FIFA Street (X360, PS
Boeren, burgers en Brazilianen, verzamelt u! Nederlanders aller Cruijff-courtjes komt tezamen! De voetbalvrienden van Electronic Arts hebben een verrassing voor u. In het jaar 2012 zal het geschieden dat FIFA Street zijn wedergeboorte beleeft. Een revival of the fittest, een straatvoetbalsimulatie als nooit tevoren. Verspreid deze boodschap via hosanna… en panna.
Geheel in stijl van EA’s laatste jaren heet deze reboot van de FIFA Street-serie niets meer dan FIFA Street. De game geeft wel een heel andere kijk op straatvoetbal, want in deze nieuwe FIFA Street wordt staatvoetbal zo realistisch mogelijk nagebootst. Een deel van het team achter de FIFA-serie werkt sinds vorig jaar oktober aan deze straatvoetbalvariant en er worden dan ook diverse elementen van de grote broer gebruikt.
Zo worden de animaties van FIFA gebruikt als basis voor deze straatvoetbalgame en bevat FIFA Street hetzelfde verdedigingssysteem als FIFA 12. Dat betekent dus dat je geduld moet hebben en zelf moet instappen wanneer je denkt de bal te kunnen onderscheppen. Groot verschil met de veldvariant is wel dat je geen tackles kunt maken, want die zijn bij straat- en zaalvoetbal niet toegestaan.
Zaalvoetbal inderdaad, want naast wedstrijden 1-tegen-1 tot en met zes-tegen-zes kun je ook aan de slag met futsal. Daarbovenop komen nog wat andere, meer afwijkende modi, zoals een panna-wedstrijd. Meest prikkelend is Last Man Standing, dat waarschijnlijk een soort panna knock-out zal zijn. In totaal zitten er dik 35 omgevingen in de game, waaronder het Tokyo Futsal Stadium, een aftands veldje onder een viaduct en… een veld midden op de Dam in Amsterdam.
Wat direct opvalt tijdens het spelen is de manier waarop aanvaller en verdediger zich opstellen. Te allen tijde zorgen spelers ervoor dat ze met hun gezicht naar de tegenstander staan, dus je zult niemand zijn kont erin zien gooien. Het draait niet om fysieke kracht, maar om technisch vernuft. Dribbelen, pielen en panna’s uitdelen is waar de game je toe stimuleert en dan is het logisch dat spelers constant elkaar in de gaten houden.
Eén van de grootste wapens voor drukke dribbelaars is de versnelling. Natuurlijk kun je als een gek op je tegenstander af sprinten, maar dan raak je ook snel de bal kwijt. Beter is het om rustig te dribbelen en soms met een druk op de linker trigger volledig stilstaand trucjes uit te voeren of zelfs de bal hoog te gaan houden. Dan moet je tegenstander afwachten totdat jij besluit de trukendoos volledig open te gooien en is instappen voor een onderschepping veel moeilijker. Als je vervolgens ineens vanuit stilstand gaat sprinten, is de kans ook groter dat je iemand met een panna verschalkt. En dat willen we uiteindelijk natuurlijk allemaal.
In deze voorlopige versie, die pas 50% voltooid is, worden overtredingen niet bestraft, maar dat zal uiteindelijk wel het geval zijn. Dat is maar goed ook, want niets voelt zo frustrerend als de bal onrechtmatig afgetroggeld worden door een verdediger die toch zijn lichaam erin zet. Dat druist in tegen het idee achter straatvoetbal, iets waar EA juist zoveel mogelijk aan vast wil houden met FIFA Street.
Waar EA wel voor moet oppassen is dat FIFA Street niet teveel van FIFA 12 gaat lenen. De gameplay verloopt absoluut in een ander tempo doordat de nadruk veel meer ligt op trucjes uithalen, maar spelers gedragen zich wel vaak zoals in de veldversie. Ze bewegen hetzelfde, de verdedigende duels voelen hetzelfde, dus het is te hopen dat deze versie de basis van 50% voetbalactie toont en dat de laatste 50% gebruikt wordt voor typische straatvoetbalactie. Want we willen natuurlijk geen verkapte poort zien, maar een ingewikkelde panna.
Klik om te vergroten...