1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

De HDTV, 3D en Digitale Televisie Thread [ Deel 26 ]

Discussie in 'PC, Handheld & Algemeen' gestart door Melbuuln, 3 jul 2011.

  1. Daz

    Daz

    Berichten:
    16.099
    Leuk Bevonden:
    2.256
  2. Reckuuza

    Reckuuza #ACHTERBUURTHOOLIGAN#LOMPEBOER#XBWSFINEST#NEKDIE

    Berichten:
    11.416
    Leuk Bevonden:
    17.514
    Dan krijg je een iets betere tv.
     
    hillss vindt dit leuk.
  3. Gyrrack

    Gyrrack Active Member

    Berichten:
    96
    Leuk Bevonden:
    92
    Ik denk dat het juist moeilijk is om op dit moment een 55" tv te kopen die niet UHD/4K is (en vaak enige vorm van HDR ondersteunt). Mogelijk zijn ze er nog, maar gaat het om de instapmodellen die niet uitgerust zijn met de beste panels. In de regel is dat niet interessant meer, zeker met het budget dat je hebt verruimd kan je een betere tv kopen. Misschien heb je dan enkele functies die je op voorhand niet belangrijk vond, maar de modellen in het lagere segment hebben in de regel ook een panel dat van minder goede kwaliteit is (contrast, kleur echtheid, homogeniteit etc.).

    Ik heb de tv markt het afgelopen jaar iets minder gevolgd zodat ik met name van de top modellen wat heb meegekregen, maar niet het midden segment (hobbymatig volgde ik voorheen alles). Daarom kan ik niet alles zeggen over de modellen die je noemt.

    Globaal:
    • XF7004: 50 Hz model, dat leidt tot enige onscherpte bij bijvoorbeeld voetbal uitzendingen.
    • XF8599: 100 Hz, heeft een IPS panel. Goede kijkhoeken, minder goed contrast dan een ander type panel (panel = beeldscherm).
    • XE8599: modeljaar 2017. VA panel, minder goede kijkhoeken, beter contrast.
    • NU7100: 50 Hz model. VA panel.
    • SK8000: IPS panel, 50 Hz.
    50/60 Hz zijn in essentie hetzelfde. Europa gebruikt 50 Hz, onder meer VS 60 Hz. 100/120 Hz geldt hetzelfde voor (EU, VS respectievelijk). Voor het kijken van sport uitzendingen is een 100 Hz model naar mijn mening de moeite wel waard. Vaak zijn er meerdere instellingen om de beeldverwerking op dit vlak nog een beetje te finetunen voor het beste resultaat.

    Ga je gebruik maken van de Smart tv functies? Dat is niet bij elke tv even snel. Naar mijn persoonlijke mening is de processor die Sony in veel modellen gebruikt eigenlijk een beetje aan de trage kant voor hun Android besturingssysteem. Het is handig om daar ook even op te letten. Afgezien daarvan is de beeldverwerking van Sony wel altijd erg goed.

    Zit je doorgaans min of meer recht voor de tv of ook vanuit meer extreme hoeken? Recht ervoor dan is een VA panel prettig door het betere contrast (dieper zwart), zit je dat niet dan is een IPS panel misschien fijner.

    Een goede site om te bekijken is RTINGS.com
    Bekijk bijvoorbeeld eens de 7 best 4k gaming TVs; deels ver boven je budget natuurlijk, maar de 55NU8000 staat er ook tussen en die valt binnen je budget zo te zien. De review is positief. Ze vergelijken ook met enkele andere modellen die je zelf aanhaalt, dat is wel handig.
    Onderaan top 7 lijst is een panel te vinden dat je kunt open klikken voor meer modellen die goed scoren bij hen.
     
    Kapitein_Merijn, Daz, Olijke Poffer en 3 anderen vinden dit leuk.
  4. Reckuuza

    Reckuuza #ACHTERBUURTHOOLIGAN#LOMPEBOER#XBWSFINEST#NEKDIE

    Berichten:
    11.416
    Leuk Bevonden:
    17.514
    Dikke like voor de moeite!
     
  5. Daz

    Daz

    Berichten:
    16.099
    Leuk Bevonden:
    2.256
    Zeer nette reactie! Er zouden er meer van jou op XBW moeten zitten. :) De 55NU8000 ziet er zeer goed uit, heb er wat videos en reviews van gezien en valt ook goed in mijn budget. Een vriend van me tipt me de https://www.foka.nl/product/12266864/sony-kd55xf8599-outlet-model

    Wat vindt je de betere tussen de twee?
     
