Elder scrolls III Morrowind Vs. Elder Scrolls IV Oblivion

Discussie in 'Algemeen' gestart door Beyond The Grave, 4 apr 2006.

1. Beyond The Grave

Beyond The Grave Tasty Epic FailCake!

Leuk Bevonden:
    0
    Ik maak deze thread aan omdat ikzelf altijd een groots fan van Morrowind ben geweest. Ik heb Morrowind toendertijd ontzettend veel gespeeld met heel veel plezier, en zelfs nu blijft het 1 van mijn favorieten.

Nu speel ik Oblivion en ik vind het een leuk spel.. Maar meer ook niet. Kijk, de graphics zijn super de super, maar de gameplay kan absoluut niet tippen aan Morrowind.

Het lijkt wel alsof Oblivion gemaakt is voor all round gamers.. En door het level-item systeem (om het zo maar te noemen) is het eigenlijk niet eens zo heel speciaal meer als je een goed item vind. Omdat je het enigzins kan verwachten.. en dat hoort niet bij een RPG vind ik. Dat haalt de verassing eraf. En kom op, het slaat toch ook nergens op dat zelfs simpele bandits met goede gear rondlopen naarmate je eigen level hoger word?

Verder vind ik de wereld achter de poorten van Oblivion nogal eentonig. Dit had beter gekund. Het straalt ook niks uit. Ik kan me nog goed herinneren dat de ''Red Mountain'' altijd een soort groot gevaar uitstraalde. En dát was mooi.

Maargoed, ik ben behoorlijk teleurgesteld in deze titel en ik ben benieuwd hoe jullie (met name diegene die Morrowind met veel plezier gespeeld hebben) hierover denken.

2. C H i L

C H i L Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Het is ook gemaakt voor all-round gamers. Maar de developers zien niet in dat de lore echt het belangrijkste is aan ElderScrolls games. De achtergrond van Cyrodiil vond ik altijd al weinig boeien. Als ze nu eens High Rock of Elsweyr hadden genomen, dan hingen alle NPC's meer aan elkaar. Het contrast tussen de Imperial Cult en de religie van de Dunmer vond ik goed uitgewerkt in Morrowind. The prophecy of the nerevarine/hortator zat vol mystiek. Neem nu de ashlanders, Sul-Matuul en die vrouw. De poëtische manier waarop ze de prophecy uitlegden. De sobere Caius Cosades, die ik grappig vond, vormde het contrast tussen de serieuze main quest en het gewone volk, hij was een arm man, maar vormde toch een belangrijke factor. De afschrikwekkende corprus disease, meneer Dyvath Fyr, toen ik hem ontmoette had ik nog niet eens door dat hij de eerste was die de Oblivion gates heeft kunnen openen.

Anyway, nu lijken de NPC's, ondanks echte stemmen, weinig emotie uit te stralen. De animaties en graphics zijn veel beter, maar alles straalt weinig uit. De mooie zonsondergang en drawdistance kan toch niet tippen aan de sobere en vooral diverse omgevingen van Morrowind. De barren wastelands 'Molag Amur' waarin ik graag verdwaalde zijn nu vervangen door bossen, vlaktes, en nog eens bossen.

Ik moet toegeven, het is moeilijk om van Cyrodiil en de dood van de keizer een boeiend verhaal vol met intriges te maken, maar dat is Bethesda's fout, kies dan gewoon een andere provincie.

Alles is te goed gepresenteerd en uiteengezet, en daarbij helpen de duidelijke en korte dialogen zeker niet. Ik deel jouw mening, het is een goede game, maar meer straalt het niet uit, echt niet. Het enige wat nog overblijft van Morrowind is de angst dat je soms ervaart in de eindeloze dungeons/caves. Al kunnen deze niet tippen aan de Sixth House bases uit Morrowind.
    Level scaling is ook een groot probleem. In Morrowind bleef ik maar zoeken naar die goede armors en na honderden uren heb je dan ook wat. Hier hoef je alleen maar te trainen en plots loopt iedereen rond in Deadric/Glass. *sigh*

Laatst bewerkt: 4 apr 2006
  3. hacktic

hacktic PSN ID: hacktic

Leuk Bevonden:
    0
    Je kunt het van 2 kanten bekijken.
    Voor de kenners is het misschien een mindere gameplay en is de diepgang niet wat het moet zijn... maar voor het brede publiek is deze game toch makkelijker op te pikken denk ik en te volgen als een deel als morrowind..
    Ik denk ook dat deze game meer verkocht zal worden dan morrowind en daardoor een breder publiek aantrekt. Het volgende deel kunnen ze dan weer complexer maken omdat het publiek dan bekend is met de game.
    En zeg nou zelf.. als ontwikkelaar verkoop je liever 6 miljoen games aan het grote publiek dan dat je er 1 miljoen verkoopt aan de mensen die de game echt kennen en dus sneller kritiek zullen geven.

