1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Dood, zelf/vrienden

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door MassHyponotic, 2 jul 2005.

  1. TheWalrus

    TheWalrus Guest

    "Het is goed dat het leven zinloos is zodat wij er zelf zin aan kunnen geven"

    Een mooi citaat in mijn optiek. Daarnaast denk ik dat liefde (ook in de zin van vriendschap, kleine dingen) het leven nuttig maakt. Mensen met ellende zullen steun krijgen van hun vrienden en zo liefde kennen. Het wordt nu al te zweverig, denk ik. Maar goed, als je zelfmoord pleegt doe je veel mensen verdriet (helemaal op jonge leeftijd) (hoewel nabestaanden wel weer steun aan elkaar zullen hebben). Als je zelfmoordneigingen hebt, dan zou ik niet voor de trein springen maar een goede psycholoog zoeken.

    Wij zijn niet degenen om mensen die zelfmoordplegen te veroordelen, dat moeten mensen zelf weten. Wel denk ik dat de pubergeest gevoelig is (onzekerheid, puisten, gepest, enzovoort), en dat je als jong mens wel heel goed na moet denken wat je precies aanricht. Maar ja, paradoxaal genoeg zijn juist jonge mensen impulsief.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 3 jul 2005
  2. dutch_badass

    dutch_badass New Member

    Berichten:
    246
    Leuk Bevonden:
    2
    100% eens met Dioga

    kan er niks meer aan toevoegen.
     
  3. Dioga

    Dioga Piraat

    Berichten:
    3.143
    Leuk Bevonden:
    52
    Kom op, hoe erg kan een probleem zijn? Wat ik zovaak hoor:
    - Mijn vriendje heeft het uitgemaakt
    - Mijn leven is nutteloos, heeft geen waarde
    - Ik heb diepe schulden
    En nog meer ...
    Ik vind het stom om om deze simpele dingen je leven te beëindigen. Al moet ik al het geld op de wereld aan mijn ex vriendin betalen (talking about a nutteloos leven), dan nog vind ik dat geen reden om niet meer verder te willen leven. Mensen die dat wel vinden mogen van mij hun gang gaan maar ik hoef daar geen begrip voor te tonen vind ik. Je leven is alles waard, dat is niet in geld uit te drukken.
    Waarom is het geen aandachttrekkerij? Ok, misschien niet in alle gevallen maar als puber worden al je problemen opgelost, mits je daarover praat.
    Mijn vriendje heeft het uitgemaakt: Praat met je ouders, vriendinnetjes of wat docenten waar je goed mee kan opschieten en het komt allemaal goed. Binnen 2 weken ben je heel die knul vergeten.
    Mijn leven is nutteloos: Doe er wat aan dan. Doe op een school een beroepstest, kijk wat je leuk vind en zoek een hobby. Ben je kwaad op je nutteloze leven dan ga een verdedigingssport doen en reageer je af op een boksbal.
    Diepe schulden: Weten je ouders hiervan? Als je nog geen 18 bent dan zijn je ouders financieel verantwoordelijk voor je en zullen ze jou schulden over moeten nemen. Het is misschien kut om te zeggen maar het zijn wel je ouders, aardige mensen die jou zeker willen helpen. Het is maar geld, stelt niks voor :)
    Problemen stellen niks voor. Teminste, als je denkt dat zelfmoord het laatste redmiddel is. Weet je wat echt erg is. Je armen en benen verliezen en verder moeten leven in de handen van andere mensen. Dat is erg. Relatieproblemen en geld problemen zijn allemaal simpel op te lossen. Mochten mensen problemen hebben met zelfvetrouwen, ook dat is simpel op te lossen. Soms lijkt dat niet zo maar het hoeft ook niet snel te worden opgelost. Mocht je zo erg in de shit zitten dan kap je toch met alles wat je doet en stel je daarvoor de prioriteit in dat dat opgelost moet worden. Al hebben mensen er nog nooit over gepraat dat ze hun leven willen beëindigen dan hebben ze er ook niet over nagedacht.
    Al zou 1 van mijn beste vrienden een einde maken aan zijn leven dan heb ik daar nog steeds geen begrip voor. 'Jaja, maar jij hebt het nog nooit meegemaakt' - Ik heb problemen genoeg gehad, misschien wel meer als waar andere mensen mee om kunnen gaan, wat sommige zelfs als meerdere redenen zien om geen zin meer in het leven te hebben. En die zijn niet snel opgelost, niet in 5 jaar en nog niet in 10 jaar. En ik heb ook wel eens gedacht om te stoppen met al die troep, maar wat heb ik dan? Voor hetzelfde geld is het morgen ineens allemaal beter, of volgende week, of volgende maand. Al pleeg je zelfmoord dan zul je nooit weten hoe het afgelopen zou zijn.
    Ik denk over zelfmoord ijskoud, hard en nuchter. Het is de zwakste, lafste en domste manier om problemen op te lossen. Je lost er niks mee op, je verspreid ze over jouw omgeving. Mijn leven is alles waard.
    Tip: Koop iets om jezelf op af te reageren, werkt als een trein. Boksbal ofzo.
     
