1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

FM4 [Finished] DTM Cup [PRO] [W]

Discussie in 'XBW Racing' gestart door Flavourlicious, 9 mrt 2012.

  1. asjemenou75

    asjemenou75 FIFO:............Fit In or F... ...

    Berichten:
    673
    Leuk Bevonden:
    771
    [​IMG]

    Coureurs,

    voor morgen staat Catalunya op de wedstrijd kalender,

    Er zijn eigenlijk maar 3 zaken waarbij men rekening moet houden:

    1.) Afsnijden , c.q. scherp aansnijden van de chicane voor start finish is tijdens de heats geoorloofd. Forza geeft zelf aan wanneer het "teveel" is waardoor je uiteindelijk veel snelheid op het recht stuk mist. Verder is het voor de Kwalificatie natuurlijk wel belangrijk dat de laps "clean" worden gereden. Voor het overige geldt minimaal 2 wielen op het asfalt.

    2.) Let op elkaar bij de start van de hoofdrace bij het aanremmen van de eerste bocht en het volgen van de ideale lijn richting de 2e bocht. Hier zijn al veel deelnemers door toedoen van anderen van de baan geschoten met schade tot gevolg. Wees alert op overige deelnemers. Je kan de wedstrijd niet winnen in de eerste bochten, wel verliezen.

    3.) Uitkomen pits, ga niet over de witte lijn, wees alert op achteropkomend verkeer de eerste bocht in.


    Track Guide:

    Turns 1 & 2 form a quick part of the circuit with a swift change of direction in between the first two bends. Turn 1 is one of the few corners on the track where overtaking is possible. Carrying high speed from the exit of turn 2, combined with a good line heading into the very fast turn 3 is crucial to a good lap time.
    The high speed nature of turn 3 itself puts a lot of stress through the tyres, especially the front left. Similarly, turn 4 is another which places heavy demands on the tyres (again predominantly the front left), with the car turning and braking from high speed into the tight bend.

    With downhill braking into turn 5 corner it’s very easy to lock the front tyres – as the driver brakes and turns inwards the road falls away from the car, so the inside front tyre can easily lock.

    The slowest corner on the track, turn 10 is a good test of the car’s traction. With high fuel loads this will be taken in first or second gear, followed by a wide exit into turn 11 which is taken flat out.

    Turns 14 & 15 provide a more technical part of the track/ It’s essential to have a good car through Turn 16 to maximise the run down the long straight. In qualifying it’s taken pretty much flat out, but with high fuel and a bit of tyre degradation it becomes trickier.

    The track surface is quite abrasive, meaning the tyres get a double whammy as the circuit layout puts them through their paces too.

    Veel succes met de voorbereiding voor de wedstrijd in Barcelona. Het circuit ligt er overigens "glad" bij.
     
  2. Lircky

    Lircky who's your daddy

    Berichten:
    754
    Leuk Bevonden:
    1
    is er hier alweer gesproken over mogelijk volgende meeting maar dan bij de DTM op Zandvoort (17 euro voor een kaartje) is iig goedkoper dan karten, en er komt die dag HEUL veel moois voor bij.
     
  3. B Tender

    B Tender Robot Unicorn

    Berichten:
    3.930
    Leuk Bevonden:
    1.905
    En daarnaast wordt er ook met mooie auto''s gereden die dag :thumbs:;)
     
  4. asjemenou75

    asjemenou75 FIFO:............Fit In or F... ...

    Berichten:
    673
    Leuk Bevonden:
    771
  5. averagegamer

    averagegamer Active Member

    Berichten:
    2.725
    Leuk Bevonden:
    13
    Ben vanavond helaas niet bij de race, heb morgen tentamen.
     
  6. arnaud unltd

    arnaud unltd yay

    Berichten:
    388
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb vanavond onbedoeld voor een hoop ergernis gezorgd denk ik.
    Mijn excuses, het ging al niet lekker en dan ook nog 2x bij iemand vol achterop geknald...
     
  7. tracks789

    tracks789 Active Member

    Berichten:
    377
    Leuk Bevonden:
    0
    mijn excuses dat ik tijdens de kwalificatie ben weggegaan. Ik kreeg een belangrijk telefoontje
     
  8. Surreallistic

    Surreallistic Forza!

