1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

De TV-instel Thread

Discussie in 'Xbox Hardware' gestart door joostpolletje, 21 mei 2006.

  1. joostpolletje

    joostpolletje Active Member

    Berichten:
    1.393
    Leuk Bevonden:
    0
    De TV-instel Thread/Calibratieinfo

    Dit topic heb ik geopend omdat, ik toch nog veel zie dat mensen met hun instellingen lopen te kloten.. Zelf pas ik het soms ook nog wel eens aan. Om daarom hier alle instellingen te posten hoop ik dat mensen ermee geholpen kunnen worden. Dit topic is puur om instellingen te posten en eventueel daarover te discussiëren. Wat hier niet behandel gaat worden is over de verdere mogelijkheden/ Of advies aankopen, of iets dergelijks. Hier wordt ook niks behandeld over de mogelijkheden van HD, want daar hebben we de HD-thread voor.


    Merk TV:
    Type nummer:

    Instellingen Games:
    Modus:
    Dig. ruisfilter:
    Spaarstand:
    Contrast:
    Helderheid:
    Scherpte:
    Kleur:
    Kleur Tint:


    Instellingen Films:
    Modus:
    Dig. ruisfilter:
    Spaarstand:
    Contrast:
    Helderheid:
    Scherpte:
    Kleur:
    Kleur Tint:

    Deze instelmogelijkheden zijn voor de Samsung. Het is echter ook mogelijk om andere merken/types tv te posten.

    Instellingen zijn puur smaak gebonden. Echter weten veel mensen toch nog niet echt wat ze willen, en vragen vaak advies. Dit topic is om die mensen op weg te helpen. En de mensen die al lange tijd wat hebben misschien op een andere gedacht te brengen. Kortom je kan er misschien wel wat aan hebben!

    Tevens zijn er ook zogenoemde calibratie dvd’s te koop, Deze dvd behandelt stap voor stap. Alle bovenstaanden functies optimaal in te stellen. De dvd’s zijn hier te koop.
    http://shop.itccomp.nl/N_frame.html?http://shop.itccomp.nl/
    DVE DVD van Joe Kane
    De nieuwe DVD van beeldkenner Joe Kane.
    Deze DVD staat bomvol met testpatronen en een zeer duidelijke uitleg over het gebruik ervan, ook bezit de DVD een unieke manier van speaker calibratie.
    Voor beeld en geluid een absolute topper

    Zelf wil ik ook mijn filmmodus instellen met de DVE-dvd.

    De jongens van deze site calibreren ook je tv. Dit kost wel een bedrag of het moet ik een tour gebeuren, Dan ben je goedkoper uit. Veel mensen zijn laaiend enthiousiast over de calibraties. Zelf laat ik het van de zomer ook doen.

    Ook is er de mogelijkheid om zelf al een beetje je tv te laten calibreren:

    Begin bij uw TV om het contrast naar ongeveer 50% te zetten, de scherpte op 0.
    Zet eventuele digitale opties uit zoals:
    Lightsensor, Kleurverbeteraar, Dynamic XXXXX, Active control etc.

    U zult direct een flinke verbetering zien, dit is ongeveer 20% van de totale impact die een calibratie heeft.


    Wat is een calibratie
    Een display/weergever dient beelden weer te geven met de minst mogelijke verandering aan het origineel.
    Of in simpelere bewoordingen, een display moet het beeld zo goed mogelijk weergeven.

    Voor het afstellen van display's zijn algemene regels opgesteld waarvan de bekendste de kleurtemperatuur is (ook wel grayscale genoemd), de industrie standaard voor deze grayscale is D6500 graden Kelvin.
    Voor meer informatie over deze standaard kunt u dit document lezen.
    Met de correcte grayscale instelling bent u als kijker er van gewaarborgd dat de beelden die de filmmaker heeft opgenomen en bewerkt precies zo worden weergegeven als hij/zij bedoelt heeft.