4. C H i L

C H i L Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Je redenering is correct, maar Morrowind is meer dan 4 miljoen keer verkocht. Ontzettend veel op de xbox, zelf al was Morrowind te ontoegankelijk voor console gamers.

5. Tsux

Tsux Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Ten eerste, ja ik ben het met jullie eens. De game valt me gewoon wat tegen, het blijft een hele goede game, maar ja, legendarisch noem ik het niet, Morrowind vind ik persoonlijk ook beter, om over andere RPGs zoals Baldur's Gate nog maar niet te spreken.

Het level-systeem + items is naar mijn idee gewoon een grove fout. Het is niet realistisch en ik denk ook totaal niet, dat het hierdoor een groter publiek aanspreekt. Waarom zou het?

"Okee, mijn eerste RPG. Oh leuk, nu heb ik een beter wapen! Dus nu kan ik wat serieuze hoofdjes kapot slaan! Hmm, wat raar, nu lopen die simpele bandieten met krachtigere wapens en armour rond dan ik... Wat stom! Heb ik nog niks aan mijn nieuwe wapen!"

Nee ik denk niet dat het ook maar enig voordeel heeft... Jammer, ik hoop dat ze iets van downloadbare content op Marketplace gaan zetten, dat je zelf je Mods kunt kiezen. Eén daarvan is natuurlijk dat de rest van Oblivion niet mee evolueert met wapens en armour.

6. b.mo

b.mo Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    ik vind dat level item systeem ook wel nep.. ben ik eindelijk een hoog level, heb ik mooie armor en een zwaard, komt er opeens een bandit uit de struiken met een dwarve war axe van 700gp.

maar voor de rest is hij misschien makkelijker geworden dan morrowind maar daar heb ik geen problemen mee. de die hard tes fans spreken als schande over het fast travel systeem en het kompas, maar ik vind het een handige toevoeging. bij sommige missies zit het kompas er niet bij en dat vond ik niet echt tof, want het duurde daardoor te lang.
    het beste was geweest als ze een optie erin hadden gedaan waarmee je het kompas enzo uit kan zetten.

7. Bitten Wolf

Bitten Wolf Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Nah, ze hebben nu de missies er ook op gemaakt dat je het kompas gebruikt (bij Morrowind kreeg je aanwijzingen dat je de weg ten noorde van x moest nemen, dan de tweede afslag enzo... vond ik toch mooier dan pijltjes volgen en fast travel), dus eigenlijk kan het niet zonder, tenzij je de extra aanwijzingen krijgt. Bovendien vond ik dat ze in Morrowind een hele mooie vorm van fast travel hadden, die bovendien realistisch was (Silt Strider/boten/teleporten in mages guildhalls), terwijl je nu vanuit elke plaats meteen naar zo'n beetje elke andere plaats, zeker als je al wat meer plaatsen gevonden hebt, kan reizen.

Oblivion blijft goed, maar kan niet aan Morrowind tippen (aldus spreekt de morrowind fan ;))

8. C H i L

C H i L Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Je mag niet vergeten dat Fast travel eigenlijk 'de tijd vooruitspoelen' is. Je duidt een locatie aan op je kaart en de computer berekent hoeveel tijd er voorbij moet gaan en vervolgens sta je op die locatie. Het is even realistisch als de manieren van in Morrowind, maar minder leuk en gratis.

9. Arie_Bombarie

Arie_Bombarie Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Ik ben geen die-hard RPG'er en vind het daarom juist goed dat het allemaal iets simpeler is gemaakt dmv kompas en fast travel.
    Als ik uren moet zoeken om ergens te komen, heb ik het iig snel gehad met een spel...

10. Unrealer

Unrealer Private 2nd Class.

Leuk Bevonden:
    0
    ? _0/

[Muggenzifter]het is toch echt een Xbox360 met Processor die berekent *) [/Muggenzifter]

Sorry voor het offtopic gaan,

OT: Ik heb Alleen Morrowind gedaan en die vond ik geweldig! en ik heb beelden gezien van Oblivion en dat zag er toch prachtig uit!, Zeker voor de wat nieuwere Gamers! Allebei Top Games!! _O_ _O_

11. xboxrullez

xboxrullez xbox for li(fv)e

Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb morrowind helemaal grijs gespeelt en mijn conlucsie is dan ook:

Morrowind is gewoon stukke beter als Oblivion!

