stel ik heb een rij met getallen : 3 4 5 7 6 =som(a1:a5) in dit geval kom je dan op 25 Echter ik wil, dat als ik de kleur groen maak, dat de desbetreffende cel niet meer meegeteld word. Hoe fix ik dit? (iets met voorwaardelijke opmaak ongetwijfeld)
Voorwaardelijke opmaak is juist andersom: bepaalde cellen een opmaak meegeven als er bepaalde data in de cel staat. Wat jij wil is wel mogelijk, maar dan zou het denk met VBA moeten. Vraag het anders op het Helpmij Excel forum, daar zitten wel Excel Guru's tussen en die kunnen je ongetwijfeld beter helpen dan wij.
Ik weet dat voorwaardelijke opmaak andersom is, maar dan moet het zo toch ook kunnen? Exclude oid..... tnx voor de link!
Ik zie dat je op Helpmij al geholpen wordt . En trouwens, jij hoort toch te weten dat er een Office thread is?
Je kunt het ook oplossen met een extra (verborgen) kolom. Als je dan: - eerst je tabel maakt met je groene en zwarte getallen; - zet je er in de linkerkolom naast de tekst "ja" als het getal zwart is en "nee" als de cel groen is. - En tot slot typ je in de gewenste cel de formule =som.als(a1:a5;"ja";b1:b5) Uitleg functie som.als: - Die a1:a5 is het bereik waarvan je wil dat er waarden opgeteld worden; - "ja" is het criterium. Als er ergens 'ja' staat, telt ie het getal in het optelbereik (zie onder) op; - b1:b5 is het optelbereik, de getallen die dus opgeteld worden als er wordt voldaan het criterium. Als je een tabel hebt van 1000 getallen en je niet overal ja of nee wil invullen, is er ook nog een optie in VBA om zelf functie in te bouwen die elke kleur een nummer geeft, zodat je dan gewoon kan slepen en dan het 'colorindex nummer' als criterium kan opgeven. Maar dan moet je maar even zeggen of je een grote tabel hebt, dan zoek ik hem wel weer op. Zag je post pas gisterenavond, dus misschien had je het al opgelost