1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

De HDTV, 3D en Digitale Televisie Thread [ Deel 26 ]

Discussie in 'PC, Handheld & Algemeen' gestart door Melbuuln, 3 jul 2011.

  1. mitchdylan

    mitchdylan Active Member

    Berichten:
    1.410
    Leuk Bevonden:
    28
    ok, thanks. Heb het niet bij gamen (heb game modus aanstaan), echter heb ik het bij het kijken van films op de me blurayspeler. Maar er is dus geen mogelijkheid om dit te verwijderen?
     
  2. Dr0kz

    Dr0kz Niet?

    Berichten:
    4.743
    Leuk Bevonden:
    66
    jawel, game modus dus ook bij het kijken van films aanzetten :)
     
  3. mitchdylan

    mitchdylan Active Member

    Berichten:
    1.410
    Leuk Bevonden:
    28
    lol. Wist niet dat dat kon. Ga ik straks ff kijken
     
  4. Gyrrack

    Gyrrack Active Member

    Berichten:
    96
    Leuk Bevonden:
    92
    Gaat het om de Samsung die je op de vorige pagina noemde?

    24Hz (dat is in 99% van de gevallen de frame rate van BluRays) gaat altijd gepaard met een zekere mate van stotteren, dat hoort bij de frame rate en is enkel te vermijden door 100Hz functies (die vervolgens het soap opera effect kunnen veroorzaken, alles lijkt dan te snel afgespeeld. Wat je fijner vindt is persoonlijk.) Enige onscherpte bij snelle beweging hoort eveneens bij 24Hz doordat elk frame eigenlijk een relatief lange sluitertijd heeft wordt een snel bewegend object vaak onscherp afgebeeld. Het is niet anders dan een foto met onscherpte bij snelle beweging en te lange sluitertijd.

    Kijk even in de menu's voor motion plus (aannemende dat je idd de eerder genoemde Samsung hebt, bij andere merken heet het anders) of andere instellingen/uitzetten het probleem verhelpen. Probeer of LED clear motion aan/uit het gewenste effect oplevert.

    De blokjes rondom armen zouden ook veroorzaakt kunnen worden door ruisonderdrukkingssystemen/overmatig verscherpen in de tv. Probeer uit of een lagere verscherping het probleem vermindert of zet MPEG ruisonderdrukking etc. uit.
     
  5. Melbuuln

    Melbuuln Active Member XBW.nl VIP

    Berichten:
    13.532
    Leuk Bevonden:
    4
    Het stotteren bij 24p wordt veroorzaakt doordat de panel niet op de juiste frequentie loopt.
    Als panel blijft lopen op 100hz dan kom je bij 24hz namelijk al 4 frames tekort.

    Toshiba heeft er voor gekozen op het panel op 120hz te laten lopen.
     
  6. mitchdylan

    mitchdylan Active Member

    Berichten:
    1.410
    Leuk Bevonden:
    28
    Thanks allemaal. Ik heb inderdaad die televisie van mijn vorige post, maar dan 46inch ipv 40inch. Dat clear motion stond al aan op 'vloeiend'. Dus dat staat denk ik goed.

    Dus als ik het goed begrijp kan ik straks het best even voor die ruisonderdrukkibg kijken?
     
  7. Gyrrack

    Gyrrack Active Member

    Berichten:
    96
    Leuk Bevonden:
    92
    Voor zover ik weet schakelt elke native 100Hz lcd in PAL (en SECAM) gebieden bij het aanbieden van 24Hz signalen netjes over naar 120Hz, tenzij interpolatie aan staat, zodat er geen pulldown nodig is en telecine/euro judder voorkomen wordt.

    Door 24Hz netjes op 120Hz (of 96Hz bij plasma tv's) weer te geven is er geen sprake meer van telecine/euro judder maar wel van de subtiele stottering die inherent is aan de frame rate. Deze stottering is veel subtieler dan een onjuiste weergave met pulldown en draagt volgens velen bij aan de cinematische look van film t.ov. video dat we van de tv kennen.