    Maar dat is niet het hele verhaal.
    Buiten de grayscale calibratie wordt aandacht besteed aan de volgende punten:
    Plasma's:
    * Grayscaling
    * User settings
    * Digitale opties
    Standaard TV's:
    * User instellingen (als Contrast, Brightness, kleur, ...)
    * Digitale opties
    * Geometrie
    * Eventueel aanpassen van Red Push
    RPTV's:
    Alle bovenstaande +
    * Convergentie
    * Eventuele Focus
    * Eventuele maskering binnen de kast
    Digitale projectoren:
    * User instellingen
    * Ophanging en focus
    CRT projectoren:
    Alle bovenstaande +
    * Eventuele astigmatisme
    * Eventuele G2 instellingen
    * Mechanische setup
    * Mechanische Focus
    * Electronische Focus
    * Ophanging
    * Fosfor optimalisering
    Daarnaast zullen alle displays beoordeeld worden op fouten die niet in de toestellen voor horen te komen. Bij verschillende calibraties komt het voor dat een toestel door de calibrateur wordt afgekeurd. Gelukkig gebeurt dit niet vaak, als dit bij u gebeurt kunt u rekenen op een goede support van ITC Home Theater welke er zorg voor zal dragen dat u garantie krijgt op uw toestel als mede dat u, of gratis of tegen een kleine vergoeding, de calibratie opnieuw gedaan krijgt.
    Na elke calibratie krijgt u als gebruiker een rapport met daarop een voor en na situatie van uw weergever. Wij adviseren de calibratie elk jaar (of lampwissel) bij te houden, let wel dit is niet verplicht en uw TV zal ook na een jaar nog steeds een beter beeld geven dan een ongecalibreerde weergever, maar voor het echt optimaal houden is een jaarlijkse onderhoud beurt te adviseren, deze gebeuren ook bijna altijd tegen gereduceerd tarief.

    Waarom wordt dit niet door de fabrikant gedaan ?
    Dit is denk ik de meest gestelde vraag. Het antwoord is redelijk simpel.
    "Er is niemand die klaagt".
    Op zich is het voor de fabrikant niet moeilijk om een grayscale calibratie standaard op hun toestellen uit te voeren, geometrie is echter een ander probleem. De plek waar de TV staat is belangrijk voor de geometrie en een plaatsing aan de ene kant van de kamer KAN een verschil opleveren met een plaatsing aan de andere kant van de kamer (KAN hoeft niet). Ook de DVD speler kan invloed hebben op bv de rasterplaatsing. Meestal zal ook het advies zijn om voor de geometrie de DVD speler en de weergever tegelijkertijd te laten calibreren.

    De grayscale wordt vaak door de fabrikant op een hogere temperatuur geplaatst omdat bij de demo van de TV het dan lijkt alsof het wit witter is (er is altijd teveel blauw aanwezig in een TV), ook ziet het gehele beeld onder de TL verlichting er wat frisser uit.

    De reden dat het contrast en scherpte van een TV uit de doos zo verschrikkelijk hoog staan is ook een commerciele zet, in een showroom omgeving met verschillende TV's op een matige bron heeft de klant vaak een zgn "scan look", dit houdt in dat hij/zij snel langs de televisie's kijkt en degene zal kiezen die het helderste beeld heeft met de hoogst mogelijke scherpte.
    Het feit is echter dat als mensen thuis zijn de weergever er altijd anders uit ziet dan in de showroom, en toch is dat niet waar. Alleen de omgeving en de persoon zelf zijn veranderd. De omgeving is totaal anders en de persoon zelf neemt nu echt de tijd om eens goed te kijken, wat dan direct opvalt zijn de volgende dingen:
    * Blooming
    alle witte vlakken zetten uit (goed te zien bij bv Menu's of luchten)
    * Halo's
    Om hoogcontrast gedeeltes loopt een soort halo, of waterrand
    * Blacklevel
    Vaak niet goed te krijgen, of te weinig detail in het zwart of totaal geen zwart
    * Red Push
    Bij een voor het gevoel goede kleurverzadiging heeft iedereen een kreeften gezicht
    * Scherpte, de wormpjes
    Hoewel het lijkt alsof het beeld scherp is ziet de kijker toch witte lijntjes die wat trillen (wormpjes) en vaak overdreven aftekeningen, terwijl kleine details volledig verdwenen lijken te zijn.
    * Pulserend beeld
    Bij donkere scenes een duidelijke cut in het zwart en bij heldere scenes een duidelijke boost van het zwart.
    etc. etc.
    Bij de calibratie worden al deze problemen/artifacts aangepakt en of volledig opgelost of acceptabel gemaakt.


