Oke, hier komt het relaas van iemand die het er niet (helemaal) mee eens is.
Mijn kopie van Oblivion ligt eindelijk op de deurmat ik ren naar boven en na de installatie start ik het spel op. Het melodietje en het het mooie beginmenu geven al een heleboel sfeer af, je start het spel en een goede, echt bijpassende stem begint zijn verhaal te vertellen. Je word een beetje aan het handje gehouden op het begin, maar dat is voor veel gamers wel fijn. Ik heb me er zo snel mogelijk door heen gerushed om eindelijk te kunnen gaan beginnen met het "echte" spel. Ik zet mijn eerste stappen buiten, zie het gras waaien en in de verte een oud fort. Het heeft sfeer en straalt iets uit. Voor mij veel meer dan het donkere, droefige en moerassige Morrowind. Maar dat is natuurlijk heel persoonlijk.
Doordat de gesprekken nu werkelijk met de stem zijn gedaan, en je inzoomt op die persoon is het allemaal persoonlijker. Het brengt meer leven in het spel. Ook de gesprekken tussen NPC's (ja ze zijn soms erg dom) geven het spel wat meer leven, geven je meer het gevoel dat je neit alleen bent. Het is niet meer zo stil als met de teksten uit Morrowind. Door die gesprekken ga je je ook meer hechten aan de characters. Toen ik voor de Dark Brotherhood de boel moest uitmoorden (de mensen die dat hebben gedaan weten wat ik bedoel) baalde ik echt, ik wou dat eigenlijk niet doen. En juist doordat het door het inzoomen op de hoofden en de gesproken tekst en vriendelijke gezichten zoveel persoonlijker is geworden. Ook de kerel bij de arena die jouw je matches geeft, hij heeft zo'n karakter, het is zo leuk als hij je op het begin uitlacht. Het geeft zoveel plezier als hij de draak met je aansteekt. Zeg nou zelf, dat soort dingen zijn toch top!
Er is zoveel te doen in deze wereld. Je hebt nog steeds dezelfde vrijheid als in Morrowind. Je hoeft het compass niet te gebruiken, de fast travel map hoef je niet erbij te halen. En ik doe het ook niet uit principe. Ik heb al zoveel leuke dingetjes meegemaakt, het sneaken is lekker uitgewerkt, de gevechten zijn epischer en de steden zijn echt meer steden geworden. Je kunt nog steeds jouw potions maken, het lvl omhoog gaan is niet echt veranderd en dat lockpick spelletje is gewoon hartstikke leuk. En bealt het je niet? dan kun je altijd nog op auto attempt klikken. We kunnen nu huizen kopen! We hoeven er niemand meer voor af te slachten. En de Thieves guild krijg je nu ook echt het geheime gevoel bij, niet meer dat de thieves guild als een groot gebouw met een bord aan de deur midden in de stad staat. Kom op, dit soort dingen zijn allemaal zoveel beter. Mensen ik denk dat jullie te verwent zijn geworden, echt waar! Want dit is gewoon een echte topper!!!
Natuurlijk zijn er ook een paar minpuntjes. Zoals het onzeldzaam zijn van items zoals ik al zo vaak heb gemeld. Gelukkig gebruik ik nu een mod (ben erg blij met mijn pc versie), die er voor zorgt dat het weer als in Morrowind in elk lvl verkrijgbaar is, maar wel erg moeilijk. Zo heb ik bij elk "menselijke" mob nu 0.1% kans op 1 stuk daedric of glass. Ik heb laatst op lvl 6 een elvish bow gevonden, voor de rest is het nog een beetje prut wat ik heb, ik kreeg echt de LOTTO factor terug. Voor ik verder ging met het spel heb ik eerst 5 minuten naar mijn mooie bow gekeken.
Verder heb je nog het punt van het mee lvlen, het idee is leuk, maar je krijgt nooit het idee echt machtig te zijn, ook verdwijnen bijvoorbeeld de ratten na een bepaald lvl. Maar hey! lang leve de pc versie. Ook daar is een mod voor, de beesten zijn nu redelijk random, in het ene gebied iets meer kans op het ene beest dan in het andere gebied, en nee je zult geen wolven in dungeons tegen komen. Maar je zult wel lekkere low lvl ratjes in de pan kunnen hakken en het moeilijk krijgen tegen hogere lvl beesten. Dat probleem ook opgelost!!
Ik heb heir de pc en xbox360 versie liggen, maar de 360 versie raak ik neit meer aan, de pc versie bied door de mods zoveel meer, dat Oblivion voor mij nu echt is wat het hoort te zijn. Maar ook zonder de mods van de pc versie blijft er een ijzersterke game overeind, die zowel diep als toegankelijk is.
Laatst bewerkt: 5 apr 2006