Dvd

Discussie in 'Xbox Hardware' gestart door P.J., 20 mrt 2002.

1. P.J.

P.J. Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Is het mogelijk om DVD films op de XBOX op 4:3 formaat te zetten want zo'n miezerig balkje is niet echt geweldig om te zien.

Ik heb ook geen normale dvd-speler dus ik zou niet weten of dit normaal ook mogelijk is.

2. Xante

Xante Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Euh, ligt het toevallig niet aan de DVD? Misschien is het een wide-screen DVD ofzo.. Ik zou het anders niet weten..

3. P.J.

P.J. Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Neuh, het is bij allebei de dvd's die ik heb (the matrix en man on the moon).
    Ik heb btw gewoon een "normaal" tv-scherm, dus geen breedbeeld, om de boel een beetje te verduidelijken.

4. Xante

Xante Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Hmm, ik keek ook eens een DVDtje, en zag ook zwarte balken op een 4:3 tv. Vaaaaaaag! Ik zou hier ook wel een oplossing voor willen weten.

5. Cra5hKrE8OR

Cra5hKrE8OR disconnected...

Leuk Bevonden:
    0
    Dat weet ik eigenlijk niet zo, maar ik denk dat je die gewoon fullscreen moet kunnen zetten. Maar denk er wel aan dat een heleboel DVD's tegenwoordig standaard widescreen zijn. Anders moet je even achterop de hoesjes van de DVD's kijken en als het goed is moet daar wel iets opstaan van welke formaten er support wordt geboden.

Ik check net even mijn DVD's en die zijn allemaal 16:9, dus ga er maar vanuit dat het aan je DVD's ligt.

6. Drax

Drax nuMETALhater

Leuk Bevonden:
    0
    Het is duidelijk dat jullie niet echt filmliefhebbers zijn.

Een DVD film in 4:3 verhouding wordt door de meeste liefhebbers als heiligschennis ervaren. Alles moet in de oorspronkelijke ratio (en dat komt dan neer op die balkjes, widescreen dus).

In de 4:3 verhouding mis je in de praktijk stukjes van je beeld. Het wordt als het ware opgerekt en aan de zijkanten worden er stukjes afgesneden.

Ervaren video en tv kijkers -zoals jullie waarschijnlijk zijn- weten niet anders dan een schermvullend beeld. En willen ook niet anders.

Maar zo hoort het dus duidelijk niet. Het is een kwestie van wennen of heel bewust 4:3 versies kopen van de films die je wil (voor zover mogelijk).

Persoonlijk mijd ik die dingen als de pest (in mijn collectie van 110 DVDs zitten er maar iets van vier 4:3 films), ik vind ze vreselijk. Doet afbreuk aan de film.

Toch grappig om te horen dat er ook mensen zijn die het precies andersom voelen 8)

7. Sorcerer@

Sorcerer@ Pen Pen

Leuk Bevonden:
    0
    Ja...
    DVD's is eindelijk beter voor de echte filmliefhebber, scherp beeld, goed geluid en eindelijk de originele bioscoop verhouding zoals het hoort. Niet zoals op TV met de rechter en linkerhelft eraf gesneden en omhoog gerekt zodat je nog maar een klein stuk over hebt, maar het complete beeld.
    En uhm, als je echt filmliefhebber bent kijk je dvd's op breedbeeld tv's anders had je mijns inziens net zo goed de goedkopere video kunnen kopen als de balken je niet bevallen.

8. P.J.

P.J. Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Ja dat is allemaal heel leuk en aardig, maar feit is dat ik nu eenmaal geen geld over heb voor een breedbeeld (cheap bastard).
    En tuurlijk weet ik dat er dan vanalles van de zijkanten af wordt gesneden en shit.
    Een beetje balkjes is ook wel goed, maar ik heb gewoon meer balk dan film.

9. giorgio

giorgio dizzy en dexter

Leuk Bevonden:
    0
    verander je instellingen is gebruik letterbox dat helpt misschien wel iets maar idd voor dvd is breedbeeld een must ik heb em ny in de woonkamer staan met breedbeeld daar jheb je soms zelfs nog balken dat komt door het bios formaat dat hoort zo

10. Drax

Drax nuMETALhater

Leuk Bevonden:
    0
    Ik ben een onwijze filmfanaat maar heb geen breedbeeld tv. Wel een grote Sony Wega tv (72cm).

Breedbeeld TVs zijn mijns inziens geen must, maar wel prefereerbaar. Al is het op mijn tv ook prima te doen hoor (mits ie maar groot genoeg is) ;)

Zoals gezegd koop ik alleen widescreen edities. En eigenlijk ook alleen maar regio 1 films. Dat zijn meestal de beste versies (ondertitels heb ik niet nodig) en je hebt meer keus.

Kan je nagaan, van de 110 films zijn er misschien 10 hier in Nederland gekocht (maximaal 4 regio 2). De rest via het internet (DVDboxoffice.com is een hele dikke vette tip).

Overigens dat je zelfs op je breedbeeld soms nog balken hebt komt voornamelijk door de cheapo instelling van de producent. Een beetje producent brengt een anamorphic versie uit. Die dus automatisch beeldvullend op je breedbeeld wordt.

Als ze die moeite niet nemen zit je inderdaad zelfs op breedbeeld met die balken.

Laatst bewerkt: 21 mrt 2002
  11. pjotr

pjotr Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Effe een opmerking over anamorphic, dit wil niet zeggen dat je geen balken hebt, anamorphic betekent dat het beeld horizontaal is ingedrukt, als dit bekijkt om een 3 : 4 TV zie je lange smalle personen. Een anamorphic DVD kan nog wel degelijk zwarte balken hebben als de film namelijk niet in 1.78 maar 2.35 is gemaakt een voorbeeld van 2.35 is Terminator 2, Judgement Day.

12. Drax

Drax nuMETALhater

Leuk Bevonden:
    0
    Als niet breedbeelder spreek ik niet uit de eerste hand natuurlijk maar ik heb altijd begrepen dat anamorphic het beeld helemaal vult.

Zonde dat dat blijkbaar toch niet altijd het geval is.

Al is het sowieso wel een mooie techniek.

Deel Deze Pagina