Dit komt door de redenen die hierboven al genoemd zijn. Ik kan Oblivion nog enigsinds compenseren door de mods die ik gedownload heb. O.a. langzamer levelen, NPC lvls die veranderen, items die unique zijn.
    Maar dan nog is Morrowind beter, dit omdat de balans van het spel precies klopte.

12. niels123

niels123 Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Grappig dat mensen van gamespot enzo zeggen dat oblivion 10x beter is als morrowind.. getuigt wel weer van 10 uurtjes spelen en daarna wegleggen:+

ja ik vind morrowind ook beter.. gelukkig hebben jullie alle redenen daarvoor al opgenoemt:cool:

13. Tsux

Tsux Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Kijk dat fast travelen en de kompas vind ik niet eens zo storend hor, ik denk dat zulke dingen WEL elementen zijn die de gameplay toegankelijker maken voor mensen die niet bekend zijn met RPGs.

Je hoeft natuurlijk niet naar die kompas te kijken. Hoewel je er in principe moeilijk omheen kunt... Eigenlijk moet je de keuze hebben, hem uit te zetten. Eigenlijk evenals al de eerder gegeven kritieken. Dat zijn eigenlijk allemaal zaken waar je een keuze voor moet hebben... Maar ja, dan wordt het wel heel lastig allemaal...

14. C H i L

C H i L Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Als je met een bepaalde quest bezig bent moet je gewoon naar je active quest menu gaan en een andere quest aanklikken. Dan ben je tenminste niet meer gestoord door de quest marker. Voor de rest vind ik er niets handig aan, dus mij stoort het niet.

15. b.mo

b.mo Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    je ziet hier de mensen die morrowind grijs gespeeld hebben vinden die toevoegingen minder. maar oblivion heeft volgens mij meer aandacht in de media gekregen, waardoor ze hem minder hardcore en wat toegankelijker hebben gemaakt.

16. Volkoren

Volkoren Active Member XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    3
    Ik ben het als hardcore Morrowind speler helemaal eens met Chill en Beyond the Grave, ik kan er weinig meer aan toevoegen, de punten die ik minder vond staan ook genoemd in deze thread.

17. Zifnap

Zifnap Koehl en gecollecteerd

Leuk Bevonden:
    3.444
    "Elk nieuw deel in de Elder Scrolls is weer een stukje toegankelijker dan zijn voorganger. En bij elk nieuw deel klagen veel veteranen weer dat het spel er kwalitatief minder op wordt. Een duidelijke trend in de verarming van het materiaal, of tonen veteranen het onvermogen om zich aan te passen?"

18. C H i L

C H i L Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Dat laatste is meer een ongegronde reactie op het klagen van de veteranen. Als een nieuwkomer in de serie Oblivion uitspeelt en daarna de vorige delen gaat spelen, zal hij zien dat de delen wel degelijk kwalitatief achteruitgegaan zijn in de loop der jaren. Mooie graphics waren duidelijk een prioriteit in dit deel, wat ten koste gaat van de diepgang van het verhaal, veel minder guilds, etc.

19. ormagon

ormagon l!ve gamer

Leuk Bevonden:
    0
    Oke, hier komt het relaas van iemand die het er niet (helemaal) mee eens is.

Mijn kopie van Oblivion ligt eindelijk op de deurmat ik ren naar boven en na de installatie start ik het spel op. Het melodietje en het het mooie beginmenu geven al een heleboel sfeer af, je start het spel en een goede, echt bijpassende stem begint zijn verhaal te vertellen. Je word een beetje aan het handje gehouden op het begin, maar dat is voor veel gamers wel fijn. Ik heb me er zo snel mogelijk door heen gerushed om eindelijk te kunnen gaan beginnen met het "echte" spel. Ik zet mijn eerste stappen buiten, zie het gras waaien en in de verte een oud fort. Het heeft sfeer en straalt iets uit. Voor mij veel meer dan het donkere, droefige en moerassige Morrowind. Maar dat is natuurlijk heel persoonlijk.