    De instelling vloeiend betekent dat de tv frames interpoleert tussen de frames die het binnen krijgt. Er worden door de tv nieuwe frames berekend die de beelden vloeiender moet laten ogen, maar dat proces maakt ook wel eens fouten. Zie voorbeeld. Het een simulatie, youtube werkt op 30Hz zodat het niet 1 op 1 te vergelijken is met het resultaat op tv. Bovendien is de ene tv beter in interpoleren dan de andere.
    Ik zou dus zeker een aantal andere instellingen proberen, de handmatige settings of uit zetten. Net wat jij er prettiger uit vindt zien, persoonlijk zou ik het uit zetten maar ik wil dat een tv niets verandert aan BluRay beelden.

    Controleer ook even of de BluRay speler die je gebruikt netjes 24Hz doorgeeft. Door op de info knop van de afstandsbediening te drukken laat de tv zien wat het inkomende signaal is (het is niet de refresh rate waarop het wordt afgebeeld zoals veel mensen denken).
     
    Laatst bewerkt: 27 mei 2014
  8. mitchdylan

    mitchdylan Active Member

    Berichten:
    1.410
    Leuk Bevonden:
    28
    Super bedankt, maar pff. Ik denk dat ik het maar lekker zo laat. Dit gaat me toch iets te boven. Raar dat je niet gewoon een standaard preset hebt ofzo.
     
  9. Zumpelvelder

    Zumpelvelder Active Member

    Berichten:
    1.689
    Leuk Bevonden:
    618
    Schakel 'clear motion' maar eens uit wanneer je naar HD content kijkt, hele grote kans dat dan de snelle beelden wel netjes weergegeven worden.
    Ruisonderdrukking kan ook uit wanneer je televisie een HD-signaal ontvangt.

    Al die 'software-matige' beeldverbeteraars doen eigenlijk alleen maar afbreuk aan goede HD-content. De televisie berekend constant beeldjes erbij waardoor de kans bestaat dat je dingen gaat zien die er helemaal niet horen te zij...
     
  10. Delphiki

    Delphiki Active Member

    Berichten:
    19.061
    Leuk Bevonden:
    467
    Precies, clear motion of intelligent frame creation of pnr of hoe het bij jouw model maar heet uitzetten als je niet naar sd tv zit te kijken
     
  11. Melbuuln

    Melbuuln Active Member XBW.nl VIP

    Berichten:
    13.532
    Leuk Bevonden:
    4
    Als dat zo was dan zouden de fabrikanten wel 120Hz op de tv zetten en geen 100Hz ;)
    Werd je een paar geleden de consument nog een oor aangenaaid met fantastische hoge contrast ratio's , nu wordt de frequentie van het panel steeds hoger en hoger.

    Panasonic maakt nu zelfs al reclame dat hun tv's levensechte bewegingen laat zien want het scherm loopt op 2000Hz.
     
  12. Delphiki

    Delphiki Active Member

    Berichten:
    19.061
    Leuk Bevonden:
    467
    3000hz inmiddels al hoor :+
     
  13. Gyrrack

    Gyrrack Active Member

    Berichten:
    96
    Leuk Bevonden:
    92
    Laten we de PR die in tv land niet op waarheid berust buiten de discussie houden, het gaat er in de regel enkel om mensen de grootst mogelijke cijfers voor te spiegelen zodat zij denken dat het model de beste keuze is. Dat gold voor contrast ratio's, beeldverversingsfrequenties en het volgende zal misschien wel de kloksnelheid van de processor of het aantal cores zijn. Niet relevant in mijn ogen.
    Ik heb het over native refresh rates, waarop de lcd panels aangestuurd worden. Het gegeven dat tv's niet als 120Hz worden aangeduid in PAL gebieden vind ik dan ook niet bepaald een bewijs dat het panel niet op 120Hz kan worden aangestuurd. Wellicht heeft men vast gehouden aan 100Hz omdat de consument op dat moment bekend was met 100Hz CRT tv's die minder flikkerend beeld hadden zodat het al snel geassocieerd werden met rustiger beeld, in mijn ervaring dachten veel consumenten dat in elk geval wel. Daarnaast zijn tv's klassiek gezien vooral gericht op het bekijken van tv uitzendingen die op 50Hz lopen zodat het verdubbelen van de framerate een veel gemakkelijker te verkopen verhaal is.