    Ik hoop jullie hiermee voldoende geïnformeerd te hebben..

    Succes,


    Hieronder mijn instellingen:
    Merk TV: Samsung
    Type nummer: LE32R71

    Instellingen Games:
    Modus: Game Mode
    Dig. ruisfilter: Uit
    Spaarstand:Middel
    Contrast: 70
    Helderheid: 50
    Scherpte: 30
    Kleur: 60
    Kleur Tint: Normaal


    Instellingen Films:
    Modus: Film (heb dit gedaan omdat hier dyn.contrast uit staat)
    Dig. ruisfilter: Uit
    Spaarstand: Middel
    Contrast: 70
    Helderheid: 65
    Scherpte: 0
    Kleur: 65
    Kleur Tint: Warm1
     
    Laatst bewerkt: 22 mei 2006
  2. Lethal AK47

    Lethal AK47 Broodje kroket is leven XBW.nl VIP

    Berichten:
    10.739
    Leuk Bevonden:
    4.204
    Sorry, maar de digitale ruisfilter kan je gewoon aanlaten want dat heeft alleen invloed op TV-uitzendingen en je scherpteinstelling is ook een beetje laag alleen dat moet je zelf weten. Ik vind het niks zo laag!

    Maar goed, ik heb de volgende instellingen:
    Merk TV: Samsung
    Type nummer: LE32R72B

    Instellingen Games:
    Modus: Game Mode
    Dig. ruisfilter: N.v.t.
    Spaarstand: Uit
    Contrast: 80
    Helderheid: 50
    Scherpte: 60
    Kleur: 50
    Kleur Tint: Normaal

    Instellingen Films/TV:
    Modus: Dynamisch
    Dig. ruisfilter: N.v.t./Aan
    Spaarstand: Uit
    Contrast: 80
    Helderheid: 50
    Scherpte: 80
    Kleur: 50
    Kleur Tint: Normaal

    Omdat ik het dynamische gebeuren helemaal niks vindt, heb ik in het servicemenu het beeld geopitimaliseerd en het dynamische contrast en dimmen uitgeschakeld. Ook heb ik de zaptijd versnelt.

    Let op:
    Ik raad alleen mensen met technische aanleg aan om het servicemenu te betreden. Als leek zal je met een kryptogram te maken krijgen en je gaat snel de fout in. Mocht je vragen hebben over het optimaliseren van je toestel of het versnellen van de zaptijd, kun je me een PM sturen!
     
    Laatst bewerkt: 22 mei 2006
  3. AgentSmith

    AgentSmith Guest

    Goede thread !
    Ik heb de Samsung LE32R72 B

    Wat zijn hier de beste instellingen voor ?
     
  4. SabZero NL

    SabZero NL Sexyback

    Berichten:
    1.346
    Leuk Bevonden:
    5
    Kijk boven je ?
     
  5. joostpolletje

    joostpolletje Active Member

    Berichten:
    1.393
    Leuk Bevonden:
    0

    Ook is er de mogelijkheid om zelf al een beetje je tv te laten calibreren:

    Begin bij uw TV om het contrast naar ongeveer 50% te zetten, de scherpte op 0.
    Zet eventuele digitale opties uit zoals:
    Lightsensor, Kleurverbeteraar, Dynamic XXXXX, Active control etc.

    U zult direct een flinke verbetering zien, dit is ongeveer 20% van de totale impact die een calibratie heeft.

    Je hebt trouwens PM.