    Gyrrack vindt dit leuk.
  6. Gyrrack

    Gyrrack Active Member

    Berichten:
    96
    Leuk Bevonden:
    92
    Volgens mij beide goede tv's waar je geen spijt van zult hebben. Het komt deels op persoonlijke voorkeur neer. Beide zijn 100 Hz modellen en hebben goede beeldverwerking (dat is nog deels te beïnvloeden met instellingen, zoals beeldmodus, een goede keuze voor de 100 Hz gerelateerde functies is niet onbelangrijk, evenals het uitschakelen van soms overbodige processing). De standaard, vivid, levendig o.i.d. beeldmodi zijn niet de meest accurate. Dat is cinema/film/professional of soortgelijk genoemde. Als je gewend bent aan de felle eerstgenoemde beeldmodi vind je het vermoedelijk erg geel, maar geef het een eerlijke kans en laat het minimaal 3 dagen daarop staan zonder terug te wisselen. Wissel je daarna terug dan zul je zien hoe blauw en oververzadigd de andere modi zijn. Is het niet jouw ding, prima, niets verloren.

    Zoals genoemd hebben ze een verschillend type paneel.
    Zit je in de regel recht voor de tv? Zo ja, dan is het voordeel van het betere contrast prettig van de Samsung. Zo nee, dan is de grotere kijkhoek van de Sony fijner. Natuurlijk is de Samsung tv ook vanuit een hoek te bekijken, maar dan zal het zwart minder diep zijn en kleuren wat fletser worden. Voor de Sony geldt dat het zwart wat minder diep is, maar deze juist meer kleur behoudt als je niet min of meer recht voor de tv zit. Voor films, series en donkere games is een beter contrast in mijn ogen een pluspunt (ik geef de voorkeur aan een beter contrast). Het is een fel verlichte winkel helaas best lastig te beoordelen hoe groot het verschil is. Kijk je 's avonds graag tv met weinig of geen verlichting aan dan is het verschil goed te zien.
    Ik kan niet garanderen dat de conclusies in deze review ook gelden voor de 55" uitvoering, maar ik vermoed redelijke gelijkenissen gezien beide IPS panelen hebben. Op de Amerikaanse markt wordt de F achteraan gezet, maar het is in essentie dezelfde serie. Deze review spreekt ook van dezelfde eigenschappen op het gebied van zwartwaarde/contrast.

    De besturingssystemen verschillen op beide tv's. Samsung gebruikt Tizen dat ze zelf hebben ontwikkeld en sinds enkele jaren op hun tv's draait. Het merk is een grote speler dus er zullen vermoedelijk redelijk veel apps zijn, mocht dat van belang zijn. In het algemeen wordt het als een goed OS gezien dat snel genoeg is.
    Sony gebruikt Android tv. De belofte van Android is groot omdat er veel apps op te vinden zijn en het relatief eenvoudig is voor ontwikkelaars om er iets aan te bieden. Een veelgehoord kritiekpunt is dat de processors die Sony gebruikt het niet echt kunnen bij benen op veel modellen (m.u.v. de topmodellen) en daardoor een wat stroperige aanvoelende tv kan opleveren. Sommige apps uitschakelen kan hierbij helpen.
    Gebruik je geen apps of de mediaplayer dan is dit alles niet van belang.

    Een aspect dat een voordeel zou kunnen zijn van de Samsung is de ondersteuning van VRR (variable refresh rate) dat is in feite hetzelfde als Freesync en vergelijkbaar met G sync in de pc markt. Op dit moment ondersteunt alleen de Xbox One X het, maar omdat een tv toch weer de nodige jaren mee zou moeten en kunnen noem ik het wel. De opvolgers van de huidige consoles zouden het zomaar beide kunnen ondersteunen en dan is het mogelijk prettig als je tv er al over beschikt.

    Hoe dan ook is het altijd raadzaam om zelf naar de tv's te gaan kijken en zelf een oordeel te vellen.
     
    Reckuuza, ArtificialFaith, Daz en 2 anderen vinden dit leuk.
  7. Daz

    Daz

    Berichten:
    16.099
    Leuk Bevonden:
    2.256
    Top! Fijn om te weten ook w.b.t. de besturingsystemen en het type paneel. Dan ga ik toch mijn keuze maken voor de Samsung. Even goed de prijzen in de gaten houden en toeslaan bij het volgende salaris. ;)
     
    Gyrrack vindt dit leuk.
  8. McSparkle

    McSparkle Well-Known Member

    Berichten:
    7.028
    Leuk Bevonden:
    1.189
    Misschien een vreemde vraag. Binnenkort ga ik verhuizen. Een jaar geleden heb ik een LG OLED gekocht. Deze is destijds op een palet in doos thuis afgeleverd. De TV is uitgepakt op de plek waar hij uiteindelijk is komen te staan. De TV optillen was toen al een 'eng' gebeuren omdat het een behoorlijk duur apparaat is die je nauwelijks ergens aan vast kunt pakken omdat het zo'n dun paneel is. De originele verpakking en piepschuim etc. heb ik niet meer, maar de TV moet toch echt naar m'n nieuwe woning. De doos was ook meer een kartonnen omhulsel dan een dichte doos, dus ik had hem er sowieso niet terug in kunnen plaatsen.

