1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Een vraag over Dreamweaver MX2004

Discussie in 'PC, Handheld & Algemeen' gestart door $$$$$, 23 apr 2005.

  1. $$$$$

    $$$$$ El Mic-nificent

    Berichten:
    387
    Leuk Bevonden:
    0
    Voor school moet ik een een webpagina bouwen. Ik heb nog nooit met dreamweaver gewerkt maar ik heb wel een klein beetje ervaring met het bouwen van site's.

    Mijn vraag is, hoe kun je naar andere pagina's linken zonder dat het menu verdwijnt. Omdat ik het moeilijk kan uitleggen, laat ik wel een voorbeeld zien:

    ----------------------
    menu\









    -----------------------
     
  2. Roberto

    Roberto ....

    Berichten:
    308
    Leuk Bevonden:
    0
    Bedoel je dit?

    Rechtermuisknop op tekst, dan selecteer je hyperlink en daar voer je de url inm ?
     
  3. mr. E

    mr. E Giraffe XBW.nl VIP

    Berichten:
    1.101
    Leuk Bevonden:
    0
  4. Drone

    Drone Active Member

    Berichten:
    941
    Leuk Bevonden:
    1
    Volg eerst een paar tutorials op www.mijnhomepage.nl ofzo. Het is niet zo van 'druk op 1 knopje, en het menu blijft staan'. :{
     
  5. dutch_badass

    dutch_badass New Member

    Berichten:
    246
    Leuk Bevonden:
    2
    in principe werkt het het fijnst
    vind ik dan
    als je alles in elkaar bouwt met tabellen en dan i frames gaat gebruiken
    maarja das allemaal beetje lastig uit te leggen

    EDIT;
    Ik weet trouwens niet eens zeker wat je nou precies bedoelde maar ik denk dat ik er wel in de buurt zit

    Toch even proberen.
    Ik neem aan dat je wel weet hoe je tabellen moet maken.
    Nou als je bijvoorbeeld wilt dat een knop een bepaalde pagina laad in een tabel zonder dat alles opnieuw laad dan maak je in die tabel een i frame
    die i frame code zet je dan in de html code van die tabel
    zo`n code kan er bijvoorbeeld zo uit zien:

    <iframe src="home.htm" name="mainframe" align="middle" frameborder="0" height="300" width="798"></iframe>

    uitleg:
    -src="home.htm" houd in dat hij in het begin moet beginnen met in de ifrrame het bestand home.htm moet laden, dus dat krijg je als eerst te zien
    -de i frame moet je ook een naam geven om er voor te zorgen dat je later een knop iets kunt laten laden in die Iframe, hier heet hij "mainframe"
    want dan ga je tegen bijvoorbeeld de knop "mijn hondje" zeggen, laad het bestand mijnhondje.htm in het mainframe

    En zo kun je dan weer in een Iframe meerdere dingen veranderen, achtergrond kleur, hoogte, breedte, wel scrollen niet scrollen, etc etc
     
    Laatst bewerkt: 23 apr 2005
  6. $$$$$

    $$$$$ El Mic-nificent

    Berichten:
    387
    Leuk Bevonden:
    0
    [​IMG]

    Hoe kun je ervoor zorgen dat, wanneer je de tekst "test" naar een andere pagina linkt(voorbeeld test.htm), dat die pagina (test.htm) alleen in het frame X laad.


    Want als ik "test" link naar test.htm, dan opent de link de pagina in frame 1 terwijl ik em in frame X wil. (ik wil zo een menu aparte menu maken).


    Ik hoop dat ik duidelijk ben.
     
  7. dutch_badass

    dutch_badass New Member

    Berichten:
    246
    Leuk Bevonden:
    2
    [​IMG]

    dan moet je dus de target van de link veranderen waarin je hem wilt openen
    Dit kun je dus als je in een tabel een iframe hebt gemaakt en een naam hebt gegeven

    dus als de iframe mainframe heet dat moet je als target ingeven mainframe
     
  8. $$$$$

    $$$$$ El Mic-nificent

    Berichten:
    387
    Leuk Bevonden:
    0
    Super! Bedankt.

    Ik begin het te snappen.

    Ik heb nog een vraag, wat kun je met een template doen en hoe gaat het in z'n werk?
     
  9. dutch_badass

    dutch_badass New Member

    Berichten:
    246
    Leuk Bevonden:
    2
    ik gebruik nooit templates maar als het goed is is een template gewoon een standaard layout die je hebt gemaakt en die zo heel makkelijk ook voor andere pagina`s of websites kunt gebruiken
     
  10. $$$$$

    $$$$$ El Mic-nificent

    Berichten:
    387
    Leuk Bevonden:
    0
    Ah I see. thx.
     
  11. mr. E

    mr. E Giraffe XBW.nl VIP

    Berichten:
    1.101
    Leuk Bevonden:
    0
    als je de basis van html gaat ontdekken, dan zul je zien dat t uiteindelijk handiger is om met php te werken ipv frames.
    En als je niet de hele tijd je lettertype wilt veranderen in iedere pagina, dan is css erg handig..

    maar verder weer ff ontopic,
    @ dutch_badass.. waarom Iframes ipv frames?
    frames worden veel vaker gebruikt dan Iframes.

