de nieuwe fifa komt er weer aan dus ook voor deze game een post, hieronder al wat enige info, en screenshots weet ik nog steeds hoe te plaatsen.
Op FIFA 2005 Online hebben ze informatie gekregen over het nieuwe penalty systeem. Het is erg uitgebreid en er zijn veel veranderingen toegepast.Je kunt nu je doelman al bewegen voor dat het schot genomen is. De keeper zal zijn armen gebruiken, en springen (ala Dudek in UCL) Een strafschop nemen is ook afwisselender. Je kunt kiezen uit 3 verschillende soorten schoten kiezen. (1) binnenkantje van de voet (2) Direct harde pegel ( Tactisch balletje.
1) You can pass the ball in with the inside of your foot,
2) You can drive the ball in with a firm strike,
You can choose to delicately chip the ball in.
Het schot zal ook niet altijd buitenspel raken. Zo is het ook mogelijk een rebound goal te maken. Andere interessante informatie die bevestigd is dat het hoeveelheid bezoekers variabel is. Dit hangt af van goed je team presteert, of hoe goed je tegenstander is.
hier de stadions, weet iemand van welke clubs de nieuwe stadions zijn?
Old Trafford
Rural Training
Ground Ataturk
Generic South American
Bernabeau
Urban Training
Generic Mediterranean
Gerland Div One
Euro Millennium
Stadium Generic Modern
San Siro
Div Two Euro
Azteca
Generic Olympic Style
Camp Nou
Div Three Euro
Estadio Da Bessa
Highbury
Div One UK
Stadio De Luz
Alpi
Div Two UK Seoul
Westfalen
Div Three UK Daegu
Mestalla
Generic Square Closed
Dragao
Anfield
Generic Square Open
Bollaert
Generic Square Oval
Constant Vanden Stock
Stamford Bridge
Velodrome
Hamburg AOL
Calderon
St James Park
Amsterdam Arena
BayArena
Parc des Princes
Jose alvalade
Vorige week maandag was een afvaardiging van FIFA Benelux te gast op het hoofdkantoor van Electronic Arts Nederland. Na weken wachten was het dan eindelijk zover, tijd om FIFA 06 eens uitvoerig uit te proberen. We kregen al snel een Xbox toegewezen om zo verschillende partijtjes tegen elkaar en de computer te spelen. De versie die we voorgeschoteld kregen was vroege code, die inmiddels zo’n maand oud was, EA heeft in de tussentijd en de komende tijd nog tijd om de minpunten weg te werken. De komende dagen zullen de onderwerpen Presentatie, Sound, Gameplay, Game Modes aan de orde komen.
Presentatie
Grafisch zijn de vooruitgangen ingame niet heel duidelijk aanwezig. Maar de presentatie was al niet het grootste probleem de afgelopen jaren. Het publiek ziet er wat levendiger en minder plat uit dan in de FIFA 05. Afhankelijk van hoe team presteert, hoe goed je tegenstander is zal je meer of minder toeschouwers in je stadion aantreffen tijdens je carrière. Op screenschots is het onderscheid met oudere versies niet altijd erg goed waarneembaar. Zie je de game in actie, dan valt meteen op dat het aantal animaties flink is uitgebreid.
Het voetbal gevoel komt tot leven door een aantal nieuwe cinematics. Zo heb je verschillende manieren hoe spelers juichen. Deze kun je zelf toewijzen in het ingebouwde Creatie Centrum. Het Creatie Centrum is behoorlijk uitgebreid je kunt bestaande spelers volledig aanpassen, van geboortedatum, gewicht tot aan zijn schotkracht of tackle attribuut toe. Uiteraard kun je ook nieuwe spelers aanmaken, een optie om een eigen team aan te maken konden we niet vinden. De verbetering van het Creatie Centrum is met het vroeg uitkomen van de game een must te noemen, het is zeer twijfelachtig of alle late-minute transfers die deze week nog plaatsvinden nog verwerkt kunnen worden in de game.