    @AgentSmith Lethal en ik hebben allebei dezelfde kijk daar eens na!
     
  6. TiNuSsssss

    TiNuSsssss Active Member

    Berichten:
    143
    Leuk Bevonden:
    0
    Merk TV:confused:harp
    Type nummer: LC 32P50E LCD TV PAL


    Instellingen Games:HD 1080i
    Modus:HD
    Dig. ruisfilter:nvt
    Spaarstand:nvt
    Contrast:nvt
    Helderheid:nvt
    Scherpte:nvt
    Kleur:nvt
    Kleur Tint:nvt


    HDTV teh pwn! hehehhe
     
  7. SabZero NL

    SabZero NL Sexyback

    Berichten:
    1.346
    Leuk Bevonden:
    5
    Kijk daar hebben we wat aan !:{

    p.s Iemand de instellingen van de Samsung LE26M51B
     
  8. The_Gamer

    The_Gamer Metal Gear Solid Fan

    Berichten:
    311
    Leuk Bevonden:
    4
    Ik heb het altijd op hetzelfde staan. Ik denk niet dat dit de perfecte instellingen zijn, maar wel het beste wat ik ervan kon maken:

    Merk TV: Sony Bravia
    Typenummer: KLVS26A10E
    Beeldinstelling: Gebruiker
    Contrast: 85
    Helderheid: 57
    Kleur: 55
    Beeldscherpte: 12
    Verlicht: 5
    Kleurtint: Neutraal
    Ruisonderdrukking: Uit
     
  9. Aleko

    Aleko Niet? Nou, dan toch!

    Berichten:
    795
    Leuk Bevonden:
    0
    Merk TV: Samsung
    Type nummer: LE26M51

    Instellingen Games/Films:
    Modus: Dynamisch
    Dig. ruisfilter: Aan
    Spaarstand: n.v.t.?
    Contrast: 60
    Helderheid: 50
    Scherpte:60
    Kleur:40
    Kleur Tint: koel 2
    en
    Dynamisch Contrast: aan
    Lichtsensor: uit

    Ben erg benieuwd wat anderen hebben. Leuk om eens te proberen :thumbs:
     
  10. Seda

    Seda Active Member

    Berichten:
    411
    Leuk Bevonden:
    1
    Hey gasten,

    ik was zo even ook een beetje aan het kooien met mijn instellingen van mijn samsung le32m61b, tot het moment dat een maat van me vertelde dat je bij een net nieuwe lcd het contrast de eerste 200 uur op 50 moest zetten. Zo kon het scherm rustig ' inbranden'. Dit verlengt de levensduur van het toestel . Is dit bullshit of is het aangeraden het op te volgen.
     
  11. Aleko

    Aleko Niet? Nou, dan toch!

    Berichten:
    795
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik vind persoonlijk dat het flauwekul is. Als het echt nodig was, had de fabrikant het wel in de handleiding gezet :)

    Ik heb het iig niet gedaan. Tegen de tijd dat hij 'op' is koop ik wel weer een nieuwe True HD TV van 2 meter doorsnee 8) :+
     
  12. Lethal AK47

    Lethal AK47 Broodje kroket is leven XBW.nl VIP

    Berichten:
    10.739
    Leuk Bevonden:
    4.204
    Da's gewoon bullshit, want je kan zo'n toestel instellen naar je eigen smaak zonder invloed op de werking alleen is het wel raadzaam om de eventuele lichtsensor uit te schakelen, want dat heeft wel invloed op de levenduur en dit geval de backlight. En dat is geen bullshit! ;)
     
  13. Aleko

    Aleko Niet? Nou, dan toch!

    Berichten:
    795
    Leuk Bevonden:
    0
    Waarom zou die lichtsensor wel uitmaken? Die zit er toch ook niet voor niks op? Lijkt me sterk als hij door die sensor wel extra snel kapot gaat....:{
     
  14. Lethal AK47

    Lethal AK47 Broodje kroket is leven XBW.nl VIP

    Berichten:
    10.739
    Leuk Bevonden:
    4.204
    Die lichtsensor is om het beeld te optimaliseren, maar normaal gesproken blijft de backlight continu branden en met die lichtsensor verspringt de backlight van licht naar donker en andersom en dat beïnvloed de levensduur. Continu aan is beter en dat geldt voor meer electronica!
     
