Heb op moment even niks te doen. So I'll indulge you...
In jouw mening zeg je heel simplistisch dat The Matrix gaat over een hacker die er achter komt dat de wereld een grote simulatie is en meer niet. Als dat inderdaad het enige is wat je ziet zou je vergelijking eerder thuis horen bij de film Hacker en Hacker 2...misschien zelfs lawnmower man 1 en 2. Oude films met hackers en virtual reality.
The Matrix vind ik niet geweldig, maar een hele goed film. Geweldig in mijn boek betekend dat er niks op aan te merken is. Maar toen ik vorige week alle 3 de delen achter elkaar keer begon ik me richting het einde ook enigsinds te vervelen omdat het verhaal te traag verliep.
Daarnaast ben ik het eens dat er makkelijk nog 1-2 delen gemaakt hadden kunnen worden als de regiseurs/directors dieper in zouden gaan op bepaalde stukken. Vecht/actie scenes waren op zich goed gedaan. Behalve dat gevecht met een stuk of 50 Agent Smith's tegen Neo op het pleintje. Het was te duidelijk dat het geanimeerd was en had beter gekund.
Wat ik persoonlijk ook interesant vond was het mythologisch aspect. In onze geschiedenis van de weerwolven/vampieren/banshee's/ghouls etc. Dat deze in The Matrix niks meer zijn dan defecte programma's en dat je ze alsnog kan neerschieten met een "zilveren" kogel. Of die 2 gasten die transparant en insubstantieel konden worden als Banshee's/Ghosts zijnde.
De reden dat Matrix goed is komt vanwege de onderliggende verhaallijn. Filosofische vraagstukken die het bij vele kijkers te weeg bracht. Ook in bepaalde gemeenschappen met Zion en anti-semitisme waar hevig over gediscussieerd werd als gevolgd van wat de film te weeg bracht bij mensen. Als een film mensen in zo'n mate weet te raken en kan laten bewegen is het gewoon een goede film.
Er was genoeg subtiele zaken in de film om je bijna de hele tijd bezig te houden. Ook met het einde wat nog vraagstukken open liet.
Laatst bewerkt door een moderator: 12 apr 2009