  4. the only ego

    the only ego linux hippie

    Berichten:
    1.655
    Leuk Bevonden:
    0
    het gaat in dit topic niet om dit soort kleine dingen imo.IK heb zelf ook genoeg redenen gehad om depresief te raken de eeen kan er nuchter mee omgaan de ander word er door opgezogen.Maar het is niet aan iemand die er niet door opgezogen word een ander persoon te veroordelen die daar wel door opgezogen word.Natuurlijk moet je er een bepaalde aanleg voor hebben om zoiets te kunnen.Ik heb 16 weken lang in een revalidatie centrum gezeten en de meest zwaare gevallen langs zien komen waaronder ook iemand met zelfmoordneigingen (in dit persoons geval aandacht trekkerij)Jij en ik zien het leven nuchter ,Helemaal ok maar het feit dat je iemand afkraakt die dat niet kan en daarmee mogelijk het probleem verergert vind ik niet kunnen.Miss was mijn eerste reactie een beetje emotioneel maar ik vind het gewoon kortzichtig om zon persoon zo te veroordelen (zeker aangezien het het probleem niet verhelpt en alleen maar erger maakt)
     
    Laatst bewerkt: 3 jul 2005
  5. XboxRulez4ever!

    XboxRulez4ever! XBW Luizak

    Berichten:
    1.335
    Leuk Bevonden:
    1
    Gister avond is mij zoiets overkomen... Een hee lgoede vriend van mij was een toren ingeklommen zonder dat ik en nog wat vrienden het wisten... en toen hij boven zat heeft hij een sms gestuurd met zoiets van "K zie het niet meer erg zitten.. ik denk dat ik spring" de echte tekst zet ik liver neit neer dus |:- ... maar wij konden echt helemaal niets doen was hij was in een ander dorp dna waar wij waren en het enige wat we konden doen was bellen.. we hebben hem opgebeld en echt een kwartier op hem in lopen praten dat als hij zoiets zou doen, niemand het nog kan verwerken etc ( jah er is een paar weken geleden een hele goede vriend van hem overloedne door zelfmoord ).. het was echt erg... ik begon spontaan helemaal te trillen etc.. terwijl ik het helemaal niet koud oid had maar het was zo'n gek gevoel. maar gelukkig heeeft hij het niet gedaan |:- ... anders had ik helemaa lgek geworden denk ik :'-( ...
     
  6. Ruud

    Ruud Guest

    Ik denk niet dat het aan jou is mensen zo te veroordelen. Waar haal jij je wijsheden vandaag?
    Denk je dat zelfmoord makkelijk is? Dat er geen heel traject van geestelijk compleet in de knoop zitten aan vooraf gaat? Dat je in een wereld van onbegrip terecht komt, waar jij op dat moment gewoon niet uit denkt te kunnen komen?

    Real tough hero, om dan te zeggen dat hij laffe domme mensen zijn die zwak van geest zijn omdat ze hun problemen niet zelf op kunnen lossen.
    Wees een echte vent en bied ze hulp aan die ze op dat moment kunnen gebruiken, jij bent toch zo sterk van geest en je weet het toch beter?!

    Kortzichtig Dioga, heel kortzichtig.
     
  7. L.A.

    L.A. Active Member

    Berichten:
    656
    Leuk Bevonden:
    4.873
    idd :{

    en die problemen die je schilderd, ja duhh daar kan je nog wel bovenop komen, maar jij hebt echt totaal geen idee wat depressief inhoudt ofzo.
    leer lezen dan. Het is het moeilijkste wat er is. En het zijn niet van die simpele probleempjes, je zit gewoon in de knoop. Ik had wel een wat symphatiekere reactie van jou verwacht, maar ga eerst maar eens opzoeken wat het inhoudt ( alhoewel het gewoon in de posts hierboven staat :{ ) dan praten we verder
     
  8. Dioga

    Dioga Piraat

    Berichten:
    3.143
    Leuk Bevonden:
    52
    En het wordt allemaal ook niet van hak op de tak beslist, I know. Ik weet wel dat ik een psychiator zou opzoeken als ik met mijn leven geen raad meer wist. Ik zou er iig alles aan doen om me beter te voelen.