    Ik presenteer mijn gedachte dat moderne tv's met native 100Hz panels naar bijv. 120Hz kunnen schakelen nergens als onomstotelijk feit omdat ik er nergens absolute bevestiging kan vinden. Er wordt veel over gespeculeerd, maar een bevestiging of ontkrachting door de fabrikanten zelf ontbreekt vaak.
    Wel is het zo dat veel lcd tv's uit het hogere segment speciale filmmodi hebben zoals (LG) Real Cinema, (Panasonic) 24p Cinematic Playback, (Samsung) Cinema Smooth, (Sony) 24p True Cinema etc. Daarvan wordt in de NTSC gebieden wel specifiek aangegeven dat er 2:2/3:3/4:4/5:5 pulldown (i.e. 48/72/96/120Hz) wordt toegepast i.p.v. 2:3 pulldown en vervolgens een verdubbeling. Dezelfde functies zijn op de modellen die hier worden verkocht nog altijd aanwezig en gezien de reviews van bijvoorbeeld hdtvtest.co.uk, die altijd expliciet testen op cadence detections en telecine judder, al jaren niet meer aangeeft dat er sprake is van telecine judder denk ik dat er geen oude technieken uit het PAL uitzendtijdperk worden gebruikt. Bij bijvoorbeeld Samsung 3D wordt er nog steeds wel genoemd dat er bij zowel 24Hz als 50Hz judder is, men is er dus nog steeds alert op.
    In het verleden werden conversies voor dvd uitgevoerd als 4,16% versnelling van de framerate of 2:2:2:2:2:2:2:2:2:2:2:3 (Euro) pulldown, beide met enige judder tot gevolg.
    Het probleem is dat er geen openheid is over de manier waarop een moderne PAL lcd tv 24Hz exact weergeeft zodat bovenstaande verhaal feitelijk niet meer dan een sterk vermoeden is. :+

    Nogmaals, ik kan het niet bewijzen maar vermoed dat er door diepgaande reviews van lcd tv's wel melding zou worden gemaakt van 24Hz judder, mede omdat plasma's in PAL gebieden wel 4:4 pulldown (96Hz) toepassen op 24Hz beelden.
     
  14. Ralluff

    Ralluff Vedette

    Berichten:
    2.882
    Leuk Bevonden:
    13
    Het is tijd voor een nieuwe tv. Momenteel heb ik nog een LCD televisie van 32', HD Ready.

    Nu twijfel ik tussen de Samsung F8000 (46') en H7000 (40').

    Prijs is ongeveer hetzelfde alleen is de F8000 van vorig jaar groter. Nu zit ik ongeveer 2.5 meter van het scherm af dus ik gok dat 46' net iets te groot is?
    En met welke ga ik meer plezier beleven? Gebruik het met name voor Netflix en voetbalwedstrijden.
    Design van beide tv's vind ik erg mooi dus dat zou het verschil niet maken.
    Andere opties zijn natuurlijk ook prima. Budget is ongeveer €1300,-

    Alvast bedankt!
     
  15. Delphiki

    Delphiki Active Member

    Berichten:
    19.061
    Leuk Bevonden:
    467
    Tx-p50gt60, kan geen lcd tegen op qua beeldkwaliteit :D
     
  16. AnubisNefer

    AnubisNefer Well-Known Member

    Berichten:
    7.480
    Leuk Bevonden:
    3.138
    Dat is ook heel veel plasma voor dat geld.

    Topline of the Middleline so to speak.
     
  17. Melbuuln

    Melbuuln Active Member XBW.nl VIP

    Berichten:
    13.532
    Leuk Bevonden:
    4
    De GT60 heeft voor mij helaas geen Twin HD Tuner.
     
  18. Delphiki

    Delphiki Active Member

    Berichten:
    19.061
    Leuk Bevonden:
    467
    Vt60 voor jou dan :+
     
  19. Melbuuln

    Melbuuln Active Member XBW.nl VIP

    Berichten:
    13.532
    Leuk Bevonden:
    4
    € 1.900 voor de 55" uitvoering :mad:
     
  20. Delphiki

    Delphiki Active Member

    Berichten:
    19.061
    Leuk Bevonden:
    467
    1569 op dit moment volgens mij
     

Deel Deze Pagina