1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

[DVD-Speler] Problemen met afspelen

Discussie in 'PC, Handheld & Algemeen' gestart door Vigil, 10 nov 2006.

  1. Vigil

    Vigil Active Member

    Berichten:
    2.080
    Leuk Bevonden:
    18
    Hallo daar,

    Hierbij open ik even een draadje omdat ik een flink probleem heb met mijn DVD speler in mijn pc. De pc, een acer van 5 maandjes oud, is keurig uitgerust met DVD-speler/brander. Het heeft altijd goed gewerkt, totaan deze ochtend. De dvd speelt zich schokkerig af en ook het geluid hapert als een gek. Nu heeft mijn broer dezelfde Acer gelijktijdig gekocht en ook hij heeft dit probleem gehad. Hij heeft de PC opnieuw geinstalleerd (alles) en toen was het probleem verholpen. Hier zit ik dus echt niet op te wachten, iemand die eventueel een oplossing voor dit probleem weet, of iemand die hier ervaring mee heeft? Er zijn nog nooit vieze danwel illegale schijfjes ingeweest dus daar kan het ook niet aan liggen.
    Hartstikke bedankt alvast voor jullie hulp!

    Groetjes,
     
  2. Baaltje

    Baaltje Active Member

    Berichten:
    10
    Leuk Bevonden:
    0
    Het kan aan de snelheid die je hem brand liggen ik heb 50 dvd verminderprettigd hierdoor.
     
  3. Vigil

    Vigil Active Member

    Berichten:
    2.080
    Leuk Bevonden:
    18
    Haha, wat zeg ik nou nog juist :+. Heb er geen illegale zooi mee afgespeeld, de DVD's waar het om gaat zijn alleen helemaal origineel, niks werkt?
     
  4. Danger

    Danger XBW Groentje

    Berichten:
    2.146
    Leuk Bevonden:
    0
    Even voor de duidelijkheid, je speelt de dvd dus af op je computer en dan hapert hij?

    Standaard, probeer nieuwe drivers.

    Kijk even wat er allemaal op de achtergrond draait (cpu gebruik %) als je de dvd afspeelt.

    Onlangs wat geinstalleerd/veranderd etc?

    Hij doet het met alle dvd's? Legaal/illegaal whatever? Dat je niet opeens een ander type dvd gebruikt...

    Doet hij het ook met alle afspeelsoftware?
     
  5. Vigil

    Vigil Active Member

    Berichten:
    2.080
    Leuk Bevonden:
    18
    Kijk, dat van de drivers ga ik inderdaad proberen, maar waar doe ik dat? (Sorry, ben echt een leek).

    Er draait verder niks, ook bij PC opnieuw opstarten, meteen DVD afspelen, hapert het beeld en geluid dus.

    Nope, niks veranderd, niet kwa instellingen, niet kwa software (gebruik pc voornamelijk voor muziek afspelen).

    Met alle DVD's die ik in huis heb. Illegale dvd's heb ik niet, maar lijkt me dat dat niet echt van belang is nu. (DVD"s die het eerst wel deden doen het nu niet meer).

    Jup, het standaard dvd-afspeel programma, danwel MediaPlayer en de hele mikmak doen het niet goed :\.
     
  6. Danger

    Danger XBW Groentje

    Berichten:
    2.146
    Leuk Bevonden:
    0
    Drivers gewoon op de site van de fabrikant. Opzoeken van welk merk en type je cd/dvd speler/ brander is. Even googelen dus.

    Het is raar probleem, en zeker omdat dit opeens is. Probeer eerst dat maar ^^, verder zou ik het ook niet zo 123 weten.
     
  7. SiNNeD26

    SiNNeD26 The world, chico.

    Berichten:
    414
    Leuk Bevonden:
    0
    Windows XP neem ik aan...? Tijdens het afspelen van de DVD moet je even op CTRL+ALT+DEL drukken en dan Taakbeheer. Kijk naar CPU verbruik. Indien deze op 100% staat dan is hoogstwaarschijnlijk DMA uitgezet voor je speler. DMA zorgt ervoor dat je systeem direct toegang heeft tot je speler maar Windows XP heeft de nare eigenschap om deze modus uit te schakelen wanneer er leesfouten op zijn getreden. Hoe je DMA weer activeert lees je hier.
     
  8. Vigil

    Vigil Active Member

    Berichten:
    2.080
    Leuk Bevonden:
    18
    Kijk, nou komen we ergens. Het CPU-gebruik is tijdens het afspelen van de DVD inderdaad op 100%. Ik heb DMA aangezet/ingesteld zoals op die site staat voorgeschreven, helaas is het probleem er nog steed (ook na opnieuw opstarten).
     
  9. SiNNeD26

    SiNNeD26 The world, chico.

    Berichten:
    414
    Leuk Bevonden:
    0
    Ja, maar wanneer je de eigenschappen van je IDE/ATAPI controller opvraagt, staat DMA dan nu echt aan? Ik denk het eerlijk gezegd niet. In XP is het namelijk niet voldoende om die instelling aan te zetten en er dan vanuit te gaan dat het opgelost is. Je kan beter het betreffende IDE/ATAPI kanaal verwijderen uit Apparaatbeheer (waarschijnlijk zit je DVD speler aangesloten op de Secundaire IDE Controller). Dan vraagt Windows of opnieuw moet worden opgestart, klik op OK en na het herstarten zal XP je apparaten opnieuw detecteren en DMA opnieuw activeren.