    Maar er zijn zoveel andere oplossingen. Iig voor de 3 bovengenoemde voorbeelden. Er zijn wel situaties waar het moeilijker in elkaar zit, ik blijf er alleen bij dat zelfmoord nooit de verstandigste oplossing is. Zeker niet als je niet voor je leven hebt gevochten. Ik heb dus geen begrip voor mensen die niet voor hun leven vechten.
    Right Ruud :) Ik bied hulp aan vrienden en famillie aan, niet aan de rest van de wereld die ik niet ken. Als het goed is doen de meeste mensen dat.
     
  9. Ruud

    Ruud Guest

    Sure, wie niet. Maar wat nu als je écht geen licht meer ziet? Je beter gaan voelen is voor de meeste mensen niet iets dat je doet.
    Je hebt geen begrip voor mensen die niet voor hun leven vechten, goed punt. Maar zou het niet zo kunnen zijn dat mensen zelfmoord zien als een oplossing voor een gevecht dat hun al helemaal kapot heeft gemaakt? Zie het van de andere kant: waarom zouden ze vechten voor hun leven als dat toch 'geen zin meer heeft'?
    Aha, de mensen die je kent zul je hulp aanbieden, maar een onbekende op het internet die misschien wel erg veel positieve 'energie' uit een post van jou kan halen is de kleine moeite die een positieve post kost niet waard?
    Trust me, ik denk er waarschijnlijk aardig hetzelfde over als jij, maar waarom zo tactloos? Als bijvoorbeeld MH wat steun kan halen uit een post van iemand waar hij 'tegenop' kijkt, waarom zou je die moeite dan niet nemen? Als jou de oplossing lijkt dat die mensen zich beter gaan voelen, waarom dan niet zelf een kleine stap nemen om 'm daar bij te helpen?
     
  10. Orcrist

    Orcrist XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    4.297
    Leuk Bevonden:
    8
    Wat het punt is bij zelfmoordenaars, die zitten in zo'n enorme depressie dat rationele gedachtes geen boodschap meer hebben voor ze. Als je zwaar depressief bent dan kunnen 100 therapeuten vertellen dat er meer is in het leven, maar die boodschap komt gewoon niet aan. Je kan de mensen daar ook niet op de persoon op aankijken, het is iets fysisch, gegroeit door het geestelijke dat wel (vandaar ook medicijnen als prozac).
    Het enige wat die mensen over die depressie heen kan helpen is de problemen waarmee ze zitten op te lossen (logisch), echter deze mensen kunnen zich daar bijna niet meer toe aanzetten aangezien ze dit al zo vaak hebben geprobeerd, en zo vaak bot hebben gevangen. En dan rest ze nog maar 1 keuze. Binnen een uurtje van je problemen/zorgen/gevoelens af zijn, of verder creperen.
    Voor buitenstaanders lijkt dit heel zwart/wit en triest (en objectief bekeken is dat het ook), want aan alle problemen valt wat te doen. Maar voor mensen met deze neigingen is het toch een stuk moeilijker om dat in te zien.
    Desalniettemin is zelfmoord laf.
     
  11. gabb

    gabb Active Member

    Berichten:
    27
    Leuk Bevonden:
    0
    ik heb ook genoeg problemen gekent en ja ook wel eens nagedacht om alles achter mij te laten omdat ik geen andere uitweg zag. Dit was niet zomaar een gedachte maar waar ik lang over na had gedacht. Toch en vraag mij niet precies waarom, kwam er een keerpunt en dacht ik: Ik ga echt niet voor deze problemen het leven verlaten! Ik weigerde op een gegeven moment om toe te geven aan dit nare gevoel en ben er tegen gaan vechten. Ik heb hulp gevraagd, van vrienden en familie, die hielden mij in de gaten en uiteindelijk ben ik mijn problemen een voor een op gaan lossen.

    Er liggen altijd problemen achter. Anders hoef je er niet uit te stappen! Ik heb voor mezelf gekozen en heb alles opgebiecht en proberen op te lossen. Dat wil niet zeggen dat ik nu geen problemen meer ken maar ik kan ze nu overzien. Nu ben ik er blijk om want mijn leven kent nu ook fijne momenten en ik zie nu in dat het het waard is, ik heb mijn verwachtingen van het leven bijgesteld. Geen te hoge verwachtingen!

    Wat betreft het zichzelf verwonden. Ik ben gedragswetenschappen gaan studeren en er zijn heel wat theorieen over. In mijn huidige werk kom ik het dagelijks tegen, en bepaalde aanpak helpt! In principe verwondt je jezelf omdat je dan de pijn onder controle hebt. Je doet jezelf pijn, wanneer je pijn aangedaan wordt heb je dit niet onder controle. Verder is het zichzelf snijden hoofdzakelijk fysieke pijn. Deze pijn kun je zien, de meeste die snijden doen dat om compensatie van de psychische pijn. Echter de pijn op jezelf richten is ook een teken om te voorkomen dat je anderen pijn doet.