    Iemand ervaring met het inpakken en verhuizen/verplaatsen van zo'n TV? Ik heb geen idee hoe stevig het paneel nou helemaal is op het dunste punt. Het lijkt allemaal zo fragiel. Maar misschien vergis ik me hierin.
     
  9. Jimmy J.

    Jimmy J. Active Member

    Berichten:
    556
    Leuk Bevonden:
    3.721
    In wat voor voertuig gaat hij vervoerd worden?
    Heb zelf ook een C7 aan de muur hangen, dus snap precies hoe je je voelt (precies om deze rede heb ik de originele verpakking nog :+)

    Maar zonder doos zou ik de TV eerst goed inwikkelen met van dat zachte verpakkingspapier, zodat in ieder geval de glasplaat krasvrij blijft. Daarnaast de TV optillen op de plek waar de TV van dik naar dun gaat. Nooit oppakken op de bovenste helft, tenzij je recht omhoog tilt. Vervolgens echt alleen maar inklemmen tijdens vervoer op het onderste, dikke gedeelte.

    Nog nooit een verhaal gehoord van een geknakte OLED trouwens, dus volgens mij is de glasplaat sterker dan we denken. Maar het blijft eng inderdaad :p
     
    McSparkle vindt dit leuk.
  10. Olijke Poffer

    Olijke Poffer PC VR fan.

    Berichten:
    3.963
    Leuk Bevonden:
    2.613
    Als je gaat verhuizen dan een verzekering afsluiten.. Als er dan wat kapot gaat is het verzekerd.
     
    McSparkle vindt dit leuk.
  11. Alexknl

    Alexknl Well-Known Member

    Berichten:
    4.089
    Leuk Bevonden:
    2.599
  12. Gyrrack

    Gyrrack Active Member

    Berichten:
    96
    Leuk Bevonden:
    92
    Een stukje terug heb ik in een paar berichten de tv aangehaald naar aanleiding van de vraag van @Daz . Daar staan wat reviews in die je zou kunnen bekijken. Hij gaf aan de tv inmiddels te hebben gekocht en is misschien bereid zijn bevindingen te delen in dit topic? Er zijn overigens een paar varianten van de NU8000 lijn de, op de kleur van omlijsting na, geen wezenlijke verschillen hebben en soms wel goedkoper te vinden zijn.
     
  13. Nerrion

    Nerrion yikes

    Berichten:
    1.402
    Leuk Bevonden:
    177
  14. Davey666

    Davey666 Dislocated Boy

    Berichten:
    4.611
    Leuk Bevonden:
    80
    2.3m kijkafstand voor 55 inch, is dat te doen?
     
  15. Chrizzle

    Chrizzle Active Member

    Berichten:
    1.150
    Leuk Bevonden:
    756
    Zit nu op 4 meter en 50 inch en dat gaat prima
     
  16. Killamonkey

    Killamonkey Niet zo aanstellen! XBW.nl VIP

    Berichten:
    3.647
    Leuk Bevonden:
    4.760
    3 meter 55 inch en top
     
  17. fredfenster

    fredfenster Active Member

    Berichten:
    3.167
    Leuk Bevonden:
    3.312
    2.1m en ben inmiddels 420% blind.
     
  18. Gyrrack

    Gyrrack Active Member

    Berichten:
    96
    Leuk Bevonden:
    92
    Even hier om niet het Halo Infinite topic te kapen.:)

    De geadverteerde frequentie is regio gebonden, dat heeft met NTSC/PAL/SECAM te maken en onderliggend met elektriciteitsnetwerken die op 50 of 60 Hz werken. Een tv die in EU als 100 Hz wordt geadverteerd kan normaal gesproken prima 120 Hz aan en tonen. Jouw tv kan dus op 120 Hz werken.
    We zijn hier gewend aan 50 Hz en dus 100 Hz wordt geadverteerd, NTSC regio idem met 60 en 120 Hz.

    Bedoel je tv uitzendingen? Die zullen niet naar hogere frequenties gaan vermoed ik. Het vergt meer opslagcapaciteit, rekenkracht voor montage, bandbreedte en daarmee kosten. Het zorgt niet per se voor een fijner beeld. Het is een heel andere look & feel (geen motion blur) en dat voelt gek aan, te echt. Voor games is dat een heel ander verhaal omdat motion blur niet inherent aanwezig is in frames van een game (al kan het wel worden toegevoegd natuurlijk, waar lang niet iedereen fan van is). De lagere input lag is voor games het grote voordeel bij hogere frame rates.

