1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

[Discussie] Sinterklaas en zijn gekleurde Pieten

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Matrix, 23 nov 2006.

  1. svennies

    svennies Active Member

    Berichten:
    575
    Leuk Bevonden:
    11
    Ooww , ja ,en geldt dat ook voor die "andere gast", en zo ja dan doe ik volop mee....:): :b:
     
  2. Kortestier

    Kortestier Shortbull XBW.nl ICT

    Berichten:
    3.105
    Leuk Bevonden:
    121
    jonge denk je nu echt dat ik ook maar een minuut wakker lig van deze discussie, dit is elk jaar weer hetzelfde en ik zeg alleen maar waar het op staat, kan mij verder heel sinterklaas schelen, van moet het natuurlijk ook blijven, maar denken jullie nu echt dat ze de zwarte piet zomaar, afschaffen omdat een paar zeikertjes het discriminerend vinden, dan think again, want als dit het geval was was sinterklaas al 10 jaar geleden afgeschaft...
     
  3. Victor

    Victor Guest

    Sarcasme verliest voor mij al een groot stuk waarde als er smilies bij komen. Maar dat ben ik. ;)
     
  4. NL Eagle

    NL Eagle Californication

    Berichten:
    769
    Leuk Bevonden:
    0
    ik weet bijna zeker dat het serieus bedoeld was, niks sarcasme dus...
     
  5. NaZ

    NaZ X&Y

    Berichten:
    154
    Leuk Bevonden:
    0
    Het is verbazingwekkend hoe laag het vermogen tot het herkennen van sarcasme is bij sommige mensen.
    Het moge duidelijk zijn dat 9 van de 10 keer wanneer er zo'n smiley:emo: staat in een bericht dat het niet serieus is.

    |:-
     
  6. falcon NL

    falcon NL Creatief mens

    Berichten:
    1.225
    Leuk Bevonden:
    53
    Jonge als eens de moeite nam om maar 1 minuut naar de begin post van deze threat te kijken ze je meteen waar het over gaat. Het gaat hier niet meer over of ze zwarte piet moeten afschaffen of niet. Het gaat erom dat er nu ''andere'' pieten zijn. Met andere woorden: waar in vorige jaren alleen nog maar gepraat werd dat het eraan zat te komen, is het dit jaar daadwerklijk gebeurt. En eerlijk gezecht vind ik gekleurde pieten meer discriminerend dat zwarte pieten...we brengen de pieten die anders zijn veel meer onder de aandacht :eek:
     
  7. NL Eagle

    NL Eagle Californication

    Berichten:
    769
    Leuk Bevonden:
    0
    Het is verbazingwekkend hoeveel moeite sommigen met het maken van sarcastische posts lijken te hebben:confused:
     
  8. NaZ

    NaZ X&Y

    Berichten:
    154
    Leuk Bevonden:
    0
    Verklaar je nader.
     
  9. Matrix

    Matrix Semi-Définie Positive XBW.nl VIP

    Berichten:
    7.643
    Leuk Bevonden:
    1.471
    Ja jongens nu weten we het wel. :x Laten we het bij de Pieten houden!

    Jörgen Rayman deed gisteren op tv nog zijn zegje. Hij zou liever zien dat Zwarte Pieten hun kroeshaar en dikke lippen kwijtraakten en dan mogen ze van hem gewoon de schoorsteenmannetjes blijven die ze nu zijn. Dat lijkt mij een veel betere oplossing! Want dit ziet écht niet uit...
     
  10. tha BomB

    tha BomB .

    Berichten:
    519
    Leuk Bevonden:
    0
    Had het ook gezien bij Life&Cooking, hij deed net of hij direct een slachtoffer is van de slavernij ofso.. maar je hoeft toch niet alles wat zwart is en minder dan een blanke gelijk als discriminatie te zien:confused:
     
  11. dahouseman

    dahouseman The cake is a lie!

    Berichten:
    1.026
    Leuk Bevonden:
    0
    Laten we anders de bijbel ook ff veranderen, veelte anti-romeinen/egyptenare/joden/enz/enz/enz.....

    Wat een onzin man.....
     
  12. svennies

    svennies Active Member

    Berichten:
    575
    Leuk Bevonden:
    11
    Ja hoor... jij kan het weten....
    En zwarte piet blijft zwarte piet,daar is volstrekt niets racistisch aan,aangezien ik voor zover ik weet nog nooit van wit roet gehoord heb.....

    edit: enne neeje... die witte rook die uit het vaticaan opstijgt bij een nieuwe pausverkiezing telt niét mee,das het resultaat van chemicaliën die bij het verbrandingsproces worden toegevoegd.....t'is maar dat je het weet mijn beste.....
     