Ook kan je in maarliefst 12 nieuwe stadions de ambiance waarin je speelt naar jouw smaak aanpassen. De interface is nagenoeg het zelfde gebleven, een ervaren speler zal zo de gebruikelijke opties snel terug vinden. De totale authenticeit van game viel in deze versie nog moeilijk te beoordelen. De shirtjes waren niet alle up-to-date, hopelijk wordt het een ander nog hersteld voor de release.
Sound
Dit jaar is er voor het Nederlandse commentaar wederom gekozen voor Evert ten Napel en Youri Mulder. Het komt helaas nog steeds niet al te geloofwaardig over. De commentator schat nog te vaak de situatie verkeerd in. Daarnaast zijn er te veel situaties waarin er helemaal geen vocabulaire aanwezig is. Het commentaar is wel enigszins verbeterd ten opzichte van vorig jaar, jammer is echter dat tijdens het begin van de wedstrijd je eerst goal al in het net kan liggen, terwijl Evert ten Napel nog steeds bezig is met de opstelling en het warmlopen van de spelers. Het Engelse commentaar zal gedaan worden door het duo van de UEFA Champions League 2004-2005 editie Clive Tyldesley en Andy Gray. Het Engelse commentaar lijkt dichter op de match te zitten en komt aanzienlijk minder opgelezen over.
De soundtrack is zeer indrukwekkend te noemen, maar liefst 39 tracks zorgen voor een gevarieerd aanbod Nederlandse inbreng is met het liedje ‘Flirt’ wat door de Amsterdamse Blues Brother Castro gemaakt is. Ook leuk is de "webradio" waarin je tijdens je menuutjes fragmenten krijgt met commentaar van beroemde goals door de geschiedenis heen.
Gameplay
Veel bekritiseerd en dit jaar zijn er veel beloftes gemaakt dat het allemaal een stuk beter moest spelen. Die beloftes lijken aardig waar gemaakt. De balans lijkt eindelijk weer teruggekeerd en dat is natuurlijk fantastisch nieuws. Als je de gameplay vergelijkt met FIFA 05, of met UEFA Champions League 2004-2005 dan speelt alles een stuk realistischer. Het omslachtige Off-the-ball control is afgeschaft. Het is dus niet meer mogelijk om op een totaal onrealistische manier dit uit te buiten, door een perfecte lange bal naar voren te spelen en de bal vervolgens via de zijkanten eenvoudig binnen te koppen.
Spelers aan de bal zijn niet langer sneller dan zonder bal, het geen het verdedigen een stuk eenvoudiger maakt. Je hebt veel meer het gevoel zelf controle te hebben over de situatie. Zo komen passes en voorzetten niet altijd perfect aan, ze dienen nu goed op maat gegeven te worden. Je kunt zowel kiezen voor dieptepasses, als een pass in de voeten van je medespeler. Het schieten op doel is even wennen. Schoten kunnen nu echt ruim over en naast gaan. De bal zie je bij doelpunten op verschillende plaatsen in de goal liggen. Af en toe lijken de schoten te veel vaart te hebben iets wat er niet altijd even echt uit ziet. Netten bewegen nu wel meer mee, wat de realiteit ten goede komt.
Tactische omzettingen vinden naast het in te stellen in het menu, nu ook echt in game plaats. Zo kun je medespelers doormiddel van 4 icoontjes aan geven op de counter te spelen, vleugelspelers laten opkomen, de 16 meter in te stormen of de derde man in te schakelen. De voordeelregel uit UEFA Champions League 2005 is goed overgenomen. De scheidsrechter schat over het algemeen aardig in of er beter doorgespeeld kan worden, of dat een vrije trap beter op zijn plaats is.
De grote mate van vrijheid zie je ook terug in de nieuwe dodenspelsituaties. Niet langer verschijnen er icoontjes boven bepaalde spelers. Je krijgt nu een pijl te zien om zo volledig vrij je schot te kunnen bepalen. Ook bij vrije trappen heb je deze vorm van vrijheid. Het is nog steeds mogelijk om de bal af te leggen, te krullen, of direct hard op goal te schieten. De verbeterde AI zie je goed terug in de doelmannen. Zo zullen ze sneller reageren op rebounds, de bal wegstompen als de aanvaller te dicht in de buurt is. Het ziet er op zijn minst een stuk spectaculairder uit. Een rare fout was echter toch nog waarneembaar, af en toe zag je in de herhaling de doelman achter zijn doellijn staan. Op het moment dat de keeper buiten de zestien richting hoekvlag rende begon hij vreemde onlogische bewegingen te maken. We mogen hopen dat tegen de tijd dat spel uitkomt we onze keeper beter kunnen vertrouwen.
