1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

[Discussie] Bestaat er buitenaards leven?

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door DulleNL, 24 jan 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Pitakaas

    Pitakaas Guest

    Grappig dat zoveel mensen niet geloven in buitenaards leven. Terwijl de discussie helemaal niet zo moeilijk hoeft te liggen. Probeer eerst eens aards leven te definiëren. Volgens wikipedia betekend leven: Met leven worden over het algemeen organismen aangeduid die kunnen groeien en/of zich kunnen vermenigvuldigen..
    Ik denk dat iedereen zich wel kan vinden in die definitie, toch?
    Nu is het niet zo moeilijk om te begrijpen wat allemaal valt onder buitenaards leven. Dit zijn dus gewoon organismen die zich kunnen vermenigvuldigen, maar niet op onze aarde leven. Waar de meeste mensen lijken te denken aan marsmannetjes (ik heb E.T. en marsmannetjes al langs zien komen in deze discussie), is een miniscule microob dus ook 'leven'. Omdat onze kennis over onze heelal zo miniem is, hebben we nog geen microben oid gevonden op een andere planeet anders dan onze eigen Aarde. Maar, wat zouden de kansen zijn dat er 1 planeet is waar wel deze microscopisch kleine bacteriën rondlopen?
    Daarvoor moeten we 2 dingen weten. 1) wat is er nodig voor leven en 2) hoeveel planeten voldoen aan deze criteria.

    Om te beginnen bij 1). Om leven te schenken aan bacteriën is er in ieder geval vocht, oftewel water oftewel watermoleculen nodig. Zoals we zelf weten, heeft de Aarde dit in overvloed. Dit was punt 1. Ja echt, er is alleen maar water nodig om leven te schenken. Sommige mensen denken dat het niet warmer mag zijn dan 70 graden Celsius of kouder dan -20 graden Celsius, maar waarom zou dit zou zijn? We kunnen al heel veel leren van onze eigen Aarde. Voor lange tijd werd aangenomen dat bv. op plekken als onder het landijs van de zuidpool geen leven was. Echter, boringen hebben aangetoond dat er wel degelijk microfoben en microben te vinden zijn. Dit gebeurt dus op 8 km diepte. Geen zonlicht, barre temperaturen en geen voedsel. Toch is hier leven.
    Conclusie: voor leven, en dus buitenaards leven is weinig nodig.

    Op naar punt 2. Om te kijken hoeveel planeten er zijn waar water zijn, moeten we uiteraard gaan schatten. Allereerst het totaal aantal planeten. Kijkend naar het aantal sterren en sterrenstelsels, wordt het aantal geschat op biljoenen. Oftewel, ontelbaar veel planeten. Wat zou de kans zijn dat er meerdere planeten zijn waar leven mogelijk is? Als je niet in buitenaards leven geloofd, is het erg merkwaardig dat je wel in het leven op Aarde geloofd. Als je de kans van buitenaards leven klein schat, is de kans dat er alleen leven op Aarde is nog kleiner. Niet geloven in buitenaards leven heeft een kans van 1 op biljoenen. Nihil dus.

    Betekend dat dus dat er intelligent leven in het heelal te vinden is? Nee. Betekend het dat wij ooit contact zullen maken met ander leven? Nee.
    Toch is het helemaal niet zo vreemd dat er best 'leven' kan bestaan op andere planeten, het is maar wat je onder leven verstaat.

    Oja, en UFO's bestaan ook. Definitie: UFO= ongeïdentificeerd vliegend voorwerp (Nederlands). Oftewel, een voorwerp dat door de lucht vliegt, en de waarnemer weet niet wat het is. Dit zou dus gewoon een melkpak kunnen zijn in principe. Wie zegt dat het per sé vliegende schotels moeten zijn? Of mannetjes met voelsprieten? Een hemellichaam, meteoriet, satellieten en vliegtuigen zijn ook deels UFO's. Totdat de waarnemer pas kan concluderen dat het een meteoriet is oid.