    @ $$$$$ let er wel op dat je zo min mogelijk frames gebruikt.. zoekmachines zoeken op de html pagina's, en als een gebruiker naar jouw site wordt verwezen dmv een zoekmachine, laat hij alleen de echte content zien, zonder navigatie. Dan laat de browser alleen dat html of htm bestand zien.
    om dit te voorkomen kan je in de broncode beschrijven hoever de zoekmachines mogen gaan bij het zoeken naar jouw site.. hierbij kan je bijvoorbeeld een ge optimaliseerde beginpagina maken voor zoekmachines en in de rest van je pagina's de zoekmachines blokkeren..
     
  12. $$$$$

    $$$$$ El Mic-nificent

    Berichten:
    387
    Leuk Bevonden:
    0
    ^Goed dat je het zegt, wist ik namelijk nog niet. Weet iemand wat je met Rulers en Grid kunt doen? Toen ik erop klikte, kwamen er allemaal vakjes verspreid over mijn pagina.
     
  13. mr. E

    mr. E Giraffe XBW.nl VIP

    Berichten:
    1.101
    Leuk Bevonden:
    0
    ik werk eigenlijk nooit met dreamweaver, maar ik gok dat grid helpt bij het maken van een mooie layout. Het idee van een grid is dat, door de indeling in vakjes, je veel sneller kan zien of alles mooi uitgelijnd is.(correct me if i'm wrong)
    en een ruler in t engels, is vrijwel t zelfde als bij ons n lineaal..

    wat je ermee kan doen weet ik niet..
    kan je btw even uitleggen wat de hele opdracht is?
    dan kan je beter geholpen worden:)
     
  14. $$$$$

    $$$$$ El Mic-nificent

    Berichten:
    387
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik moet dus gewoon een eigen website maken m.b.v. een sjabloon en CSS. Ik mag geen frameset gebruiken. Beetje afbeeldingen, anchors plaatsen etc.
     
  15. Darkwing

    Darkwing Active Member

    Berichten:
    6.510
    Leuk Bevonden:
    25
    Is eigenlijk heel makkelijk... ik ben nu te lam om het precies uit te leggen, dat wil ik morgen met alle plezier doen.. maar vergeet alle dingen die hier gezegd zijn tot nu toe. Iframes zijn onzin, php is ideaal maar absoluut niet vereist voor wat jij wil. Ik kan je morgen in een paar regels uitleggen hoe het wél moet, maar daar moet ik wel nuchter voor zijn ;)
    Hier kom ik nog op terug :)
     
  16. $$$$$

    $$$$$ El Mic-nificent

    Berichten:
    387
    Leuk Bevonden:
    0
    Het is al gelukt :). En ik mag toch geen frames gebruiken voor mijn website. Toch leuk om te weten.
     
  17. dutch_badass

    dutch_badass New Member

    Berichten:
    246
    Leuk Bevonden:
    2
    iframes zijn ideaal
    frames kunnen soms je hele layout verneuken als je met resoluties ouwehoeren gaat
    En een Iframe is gewoon heel makkelijk te maken en heb je nergens last van, en dit komt van een pro dus dan neem ik toch zeker aan dat hij gelijk heeft.
    Dus als je het simpel wilt houden met html en een beetje css,
    dan gewoon voor de iframe en tabellen gaan
     
  18. mr. E

    mr. E Giraffe XBW.nl VIP

    Berichten:
    1.101
    Leuk Bevonden:
    0
    Code:
    <!--de links-->
    <a href="site.php?word=some" 	title="home">home</a>
    <a href="site.php?word=thing" 	title="home">home</a>
    <a href="site.php?word=with" 	title="home">home</a>
    <a href="site.php?word=content" 	title="home">home</a>
    
    Code:
    <div class="content"'>
    <?php
                /* dit is het php script */
          /*
          if (strlen(trim($_REQUEST['word'])) != 0) {  //Or $_GET['word'] instead...
             $site = trim($_REQUEST['word']);
          }
    
          if (!(isset($site))) $site = "some";
    
          if ($site == "some") {
             include('some.inc');
          } else if ($site == "thing") {
             include('thing.inc');
          } else if ($site == "with") {
             include('with.inc');
          } else if ($site == "content") {
             include('content.inc');
          //} else {
          //   echo "failed!!!";
          }
          */
    ?>
    <!--   the content would go here.. -->
    </div>
    zo kan je op je site van alles invoegen, door middel van een phpscript.
    het voordeel ervan is dat, als je t goed doet, je maar 1 pagina hebt met verschillende .inc bestandjes die eringezet kunnen worden.

    Die .inc bestandjes worden niet bekeken door zoekmachines, dus alleen je echte site wordt bekeken, en in die .inc bestandjes kan je toch html zetten.
    de browser leest de pagina als een geheel, dus t werkt goed.

    en als iemand in je broncode gaat snuffelen ziet ie er niets van, want je php script wordt niet weergegeven.. *)

    ok.. dit is GEEN spam, alleen een klein voorbeeldje van hoe ik t heb gedaan.. klik.
    (en als je klaar bent kan je, net zoals ik, het beste je html en je css valideren _O_.

    /EDIT:
    layout van Glish en zelf aangepast:)
     
    Laatst bewerkt: 24 apr 2005
  19. mr. E

    mr. E Giraffe XBW.nl VIP

    Berichten:
    1.101
    Leuk Bevonden:
    0
    is t gelukt?
     
  20. $$$$$

    $$$$$ El Mic-nificent

    Berichten:
    387
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik ben er nog mee bezig. Alleen ik had te weinig tijd de afgelopen dagen.:) Komt wel goed.
     

Deel Deze Pagina