Ook de penalty’s zijn veranderd, je kunt nu al voor dat het schot genomen is de doelman bewegen. Zo kun je meer links of recht gaan staan, om je menselijke tegenstander te imponeren. Voor de penaltynemer zijn er ook meer opties. Deze kwamen eerder al aan de orde in dit artikel.
Een grote ergernis door de jaren heen van menig speler, was dat de bal afnemen en schieten op een zelfde knop was geplaatst. Nu kun je de besturing volledig zelf instellen. Er zijn ook verschillende presets van besturing zodat je rustig kan uitproberen wat voor jou nu het lekkerst werkt.
Niet alles van de gameplay geeft zich in een paar uurtjes weg. Zo is het afschermen van de bal nog niet gelukt, het overstapje zodat de bal bij een volgende medespeler komt hebben we ook nog niet effectief gebruikt. Of de gameplay echt zo succesvol is zal pas blijken maanden na de release. De eerste indruk ziet er veel belovend uit. Als bugs die de gameplay uit balans halen uit blijven, zoals off-the-ball control, eenvoudige voorzetten en omhalen, dan beloofd het een mooi voetbal jaar te worden.
Game Modes
FIFA 06 staat dit jaar ook in het teken van (FIFA) geschiedenis. Dit merk je ook terug in opties. Zo is er naast de Manager mode een Lounge mode en Retro mode. In deze mode vind je filmpjes van voetballer en de FIFA reeks. Doormiddel van Challenges kun je o.a. Klassieke Teams vrij spelen. In dit team spelen bijvoorbeeld Ronaldo Koeman en Frans Beckenbauer.
De challenges lijken erg op de challenges zoals we deze aantroffen in de UEFA Champions League game. Aangezien het er dit keer ontiegelijk veel zijn, kun je er nog veel plezier aan beleven. Een challenge kan bijvoorbeeld het winnen van een nationale beker zijn, maar net zo goed het met een slecht team met vier verschillende spelers scoren tegen een Europese topploeg.
FIFA Fusion is dit jaar niet meer. Total Club Manager en FIFA 06 zijn min of meer hun eigen weg in geslagen. Wel is er een uitgebreidere Manager Mode. Waarin je over clubbudgetten en technische staf mag beslissen. Voor de start van het seizoen dien je een hoofdsponsor aan te trekken, die je van het nodige transfergeld voorziet.
Het is eenvoudiger om via verschillende criteria (bijvoorbeeld rating en positie) de speler te vinden die jij voor je club wil aantrekken. Een minpunt is nog wel dat er een limiet is van ’15 jaar’. Speel je veelal online je wedstrijden dan, zal je zoveel seizoenen niet halen, maar het is voor de speler die meer van deze feature afhankelijk is toch een kleien tegenvaller.
Toernooitjes met meerdere spelers is ook offline goed mogelijk. Tot 8 spelers kunnen het tegen elkaar opnemen in Lounge Mode. Speciale beloningen zijn er voor de hoger gerangschikte. Het is natuurlijk ook mogelijk online met elkaar de strijd aan te gaan.
Conclusie
FIFA 06 ziet er veel belovend uit, veel bugs uit eerdere versies lijken zijn weggewerkt. De presentatie is zoals we die jaarlijks van EA mogen verwachten. De vernieuwde en verbeterde gameplay + gamemodes en extra’s zullen de motieven zijn die een aankoop moeten rechtvaardigen. Na een eerste avondje FIFA 06 vertrokken we om 21:15 weer huiswaarts, om even tot bezinning te komen. Vanaf 29 september kunnen jullie zelf al over de game beschikken. Bediscussieer op ons FIFA 06 forum jou verwachtingspatroon. We proberen vragen zo goed mogelijk te beantwoorden, de meest gestelde vragen zullen we in een nieuwe FAQ sectie plaatsen.
Laatst bewerkt: 29 aug 2005