1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

De motoren, scooters en brommers thread [Deel 6]

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Beumah, 9 mei 2011.

  1. Taab

    Taab man XBW.nl VIP

    Berichten:
    1.357
    Leuk Bevonden:
    4.303
    Mijn motor stond alweer sinds september stil. Heb hem vandaag weggebracht. Nieuwe accu, nieuwe banden, remblokken, oliefilter en dan kan ik weer snorren. Best zin in. Vraagje. Er zitten wat roestvlekjes hier en daar op het chroom. Kun je dat wegpoetsen, en zo ja waar kan ik dat het best mee doen?
     
  2. Reckuuza

    Reckuuza #ACHTERBUURTHOOLIGAN#LOMPEBOER#XBWSFINEST#NEKDIE

    Berichten:
    11.416
    Leuk Bevonden:
    17.514
  3. Smirnoff

    Smirnoff Wahed fenomeen.

    Berichten:
    703
    Leuk Bevonden:
    217
    @Reckuuza
    Denk dat je daar prima op kan beginnen, ga nu zelf ook lessen dus weet het niet perfect ofzo maar denk dat het prima kan haha. Letten op het vermogen en of dit geleidelijk verdeeld wordt scheelt al een hele hoop. Kijk anders even op startersmotor.nl :)

    Ik heb daarnaast nog een vraag over het hele 35-kw gebeuren. Ik weet dat je zwaardere motoren ook mag 'knijpen' maar ik kan nergens precies vinden hoe het nu zit. Ik heb een lijst met motoren die geknepen mogen worden, maar moeten deze motoren als dat eenmaal gebeurd is ook opnieuw gekeurd worden bij het RDW? Of is een meegestuurd TÜV-certificaat en een uitdraai van de erkende dealer die het uitgevoerd heeft genoeg?
     
    Reckuuza vindt dit leuk.
  4. Ypuh

    Ypuh Active Member

    Berichten:
    3.250
    Leuk Bevonden:
    203
    Je motor moet 35kw op kenteken zijn en als je hem zelf gaat knijpen moet je hem dus opnieuw laten keuren en op kenteken zetten (kosten €170+). Als je de begrenzing er weer af wilt halen hetzelfde verhaal met bijbehorende kosten. Een TUV certificaat of uitdraai is zeker niet voldoende(!). Hier kom je bij je lokale wijkagent die een oude vriend is van je vader nog wel mee weg, maar in de grote steden absoluut niet. Ook wat betreft verzekering in geval van een ongeluk ben je zwaar de sjaak als je het op deze manier doet.

    Volgens mij kan verder bijna elke motor wel geknepen worden tot 35 kw, maar zou ik met meer dan 600cc niet aan beginnen. Als je een 750cc knijpt wordt het toerental beperkt tot 5.000(?) en kun je dus nooit een keer lekker doortrekken naar de 9.000 toeren. Een geknepen 500/600cc kan nog redelijk toeren maken en is ook onbegrensd wel leuk om mee te beginnen. Daar kun je dus makkelijk 3-4 jaar of langer plezier van hebben.
     
    Smirnoff vindt dit leuk.
  5. Smirnoff

    Smirnoff Wahed fenomeen.

    Berichten:
    703
    Leuk Bevonden:
    217
    Dus het komt er op neer dat ik die set bestel, hem laat installeren, en hem dan opnieuw laat keuren? Top bedankt voor de reactie! :)
     
  6. Ypuh

    Ypuh Active Member

    Berichten:
    3.250
    Leuk Bevonden:
    203
    Yes. Er zijn meerdere manieren om motoren af te voeren en er is voor ieder model/merk wel een beste optie. Als je het door een erkende dealer laat doen kan die hem ook meteen opnieuw op kenteken zetten voor je. Totale kosten voor een afvoerkit + montage + kenteken schat ik op zo'n €250,- tot €350,- en mocht je hem daar aanschaffen valt er vaak wel iets te regelen.

    Wat voor motor zit je naar te kijken?
     
  7. Smirnoff

    Smirnoff Wahed fenomeen.

    Berichten:
    703
    Leuk Bevonden:
    217
    Oh dat zou helemaal mooi zijn! Ik zit nu met m'n gedachte bij een MV Agusta Brutale 675.
     
