Als ik een grafiek wil maken voor labo met op zowel de x- als de y-as getallen dan krijg ik een probleempje. Stel: ik doe mijn metingen niet precies om de 10sec, maar wel op 10,30,40,50,80...sec. Dan krijg ik op de x-as overal gelijke plaats tussen! Terwijl dat eigenlijk niet klopt. Nu is mijn vraag: hoe zorg ik ervoor dat excel weet dat het eigenlijk om getallen gaat & niet zomaar waarden? Alvast bedankt.
Volgens mij kun je in een grafiek geen ongelijke verschilwaarden gebruiken en moet de 'stapgrootte; altijd gelijk blijven.
je kan het gemiddelde tussen 60 en 80 kunnen nemen bijvoorbeeld, en dat onder het kopje 70 kunnen zetten, dan klopt het ongeveer..
Ja, maar het moet nauwkeurig zijn. Anders moet ik het met de hand maken & dat oogt niet zo netjes & is ook meer werk
Nogmaals, Wiskundig gezien kun je volgens mij geen verschillende waardes gebruiken op de X-as. Op de Y-as kan het wel (bij een exponentiele functie) maar bij de X-as niet. Overigens is de functie van een grafiek om het verloop van een proces weer te geven en/of een ruwe indicatie van een getal bijbehorend bij een bepaalde waarde. Voor precieze data kun je veel beter een tabel maken.
Het kan wel hoor, maar met datums (met tijden heb ik het zelf nog niet geprobeerd). Als je bijvoorbeeld gegevens hebt voor 10 feb, 11 feb, 12 feb en 15 feb. Dan kan je een grafiek maken die ook 13 en 14 februari toont, maar er geen gegevens voor op de Y-as plot. Daarvoor moet je bij de grafiekopties (3e stap van de wizard, ofwel via het menu 'Chart'-'Options') naar het 3e tabblad gaan (Axis). Daar kun je instellen dat de gegevens niet per categorie, maar 'Time-Scale' zullen zijn. Als je dit kiest, vult Excel zelf de ontbrekende X-gegevens aan. Je kan het eens proberen, misschien dat het werkt.
Het gaat dus om meetresultaten hé. Ik heb maar resultaten van bepaalde tijdstippen & die zijn niet allemaal evenver van elkaar.(we moesten het zo doen) Dus als het met datums gaat, daar ben ik toch niet zoveel mee?
Hallo? Een datum en een tijd is in Excel exact hetzelfde: het zijn allebei gewone getallen, maar met een opmaak van datum of tijd. Je moet de huidige datum en de huidige tijd maar eens in een cel intikken en dan de opmaak verwijderen. Je behoudt 2 getallen: de datum is een geheel getal; de tijd is een kommagetal. Als we momenteel 13 februari zijn en het is 18:00 dan is dat in Excel het getal: 38396,75 (we zijn de 38396e dag na 1 januari 1900 en dan is er al 0,75 tijd van de dag verstreken. 0,75 * 24 = 18. En aangezien jij met tijden moet werken is dat dus wel hetzelfde als met datums werken. Alleen weet ik niet precies of je kan instellen dat hij ontbrekende x-waarden tot op de seconde moet aanvullen.
Laat ons een spelletje spelen. Beetje bij beetje geef ik wat tips vrij. Ik begin met de belangrijkste tip: In kolom A staan ook gegevens. Maar doordat ik de tekstkleur op wit had ingesteld zag je dat niet. In de onderstaande screenshot heb ik de tekstkleur veranderd waardoor je ziet wat er staat. En wat valt er op: er staan datums in. (Dit is echt de sleutel tot de oplossing.) (De meetresultaten zullen wel bij elke screenshot die ik maak wijzig omdat het gewoon random getallen zijn tussen 0 en 100)
Tip 2: Kijk op de volgende screenshot naar de kleurtjes. Die geven weer waar de gegevens van de grafiek vandaan komen. Het is dus niet zo dat de grafiek gebaseerd is op wat je ziet, (kolom B en C), maar op kolom A en C. Probeer het zelf ook eens. Ik weet het, ik ben slecht. (als je het echt dringend nodig hebt, dan mail ik u het excelbestandje wel hoor, maar nu ben ik nog even de sadist )
Ik heb het maar nodig tegen dinsdag. Kzal me der in het weekend eens mee bezig houden. Maar hoe baseer je een grafiek op kolom A terwijl je toch kolom B weergeeft?
In de grafiek geef ik niet kolom B weer. Ik geef kolom A weer. Maar zoals eerder in de thread gezegd: "Een datum is eigenlijk een getal; namelijk het aantal dagen dat verstreken is sinds 1 januari 1900" Zo zie je in cel A2 de datum 19/02/1900. Hoeveel dagen zijn er tussen 1/1/1900 en 19/02/1900? 31 (# dagen in januari) + 19 (# dagen in februari) = 50 dagen. Dus in cel A2 en B2 staat eigenlijk 2 keer hetzelfde, maar, de cel in A2 is als datum geformatteerd. Waarom doen we dit? Omdat een grafiek in Excel enkel ontbrekende data kan tekenen als het over datums gaat. Dus de grafiek maakt gebruik van de gegevens uit kolom A, maar in kolom A zijn deze gegevens opgemaakt als datum en in de grafiek zijn ze opgemaakt als getallen. Dan is er nog de vraag: "Waarom is de letterkleur van kolom A dan ingesteld op wit? Zou het niet eenvoudiger zijn van die kolom te verbergen?" Wel, als je een kolombreedte instelt op 0, dan wordt die kolom niet in de grafiek opgenomen. Aangezien we de gegevens van kolom A nodig hebben, maar we hem niet willen tonen, geven we de letters dezelfde kleur als de achtergrond zodat je niets ziet.
Mag je bv ook beginnen met 01-01-2004 als vijftig? En dan gewoon verder de tussenruimten in datums uitrekenen? Maar als je met excel dan grafiek maakt van a & c,is het toch vreemd dat hij b gaat weergeven op x-as?