1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

[Discussie] "******" als scheldwoord.

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Acolyptus, 11 okt 2008.

  1. Biba

    Biba Active Member

    Berichten:
    1.232
    Leuk Bevonden:
    0
    Is het niet eens tijd voor een poll waarin de members kunnen stemmen of die sterretjes eens een keer weg kunnen? Volgens mij vind iedereen het maar idioot hier, vraag me ook echt af wie dit ooit heeft ingevoerd?
     
  2. CaptnCook

    CaptnCook Active Member

    Berichten:
    8.478
    Leuk Bevonden:
    10
    We houden er ook rekening mee dat hier veel jonge gebruikers geregistreerd zijn. Daarnaast zijn we een algemeen gamesforum waar van je wordt verwacht om fatsoenlijk Nederlands te praten. Het is niet nodig om op een forum bepaalde scheldwoorden te gaan gebruiken (want daar word het woord meestal voor gebruikt, dat is in het verleden wel gebleken). Het liep een tijd terug echt uit de hand met het gebruik van het woord in kwestie. Hier hebben we dan ook veel reports / klachten over gehad. Vandaar dat is besloten het woord op deze manier weer te geven. Het woord in kwestie floept er bij de jeugd tegenwoordig netzo makkelijk uit als de woorden gaaf, shit, klote etc.....Het begint een MSN taaltje/cultuurtje te worden en dat is op een gamesforum niet de bedoeling/nodig.
     
  3. Rydan

    Rydan Active Member

    Berichten:
    1.652
    Leuk Bevonden:
    18
    Inderdeed, gewoon abn plox.

    Edit: om het een "beetje" nuttige post te houden, bij mij floept het er af en toe ook wel eens uit. En dan echt uit frustratie, vind het wel nogal onnodig om het in elke zin als Bijvoeglijk naamwoord erbij te plakken. Veel schijnen er het wel nodig te vinden. Ach eerst ergerde ik me er echt mateloos aan, maar op een gegeven moment trek ik me er gewoon niet zoveel meer van aan.

    Snap overigens wel dat mensen het storend vinden, maar word in mijn omgeving zoveel gebruikt dat het toch geen nut heeft om je er aan te gaan ergeren etc.
     
    Laatst bewerkt: 13 okt 2008
  4. CylonNL

    CylonNL Active Member

    Berichten:
    833
    Leuk Bevonden:
    0
    ****** als scheldwoord acceptabel? : Ja.

    Net zo acceptabel als: Homo, mongool, tyfus etc.
    Iig, het komt erop neer dat iedereen vaak wel één van zulk soort scheldwoorden gebruikt, en het aanstoot nemen aan één v/d andere die eenzelfde catogorie valt zou inderdaad hypocriet wezen.

    Ik zelf betrap me er ook vaak op dat ik het woord ****** als scheldwoord gebruik, vooral als ik erg pissed ben. Dat is nu alweer een tijdje geleden, en ik probeer het mezelf echt af te leren. Niet zo zeer uit respect voor diegene die er aanstoot aannemen, maar meer omdat het gebruik van zulke, harde, want het zijn harde scheldwoorden, toch wel een beetje je niveau naar beneden haalt. Zeker als ik zulk soort woorden gebruik in het bijzijn van vreemden, of mensen die ik net ontmoet heb.

    Edit: Grappig dat als ik ****** typ, dat er sterretjes komen, dacht dat de OP dat expres had gedaan.
     
  5. appie21

    appie21 Active Member

    Berichten:
    3.899
    Leuk Bevonden:
    22
    Goed ik heb ook een nieuw scheld woord (ik zie dat je het woord mongool gebruikt (wat mij echt heel pijn doet.)

    ik heb vandaag een nieuw scheld woord. "CylonNLislelijk" . jij kookt nu toch ook van woede als mensen dat tegen jou gaan zeggen...