    In ieder geval mocht ik kunnen helpen stuur maar een pb.

    Groetjes Gabb
     
  12. r_xbox_gamer

    r_xbox_gamer Active Member

    Berichten:
    312
    Leuk Bevonden:
    13
    Bij ons op school was een gothic die zei dat de geesten tegen haar zeiden dat ze uit het raam moest springen.
    Ze was niet erg geliefd op school en iedereen in de klas schreeuwde spring, spring!
    De leraar: Nee niet springen!
    Uiteindelijk besloot ze niet te springen.
     
  13. Vigil

    Vigil Active Member

    Berichten:
    2.080
    Leuk Bevonden:
    18
    Schreeuwde iedereen in de klas tegen haar 'SPRING' terwijl ze op het punt zat het daadwerkelijk te doen? Redelijk zieke kinders.... Stel dat ze nou echt gesprongen zou hebben, wat hadden zij dan op hun geweten? Ik zou mezelf behoorlijk schuldig voelen als ik een van die kinderen was...
     
  14. Matrix

    Matrix Semi-Définie Positive XBW.nl VIP

    Berichten:
    7.643
    Leuk Bevonden:
    1.471
    Ja maar dat is weer een voorbeeld van een schizofreen (neem ik aan). Die doen veel meer rare dingen omdat denkbeeldige anderen dat zeggen (zo ging mijn buurjongen grafstenen slaan met een kandelaar). Maar dat die klas roept "spring, spring" wil toch wel wat zeggen over jouw klas hoor. :confused: In de hoeveelste klas was dat?
     
  15. r_xbox_gamer

    r_xbox_gamer Active Member

    Berichten:
    312
    Leuk Bevonden:
    13
    Gelukkig zit ik zelf niet in die klas.
    Dat kind is psygisch (Of hoe je het ook schrijft) niet in orde en er wordt ook gewoon niks aan gedaan.
     
  16. TotalSOLO

    TotalSOLO launch ball

    Berichten:
    518
    Leuk Bevonden:
    0
    Zo'n geval was er twee weken geleden in Deventer als ik het goed heb.
    Was ook iemand die wou springen in het uitgaansgebied en dan ook nog om een uur of twee 's nachts.
    De politie had de grootst mogelijke moeite om de man of vrouw weer van zijn plek af te krijgen, helemaal als je bedenkt dat er een grote groep stond die meteen begonnen te schreeuwen springen, springen.
     
  17. Centurion

    Centurion Survivor

    Berichten:
    1.959
    Leuk Bevonden:
    1
    Zelfmoord is een typische 'aandoening' van deze tijd, volgens mij is het allemaal het gevolg van onszelf doelen opleggen en er alles aan te doen om deze te halen. Als het doel gehaald is of onmogelijke blijkt te zijn besluit een groep van de wereldbevolking er tussenuit te knijpen en te stoppen. De andere (grotere) groep gaat door en zoekt een nieuw doel. Deze instelling wordt ons opgelegd door de maatschappij die steeds veeleisender en complexer wordt (niet dat ik daar niet vrolijk aan mee doe trouwens, hypocriet 4 life blijkt maar).

    Bijna dood ervaring:

    Verfklus op mijn zusjes kamer, wist zeker dat de stroom van de groep af was en ging een lichtschakelaar demonteren, stroom stond er dus nog op, en ik stond op een metalen bed, zonder matras oid.. Na 1 uur kwam ik weer bij, nog een tijd lang tintelend gevoel gehad.
     
  18. Matrix

    Matrix Semi-Définie Positive XBW.nl VIP

    Berichten:
    7.643
    Leuk Bevonden:
    1.471
    Zelfmoord kwam vroeger veel meer voor. In de Romeinse tijd pleegden veel mensen zelfmoord. Niet uit problemen of angst, maar uit schaamte. Maar toen geloofde men ook nog heilig in de onderwereld, dus was er minder ophef als iemand zelfmoord pleegde.
     
  19. Sindagon

    Sindagon use the clumsynes

    Berichten:
    2.387
    Leuk Bevonden:
    2
    wow, onder het motto: als je het doet moet je het goed doen.
     
  20. Centurion

    Centurion Survivor

    Berichten:
    1.959
    Leuk Bevonden:
    1
    Ja, het was echt een raar gevoel, al je spieren gaan raar doen. Overigens geen zelfmoordpoging. Ik ben totaal niet labiel oid. en heb eigenlijk helemaal geen problemen in mijn leven.

    Dat is dus een andere rede, schaamte is een kwestie van eergevoel en niet van zelfmedelijden. Dido had zichzelf toch vermoord omdat ze verkracht was?
     
    Laatst bewerkt: 3 jul 2005

Deel Deze Pagina