    Laatst bewerkt: 28 nov 2006
  13. WillemWalrus

    WillemWalrus t Kan altijd stouter

    Berichten:
    81
    Leuk Bevonden:
    0
    Ook ik hier vind het overdreven om gekleurde pieten in te voeren. Het hele Sinterklaas gebeuren met de Zwarte Pieten is een wezenlijk onderdeel van onze cultuur, evenals de Elfstedentocht, kaas, klompen en bloemen. Natuurlijk verandert onze cultuur, mede door de veranderende samenleving om ons heen, maar ik zie geen reden om de Zwarte Piet te veranderen in een Gekleurde Piet.

    Ik kan begrijpen dat mensen komen met het argument dat de Zwarte Pieten een verwijzing zijn naar de slavernij, maar zo wordt het natuurlijk al lang niet meer bedoeld. Er zit op dit moment helemaal geen racistische of discriminerende gedachte achter en het zijn nar mijn idee echt geen slaven. Want ze worden niet onderdrukt door Sinterklaas of iets dergelijks.
    Het is gewoon vervelend dat mensen naar dit soort verwijten gaan zoeken en niet gewoon de realiteit onder ogen willen zien, want zoals eerder gezegd schuilt er helemaal geen racistische gedachte achter de Zwarte Pieten.

    Een aardig voorbeeld om hier bij te betrekken is dat Balkenende het had over de VOC-mentaliteit en dat daar meteen ophef over was. Dat Balkenende de slavernij en het uitmoorden van inheemse bewoners goedkeurde terwijl dit absoluut niet het geval was. Hij doelde op het feit dat er toen mensen verder gingen kijken dan de landsgrenzen om kansen en uitdagingen te creëren.
    En natuurlijk is ook het eerder genoemde 'negerzoenenconflict' een goed voorbeeld.

    Er wordt naar mijn mening gewoon te ver gezocht naar problemen en er wordt niet gekeken wat de hedendaagse gedachte achter bepaalde dingen is. En er wordt teveel naar een slachtofferrol gezocht voor en door donkere mensen in Nederland. Als je het eens goed bekijkt zie je namelijk dat het niks (meer) te maken heeft met slavernij of racisme!
     
  14. dahouseman

    dahouseman The cake is a lie!

    Berichten:
    1.026
    Leuk Bevonden:
    0
    @ willemwalrus, helemaal mee eens.

    Dat is ook juist het probleem, veel mensen zien alleen maar wat ze willen zien (zonder het door te hebben). En lukt het ook niet om het van een ander standpunt te bekijken... :confused:
     
  15. Goiz

    Goiz XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    4.408
    Leuk Bevonden:
    38
    Even serieus héé;

    Door de FREAKING regenboog gevaren? Come on!
     
  16. L.A.

    L.A. Active Member

    Berichten:
    656
    Leuk Bevonden:
    4.873
    ik vind de term 'negerpiet' veel cooler klinken.
     
  17. svennies

    svennies Active Member

    Berichten:
    575
    Leuk Bevonden:
    11
    Dat is een beetje een dubbelzinnige uitdrukking,:+
    Waar ligt de klemtoon op neger of op piet 8) .
    Krijg je racisme gecombineerd met sexisme ....:b:
    Edit:en als het een vrouwelijk piet betreft wordt het dan : "negerzonderpiet":lol: :+
     
    Laatst bewerkt: 29 nov 2006
  18. karf

    karf Real Fake Blood

    Berichten:
    1.459
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik snap echt niet hoe de schrijver van dit Tv programma hier op komt.
    Ze spreken ook nooit over "zwarte" pieten amar altijd over pieten of pietjes.

    Weet de schrijver uberhaut wel waar "zwarte piet" vandaan komt. Nou meneer de schrijver dat komt om dat ze zo zwart worden van de viezegeid in de schoorstenen waardoor ze klimmen om kadotjes in de schoenen te doen.

    Het het Sinterklaas spel wordt hier gewoon even gewijzigt. Echt heel néép meneer de schrijver.
     
  19. TotalSOLO

    TotalSOLO launch ball

    Berichten:
    518
    Leuk Bevonden:
    0
    Wel te hopen voor piet dat die dat er nog af kan wassen.
     
  20. karf

    karf Real Fake Blood

    Berichten:
    1.459
    Leuk Bevonden:
    0
    pieten gaan niet onder de douce.



    :9
     

Deel Deze Pagina