  8. Ypuh

    Ypuh Active Member

    Berichten:
    3.250
    Leuk Bevonden:
    203
    Prachtige motoren maakt MV Augusta, maar wel met een flink prijskaartje en het zijn ook geen beginnersfietsen. Zo te zien zit je met vol vermogen op 113pk en is het sterk af te raden deze af te voeren naar ~45pk. Ook qua onderhoud, verzekering etc. zijn ze duur en minder betrouwbaar dan de Japanners.

    Misschien is het verstandiger een tussenstapje te nemen met bijvoorbeeld een ER6-n, MT-07 CBF600N of een wat oudere GS500, CBR500 of ER-5? Deze zijn zowel qua rijeigenschappen, vermogen als in onderhoud en maandelijkse kosten beter voor beginners. Mocht je dan over 2 jaar met vol vermogen willen rijden kun je ze waarschijnlijk zonder verlies doorkopen en voor een Street Triple of Brutale o.i.d. gaan.
     
  9. Smirnoff

    Smirnoff Wahed fenomeen.

    Berichten:
    703
    Leuk Bevonden:
    217
    Ja ik weet dat het niet de meest geschikte 'beginnersmotoren' zijn maar als je hem terugvoert moet het qua vermogen te behappen zijn en kan ik na 2 jaar rijervaring er 'echt' van gaan genieten. Althans, dat is mijn redenatie nu. :+
    En qua prijs, tja een Japanner zal waarschijnlijk goedkoper zijn in onderhoud etc. maar qua aanschaf prijs verschilt een MT-07 bijvoorbeeld niet eens zoveel ervan, dus waarom dan niet meteen voor een droomfiets gaan?
     
  10. Ypuh

    Ypuh Active Member

    Berichten:
    3.250
    Leuk Bevonden:
    203
    Een MT-07 kost €7000,- nieuw met garantie en een Brutale kost €10,000 voor een 2 jaar oude.

    Verder denk ik niet dat het mogelijk is om van 113 naar 50 pk te gaan, dan houdt je waarschijnlijk ook nog maar 3.000-4.000 max toeren over terwijl de Augusta pas lekker lost komt bij 7.000 - 8.000 (geeft een beetje hetzelfde onbevredigende gevoel als een leuke stapavond en dan na 2 biertjes naar huis gaan of sex zonder...) Het is dan wel 'maar' 675 cc, waar de ER6-n er 70 pk uit haalt, halen MV Augusta en Triumph 115pk uit dezelfde cilindergrootte.

    En verkijk je er niet op wat het verschil in maandelijkse kosten is. De verzekering, wegenbelasting, kosten van onderdelen, afschrijving etc. zal 2-3x zo duur zijn (dus €300,- t.o.v. van €100,- per maand) en daarnaast is ook het verbruik (1:12 vs. 1:26) meer dan 2x zo hoog.

    Aan de andere kant hou ik je niet tegen hoor, iedereen wil beginnen op zijn of haar droomfiets. Ik zou als eerste motor ook graag een nieuwe MT-07 kopen, maar weet (door veel adviezen gelezen te hebben) dat het niet verstandig is. Een al afgevoerde beginnersmotor kun je voor <€2000,- wel vinden en over 2 jaar zonder verlies doorverkopen. Met de uitrusting, goed beeld van de kosten en rij ervaring opzak kun je vervolgens een veel betere keuze maken. Wie weet past een naked wel helemaal niet zo goed en heb je liever een supersport of juist tourmotor.
     
  11. Smirnoff

    Smirnoff Wahed fenomeen.

    Berichten:
    703
    Leuk Bevonden:
    217
    Het zal vast niet de 'slimme' keuze zijn, maar ik moet alles gewoon op een rijtje gaan zetten. Tot nu toe neig ik toch naar de minder slimme keuze.:+
     
  12. Nerrion

    Nerrion yikes

    Berichten:
    1.402
    Leuk Bevonden:
    177
    Na ongeveer een jaar getwijfeld te hebben over het behalen van m'n motorrijbewijs heb ik vandaag een proefles aangevraagd van een rijschool. Echt super veel zin in, ben benieuwd hoe het gaat zijn om motor te rijden. Bijna 20 jaar dus kan dan voor het A2 rijbewijs gaan.
     