    Berichten:
    2.096
    Leuk Bevonden:
    378
    Sprintrace 2 werd ik 4e. Mocht beginnen vanaf "pole" en kon dit t/m ronde 5 meen ik volhouden. Menno ging me toen door een uitremactie voorbij.

    Echter bij de bocht voor de pitstraat (ronde 5, beruchte s-combinatie bij de pit-ingang) ging het naar mijn idee niet zoals het zou moeten. Flavour snijdt de baan (zie ook foto op mn storefront) af en komt daardoor ter hoogte van de pit naast me rijden. In de eerstvolgende bocht kan ik niet anders dan inhouden, waardoor hij me voorbij gaat. Ik verlies daardoor dus mn begeerde 2e plaats, ik krijg 'm immers niet terug. Sterker nog, gelet op het feit dat diverse rijders me niet voorbij hebben kunnen komen, denk ik zelfs de rit op de 2e plaats had kunnen eindigen. Maar "als" telt niet. Nori weet me in de laatste ronde nog in te halen (2 wheels on tarmac), dus 4e voor mij.

    Los van de ongeschreven regel of een waarschuwing is het misschien eens het overwegen waard om dit anders aan te pakken. Een waarschuwing gaat me eigenlijk te ver; 2x een waarschuwing immers in de gehele cup en het is DSQ. Is het niet handig om bij het overtreden vn de ongeschreven regels een tijdstraf in te voeren? Of een verplichte pit? Laatstgenoemde kost denk ik dan weer TE veel tijd in relatie tot het "vergrijp".

    Verder leuke sprintraces gehad. De hoofdrace was een ramp. Ik reed weliswaar 12e toen menigeen rondom arnaud gebeurd. Feit is wel dat ik op de gespinde Arnaud stuitte en daardoor flinke motorschade had en mn voorbumper schade had. Ben dus 2x gepit in de hoofdrace, en daarna niet onder de 1:57.xxx gekomen door de bumperschade. Werd uiteindelijk 9e, maar dat was meer te wijten aan de schade van de andere coureurs.

    PS: volgende week is er ook een oefen-wedstrijd NL-elftal. Ik hoop dat de race verplaatst word naar... say... dinsdag of donderdag?
     
    Laatst bewerkt: 23 mei 2012
  9. noriCeramic

    noriCeramic XBW Racing

    Berichten:
    1.723
    Leuk Bevonden:
    55
    Als Flavour niet afgeremd werd, wat volgens mij niet gebeurde, dan was het legitiem denk ik.

    Was wel spannend in de 2e heat! Echt de ultieme poging om Surreallistic in te halen lukte. Ben de laatste races wel veel te risicovol bezig, kostte nog bijna punten in de hoofdrace.
     
  10. BIGGA84

    BIGGA84 Active Member

    Berichten:
    121
    Leuk Bevonden:
    2
    heat 1 en 2 gingen redelijk de hoofdrace heb ik langs de baan doorgebracht .
    kan iemand me de replay van de hoofdrace sturen ??
     
  11. $uperman.nl

    $uperman.nl Active Member

    Berichten:
    1.516
    Leuk Bevonden:
    0
    Ja, dat kan wel. Moet je wel even friend request accepteren
     
  12. Flavourlicious

    Flavourlicious Game Developer Moderator Redacteur

    Berichten:
    8.014
    Leuk Bevonden:
    1.409


    Dat was niet heel netjes nee. Ik wist op dat moment niet hoe ver ik aan de binnen kant zat. Forza remde mij alleen niet af, wat wel zou gebeuren als je verder zou zitten.

    Ik zat op de start/finish te twijfelen om de plek nog terug te geven maar besloot door te rijden zodat we er later beter naar konden kijken. Ik kan mezelf als 4e neerzetten en jouw en Nori dan doorschuiven, maar dat staat niet in de regels.

    Asjemenou wat denk jij?

    De foto:

    [​IMG]
     
  13. Surreallistic

    Surreallistic Forza!

    Berichten:
    2.096
    Leuk Bevonden:
    378
    Verschil is dat flavour hier met 4 wielen niet op het asfalt zit.2 op asfalt is terecht legitiem, dit in mijn optiek niet. Juist daarom mijn idee om bij een volgende cup tijdstraffen uit te delen oid. Denk dat zoiets eerlijker is dan een waarschuwing. Vooropgesteld dat een waarschuwing hier misplaatst is hoor wat mij betreft.
     
  14. noriCeramic

    noriCeramic XBW Racing

    Berichten:
    1.723
    Leuk Bevonden:
    55
    Ja ik snap je! Opzich is een tijdstraf ook een goed idee. Alleen hebben we er de middelen niet voor denk ik. Dan zou je van iedereen elke race moeten analyseren op van die afsnij momentjes. Volgens mij is het op Catalunya zelfs zo bij de bocht vóór de laatste chicane dat 4 wielen van het asfalt nog gedoogd wordt. Viel mij op vandaag tijdens het racen.

    Nog even over mijn inhaalactie in de laatste ronde van heat 2. Het was erg aggressief en het had verkeerd af kunnen lopen, mijn excuses. Na die bocht kwam jij met twee wielen in het gras volgens mij, we tikten elkaar geloof ik nog even aan. Waar kwam dat door? Gaf ik te weinig ruimte?
     
  15. loyallronin

    loyallronin Active Member

    Berichten:
    1.987
    Leuk Bevonden:
    606
    Kwalificatie:
    eerste 2 ronden gelijk al een driehoekje.
    Lange tijd 6 en 7e tijd.
    En pas in een van de laatste ronden net op tijd een startplek 3 kwalificatietijd.
    Had ik eigenlijk niet meer verwacht.

    Sprintrace 1.
    De luxe van 2e startrij werd gevolgd door een redelijke start en voordeel van rechterzijde track voor de 1e bocht naar rechts.
    Was erg spannend om naar de eerste bocht te rijdenen te proberen een zo gunstig mogelijk racelijn te nemen.
    Gelukkig zo clean mogelijk door de rechts/links combinatie en tijdelijk goed kunnen aanhaken bij Nori die op zijn beurt bij Menno probeerde aan te haken.

    Sprintrace2:
    Ik maakte een stomme remfout en Bergje in de linkerflank aangereden.
    Zag namelijk een kans voor een inhaalmove die er achteraf niet was.
    Ik was te laat met remmen en de wielen blokkeerden tijdens te hard remmen daarna.
    Bergje kon gelukkig gewoon doorrijden met wat extra %tjes schade door mijn toedoen. Nogmaals sorry, Bergje.
    2e Heat ging niet erg lekker.

    Hoofdrace.
    Dat de kwalificatie meetelt voor de gridvolgorde van de hoofdrace was mijn mazzel dat ik toch nog een goede startpositie had voor de hoofdrace.
    Voorzichtig gereden en gelukkig geen remfouten meer gemaakt
    In de hoofdrace was het erg raar dat in de laatste 3 ronden mijn snelheid ineens weg was. Of de banden waren op of ik was zelf op.
    Met de grootst mogelijk moeite kon ik mijn positie (hopelijk netjes genoeg) verdedigen tot de finishlijn.
     
    Laatst bewerkt: 24 mei 2012
  16. asjemenou75

    asjemenou75 FIFO:............Fit In or F... ...

    Berichten:
    673
    Leuk Bevonden:
    771
    Ik heb de replays nog niet gezien, ik was gisteren ff klaar met Forza, maar als ik de foto zie inderdaad niet netjes en zeker als je daar een plekje bij wint, maar in deze helaas wel geoorloofd (Tenzij Flavour is afgeremd door de "Game engine" dan had hij de plek moeten terug geven). Dit stond ook in de brieving "afsnijden mag in de laatste chicane en Forza geeft zelf aan wanneer het teveel is".

    Waarom is dit nog expliciet vermeld? Omdat dezelfde discussie op gang kwam na afloop van van Seat Leon SC cup op Catalunya. Daar mocht je in prinicipe niet afsnijden en idereen moest voor zichzelf bepalen wat acceptabel was. Wat gebeurde er in de praktijk? Een aantal reden netjes de rest sneed de chicane op de manier zoals Flavour aan. Vandaar dat er in de brieving aan iedereen was aangegeven dat afsnijden in deze chicane legitiem was.

    Het punten- en straffen systeem is reeds onder de aandacht en er word reeds gekeken naar alternatieven. Dat zal pas ingaan bij de nieuwe cup. Meer daarover tijdens de zomer bij het presenteren van de nieuwe cup. Het e.e.a. is moeilijk op te lossen binnen de game b.v. drive trough penalties kunnen niet (ook niet in de eerste 2 rondes), zodra schade aan staat, dan wordt het gelijk een reguliere stop. Maar er zijn alternatieven, maar meer daarover bij de presentatie van de nieuwe cup. Met het huidige systeem regulier je wel de extremere gevallen (Junior), maar voor onze club blijft het nu nog teveel op basis van goed fatsoen, dat miste ik gisteren wel. De aankomende cup zal daar verandering in moeten komen en zal er ook makkelijker "gestraft" kunnen worden zonder dat men dan gelijk uit de cup wordt geschreven. Ik vond zelf dat er buiten de acties van Arnaud om veels teveel "duw en trek werk" was.

    Verder zal woensdag a.s. niet verzet worden. Voor mij zou verplaatsing trouwens mooi zijn, maar iedereen is ingesteld op woensdagavond. Als je dat gaat verplaatsen benadeel je misschien weer anderen.

    grt A.
     
    Laatst bewerkt: 24 mei 2012
  17. Surreallistic

    Surreallistic Forza!

    Berichten:
    2.096
    Leuk Bevonden:
    378
    Beetje boel in strijd met het 2 wheel on tarmac principe. Je bevordert daar het duw-en-trek-werk mee wat je ook noemt. Check in de replay maar eens opkomen rechte stuk in ronde 5 na het incident tussen Flavour en mij wat voor duw-en-trek-werk daar ontstaat. Voor hetzelfde geldt spint alles eraf met grote ellende als gevolg voor de achterop-komers. Puntje om over na te denken lijkt me. Dat een eerder ingenomen standpunt uit een eerdere cup per definitie juist is/niet aangepast kan worden lijkt me niet juist.
    persoonlijk vind ik dat het verschil tussen chicane afsnijden en chicane afsnijden met plaatswinst te groot is om als legitiem gezien te kunnen worden. Dat iemand de bocht afsnijdt zonder iemand te benadelen, moet hij/zij zelf weten. Het risico van afremmen is dan voor de coureur. Benadeel je er echter iemand mee door afpakken plaats of schade, is het een ander verhaal.

    Jammer van volgende week niet verplaatsen.Hoe zit het met de wedstrijd op zondag tegen Portugal (groepsfase)? Werd die nou wel verplaatst?

    Trouwens Nori, weet zo 1-2-3 niet of ik daarna het gras op ging. Feit is dat jouw inhaalactie met 2 wielen op het asfalt was. Daarna kostte het me geen extra plaats meer.
     
    Laatst bewerkt: 24 mei 2012
  18. asjemenou75

    asjemenou75 FIFO:............Fit In or F... ...

    Berichten:
    673
    Leuk Bevonden:
    771
    Shit, word ik toch (tijdens mijn pauze) uit mijn tent gelokt....., anyway

    @ Sur, wat mij betreft laatste reactie, de rest komt in een incidenten rapport (ergens volgende week hoop ik) en f.y.i. er gaat ook nog een echte buitenstaander, zoals vaak, naar kijken. Ik begrijp dat het vervelend is dat je je (podium)plek verliest, en dat meen ik ook echt. En nogmaals de actie van Flavour is wat mij betreft zeker niet mooi en ga hem ook niet beschermen en zie acties los van personen. Maar in de brieving staat toch duidelijk omschreven dat je deze chicane mag afsnijden totdat FORZA je afremt--> is voor mij niet beter uit te leggen. Voor het overige geldt 2 wielen op het asfalt slaat in deze op de rest van het circuit, was volgens mij voor iedereen ook helder, althans ik heb daar geen opmerkingen/vragen over voorbij zien komen en misschien is dit door mij op een andere manier bedoeld en wellicht door jou op een andere manier geïnterpreteerd. Dat is dan een leerpunt voor mij, maar ik denk in het algemeen voor iedereen dat er veel winst te behalen valt door het goed doornemen van de regels en vervolgens per race de briefing te lezen. In de regels in de OP staat bv ook dat de coureur bij een 2e waarschuwing niet automatisch verwijderd wordt (?). Los daarvan kan een waarschwuing of sanctie gewoon uitgedeeld worden, mits er maar aanleiding is.

    M.b.t. de (mondelinge) inhoudelijke discussie tijdens de Leon SC Cup ga ik verder niet op in want daar was jij volgens mij (nog) niet bij, maar weet dat niet zeker.

    Feit is dat je als je deze chicane door iedereen zoals indertijd naar “eigen inzicht wat acceptabel” laat nemen er coureurs zijn die vinden dat je dat tot het ingrijpen van het systeem kunt doen en anderen die vinden dat je de kerbs alleen mag aanraken. Als het 2 wielen principe op tarmac in deze chicane gold dan was dat in dit specifieke geval een punt geweest (omdat hij jouw daar inhaalt), maar hoe was het geweest als jij een voorsprong had gehad en je achtervolger weet je uiteindelijk op een ander punt in te halen doordat zijn ronde 1 sec sneller is (door het afsnijden van deze chicane) dan moet het afsnijden in relatie worden gebracht tot het uiteindelijk inhalen. En wordt er tevens van ons verwacht dat alle replays van 12 auto’s x 3 heats (>300 laps) specifiek worden nagekeken op het afsnijden, gaat niet gebeuren. M.a.w. met de briefing is getracht het voor iedereen mogelijk te maken om bij deze chicane de meest snelle lijn te pakken, zonder daarbij afhankelijk te zijn van subjectieve oordelen (ik raak het tarmac met 1 mm aan met beide banden) van eenieder en dus de beoordeling over te laten aan het systeem. Let wel dit is echt een uitzondering specifiek bij dit circuit bij deze chicane.

    In mijn ogen en volgens de briefing had jij de chicane dus op dezelfde manier kunnen rijden als Flavour. Als ik de mogelijkheid had gehad om het te doen (los van mijn rij capaciteiten) had ik het ook geprobeerd.
    M.b.t. het duw en trekwerk was dat een algemene opmerking van mij die niet alleen in de bocht na de chicane (was ik ook bij betrokken) maar op meerdere plekken op het circuit zijn gebeurd verdeeld over 3 heats, dus dit staat los van de actie.

    Nogmaals ik heb nog geen replays gezien en zal het in een incidentenrapport meenemen. Daarbij wordt het volgende gehanteerd (zoals altijd) bij acties waarbij afsnijden een onderdeel is:

    1.) Is er bij de bewuste actie sprake van legaal (2 wielen op tarmac of anders vermeld tijdens brieving) aan/afsnijden ? --> Ja geen actie, zo nee door naar 2;
    2.) Is er bij het illegaal afsnijden voordeel behaald in positie die niet is terug gegeven? --> Ja, dan volgt sanctie, zo nee door naar 3;
    3.) Is er bij het illegaal afsnijden voordeel behaald in in XX% tijd en gebeurt het illegaal afsnijden structureel, meer dan XX en XX rondes achter elkaar? --> Ja dan volgt sanctie, zo nee dan geen actie en kwalificeren als incidentele stuurfout.

    Ik loop in deze al op het eerste punt vast. Als Flavour dus niet afgeremd is door het systeem heeft hij je in principe aan de binnenkant van de bocht ingehaald. LOS van datgene wat erna gebeurt.
    Met het bovenstaande probeer ik aan te geven dat er een visie en daadwerkelijk (misschien meer dan gedacht) over de opzet van de cup en regelgeving wordt nagedacht ook nog per race, maar zoals begrijpelijk is ook dit dynamisch proces en zal er bij de volgende cup naar alle waarschijnlijkheid het e.e.a. worden aangepast of veranderd.
     
  19. Surreallistic

    Surreallistic Forza!

    Berichten:
    2.096
    Leuk Bevonden:
    378
    Duidelijk. Volgende keer dus de deur op slot. Blijf het een ongeschreven regel situatie vinden. In de racerij ben ik er van overtuigd dat zon actie wordt "beloond" met een tijdstraf of drivethrough. Netjesn kun je het niet noemen, hetgeen door zowel Fla als A (Flaa) wordt ondertekend. Maar het blijft zonder gevolgen. Druist nogal in tegen mn gevoel van rechtsgelijkheid. Wellicht dus geen bezwaar of beroep, maar wel in verzet? ;) Hoop iig dat bij een volgende cup hier wat mee gedaan wordt. In het kort, cut the rap, stay on tarmac. Daar kun je op racen. Een kunstgrasstrook oid is daar niet voor bedoeld.

    Maar ga nu de kleine in bad doen. Proost. Morgen weekendje weg.
     
  20. Flavourlicious

    Flavourlicious Game Developer Moderator Redacteur

    Berichten:
    8.014
    Leuk Bevonden:
    1.409

Deel Deze Pagina