7 na is de serie ook altijd trouw een 2D sidescroller gebleven, wel met steeds mooiere graphics en achtergronden natuurlijk, maar Mega Man blijft gewoon het vetst in 2D en in mijn ogen moet dit ook altijd zo blijven....tenzij ze het 3D gevoel echt goed weten uit te werken (X7 was wel aardig, maar lang niet zo leuk als de rest) zonder daarbij de gameplay zoals die nu is aan te tasten. Uitmelken ? Mag je van mij vinden, is misschien ook wel....maar in het geval van deze gameserie zul je mij never nooit niet horen klagen
Tot slot wil ik jullie bedanken voor het lezen () en als jullie vragen/opmerkingen/aanvullingen hebben dan hoor ik ze graag Deel tevens ook gewoon je eigen ervaringen over deze serie, of delen ervan....geef je mening, en maak er een leuke babbel van. Daarnaast zal ik jullie up-to-date houden over het laatste Mega Man nieuws Daar is deze thread voor
"Humans and Reploids living in a world of equality and harmony....that was my ultimate wish" -Dr. Thomas Light
Laatst bewerkt: 21 feb 2006