  15. Aleko

    Aleko Niet? Nou, dan toch!

    Berichten:
    795
    Leuk Bevonden:
    0
    Aah op die manier. Nu je het zegt, daar heb ik inderdaad wel eens van gehoord. Maar goed, ik heb die sensor toch al uit staan. Vind het alleen maar irritant dat elke keer het beeld donkerder/lichter wordt.
     
  16. joostpolletje

    joostpolletje Active Member

    Berichten:
    1.393
    Leuk Bevonden:
    0
    Het flikkerende beeld is idd een zeer vervelende eigenschap
     
  17. Aleko

    Aleko Niet? Nou, dan toch!

    Berichten:
    795
    Leuk Bevonden:
    0
    Mijn ouders hebben een philips breedbeeld tv van ongeveer 7 jaar oud ofzo. Die heeft ook zo'n sensor. Maar die werkt perfect. Die doet het heel geleidelijk en hoeft het niet bij elke zender te doen. Dat doet mijn samsung wel. elke keer als je zapt stelt hij bij elke zender de felheid opnieuw in en dat is irritant. De philips neemt de felheid van de vorige zender gewoon mee in het geheugen. De stapjes zijn ook te groot, de philips doet het veel geleidelijker zodat het bijna niet opvalt.

    Ook het automatisch aanpassen van het beeldformaat is bij de philips veel beter. Die haalt automatisch van de boven en onderkant een stukje van het beeld af, waardoor je geen platgedrukte mensen krijgt. Hij doet dit zo, dat altijd de ondertiteling in beeld blijft maar bijvoorbeeld het logo van de zender haalt hij wel gewoon weg als het moet. Ik ben dit bij nog geen enkel andere tv tegengekomen die dit ook zo goed kan. Mijn Samsung haalt helemaal geen stukjes van het beeld en schakelt ook niet over als er boven en onder zwarte balken in beeld staan. En dan heb ik hem wel op auto-breed staan:{

    Wat deze 2 punten betreft heb ik veel liever de philips! _O_ Maarja, dat is weer zo'n grootte CRT bak en kan geen HD aan :+ Dus toch maar de samsung gedaan :) :)
     
  18. Lethal AK47

    Lethal AK47 Broodje kroket is leven XBW.nl VIP

    Berichten:
    10.739
    Leuk Bevonden:
    4.204
    Smartzoom mis ik indd ook wel een beetje, maar voor de rest ben ik zeer tevreden over Samsung. De zaptijd is ook wat lang, maar dat is gelukkig te verhelpen. Verder heb ik eigen geen minpunten! :thumbs:
     
  19. Judge

    Judge The Judge

    Berichten:
    176
    Leuk Bevonden:
    0
    Merk TV: Sony Bravia
    Typenummer: KLVS32A10E
    Beeldinstelling: Gebruiker
    Contrast: 85
    Helderheid: 64
    Kleur: 40
    Beeldscherpte: 15
    Verlicht: 5
    Kleurtint: Koel
    Ruisonderdrukking: Aan

    deze instelling zorgen sowieso ervoor dat je geen artefacts meer hebt in shaduwen (die 64 van brightness doet dit). sowieso vind ik de kleuren wat realistischer overkomen met 40.. 15 scherpte heb ik ook aangezet(standaard)

    de kleurtint op koel vind ik ook net wat mooier. :) hoewel ik dat pas laatst veranderd heb, maar nu alsk hem terug zet op neutraal..vind hem toch wat te 'warm' worden.
     
  20. AgentSmith

    AgentSmith Guest

    Van de week ingesteld, ik vond het maar knudde op de Samsung 72B versie.
    Veels te donker allemaal. Heb het weer teruggezet naar me favo stand.
     

Deel Deze Pagina