Doordat de gesprekken nu werkelijk met de stem zijn gedaan, en je inzoomt op die persoon is het allemaal persoonlijker. Het brengt meer leven in het spel. Ook de gesprekken tussen NPC's (ja ze zijn soms erg dom) geven het spel wat meer leven, geven je meer het gevoel dat je neit alleen bent. Het is niet meer zo stil als met de teksten uit Morrowind. Door die gesprekken ga je je ook meer hechten aan de characters. Toen ik voor de Dark Brotherhood de boel moest uitmoorden (de mensen die dat hebben gedaan weten wat ik bedoel) baalde ik echt, ik wou dat eigenlijk niet doen. En juist doordat het door het inzoomen op de hoofden en de gesproken tekst en vriendelijke gezichten zoveel persoonlijker is geworden. Ook de kerel bij de arena die jouw je matches geeft, hij heeft zo'n karakter, het is zo leuk als hij je op het begin uitlacht. Het geeft zoveel plezier als hij de draak met je aansteekt. Zeg nou zelf, dat soort dingen zijn toch top!

Er is zoveel te doen in deze wereld. Je hebt nog steeds dezelfde vrijheid als in Morrowind. Je hoeft het compass niet te gebruiken, de fast travel map hoef je niet erbij te halen. En ik doe het ook niet uit principe. Ik heb al zoveel leuke dingetjes meegemaakt, het sneaken is lekker uitgewerkt, de gevechten zijn epischer en de steden zijn echt meer steden geworden. Je kunt nog steeds jouw potions maken, het lvl omhoog gaan is niet echt veranderd en dat lockpick spelletje is gewoon hartstikke leuk. En bealt het je niet? dan kun je altijd nog op auto attempt klikken. We kunnen nu huizen kopen! We hoeven er niemand meer voor af te slachten. En de Thieves guild krijg je nu ook echt het geheime gevoel bij, niet meer dat de thieves guild als een groot gebouw met een bord aan de deur midden in de stad staat. Kom op, dit soort dingen zijn allemaal zoveel beter. Mensen ik denk dat jullie te verwent zijn geworden, echt waar! Want dit is gewoon een echte topper!!!

Natuurlijk zijn er ook een paar minpuntjes. Zoals het onzeldzaam zijn van items zoals ik al zo vaak heb gemeld. Gelukkig gebruik ik nu een mod (ben erg blij met mijn pc versie), die er voor zorgt dat het weer als in Morrowind in elk lvl verkrijgbaar is, maar wel erg moeilijk. Zo heb ik bij elk "menselijke" mob nu 0.1% kans op 1 stuk daedric of glass. Ik heb laatst op lvl 6 een elvish bow gevonden, voor de rest is het nog een beetje prut wat ik heb, ik kreeg echt de LOTTO factor terug. Voor ik verder ging met het spel heb ik eerst 5 minuten naar mijn mooie bow gekeken.

Verder heb je nog het punt van het mee lvlen, het idee is leuk, maar je krijgt nooit het idee echt machtig te zijn, ook verdwijnen bijvoorbeeld de ratten na een bepaald lvl. Maar hey! lang leve de pc versie. Ook daar is een mod voor, de beesten zijn nu redelijk random, in het ene gebied iets meer kans op het ene beest dan in het andere gebied, en nee je zult geen wolven in dungeons tegen komen. Maar je zult wel lekkere low lvl ratjes in de pan kunnen hakken en het moeilijk krijgen tegen hogere lvl beesten. Dat probleem ook opgelost!!

Ik heb heir de pc en xbox360 versie liggen, maar de 360 versie raak ik neit meer aan, de pc versie bied door de mods zoveel meer, dat Oblivion voor mij nu echt is wat het hoort te zijn. Maar ook zonder de mods van de pc versie blijft er een ijzersterke game overeind, die zowel diep als toegankelijk is.

Laatst bewerkt: 5 apr 2006
  20. STASKO

STASKO Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Het enige waar ik me aan erger is dat elke berg die je ziet!!! Een berg is aan de rand van Cyridiil. voor je het weet loop je tegen een ontzichtbare muur terwijl ik in Morrowind echt het gevoel had me in een giga wereld te bevinden!

Dat gevoel heb ik niet bij Cyrodiiil. Want ook Anvil! Alle kanten die je opkijkt zijn er bergen te zien en denk je yes daar ga ik eens op onderzoek uit! Maar nee tussen die berg zit een rivier die weer een ontzichtbare muur bevat.

Dus war je ook kijkt! de rand van de map is altijd zichtbaar en de grote van de wereld lijkt door de draw distance erg klein! Ze hadden gewoon de provincie linksonder van Cyrodiil er nog bij moeten nemen, inplaats van die vage dunne stukken land.

Deel Deze Pagina