Dit is niet waar, als je bijvoorbeeld 12 bent met je gamertag en je speelt een 18+ spel zoals Mass Effect 2 dan heb je totaal geen probleem, ook niet als je verbonden bent met LIVE. Problemen ontstaan pas wanneer je online verbinding maakt met de EA-servers zoals Cerberus Network.
Dit komt omdat EA als enige zijn eigen servers heeft, alle andere spellen hosten hun servers via Microsoft. EA heeft zo zijn eigen policy heeft waardoor je minimaal 16 jaar moet zijn wil je verbinding kunnen maken met de online services van EA. Microsoft heeft niet zo'n policy en dus kun je wel altijd gebruik maken van online Microsoft diensten. Voorbeeld, je moet toestemming krijgen van je 'ouder-account' voordat je FIFA 09 (van EA, 3+) online (tegen anderen) kunt spelen, maar je kunt wel bijvoorbeeld gewoon Halo 3(van Microsoft, 16+) online spelen zonder toestemming van een ouder of voogd nodig te hebben.
Enige waar je 18+ voor moet zijn is als je op Twitter,Facebook of Zune wilt inloggen.
Het ergste is nog dat EA gewoon vertikt problemen op te lossen, zo moest je zoals ik al eerder zijn toestemming van een ouder hebben om online op FIFA 09 te spelen, oké dan maar toestemming krijgen van mijn ouder. Krijg je een link opgestuurd die je moet activeren die niet blijkt te werken. Toen heb ik met klantenservice gemaild krijg je: 'ja, bekend probleem, we zijn er mee bezig'. (Dit was in de tijd dat FIFA 09 net uitwas). Recentelijk weer geprobeerd online te gaan met een ander minderjarig account werkte nog steeds niet, hebben ze dus nog steeds niet gefixt.
Tip: Ben je bijna 16 ga dan niet proberen e-mailadressen te veranderen of je EA-account te wijzigen, dit levert alleen maar problemen op zodra je 16 bent geworden.
EDIT: Het is volgens mij alleen verboden om 18+(misschien ook 16+) games aan minderjarigen te verkopen. Het is niet strafbaar om als 16-jarige een 18+-spel te spelen. De consument zelf kan hiervoor nooit bestraft worden, de verkoper wel.
Klik om te vergroten...