Excel-vraag

Discussie in 'PC, Handheld & Algemeen' gestart door Fisichella, 29 apr 2008.

1. Fisichella

Fisichella swangate.nl

Leuk Bevonden:
    29
    Ik heb een vraag over hoe iets in Excel werkt, want ik weet dat het kan maar nog niet hoe.

Het zit namelijk zo dat ik voor mijn afstudeeropdracht een soort van dashboard maak met daarop een aantal belangrijke kengetallen voor een bedrijf. Maar nu willen we dat dashboard maken op een manier dat de gegevens per maand veranderen. Dus in 1 vakje moet je dan de maand invullen, bijvoorbeeld 'april' en dan springen vanzelf de opgestelde kengetallen te voorschijn van april, hetzelfde voor mei, juni, etc.

Op zich kan dit met de ALS-functie, maar dan heb je het probleem dat je maar 8 functies in een formule kunt plaatsen en dus maar tot augustus kunt. Op dit moment is het dus zo dat we twee dashboarden hebben, maar dat hoort eigenlijk niet. Het is mooier om het in eentje te doen en zo hoort dat eigenlijk ook.

Weet iemand hoe je dit voor elkaar kan krijgen? Dus hoe kun je minimaal 12x een cel van waarde laten veranderen, terwijl je steeds in 1 cel een waarde invult? Voorbeeld: cel B2 twaalf verschillende waardes laten weergeven afhankelijk van de waarde van cel B1. Als cel B1 'januari' aangeeft, moet in cel B2 een getal staan dat daar betrekking op heeft, maar als je 'februari' invult dan moet het getal in cel B2 juist weer op die maand betrekking hebben.

De functie die ik nu gebruik ziet er zo uit:

=ALS($A$3=1;Berekeningen!GF3;ALS($A$3=2;Berekeningen!GF4;ALS($A$3=3;Berekeningen!GF5;ALS($A$3=4;Berekeningen!GF6;ALS($A$3=5;Berekeningen!GF7;ALS($A$3=6;Berekeningen!GF8;ALS($A$3=7;Berekeningen!GF9;ALS($A$3=8;Berekeningen!GF10;""))))))))

Maar dit werkt dus niet.

Alvast bedankt :)

/Edit: o, naja laat maar. Ben er al uit. Kon het eerst niet vinden en nu ik het gevraagd heb opeens wel :+ Deze kan dus dicht :)

Laatst bewerkt: 30 apr 2008
  2. Rox

Rox Marketing 2.0..

Leuk Bevonden:
    2
    Het is al opgelost, maar toch nog even een vraag; waarom geen draaitabellen?

Zijn gebruiksvriendelijk en bieden je ook voldoende mogelijkheden om te stoeien met de getallen (volgens mij).

3. Shizzel

Shizzel Guest

Misschien is het handig dat je meteen de oplossing geeft voor mensen die dezelfde vraag hebben (nu of over een jaar bijvoorbeeld), Fisichella.

4. Fisichella

Fisichella swangate.nl

Leuk Bevonden:
    29
    Ok, het is op te lossen met de functie VERT.ZOEKEN. Die ziet er zo uit:

=VERT.ZOEKEN(zoekwaarde;tabelmatrix;kolomindex_getal;[benaderen])

Zoekwaarde: hier vul je de cel in die de andere moet laten veranderen bij een nieuwe invoer.

Tabelmatrix: hier vul je het celbereik in waaruit een waarde gezocht kan worden, dus bijvoorbeeld cel A1:D24 ofzo.

Kolomindex_getal: hier vul je het kolomnummer in van je geselecteerde tabelmatrix waarin de waardes gezocht moeten worden. Als je bijvoorbeeld de kolom waarin de gegevens van januari 2006 staan, wil hebben vul je een 2 in (in kolom 1 staan de maand namen in dit geval al) en als je januari 2007 wil hebben (er vanuitgaande dat die naast 2006 staat) vul je een 3 in.

Benaderen: geen idee waar dat voor dient, maar dat kun je leeg laten. Je kan na dus gelijk na kolomindex_getal haakje sluiten doen.

Er bestaat ook een functie HORIZ.ZOEKEN, maar die heb ik nog niet geprobeerd. Maar ik denk dat die hetzelfde werkt, alleen dan met rijen i.p.v. kolommen :)

Ik weet niet of het zo een beetje duidelijk is, maar probeer het anders maar uit want dat helpt echt. Ik las zelf ook maar ergens dat die functie bestond, maar na het te proberen begreep ik pas echt hoe die werkte.

5. Stripe

Stripe Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Maar even hier:
    Ik gebruik Open Office maar ik heb een vraagje, ik wil iets printen maar het past op 1 rij na niet op 1 pagina. Is het mogelijk om die toch op het zelfde papiertje te krijgen zonder lettertype te veranderen of te verkleinen?

6. Lenny-t

Lenny-t Melted Forest XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    79
    In Excel kan je marges bepalen, ik weet niet of dat ook met de openoffice versie kan...

7. Stripe

Stripe Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Hmm. Waar zit die opte precies bij Excel?
    Misschien kan ik wat vergelijkbaars vinden. Ik gebruikte eerst ook altijd Excel maar mijn ooo zo fijn computer wilt geen Excel meer openen..

8. Lenny-t

Lenny-t Melted Forest XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    79
    In Excel2007: pagina-indeling > afdrukbereik. In excel 2003 zou ik het niet weten

9. Fisichella

Fisichella swangate.nl

Leuk Bevonden:
    29
    In Excel 2003:

Bestand >> Pagina instelling >> en dan bij schaal het keuzerondje 'Aanpassen aan 1 bij 1 pagina's' selecteren.

10. Stripe

Stripe Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Gelukt! Bedankt voor de hulp ^^

Deel Deze Pagina