Ik heb een vraag over hoe iets in Excel werkt, want ik weet dat het kan maar nog niet hoe.
Het zit namelijk zo dat ik voor mijn afstudeeropdracht een soort van dashboard maak met daarop een aantal belangrijke kengetallen voor een bedrijf. Maar nu willen we dat dashboard maken op een manier dat de gegevens per maand veranderen. Dus in 1 vakje moet je dan de maand invullen, bijvoorbeeld 'april' en dan springen vanzelf de opgestelde kengetallen te voorschijn van april, hetzelfde voor mei, juni, etc.
Op zich kan dit met de ALS-functie, maar dan heb je het probleem dat je maar 8 functies in een formule kunt plaatsen en dus maar tot augustus kunt. Op dit moment is het dus zo dat we twee dashboarden hebben, maar dat hoort eigenlijk niet. Het is mooier om het in eentje te doen en zo hoort dat eigenlijk ook.
Weet iemand hoe je dit voor elkaar kan krijgen? Dus hoe kun je minimaal 12x een cel van waarde laten veranderen, terwijl je steeds in 1 cel een waarde invult? Voorbeeld: cel B2 twaalf verschillende waardes laten weergeven afhankelijk van de waarde van cel B1. Als cel B1 'januari' aangeeft, moet in cel B2 een getal staan dat daar betrekking op heeft, maar als je 'februari' invult dan moet het getal in cel B2 juist weer op die maand betrekking hebben.
De functie die ik nu gebruik ziet er zo uit:
=ALS($A$3=1;Berekeningen!GF3;ALS($A$3=2;Berekeningen!GF4;ALS($A$3=3;Berekeningen!GF5;ALS($A$3=4;Berekeningen!GF6;ALS($A$3=5;Berekeningen!GF7;ALS($A$3=6;Berekeningen!GF8;ALS($A$3=7;Berekeningen!GF9;ALS($A$3=8;Berekeningen!GF10;""))))))))
Maar dit werkt dus niet.
Alvast bedankt ![Smile :) :)](styles/default/xenforo/clear.png)
/Edit: o, naja laat maar. Ben er al uit. Kon het eerst niet vinden en nu ik het gevraagd heb opeens wel
Deze kan dus dicht
Laatst bewerkt: 30 apr 2008