    Daarom gewoon wat de moderator hier een paar posts zegt: Dit ees een gamers form gebruik geen scheld woorden. Waarom zou je het doen als je er iemand anders zoveel pijn mee kunt doen!

    Hou het gewoon netjes hier en probeer gewoon nrmaal nederlands te bekken (Als dat nodig is!)
     
  6. Acolyptus

    Acolyptus Active Member

    Berichten:
    170
    Leuk Bevonden:
    0
    Je kan toch niet iemand de schuld geven dat ze met iets schelden terwijl dat helemaal niet op jouw gericht is? Zo kunnen we natuurlijk door blijven gaan he, als iemand kut in het openbaar zegt ga ik toch ook niet jankend opspringen en die persoon helemaal aan gort meppen omdat mijn zusje een kut heeft?
     
  7. appie21

    appie21 Active Member

    Berichten:
    3.899
    Leuk Bevonden:
    22
    ik ga ook niet meppen! Maar vind je het ook normaal als dan een ernstige ziekte uit schreeuwd? mag je hem/haar er dan niet op aanspreken?
     
  8. Jradman

    Jradman Active Member

    Berichten:
    398
    Leuk Bevonden:
    0
    Wat bedoel je daarmee? Dat de jonge gebruikers zich eerder gekwest zullen voelen? Of dat de jonge gebruikers het juist vaker gebruiken..

    Verder kan ik wel begrijpen waarom het toen gecensureerd werd, maar ik zie de laatste tijd vrij weinig van dit soort woordgebruik langskomen. Ligt misschien ook aan waar ik rondhang. :+
     
  9. Dusky Demon NL

    Dusky Demon NL Daan

    Berichten:
    5.436
    Leuk Bevonden:
    213
    Ik moet zeggen dat ik het woord ook wel eens als scheldwoord gebruikte. Dat is dan echt uit frustratie en ik gebruikte het ook echt heel zelden als een soort extreem scheldwoord. Maar sinds een goede vriend van me ongeneselijk ziek er aan is denk ik toch wel ff 80 keer na voor ik het zeg. Sommige van die straatschoffies zeg maar die gebruiken het echt te vaak en zonder enig nut (en dan kun je nog de discussie aangaan over het nut van scheldwoorden). Kenker dit kenker dat. Nou zulke jochies moeten ze echt ff een lesje bijbrengen.

    En over die jonge gebruikers: Ik ben het met Jradman eens, dat dat grote onzin is. Voor de rest heeft Alonso volkomen gelijk.
     
  10. Acolyptus

    Acolyptus Active Member

    Berichten:
    170
    Leuk Bevonden:
    0
    Tuurlijk mag je er iemand op aanspreken, maar je word er tegenwoordig zo op aangekeken alsof je iemand koud hebt gemaakt, terwijl die zelfde mensen die je erop aanspreken er vrolijk op los schelden met andere ziektes..
     
  11. Danger

    Danger XBW Groentje

    Berichten:
    2.146
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik ben het ook compleet eens met Jradman, dat censureren van een simpel woord is net zo kansloos als ermee schelden. Tuurlijk kan het bij mensen vervelende herinneringen oproepen maar dit kan net zo goed met auto-ongeluk, hartaanval, hartinfact, de griep, piemel, verkrachten, tyfus et cetera. Moet je die dan ook allemaal gaan censureren?

    Ik vind het argument op basis van leeftijd zwak. Als ik wil zeggen mijn oma is overleden aan ****** zou dit niet "mogen". Als wij willen discussieren, zoals hier over het woord ****** in de maatschappij of whatever, "mag dit niet". Doe dan gewoon goed modereren en als je het woord kankér in die context gebruikt ziet worden ook straffen. Censureren is echt kinderachtig beetje zoals het K3, bert en ernie en het jeugdjournaal forum. Kortom, de "jongere gebruikers" mogen wel screenshots van games als manhunt hier zien, afgehakte hoofden, pistolen, bloed, moord zien maar een woord welke ze in de maatschappij bijna dagelijks tegenkomen in verschillende contexten zou verboden zijn? Nogal scheef als XBW dan ook daadwerkelijk een opvoedfunctie wil hebben.
     