    Nu mijn eigen mening nog even: Ja, ik geloof in buitenaards leven, maar dit leven heeft geen intelligentie zoals wij dat hier op Aarde kennen. Ik geloof totaal niet in vliegende schotels en alien's, en vind het ook lachwekkende theoriën. Edit: ik zie dan ook totaal niets aanneembaars in de startpost staan.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 28 feb 2009
  2. SPiRiT

    SPiRiT lekker scheuren

    Berichten:
    65
    Leuk Bevonden:
    2
    Is it a bird? Is it a plane? No! Its a flying melkpak! :lol:

    Even commentaar over buitenaards leven en de aanwezigheid van water, klinkt misschien raar maar ik heb nooit echt begrepen waarom er per se een link zou moeten zijn tussen die twee.

    Water komt wel heel erg veel voor in het heelal, bijna overal, gewoon vanwege het feit dat waterstof, de H van H2O nou eenmaal het aller simpelste element is, en daarvan heb je er dus twee nodig en zuurstof, de O, is wel wat zwaarder en ingewikkelder te vormen, maar is nog steeds het op 7 na simpelste element, van de totaal ongeveer 70 natuurlijke elementen die we kennen.

    De combinatie H2O (wat water is) is gewoon 1 van de allersimpelste en meest stabiele moleculen die er mogelijk zijn, en vormt zich overal makkelijk als ze allebei aanwezig zijn. Vandaar dat het ook bijna overal zal zijn.

    als je dit niet snapt, want daar moet je wel een klein beetje scheikunde voor snappen maar alleen de basis, vraag het dan eens aan je scheikunde leraar als je die hebt, die legt dat vast graag uit en vind de combinatie met leven misschien ook wel interresant

    Maar dus is bijna overal water, en als er ook overal leven is zullen die bijna altijd samen bestaan, maar nodig is het volgens mij helemaal niet, leven past zich aan de omgeving aan (evolutie theorie) en als daar vooral veel water is wordt dat water ook waarschijnlijk gebruikt als fundamenteel onderdeel, maar volgens mij hoeft dat niet per se.

    Water vervangen door elke andere vloeistof moet mogelijk zijn, ligt er maar net aan wat het meeste voorkomt op de planeet waar leven zich verder ontwikkeld.

    En over het onstaan van leven lijkt het me best mogelijk dat bacterieen, wat misschien wel de basis is geweest voor al het leven overal, misschien wel gewoon ooit in de ruimte zelf zijn ontstaan, in wolken van organisch materiaal, die overal schijnen voor te komen en niet echt speciaals zijn. Ze hebben daarnaast ook helemaal geen zwaartekracht nodig, want op die micro schaal is zwaartekracht bijna verwaarloosbaar, en ze lijken juist gemaakt voor een omgeving waar totaal geen zwartekracht (edit, ik bedoel natuurlijk zwaartekrach, zwartekracht wel een grappig woord maar een typefout) aanwezig is. Denk dan aan zo'n Amoebe achtig beestje in water.

    Ook kan een bacterie geloof het of niet, een inslag van een meteoriet waar het zich in of op bevindt met wat geluk overleven, en zo planeten 'besmetten' met leven. Evolutie doet dan de rest wel.
     
    Laatst bewerkt: 2 mrt 2009
  3. *NERAZZURRI*

    *NERAZZURRI* Active Member

    Berichten:
    1.016
    Leuk Bevonden:
    12
    Het gaat er om dat water een voorwaarde is voor leven zoals wij het kennen.
     
  4. svennies

    svennies Active Member

    Berichten:
    575
    Leuk Bevonden:
    11
    En niet alleen dat, maar wil er op een planeet leven ontstaan dat vergelijkbaar is met de onze ,zal die planeet er nét dezelfde condities op moeten nahouden wat de baan om een ster betreft,de aanwezigheid van andere planeten in de relatieve nabijheid met een véél sterkere aantrekkingskracht ,nét zoals in ons zonnestelsel.
    En moet die planeet wat verdeling van water én landmassa's ook al vergelijkbaar zijn om het leven eenzelfde ontwikkelingskans te bieden dan hier op aarde het geval is....

    Nu al wordt de thesis in het leven geroepen dat binnen zo'n 250 miljoen jaar de drift van de continenten er terug voor gaat zorgen dat er één grote landmassa ontstaat,net zoals lang geleden in het pangea...