    Ondersteuning voor 120 Hz is (nog) een niche functionaliteit en daarmee niet iets dat op de voorgrond wordt gelegd door fabrikanten of winkeliers. Op zich staat de wereld van consumentenelektronica bol van het oneerlijk voorspiegelen van functies, denk aan het aantal Hz van het panel, contrastratio, maximale helderheid, vermogen van een luidspreker, etc. Grote getallen neer kunnen zetten lijkt soms meer van belang dan een eerlijke voorspiegeling.
    Helaas wordt het daarmee voor de consument lastiger gemaakt en maakt het verdwijnen van goede elektronicazaken met deskundig personeel dat niet gemakkelijker. Gelukkig zijn de diepgravende review sites er nog, maar je moet ze maar kennen en het geduld/voorkennis hebben om dat te volgen.

    En dan koop je een goede tv en staan alle "beeldverbeteraars" het beeld te vernaggelen dat die tv zou kunnen tonen als je weet hoe alles in te stellen.|:-
     
    Daz en BigSyke vinden dit leuk.
  19. BigSyke

    BigSyke Active Member

    Berichten:
    5.535
    Leuk Bevonden:
    1.199
    Helemaal eens van de beeldverbeteraars.
    Toen ik mijn tv kocht kwam ik via Rtings.com en hun Youtube.kanaal op instellingen om het beeld natuurlijk te laten lijken. Geen kleuren die van het scherm spatten zoals in de winkel maar helder beeld met reistische kleuren. Ook al die neppers beeldverbeteraars uit.
     
  20. x76xdemonx76x

    x76xdemonx76x straightedge est1992

    Berichten:
    1.245
    Leuk Bevonden:
    41
    in de markt voor een nieuwe tv. Als je alles mag geloven is lg oled de beste keuze. Maar ik mag nog al graag gamen(duh) of lekker bingewatchen. Zijn er eigenaren onder ons van een LG CX? en ik game doordeweeks misschien 2-4 uur maar op een echte vrije dag kan dat wel verdubbelen, uiteraard met eet/plas pauzes(haha) maar dat wil niet zeggen dat ik dan ook de console uitzet. Gewoon ff de game op pauze.. maar je praat dan over sessies langer als 4 uur.

    Inbranden is mijn grootste "angst".

    Heb ook naar de Sony 9000 en 9500 serie gekeken, de 9000 zou beter zijn voor gamen en de 9500 weer beter voor beeldkwaliteit en naar samsungs qled q80 of q90/95.. Bij samsung lees ik veel klachten mbt tot motion handling, vrr die niet goed werkt game modus die dus snel zou moeten zijn maar toch slecht overkomt, beeld kwaliteit die zwaar achteruit gaat bij gamemodus..

    Ik heb nu een nu8050 en ik ben idd niet helemaal tevreden over de motionhandling.
    Of t is de response tijd. De tv heeft vrr en hdmi 2.0 maar toch heb ik als ik van links naar rechts een slepend beeld.. als je echt in een film of in een spel zit valt t niet zo op, maar t is er en t irriteert me zo gauw als t me weer opvalt.
    Maar ook niet over de kijkhoek(snel grijzig) en vooral s avonds is t beeld bij donkere scènes slecht. Doordat de backlightnin niet in delen, gaat heel de tv mee in helderheid. Overdag geen probleem maar in de avond worden de donkere delen gewoon licht en dat vind ik irritant.

    Ik heb destijds op de review van Rtings de tv gekocht, maar kan me na een paar jaar als eigenaar niet helemaal vinden in de 8+ die de tv gekregen heeft.

    Ik ben overdag (op de motionhandling/response na) eigenlijk wel tevreden, maar in de avond lijkt het een heel andere tv.

    En tja dubbeltje 1e rang, maar nu is t budget wat ruimer. De maat word 65", was 55". zit er 4,5 mtr vanaf, nu pak ik regelmatif een stoel bij shooters en zit ik dan op 1.5-2mtr.

    Oh en belangrijk. Overdag zit er rechts een een behoorlijke raam partij met licht inval en in de avond staan er 2 dimbare lampen in de hoeken.. ik ben inmiddels gewend aan de lichte spiegeling, en de lampen zet ik vaak op zacht oranje.

    Fijnste vind ik om ervaringen te horen van eigenaren, die ik dan kan staven aan reviews, en dan als de winkels weer open zijn ff bekijken.

    Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk
     

Deel Deze Pagina