  12. Biba

    Biba Active Member

    Berichten:
    1.232
    Leuk Bevonden:
    0
    Helemaal waar, en nog briljant ook_O_
     
  13. CylonNL

    CylonNL Active Member

    Berichten:
    833
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik snap je punt Appie21, maar neem ook in acht, dat mensen het vaak helemaal niet zo bedoelen, en t op één of andere manier verdomd lastig is af te leren. Ik ben hard op zoek naar mensen die niet één woord uit mijn vorige post gebruiken als scheldwoord.

    Maar ik kan me er helemaal in vinden dat normaal Nederlands veel beter is, en ben ook blij dat xbw nagenoeg scheldwoord vrij is. :)
     
  14. Lenny-t

    Lenny-t Melted Forest XBW.nl VIP

    Berichten:
    12.445
    Leuk Bevonden:
    79
    Oke dat kan en dat begrijp ik ook, maar bijvoorbeeld: als iemand hier op 't forum zijn hart wil luchten omdat zijn vriendin/moeder/oma kânker heeft en ervaringen met andere members wil delen, als hij dan een topic maak en er staat in de titel: "mijn vriendin/moeder/oma heeft ******, help!" dat staat ook 'n beetje raar.. :+
     
  15. de bengel

    de bengel Holy Fuck-nuts!

    Berichten:
    609
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik denk dat veel mensen het met me eens zijn als ik zeg dat op het forum het woord ****** alleen in zijn echte betekenis gebruikt mag worden (om bijv. te melden dat een bekende de ziekte heeft).

    Op het moment wordt er niet/zeer weinig gescholden met ******. De mods en admins zouden het kunnen aankijken hoe het gaat. En als er dan toch gescholden wordt, een waarschuwing oid geven.
    Mocht het uit de hand lopen, dan het woord weer censureren.
     
  16. Gerjan

    Gerjan XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    6.685
    Leuk Bevonden:
    221
    Zijn al die zaken die jij noemt scheldwoorden (op tyfus na)? ;)

    Het gebruik is denk ik niet in verhouding met elkaar. Het woord zal vaker als scheldwoord in plaats van een aanduiding van een ziekte gebruikt worden.
     
  17. *NERAZZURRI*

    *NERAZZURRI* Active Member

    Berichten:
    1.016
    Leuk Bevonden:
    12
    Het argument was dat 'k*nker' nare herinneringen op kan roepen. Dat kunnen die woorden ook.
     
  18. Tsux

    Tsux Active Member

    Berichten:
    1.889
    Leuk Bevonden:
    0
    Naja, ik vind wel dat er een beetje rekening gehouden mag worden in de denkwijze hier, dat:
    'kut'
    natuurlijk een HELE andere lading heeft dan
    '******'

    maar goed, tyfus en tering liggen dan weer wel in dat straatje en dat zijn toch wel de meest gebruikte scheldwoorden op 'shit' en 'kut' na dan.

    Maar wellicht dan over 100 jaar het woord '******' ook gewoon net zo 'normaal' is als tering en tyfus. Zou me niks verbazen. Zeker als je ook nog artiesten zoals de Jeugd van Tegenwoordig en Steen (rapper) hebt waarbij iedere 10 seconde het woord ****** voorbij komt zetten.
     
  19. de bengel

    de bengel Holy Fuck-nuts!

    Berichten:
    609
    Leuk Bevonden:
    0
    misschien hebben ze over 100 jaar al wel een geneesmiddel gevonden tegen ******, net zoals ze dat bij tering en tyfus hebben gevonden, dan mag het van mij wel normaal worden.
     
  20. Gerjan

    Gerjan XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    6.685
    Leuk Bevonden:
    221
    En mijn tegenargument was dat dat geen scheldwoorden zijn. 8)
     

Deel Deze Pagina