    Voeg daarbij nog het feit dat de zon dan een grotere hitte zal afleveren die het leven op de aarde voor het grootste deel gaat wegvagen aangezien een groot deel van die landmassa zal veranderen in één grote woestijn en de kuststreken voortdurend zullen gegeseld worden door zware stormen...
     
  5. *NERAZZURRI*

    *NERAZZURRI* Active Member

    Berichten:
    1.016
    Leuk Bevonden:
    12
    Ik kan niet wachten \o/

    Wat is het toch jammer dat je als mens niet mee zult maken hoe de aarde, de techniek en het universum zich de komende miljarden jaren gaan ontwikkelen. Ik wil niet sterven zonder antwoord te krijgen op de grootste vragen des levens :'-(

    Dat idee vind ik echt vreselijk.
     
  6. Pitakaas

    Pitakaas Guest

    Miljarden jaren? Ik denk niet dat onze zon nog miljarden jaren zal bestaan.
     
  7. svennies

    svennies Active Member

    Berichten:
    575
    Leuk Bevonden:
    11
    En toch zul je dat feit wél moeten aanvaarden....

    Vanaf het moment dat de eerste mensachtigen hun stappen op de aarde plaatsten tot het moment dat ze konden wat van vogels normaal vinden,vliegen dus,hebben ze een paar duizend jaar over gedaan....

    Nu dromen we van de ruimte,weliswaar zal de volgende stap,ruimtereizen zoals we het graag in science fictionfilms zien wel sneller gebeuren,maar niet zo snel opdat wij het zélf nog zullen mogen aanschouwen...

    Zo beperkt zijn we technisch gezien nog altijd ....

    Gevangenen van onze eigen planeet....

    Alléén onze fantasie blijkt onbeperkt te zijn aangezien we daarin al het héle heelal verkend hebben...

    Nu alleen nog omzetten naar de werkelijkheid...
     
  8. svennies

    svennies Active Member

    Berichten:
    575
    Leuk Bevonden:
    11
    De schatting is momenteel dat de zon zowat op het midden van haar levensduur zit,en nog zo'n kleine 5 miljard jaar moet kunnen meegaan....
     
  9. DulleNL

    DulleNL I'm a little teapot Magic Member

    Berichten:
    36.665
    Leuk Bevonden:
    313
    Je gaat niet dood Je ziel werpt gewoon zijn fysieke omhulsel van zich af en leeft verder.
    Al die antwoorden zul je nog meemaken. :cool:

    Zo wordt gezegd.

    Zeg, we zitten over 1000 posts. Iemand zin om een nieuw deel + startpost aan te maken? :+
    Waarschijnlijk niet. Zal anders morgen wel kijken of ik iets in elkaar kan flansen
     
  10. jordo

    jordo Active Member

    Berichten:
    1.108
    Leuk Bevonden:
    1
    DulleNL, kijk eens de serie 'cosmos' van astronoom legende 'carl segan'. Die man heeft interessante ideeën als het over buitenaards leven gaat.
     
  11. *NERAZZURRI*

    *NERAZZURRI* Active Member

    Berichten:
    1.016
    Leuk Bevonden:
    12
    Riiiight :+
     
  12. svennies

    svennies Active Member

    Berichten:
    575
    Leuk Bevonden:
    11
    De vraag is ,waar blijven die zieltjes nét....
    Zweven ze zomaar door de lucht....
    Kan gevaarlijk zijn als zieltje met al die vliegtuigen die er zoal dagelijks rondsnorren in het luchtruim....

    Even niet opletten en je wordt zo een straalmotor ingetrokken....:)

    Of je vliegt tegen een windmolen met alle gevolgen(voor die molen) vandien...

    Je gaat even te hoog in het luchtruim en moet terug door de weerstand van de dampkring naar beneden,gevolg, je wordt roodgloeiend en de wereld heeft wéér een ufo zien passeren...:b:
     
  13. DulleNL

    DulleNL I'm a little teapot Magic Member

    Berichten:
    36.665
    Leuk Bevonden:
    313
    Heel onverwacht dat we zover zijn gekomen, maar hier is ie dan :+: Deel 2!
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina