1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

FM4 [Finished] Seat Leon Supercup [AM] [Z]

Discussie in 'XBW Racing' gestart door Divimus, 21 okt 2011.

  1. loyallronin

    loyallronin Active Member

    Berichten:
    1.987
    Leuk Bevonden:
    606
    Eindelijk...02.06,696 op de leaderboard met de LeonSC.
    Ben het met B Tender eens 2e Sbocht zorgt voor de tijdwinst en in de eerste bocht proberen zo veel mogelijk snelheid vasthouden.
    Nu maar proberen om racetempo constant hoog te houden.
    Want de tijd hierboven kan ik nog niet elke ronde rijden. Vaker een 02.08,xxx.
     
    Laatst bewerkt: 25 nov 2011
  2. $uperman.nl

    $uperman.nl Active Member

    Berichten:
    1.516
    Leuk Bevonden:
    0
    Deze race word spannend, ik moet van Bassie winnen.
     
  3. Lircky

    Lircky who's your daddy

    Berichten:
    754
    Leuk Bevonden:
    1
    ik lees vandaag dat een beetje botsen best mag, dus beware of ZE LITTLE ORANJE OTTOMIBIELE!
     
  4. Tyrant

    Tyrant Well-Known Member

    Berichten:
    12.008
    Leuk Bevonden:
    9.570
    Gaat niet hoe hard je botst, gaat om de intentie...
    Race gewoon zoals je normaal ook doet.
     
  5. VanDen

    VanDen Denvan

    Berichten:
    1.970
    Leuk Bevonden:
    28
    'Oeps' ik miste me rempunt totaal. :+

    Ik had afgelopen race een leuke gevecht tussen Bergje, Blauw Hok, LoyallRonin.
    LoyallRonin pakte in de 10de ronde 2 plekken en verloor er 3 in dezelfde ronde. :9
    Nu maar hopen dat ik het nog bij kan houden.
     
  6. Lircky

    Lircky who's your daddy

    Berichten:
    754
    Leuk Bevonden:
    1
    Tja hoe race ik 'normaal'? Bots!|:-
     
  7. VanDen

    VanDen Denvan

    Berichten:
    1.970
    Leuk Bevonden:
    28
    Ik zag het gebeuren. Die blauwe kwam heel gevaarlijk terug op de baan.
    Moet je eens achter je kijken hoe ik vol moet remmen terwijl ik jouw dacht in te halen daar.
    Ook nog extra remmen om maar de veilige optie op te zoeken: de pitstraat.
     
  8. B Tender

    B Tender Robot Unicorn

    Berichten:
    3.930
    Leuk Bevonden:
    1.905
    Nog even terugkomen op het kwalificatie-verhaal.

    Wat ik hierboven lees zijn er eigenlijk 2 type racers: Zij die deze week een beetje geoefend hebben en met hun rondetijden binnen een halve seconde van elkaar liggen (Menno, Loyal, Styll3d, ik etc.) en zij die er vooral op hameren dat ze achterin (willen?) finishen en vermoedelijk ongeveer 3 tot 4 seconden langzamer zijn (no offence).

    In het voorbeeld betrek ik even Loyallronin en ikzelf maar je kunt er de naam van elke racer die wat geoefend heeft invullen!!!!111!!eins!. We lijken ongeveer even snel te zijn, wat een superspannende race van start tot finish zou garanderen, tenzij loyal op plaats 16 start en ik op plaats 1.

    Ik heb het even getest en het duurt minstens 5 seconden voordat je vanaf de 16e plaats de startlijn passeert, terwijl je dat wanneer je vooraan start eigenlijk onmiddellijk doet.
    Loyal heeft dan dus sowieso al 5 seconden achterstand op mij omdat hij gewoon verder achteraan start en dan is de race nog niet eens begonnen. Omdat Loyal en ik zo aan elkaar gewaagd zijn is hij gelijk al kansloos voor de overwinning, hij moet immers 0,5 seconde (5 seconden / 10 rondjes) per rondje op mij goed raken om uberhaupt vlak achter me te belanden en hij moet me dan ook nog eens voorbij zien te raken in dat 10e rondje. Het zal Loyalronnin niet lukken om dit voor elkaar te botsen (woordspeling) om twee redenen:
    -Hij moet 14 man inhalen die tussen hem en mij liggen. Op z'n gunstigst verliest hij een halve seconde per inhaalactie, waardoor hij sowieso nog 7 seconden extra moet goedmaken op mij, ik hoefde niemand in te halen omdat ik vooraan startte (geluk).
    -loyal en ik zijn aan elkaar gewaagd, in een normale situatie is hij niet structureel een halve seconde sneller aan mij, maar zijn we even snel!

    Door pech van Loyalronnin is hij bij voorbaat kansloos voor de overwinning, zal hij vooral strijden met minder snelle tegenstanders en lopen zowel Loyal als ik een episch gevecht om de overwinning mis. De kans dat het fout gaat tussen Loyal en een minder snelle tegenstander is ook nog aanwezig vanwege het snelheidsverschil tussen hen (no offence).

    Nu kan loyal ervoor kiezen om gelijk in rondje 1 de pitstraat in te duiken. Nadeel voor hem is dan dat hij 1) nog steeds in rondje 1 veel tijd op de kop verliest en 2) de rest van de race mogelijk saai en alleen aan het hotlappen is.

    Conclusie: voor echt spannende races een (korte) kwalificatie inlassen voor de race:thumbs: Hoeft maar een paar rondjes te zijn. Of Loyal nu op plaats 2 mag starten of misschien toevallig plaats 5, zijn kans op de overwinning zal e drastisch mee groeien.:thumbs:

    EDIT:
    Ben ook wel benieuwd naar dat botsakkefietje. Zal er straks eens naar kijken :p
     
  9. VanDen

    VanDen Denvan

    Berichten:
    1.970
    Leuk Bevonden:
    28
    Dus je wilt zeggen dat de langzamere nooit een kans mogen maken op punten?
    Misschien ben ik dan ook wel langzamer op Mugello maar daarbij nu ook nog kansloos?

    Zet mij maar lekker achteraan. Ik zal niet meedoen aan een kwalificatie.
    Ik neem aan dat als je snel bent je toch wel beter kan inschatten waar en hoe je gaat inhalen.
     
  10. noriCeramic

    noriCeramic XBW Racing

    Berichten:
    1.723
    Leuk Bevonden:
    55
    Eens x 1000000 met B Tender.

    De Lotussen en de HRT's in de F1 hebben ook geen kans om te winnen (no offence)

    @ Denvan

    Natuurlijk kan je dat goed inschatten dan. Maar dan ben je bij voorbaat al kansloos voor een overwinning. Je wilt clean rijden dus voorzichtig doen bij inhaalacties. Je moet soms remmen op punten waar jij zelf totaal niet remt. Je verliest dus meestal een seconde of meer per rondje.

    Plus (no reclame) het geeft meer spanning voor iedereen. Men zit bij gelijkwaardige tegenstanders en hebben dus altijd battles in plaats van dat er bijv twee gelijkwaardige op plaats 2 en 14 starten, waardoor zij ook al heel ver uit elkaar liggen en dus niet bij elkaar zullen komen omdat ze gelijkwaardig zijn.

    Plus er is minder kans op botsingen en je zal dus risico moeten nemen in de kwalificatie om een goede startplek te krijgen. Gaat dat fout.. start je alsnog achter op de grid. Eigen schuld, maar dan is het niet de computer die bepaald wie een race gaat winnen. Want dat is nu eigenlijk wel zo. Vorige race startte Menno ergens als eerste (of daar in de buurt) en reed ik na 4 rondjes geloof ik tweede maar wel met een achterstand van 800 meter terwijl wij in potentie ongeveer dezelfde rondetijden rijden (en dat ook deden tijdens die race).

    Coolstorybro again maar B Tender (aka Mazda) neemt de woorden uit mijn mond.
     
  11. Divimus

    Divimus Active Member XBW.nl VIP

    Berichten:
    1.576
    Leuk Bevonden:
    305
    Maar dit alles qua kwalificatie gaan we niet doen as zondag, Dan hadden we dit zoiezo al vanaf het begin af aan moeten doen.
     
  12. B Tender

    B Tender Robot Unicorn

    Berichten:
    3.930
    Leuk Bevonden:
    1.905
    Nee. Ik wil zeggen dat de kans op punten een directe relatie moet hebben met hoe snel je bent, zonder verstorende elementen als random startpositie. Dat brengt met zich mee dat een langzamere minder kans heeft op punten dan een snellere, maar niet dat een langzamere nooit kans heeft op punten.

    Wat ik die post hierboven had neergeschreven was ook niet meer dan een suggestie met een voorbeeld ter verduidelijking. Even goede vrienden wanneer we in de toekomst zo door rijden als we nu doen, maar het is wel iets waar we met z'n allen even over kunnen nadenken gezien de huidige situatie.

    Nu hebben we namelijk gelukkig lekker veel deelnemers (:thumbs: :thumbs:) in combinatie met weinig rondjes. Het leek mij een logische geachte om een korte kwalificatiesessie in te lassen. Bij een race van 2 uur lang, of een race met maar 3 deelnemers is dat veel minder relevant, maar in de huidige situatie kan het best een meerwaarde hebben vind ik.
     
    Laatst bewerkt: 26 nov 2011
  13. VanDen

    VanDen Denvan

    Berichten:
    1.970
    Leuk Bevonden:
    28
    Of er knalt lekker iemand op je. :+
     
  14. B Tender

    B Tender Robot Unicorn

    Berichten:
    3.930
    Leuk Bevonden:
    1.905
    wanneer?
     
  15. VanDen

    VanDen Denvan

    Berichten:
    1.970
    Leuk Bevonden:
    28
    3de race starte Styl3dd vooraan en er knalde 'iemand' op hem.
    Dezelfde race starte ik achteraan gelukkig.
     
  16. loyallronin

    loyallronin Active Member

    Berichten:
    1.987
    Leuk Bevonden:
    606
    Dit is een moeilijk dilemma. Mijn visie op dit geheel is dat eigenlijk de pikorde al grotendeels is bepaald door de leaderboardtijden.

    Nu is de vraag wat is de bedoeling van de opzet van deze cupraces? En tevens waarom doe je mee?:

    -Zo veel mogelijk clubleden betrekken bij een race wat het sociale aspect
    van gamen bevorderd en het clubgevoel versterkt.
    *Ik vond het leuk met nieuwe mensen te spreken en te gamen.

    -Binnen de club bekijken wie het snelste is op verschillende track en in
    verschillende standaard auto's tijdens een race met de clubleden.


    Motivatie voor deelname is ook bij iedereen verschillend.
    -De een vind het al reuze leuk dat hij kan meedoen.
    -De ander wil koste wat kost een sneller clublid (leaderboard verslaan.
    -De ander wil gewoon zijn gamemaatje fair en square verslaan.
    -Dan zijn erbij die fanatiek oefenen en elke keer een honderste afschaven in
    de hoop die schijnbaar onbereikbare toptijd te kunnen rijden.
    -enz enz.

    Ook de wedstrijdmentaliteit en wedstrijd/raceinzicht is op dit moment te verschillend, gezien de reacties in het forum.
    De regels zijn wel gesteld maar er is kennelijk ruimte voor interpretatie.
    Bijvoorbeeld wat is het verschil tussen een (te) agressieve inhaalaktie en een super agressieve cleane inhaalmove. Eindeloze discussie.

    Een race-debriefing na de race op de chat of in forum kan mogelijk de verschillen in inzichten over een raceconflict ophelderen en ten goede komen voor de volgende race. De replay is uiteraard een goed objectief hulpmiddel.
    Desnoods per race wisselende (2 of :cool: racedeelnemers die achteraf kort op de race oordelen.


    Mijn ervaring is ,dat vaker met elkaar racen of oefenen in het vaste clubje de problemen vaak vanzelf oplossen doordat iedereen elkaar beter leert kennen zowel op raceskill en persoonlijkheid. Wat resulteerd in wederzijds respect en betere cleane races. Ik weet nu nog niet hoe iedereen reageert tijdens de race in een racesituatie als inhalen of met twee auto's gelijk een bocht naderen of welke spelers in de bocht de wedstrijd willen winnen etc....

    Als ik voor mij zelf spreek heb ik tijdens oefensesies met andere clubleden veel lol gehad en daarna op de race op Suzuka ook.
    Mijn eerste race op de Nurburgring geloof ik, was wat minder.:+


    Optie zou zijn de "snellere" spelers achterin laten starten wat meteen het gevaar van de eerste bocht verminderd door te laat remmen of blokkeren.
    Of jouw optie met de kwalificatie. Zal afhangen wat de meeste stemmen willen.


    Dit was mijn visie. Het gaat moeilijk worden om alle neuzen in een richting te krijgen. Dus ik ga voor het raceplezier en ik kijk wel hoe hoog ik kom door afwisselend geluk, pech, eigen fouten of een onbedoelde foute inschatting van een mede-racer.

    @B Tender nodig mij maar uit als je online bent en wil oefenen/racen voor de cupraces later met de 207 S2000.
    Leer ik waarschijnlijk sneller de kneepjes om de juiste lijnen te rijden.
    Je tip voor Mugello was top.:thumbs:
     
  17. B Tender

    B Tender Robot Unicorn

    Berichten:
    3.930
    Leuk Bevonden:
    1.905
    Was die iemand misschien wat langzamer dan gemiddeld, iemand die nog niet zo vaak op de baan had gereden, de rempunten niet kende en eigenlijk niet op de voorste rij thuishoorde ook al was hij daar random neergezet?:b:
     
  18. VanDen

    VanDen Denvan

    Berichten:
    1.970
    Leuk Bevonden:
    28
    Dat was het probleem niet.
    Het was eerder een remfout (blokkeren).

    Maar je had het ook anders kunnen zien.
     
  19. loyallronin

    loyallronin Active Member

    Berichten:
    1.987
    Leuk Bevonden:
    606
    Ik ga zo oefenen.\o/
     
  20. VanDen

    VanDen Denvan

    Berichten:
    1.970
    Leuk Bevonden:
    28
    Omgekeerde start is ook leuk. :+

    Race 1: Start 9/10 - Eerste ronde 1 - Finish 1
    Race 2: Start 4/12 - Eerste ronde 2 - Finish 2
    Race 3: Start 13/14 - Eerste ronde 1 - Finish 1
    Race 4: Start 13/14 - Eerste ronde 14 (pit) - Finish 4
     

Deel Deze Pagina