    Edit: Wanneer je de eigenschappen van de Secondaire IDE Controller opvraagt, vervolgens op Geavanceerd, wat staat er dan bij de huidige transfer modus? Indien daar PIO staat is dat het probleem dus. Die moet staan op UDMA mode 2. Harde schijven staat op UDMA mode 5 of 6. Gewone DVD spelers en branders staan gewoonlijk op UDMA mode 2 maar er zijn ook wel een aantal branders die een hogere mode aankunnen.

    Edit 2: even een plaatje van de Secundaire IDE Controller en de eigenschappen. Zo zou het eruit moeten zien, ervan uitgaande dat je DVD speler inderdaad op de tweede IDE controller is aangesloten, wat vaak wel zo is. Echter, soms wordt de DVD speler ook wel als SLAVE apparaat op de primaire IDE controller aangesloten.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 13 nov 2006
  10. Vigil

    Vigil Active Member

    Berichten:
    2.080
    Leuk Bevonden:
    18
    Hij staat bij status huidige trasfer modus op 'niet van toepassing'. Hoe krijg ik precies de pc zover dat hij de DVD speler opnieuw gaat 'invoeren', dus wat je zei dat ik moest doen? Nogmaals bedankt voor je hulp ;).
     
  11. SiNNeD26

    SiNNeD26 The world, chico.

    Berichten:
    414
    Leuk Bevonden:
    0
    Niet van toepassing houdt in dat er geen apparaat is verbonden met het betreffende IDE kanaal. Dat zou betekenen dat je harde schijf en de DVD speler beiden op de primaire IDE zijn aangesloten. Dat komt ook voor maar is niet handig qua performance. Wanneer je namelijk bestanden van je DVD speler naar je harde schijf zou kopieren dan gaat dat een stuk langzamer wanneer beide apparaten op dezelfde IDE zitten.

    In het beste geval verhuis je je DVD speler naar de secundaire IDE maar als je nog nooit een computer van binnen hebt gezien en dus geen idee hebt hoe een IDE aansluiting eruit ziet, doe dat dan maar niet ;)

    Mocht je je DVD speler niet willen verhuizen dan moeten we kijken of deze inderdaad op de primaire IDE aansluiting zit. Ga naar Start > Controlepaneel > Systeem > Hardware tab > Apparaatbeheer > IDE ATAPI Controllers. Dubbelklik op de primaire IDE zodat je de eigenschappen ziet en ga naar het tabblad Geavanceerd. Als ik het goed heb staan daar nu de eigenschappen van zowel je harde schijf als je DVD speler (een IDE kanaal kan maximaal 2 apparaten aansturen namelijk).

    Apparaat 0 (het eerste apparaat dus) staat waarschijnlijk op UDMA mode 5. Het twee apparaat, apparaat 1 genoemd, is je DVD speler vermoed ik. Welke mode staat daar nu? PIO? Dan is dat het probleem en weten we op welk IDE kanaal je DVD speler zit. Ga terug naar Apparaatbeheer, klik met de rechtermuisknop op de Primaire IDE Controller en kies verwijderen (of klik hem aan met de linkermuisknop en druk op je toestenbord op de knop Delete). Je krijgt een waarschuwing, klik op OK. Vervolgens moet je opnieuw opstarten. Ga na het opstarten terug naar de Primaire IDE Controller en de eigenschappen bekijken. Bij het tabbled geavanceerd kijk je nu of de PIO mode is omgezet naar UDMA.

    Succes!

    Edit: laat even weten als het niet lukt. Er bestaan namelijk ook wat register trucs om DMA te resetten voor al je apparaten. Ik vind het zelf veiliger om DMA te resetten door een apparaat opnieuw te laten detecteren maar mocht dat dus niet lukken dan kun je dat proberen. Hier is nog een korte uitleg van waarom je DVD speler wordt teruggezet naar PIO (in het Engels):

    "PIO mode is enabled by default in the following situations:
    ...
    For repeated DMA errors. Windows XP will turn off DMA mode for a device after encountering certain errors during data transfer operations. If more that six DMA transfer timeouts occur, Windows will turn off DMA and use only PIO mode on that device. In this case, the user cannot turn on DMA for this device. The only option for the user who wants to enable DMA mode is to uninstall and reinstall the device. Windows XP downgrades the Ultra DMA transfer mode after receiving more than six CRC errors. Whenever possible, the operating system will step down one UDMA mode at a time (from UDMA mode 4 to UDMA mode 3, and so on).
    "
     
    Laatst bewerkt: 14 nov 2006
  12. Vigil

    Vigil Active Member

    Berichten:
    2.080
    Leuk Bevonden:
    18
    Hartstikke bedankt man! Ik heb het gedaan zoals je zei, hij staat nu inderdaad op UDMA2 en DVD's spelen weer voortreffelijk af. Echt heel erg bedankt, stond alweer op het punt om net als mn broer de hele pc opnieuw te installeren. Top!
     
  13. SiNNeD26

    SiNNeD26 The world, chico.

    Berichten:
    414
    Leuk Bevonden:
    0
    Graag gedaan. Jouw probleem komt vaak voor. Typisch iets voor Windows XP eigenlijk ;)
     
  14. Vigil

    Vigil Active Member

    Berichten:
    2.080
    Leuk Bevonden:
    18
    Haha, ben er echt blij mee, mijn normale DVD speler had het namelijk begeven, en toen deed mijn pc dus ook nog gek. Echt, hulde ;).
     

Deel Deze Pagina