    Smirnoff vindt dit leuk.
  13. Sjorrit

    Sjorrit w0t!

    Berichten:
    1.820
    Leuk Bevonden:
    22
    Technisch kan het maar verzekeringstechnisch niet. Officieel mag een motor die terug gevoerd wordt niet meer dan 70kw hebben.

    Gelukkig voor Smirnoff valt de MV Agusta 675 hier nog wel onder. Ik zal die wel afraden want ik heb een proefrit gemaakt op een 800 en die was kwa gas reactie echt belabbert, van gas dicht naar open schoot die er vandoor waardoor krappe bochten en rotondes een hele uitdaging waren. De MT-07 heb ik ook een aantal keren op gereden en doordat het een 2 cilinder is heeft die ontzettend veel koppel onderin en koppel = snelheidsbeleving waardoor deze veel leuker te rijden is op 35kw.
     
    Tyrant en AnubisNefer vinden dit leuk.
  14. Smirnoff

    Smirnoff Wahed fenomeen.

    Berichten:
    703
    Leuk Bevonden:
    217
    Kleine update van mijn kant:

    Ben nu bijna klaar met lessen, moet 30 augustus m'n avd examen doen (cbr had geen plek voor die tijd =() en heb al een motor gekocht!
    Uiteindelijk heb ik de keuze gemaakt voor een Ducati Hypermotard 796. Kan niet wachten tot ik m'n rijbewijs heb en hem kan ophalen om lekker kilometers te gaan maken!
     
    AnubisNefer, Ypuh en Alexknl vinden dit leuk.
  15. Tyrant

    Tyrant Well-Known Member

    Berichten:
    12.000
    Leuk Bevonden:
    9.557
    Ok, heb nu 2.000 km op een motor gereden en kom tot de conclusie: ik wil sowieso een rijbewijs. Een motor is een volgende zorg.
    Hebben jullie tips om dit zsm te regelen? Ik heb dus al wat ervaring met rijden, dus hoeveel lessen zou ik ong. nodig hebben..? Gewoon een pakketje kopen?
     
  16. Kimi NL

    Kimi NL It's the first page of the second chapter!

    Berichten:
    2.144
    Leuk Bevonden:
    3.360
    Hoe oud ben je?

    je zit namelijk met die leeftijdscategorieën en hoeveel vermogen je mag rijden.
    Als je ouder dan 24 bent is het geen probleem.

    ik heb mijn rijbewijs in 8 lessen gehaald waarvan 2 op een afgesloten terrein met de voertuigbeheersing. Dus 6 op de weg.
    Geen idee wat het beste is.
     
  17. CrazY

    CrazY Nimma City

    Berichten:
    852
    Leuk Bevonden:
    852
    Ik heb een pakket genomen van 8 lessen.
    4 op afgesloten terrein, 4 op de weg.

    Het verkeersgevoel was er al, want ik had daarvoor al 12 jaar mijn autorijbewijs.

    Let idd wel op welke categorie je wilt halen (i.v.m. leeftijd): A, A1 of A2.
    Meer info hierover vind je hier: KLIK
     
  18. Tyrant

    Tyrant Well-Known Member

    Berichten:
    12.000
    Leuk Bevonden:
    9.557
    Ik ga gewoon voor A ja, ben ouder dan 24.
    Ik ga wel gewoon een proeflesje aanvragen. Theorie en AVB moet dan geen probleem zijn. AVD daarna.
    Heb jij AVB+AVD in 8 lessen gehaald? Hoeveel was je dan in totaal kwijt?
     
  19. Kimi NL

    Kimi NL It's the first page of the second chapter!

    Berichten:
    2.144
    Leuk Bevonden:
    3.360
    geen idee, is alweer 6 jaar geleden.

    heb toen direct ook mijn aanhangerrijbewijs gehaald bij de zelfde rijschool, en was samen minder dan 1000
     
  20. CrazY

    CrazY Nimma City

    Berichten:
    852
    Leuk Bevonden:
    852
    Voor mij was het vorig jaar maart.
    Inderdaad AVB en AVD in 8 lessen totaal.

    Ik was toen om en nabij de €650-€700 kwijt.

    Dat was inclusief eigen verklaring, theorieboek, theorie examen en beide praktijk examens.
     

Deel Deze Pagina